CPU:n för varm? Tänkte Klocka, men vet ej om jag vågar

Inaktiv
CPU:n för varm? Tänkte Klocka, men vet ej om jag vågar

Hejsan alla fzare, jag har kört med min dator i cirka 6 månader nu utan att klocka något men blev sugen att få lite bättre resultat i spel. Min processor är: AMD Phenom x4 955 med AM3 socket. Men i idle ligger den i cirka 48-50 grader, är inte det lite varmt? Jag har inte köpt någon extra kylare utan lever med det jag fick av komplett och mitt chassi är: cooler master HAF 922. Och jag har fan speed på 70% atm. Är detta en normal temp? i load kommer jag upp i en 70-75 grader :S

Och lika bra å passa på att fråga hur mycket ska mitt grafikkorta ligga i idle ungefär? Det är ett powercolour radeon HD 4890.

Tack!

Ursäkta att det tog sån tid att svara: Men ja, det är för varmt samt standard kylaren kommer inte klara av att du överklockar CPUn. Skulle nog köra på någon kylare från exempelvis Noctua.

Grafikkort kan klara 100 grader, men det är inte rekommenderat. Ett bra grafikkort kan ligga IDLE runt 35-60 beroende på kylare och modell, men det är LOAD man vill mäta, då IDLE är ointressant.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Det är galet varmt för en amd.
AMD har gått ut med att cpun inte ska gå över 62C för att den ska börja throttla. Om du ska klocka cpun ska du nog köpa dig en ny kylare

Men ja dina temps är galet varmt.

1
Skriv svar