Hur höga blev egentligen SimCity-betygen?

Medlem

Som folk säger.

Jag har haft nöjet som student att kunna spela under de slappare timmarna utan bök med servrarna som är överbelastade.

Ganska snabbt har en hel del buggar uppenbarat sig, vissa bara irriterande så som;
pathfinding av el, vatten, simmar, turister.
Korsningar och trammar som buggar ur och inte rör sig förrens man tar bort vägsektionen. El och vatten som plötsligt försvinner och lämnar halva din stad i skiten. Sen måste man såklart vänta på att elen ska leta rätt på alla hus igen och då har redan folk flyttat.

Nu i min senaste stad har jag hittat en gamebreaking bug som gör att alla dina depoer slutar levrera varor.

Detta medför lite senare i spelet, då ens industri är rätt liten och i princip all inkomst kommer från frakt och produktion att du automatiskt och utan val går mot en garanterad bankrutt.

Jag hade en väl fungerande stad med över 400k inkomst (minus 20k per dag) per månad. Nu går staden back med 50k i månaden eftersom alla mina depoer är fulla av råvaror som inte levereras till fabriken som ligger i nästa korsning.

Bara och lämna staden och börja om!

Medlem

Jag ville gärna att detta spel skulle bli bra. Potentialen finns där utan tvekan, frågan är bara om de kan rädda spelet inom rimlig tid. Det är så otroligt mycket som är fel om man gräver lite att det känns som om spelet är släppt inte bara ett år för tidigt utan flera år. Bortser vi från allways online så är det egentligen inte mycket till spel vi får för pengarna. Den enda form av planering som finns i spelet är hur vi ska få plats med en till sopstation eller ett kraftverk när vi väl nått den gräns då vi inte har plats att bygga mer (som nås på bara ett par timmar tyvärr). Enda lösningen på trafik problemet är att inte ha några korsningar alls, bygg en enda lång väg och trafikproblem är ett minne blott. AI är eller ska vi säga avsaknaden av AI är så korkad att det är skratt retande. Som tidigare nämnts åker AI alltid till första bästa (ambulanser undantaget faktisk), vi skulle kunna säga att ok må så vara men jag studerade mina 2 brandbilar ett tag. Inte nog med att båda åker till samma brand även fast 2 eller fler hus brinner samtidigt, i hälften av fallen kör de åt helt fel håll på väg till branden. De åker alltså till andra sidan av min orm väg för att där vända och åka genom hela staden till branden istället för att åka åt rätt håll från början. jag hade kunnat härleda detta till typen av väg de åker på men eftersom de verkar göra detta ungefär varannan gång så är det inte heller det som är problemet.

Skolor är ett annat trevligt område. Bygger du den billiga skolan så får du ganska snart fullt med glada elever och alla är nöjda. Bygger du sedan ett gymnasium så kan du riva din tidigare skola. För simmarna spelar inte typen av skola någon roll öht bara det finns en skola. När du väl kommer till universitet kan du riva alla andra skolor och spara in de pengarna för alla simmar kommer bli universitetsstudenter. Ännu ett fint exempel på att simmarna bara är entiteter på kartan och inget annat. Jag har redan tidigare nämnt den otroligt puckade faken av innevånare antal så jag tar inte upp detta. Däremot så effekten av detta kan vara helt galen. DIn stad har "100k" i population och du gör 5k+ i timmen. Helt plöttsligt får 4 höghus eller fabriker/affärer för sig att uppgradera till nästa nivå. Inte hela världen kan man tänka men hux flux har dina 5k+ i timmen sjunkit till mins 7k för att det egentligen finns fler simmar i dessa byggnader än det ska göra. Allt för att ge sken av att du kan bygga stora städer. Har du inte en kassa som kan ta dessa smällar kan du hamna i rejäla problem under den tid det tar att bygga färdigt dessa byggnader.

Detta är bara några av de saker som gör mig så otroligt besviken på detta spel. Simcity hade kunnat bli så otroligt bra. Istället får vi en stor sörja av fejkade siffror, total avsaknad av AI och brutna löften om att simmar lever sina egna liv.

