Medlem
Datafråga?

Dags att skaffa en ny dator och jag behöver lite tips! Man blir nästan sentimental då man kan uppge att datorn det här skrivs på har en AMD 3500+ processor, 1GB RAM och ett GeForce 6600GT som hållt i fem och ett halvt år nu utan några större problem. Fan ett under att inte hela datorn smält ihop till en klump med tanke på hur mycket den stått på...

I alla fall...
Jag vill spela en hel del nya spel som kommer ut: exempelvis Starcraft 2, Diablo 3, Fallout New Vegas samt Splinter Cell Conviction. Jag räknar med att datorn ska kunna spela krävande spel i tre år framöver (därmed inte sagt att SC2 skulle vara på något sätt krävande), sen nöjer jag mig med om den klarar dessa krävande spel på mid/high-grafik.

Anledningen till att jag byter dator är att till och med WoW börjat lagga sönder i Dalaran, och jag behöver dessutom en bra dator för musikproduktion som kräver en bra processor och en del RAM.

Själv är jag inte sådär jättehaj på datordelar. Jag är nöjd om allting funkar utan problem, att jag inte behöver byta delar inom 3 år och slipper laddningstider i spel och musik/video-produktion.

Med det i baktanke, ser detta ut som en bra dator?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294

Den rör sig runt min budget och ser rätt så prisvärd ut. Undrar mest om processorn är något att ha.

Finns det något annat under 8000 som är mer intressant, eller finns det något som är värt att vänta lite på? Har inte bråttom direkt.

Medlem

Eftersom din budget är så låg ska du nog välja delar och bygga ihop datorn själv. Jag tror inte den där du länkade klarar krävande spel i tre år framöver utan jobbiga laddningstider.
Slopa en färdigbyggd och kör på en egenbyggd utan operativsystem.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Håller med Achronos.

Hade köpt Intel i5-750, ATI 5850, moderkort för under tusenlappen inge problem att hitta, sen ett 500watt nätagg. Ta resten av din gamla dator. = billigare än 6995 och mycket snabbare.

Medlem

Hmm, det lämnar en med lite att tänka på. Intels i5-750 är ju helt klart ett bra val, men 5850 känns inte helt prisvärt eftersom det fortfarande är nytt (läs: dyrt) och 57-serien ligger på tusenlappen under. Sen behöver jag köpa till RAM för att klara av musikbiten (4gig ram är att föredra), så då blir det dyrare iaf. :\ Tror att jag hellre köper en helt ny dator än att jag kör vidare på en massa slitna delar, men det kan ha med min okunnighet att göra. X)
Alternativet är väl att spara ett tag och köpa en lite dyrare burk. X)

Medlem

Intel Core i5 750, 2.66GHz
1 890 kr

Corsair 4GB (2x2048MB ) 1600MHz XMS3
1 275 kr

XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator
3 026 kr

Fractal Design Tesla 550W 80+
695 kr

Asus P7H55
1 029 kr

Totalt: 7 974 kr

Där har du en riktigt fin dator från Inet, förutsatt att du använder din gamla hårddisk och chassi


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Mjoo, ser inte fel ut. Vet att datorn krånglar lite med ljudet på sista tiden. Eftersom jag pysslar med musikproduktion så har jag ett rätt påkostat externt ljudkort som ibland stänger av sig vid uppstart. Sen stänger midikanalen av sig när man sparar filer i midi så man måste gå in manuellt och dra upp volymen igen. Detta måste väl ändå vara moderkortets fel om något?

Hur som helst, bra förslag. Ska tänka över det. Men hur är det med ny dator vs bygga på? Är det alltid mer värt att köpa nytt eller håller de små delarna mer eller mindre för evigt? =P

Medlem

Vad har du för ljudkort och sequenser?

