Moddare har fått SimCity att fungera offline

Medlem
Medlem

Man kan ju hoppas att detta får EA att inse att den här typen av dåligt motiverade inskränkningar i spelets och framför allt spelarens frihet inte kommer fungera i framtiden. Hoppas. Sen att de här mage att påstå att det är gjort av tekniska/prestandaskäl när så uppenbart inte är fallet... det är ju fan bara sorgligt. Fy fan säger jag bara.

Medlem
Skrivet av Idono:

Nog visste jag att EA skulle hamna i blåsväder men det här är ju verkligen rekord stort blåsväder även för dom.

De får lov att åberopa force majeure!

Medlem

Kommer inte EA att banna folk som använder den modden? Kan ju inte vara okej enligt dem.

Medlem

Aldrig haft problem med att logga in och spela. Inte världens roligaste spel enligt mig men de gångerna jag tagit mig tid har det fungerat klanderfritt.


signatur

Det var detta...

Medlem

Av dom där 14 timmarna som jag har gibbat så har jag kraschat engång när jag la ut en massa vägar, blivit DC'ad eller nedstängd/utslängd 1 gång.
Tappade kontakten med servern en annan gång men fick lira vidare.
Vid kraschen så fick jag en rollback som knappast var nämnvärd. Dock fick jag reboota datorn för att ljudet blev buggat.

Är ganska nöjd ändå då spelet slingrar sig runt fingrarna. Maxis har en hel del att arbeta på, speciellt trafiken och kartstorlekarna. Men annars så överlever iaf jag för tillfället detta "hemska spel".

Det är dom som köpte Aliens Colonial Marines som man bör sörja.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Kommer inte EA att banna folk som använder den modden? Kan ju inte vara okej enligt dem.

Hur ska de kunna banna någon om man är offline?

Medlem

En vacker dag kommer EAs spel-diarré leda till deras död.

Tyvärr behövs "katastrofer" som denna. Till slut kommer konsumenterna tröttna på EAs, och andra stora aktörers, metoder, vilket sakta med säkert kommer leda till deras undergång. Det är ju bara att ta sig en titt på EAs aktiekurs de senaste 5-6 åren.

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem

Pow! Right in the kisser!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Medlem

EA bryr sig inte utan tänker att de som köper sim city köper inte deras andra spel i någon större utsträckning så det är bara för dom att:

  • hafsa ihop något som håller ett tag och verkar skitcoolt

  • skapa hype

  • massiv marknadsföring

  • släng på ett hard-drm som får folk att köpa det de första dagarna bara för att få testa det då de inte kan fultanka det

  • Damage Control - EA använder maxis som meatshield så gott det går.

I slutändan har vi en död spelserie, en del arga kunder som inte var deras kärnkunder ändå och inte påverkar företaget märkbart samt ett skadat varumärke i form av maxis.

Calling it, de tänkte lägga ner maxis sedan länge och försökte casha ut innan de lägger ner studion helt. "Maxis läggs ner" är huvudnyhet om ett par månader.

Skribent
Skrivet av totte1015:

Här är länken till sjävaste debug filen:
http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/1a9wym/place_this_fi...
Testar just nu.

Berätta gärna om dina erfarenheter när du testat.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

oooh nice keep it up moders !

undrar när det kommer en mod som ger oss större städer?
typ 8 kvadrat km


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av totte1015:

Här är länken till sjävaste debug filen:
http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/1a9wym/place_this_fi...
Testar just nu.

Berätta gärna om dina erfarenheter när du testat.

Alltså jag körde igång det och aktiverade debuggen, det stämmer som på videon, man kan bygga regionala vägar vart som helst, och man kan gå in till grannar och bygga vissa saker, men det sparas inte.
Vet inte så mycket mer, tänkte vänta och se nu om det kommer bli bannat eller ej

Medlem

Skitit sig själva i näven är ju det minsta EA och Maxis gjort. Från min erfarenhet i betan så är själva simulatorn fantastisk i min mening - som van SimCity-spelare (hade det första, om än några år senare till Supernintendo). Men hur de löst vissa tekniska delar som exempelvis statsytan satte lite veck i pannan på mig så jag väntade ut releasen - och då händer det här. Kan inte säga annat än att det är pinsamt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Märklig nyhet, vad den egentligen säger att det ä någon som "crackat" nya simsity. Vilket i sig inte är någon direkt nyhet eftersom alla nya spel crackas, (kopieringskydd tas bort, online checkar blockeras.) Trodde allt piratkopieringsrelaterat i diskussionsform var förbjudet enligt FZ regler. Så skriver de en nyhet om det..


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Det är tråkigt att den här online-kontroversen existerar för gömt under alla huvudrubriker existerar faktist starten på en fantastisk simulation och ett genomtänkt spel.