MFZ
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Eurogamer sweden är typ korrumperade, de gav spelet 100/100...

[http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=54s_...]


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

I första SimCity kommer man inte få många invånare om man bygger till exempel en industri i närheten av bostäderna (det är däremot ett ypperligt sätt att få folk att flytta från ens stad). SimCity har alltid handlat om en balans mellan att bygga en stad som man själv vill att den ska se ut och faktorer som påverkar och att ta bort detta är i mitt tycke att fördärva hela spelet (mycket till utmaning om man kan bygga hur man vill och ändå få en massa invånare?).

Medlem

9/10? pinsamt... Inte ens om man bortser från EA / DRM katastrofen så förtjänar inte spelet mer än 7/10.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Eurogamer sweden är typ korrumperade, de gav spelet 100/100... ?

Eurogamer har som affärsidé att alltid ge spelet högst betyg av alla, så de hamnar högst upp om man går in på spelet på Metacritic och således får en massa besökare genom detta.

Jag tycker user score brukar vara en bättre matchning än så kallade professionella recensenter som har ett affärsintresse och reklamintresse i det de skriver. Det har 1.7 i user score, vilket innebär att man bör dra sig från att köpa det.

Inaktiv

Har läst alla kommentarer här och på andra forum och det är ju riktigt tragiskt alltsammans. Känns ju mer o mer som att man som Wartex citerar här ovan, att man har begått bedrägeri mot sina kunder. Allt stämmer ju liksom in. Den korta betan, de påhittade siffrorna, en låtsassimulering osv.

Det enda som kan stoppa detta nu är ju en massiv återkallning av spelet, men EA och Maxis vet ju att dom inte behöver betala tillbaks ett skit. Vi får hoppas att dom blir stämda eller åtalade, det här är ju så mycket värre än att släppa ett spel som man sen fixar till efter ett par patchar.

Lagen behöver iaf ändras för att återköp ska gälla även digitala produkter, hade ångerrätt redan fungerat till 90-100% online, istället för som nu endast i vissa länder (UK tex) så hade dom aldrig vågat detta.

Medlem

Kul hur folk här häver ur sig skit och försvarar spelet när de knappt verkar ha spelat det.
Folk skriver ju listor på fel och brister här.
Sen kan man ju undra vilka trattarna är som gett spelet 5/5 här i omröstningen?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

uninstall origin
uninstall sim-city

UBISOFT och EA har nu delad plats!
Kanske köper något spel i framtiden från dem men då ska det vara något speciellt alternativt att dom skärper till sig...

Kanske Sim City blir något riktigt bra med ett gäng patchar, men jag tänker spendera min tid på något annat till dess!

Medlem
Skrivet av Kharif:

Är det NÅGON som har haft bra erfarenhet med EA's kundsupport?

Varit i kontakt med EA-support vid kanske 5-6 tillfällen, t.ex har det varit riktigt jobbiga buggar kopplat till konto, eller en simpel sak som att extra material buggat och lite annat skumt och de har agerat proffisionellt och alltid löst problemet på kort tid.

Tycker EA får lite oförtjänt mycket skit ibland. Nu är Sim-City releasen utan tvekan en situation de ska ha skit för det är dåligt att inte täcka upp bättre. Men tänker inte klandra de för always online, det är PC-communityn i sin stora hela som är boven här med all piracy vi ägnat oss. Vi får skylla oss själva, kommer ta tid att tvätta våra egna händer rena som grupp.


signatur

Dragon Age 2000-talets spel!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jag kan slå vad om att alla de som gett spelet låga betyg har klagat på själva online-delen.

Varför inte spelets otroliga dåliga AI?

Trafiken tar alltid kortaste vägen, inte "snabbaste".
Invånarna har olika arbeten varje dag, invånaren som kommer först till närmsta arbetsplats får jobbet. När invånarna har arbetat klart så är det samma princip som gäller.

Så det här skrytet om att spelmotorn går ända ner på individnivå osv är ren bullshit... tyvärr...

Otroligt dåligt rent ut sagt.