Det beror på vilka delar som är nya/gamla. De flesta delar håller i många år. Mina delar börjar bli 6 år gamla nu och har funkat jättebra. Mitt chassi ska jag ha i två år till eller så. Hårddiskar, minnen, processorer och grafikkort har en mindre livslängd beroende på vad du gör. Musikprogram uppdateras, precis som spel, konstant och behöver mer minne hela tiden. Så det är väl bra att hålla sig uppdaterad om man är seriös på det planet.

Sen kan man ju aldrig ha en för snabb dator för musikprogram:) Jag beställde en i5 750, Asus P7P55D och 4Gb 1600Mhz minne nyligen, då min gamla AMD-processor inte klarar av Cubase 5 och 60+ tracks samtidigt. Och en hel del Waves-pluggar på det.

Windows 7 64-bit fungerar dessutom klockrent!

Medlem

Jag har ett Focusrite Sapphire LE. Det är mest gitarren som spelas in här hemma medan det mesta andra dras i en demostudio ca 100m från där jag bor. XD Rör mig oftast omkring 8-16 tracks beroende på musikstil. Kan alltså vara värt att uppgradera och spara chassi, nätagg, cdtray och sådär? Kan ju få ner priset en tusenlapp förstås. alternativet annars är ju att köpa en ny dator, byta ut processor och grafikkort och lägga till minne på den andra för ett par tusenlappar när jag får mer pengar och starta upp en smärre LANverksamhet på mitt rum.

Medlem

Ah, Focusrite är bra! Använder ett TC Electronics Desktop Konnekt 6 för gitarr, bas, synth och ev. sång.

Kan du, eller vet du hur man bygger själv så känns det mycket mer värt. Är du nöjd med ditt chassi finns det heller ingen anledning att byta det, eller din CD/DVD-läsare. Jag har ett 530W nätaggregat och det försörjer mina delar mer än väl, så ett 500W räcker. Hade jag varit du hade jag köpt grejerna som Achronos länkade till.

Och det där med midikanalerna som stänger av sig, det är inte nån automatisering? Eller menar du MIDI-utgången från datorn/ljudkortet?

Medlem

5850 har dx11 stöd. Kan säkert komma undan billigare men känns ju roligare om man har stöd för nya spel som använder dx11

Medlem

Om du vill spara drygt en tusenlapp kan du köpa ett 5770 istället, dock får du en rejäl sänkning i grafikprestanda men du behåller DX11-stödet.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har kollat över det nu. Ser ut som om ingen prissänkning kommer inom de närmaste månaderna så blir det iaf en Intel i5 750 processor och ett Radeon 5830 (kan byta om ett par år om så behövs), samt 4GB RAM från Kingston. Man kan nog få en rätt schysst dator för 8 papp när allt kommer omkring, och så kan man ha den andra till lite annat. Angående midit så handlar det t.ex. om när jag exporterar midifiler ur guitar pro. Av någon anledning stängs då ljudet av så man får gå in i ljudinställningarna och ändra varje gång.

Medlem

Sweet dude! Då har vi nästan samma setup:)

Guitar Pro är jag inte kung på, har du senaste uppdateringen och allt? Om utljudet stängs av är det väl ljudkortet eller ljudkortets drivrutiner? Använder Guitar Pro ASIO?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Sweet dude! Då har vi nästan samma setup:)

Guitar Pro är jag inte kung på, har du senaste uppdateringen och allt? Om utljudet stängs av är det väl ljudkortet eller ljudkortets drivrutiner? Använder Guitar Pro ASIO?

Tjaa, guitar pro är jag ganska bra på om jag får säga det själv. Jag sitter fortfarande på 5.2, då jag inte ser mycket nödvändiga uppgraderingar med sexan. RSE är ju helt sönderbuggat från början till slut, så jag orkar inte riktigt bry mig om det. Och jag tror iaf inte att det använder sig av ASIO.

Hur som, ska plocka ihop datorn precis lagom till Starcraft 2-releasen (kanske illa att köpa på sig en massa saker INNAN man flyttar hemifrån, hehe ).

1
Skriv svar