Medlem

Det verkar iaf som de försöker lösa problemet med att sims alltid försöker ta den kortaste vägen mellan punkt A och punkt B. Även att ambulanser skall kunna utnyttja fria filer för att kunna ta sig fram fortare. Jag HOPPAS att de får ordning på detta spel! Tiden får utvisa..

referens:
http://www.simcity.com/en_US/blog/article/simcity-update-8

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

En katastrof utan sin like, världens sämsta lansering och kundbemötande, först lovar man att servrarna räcker. Det misslycks, då lovar man att det ska fungera i EU, det misslyckas också. Därtill censur på sitt egna forum, noll kommunikation till communityt. Och nu när servrarna fungerar bättre ser vi rapporter i mängder om hur spelet inte alls fungerar, det är buggigt och halvfärdigt, den utlovade simuleringen av individuella agenter stämmer inte, industrin och casinon fungerar inte som den ska, pathfindingen är värdelös, städer försvinner etc etc etc i all evighet. För mycket för att orka klistra in här.

Forumtrådarna hos EA är skapade av folk med koll, långa listor med buggar och en annat som måste åtgärdas, och hela tiden läser man ord som "broken" och "flawed in its core".

Därtill verkar det nu också som att online DRMet inte alls behövs då folk har börjat modifiera spelet för att köra offline.
Varje dag är det något nytt, och det är ca en vecka sedan release, katastrof.

Det är lugnt! Man behöver ingen beta, bara demon. Kolla bara hur bra det fungerar med spel som inte har en vettig beta som Diablo 3 och Sim City, de fungerar perfekt vid launch. Inga fel alls, absolut inga fel i spelet som man lätt skulle kunnat upptäcka om man gjort ordentliga speltester... tror att om jag är mera ironisk så kommer polisen.

Medlem

Kan inte fatta varför SC fick positiva betyg överhuvudtaget: det tillför inget nytt jämfört med de äldre spelen, de lägger till funktioner som spelmässigt inte spelar roll och det förstör singleplayer upplevelsen med DRM.

SC förtjänar -1 av 10 poäng.

Det roligaste Sim City jag spelat var Sim City 3000 (SC 2000 var också kul med de där specialhusen som var mindre städer). Tyvärr har jag inte fått det att fungera på varken XP eller 7...

Medlem
Skrivet av Wartex:

Hittade en kommentar på reddit som var för bra för att inte citera vidare:

"...How did it come to this? It’s been speculated that perhaps those who pushed for publication at EA considered the customers so stupid that they wouldn’t notice. While it’s abundantly evident that the EA executives think very little of their customers, I suspect the truth is much more sinister. It wasn’t a matter how whether they would be found out, but whether they could maintain the façade for a week. After all, that is when most sales would be made.

Once it was clear that the game was fundamentally broken, damage control was required. In many situations, a delay might have occurred, but perhaps some market research showed that Maxis customers didn’t overlap too heavily with other EA published subsidiaries. Perhaps they felt that the entire Maxis dynasty had been more or less burnt out anyway. And so a decision was made: burn the SimCity fan base and maximize immediate profit. They knew the outcome and thought “They won’t ever buy from EA again, but we won’t need them too. By then we’ll have cut our losses and grabbed as much money from this broken SimCity as possible. Then we’ll never bother with this franchise again.” Everything served this purpose. The one hour beta ensured that no one would be able to see the deep and horrible flaws. Like sleazy used-car salespeople, they only needed it to last for a test-drive. The terrible AI and the inflated population statistics only needed to trick the viewer long enough to secure a sale. The DRM wasn’t expected to deter pirates forever, but maximize the number of impulsive first-week-purchasers who would have otherwise tried a pirated version first. The failed server infrastructure saved costs and in actuality helped delay the inevitable discovery of the game’s many failings. Like good snake-oil salesmen, they knew they would eventually be found out and have planned accordingly. By the time the villagers gather the torches and pitchforks in rage, they will have skipped town – off to con another franchise’s fan base.

In short, you’ve all been screwed."

En som verkligen har tänkt till! (Y)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
123
Skriv svar