Jag lever fortfarande på hoppet om att några stora patchar gör det här till en fantastisk grej för sociala stadsbyggare.

För att vara mera on-point så tycker jag det är bra att spelets community visar på detta vis för utgivaren att vi inte är helt hjärndöda till vilken PR som helst. Kanske innebär det att Maxis får ta lite större kreativ kontroll över sin produkt?

Jag har läst en del på Reddits sub för Simcity. Det räcker med att gå igenom ett par trådar för att inse (eller exprimentera lite själv) att simuleringen är rätt grund.Bara det faktum att du kan bygga en stad helt utan industrier och kommers och staden går runt. Detta utan regionsspel.

Medlem

Sen kan man ju fundera på varför dom tillåter "sanddyner och gräs" på vägarna efter så lång utveckling. (marken klipper igenom). ? ... O.O


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Det finns ett ord som passar utmärkt i den här situationen (nästan mer än annars!?):

Ägd

Medlem
Skrivet av Parzec:

Det var ju bara en tidsfråga ändå. Frågan är om någon kommer kunna klura ut något sätt att spara sina offline-skapelser.

Jag har inte spelat just detta spelet men data BRUKAR cachas lokalt eftersom det kan uppstå korta perioder där spelet inte har tillgång till molnet. Så.. fånga cachen så skall det nog gå att spara alla alster.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Kommer inte EA att banna folk som använder den modden? Kan ju inte vara okej enligt dem.

Om inte ditt spel kontaktar deras servrar.. hur skall de få reda på att du använder modden? I deras statistik kommer det att se ut som du slutat spela.. vilket är inte helt otänkbart i det här fallet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Märklig nyhet, vad den egentligen säger att det ä någon som "crackat" nya simsity. Vilket i sig inte är någon direkt nyhet eftersom alla nya spel crackas, (kopieringskydd tas bort, online checkar blockeras.) Trodde allt piratkopieringsrelaterat i diskussionsform var förbjudet enligt FZ regler. Så skriver de en nyhet om det..

Jag vet inte exakt hur det går till men jag tror faktiskt inte att det här är en "vanlig" crack utan bara någon som micklat lite med inställningar i filerna. Inte gett sig på den körbara filen med andra ord.

Samtidigt är väl den största nyheten här inte att någon lyckades stänga av online-kravet (det är ju något crackare gör varje dag till frukost, middag och kvällsmat) utan att EA/Maxis hade påstått att nästan all simulering skedde på deras servrar för att den var på tok för avancerad för att köras på en vanlig hemdator. Precis som många misstänkte var ju så inte fallet alls.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Stackars de på golvet som får se sitt jobb söndertrasas av folk i kostymer.

Jag har hört från säker källa att även folk i kostym använder golv, nästan varje dag dessutom


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Chiefen:

Det är tråkigt att den här online-kontroversen existerar för gömt under alla huvudrubriker existerar faktist starten på en fantastisk simulation och ett genomtänkt spel.

Jag lever fortfarande på hoppet om att några stora patchar gör det här till en fantastisk grej för sociala stadsbyggare.

För att vara mera on-point så tycker jag det är bra att spelets community visar på detta vis för utgivaren att vi inte är helt hjärndöda till vilken PR som helst. Kanske innebär det att Maxis får ta lite större kreativ kontroll över sin produkt?

Jag har läst en del på Reddits sub för Simcity. Det räcker med att gå igenom ett par trådar för att inse (eller exprimentera lite själv) att simuleringen är rätt grund.Bara det faktum att du kan bygga en stad helt utan industrier och kommers och staden går runt. Detta utan regionsspel.

Nja jag håller inte med. Det räcker med att sitta några timmar med spelet så inser man att simuleringen är mycket djup. Trafiken t.ex. har ett tiotal sätt att transportera simmar med unika hastigheter, knytpunkter och kostnadseffektivitet. Att t.ex. ändra så det finns 2 eller 3 hållplatser vid en företagsruta kan innebära skillnaden mellan 2000 aktiva arbetare eller 20,000 aktiva arbetare.

Sätt upp mål för dig själv, som att sänka arbetslösheten till 0% eller öka befolkningen till 300,000 simmar så kommer du se att det krävs noggrann planering och ett öga för detalj.

Medlem

CHEETAH SPEED MED MOD:

http://simcity-mods.com/wiki/HowTo:Enable_Cheetah

Har testat, det fungerar men när man speedar upp FÖR mycket laggar det som fan
Men drog en hel dag på kanske... 5 sekunder

Medlem

Till EA och till de som förhindra begagnatmarknaden för spel.
http://www.youtube.com/watch?v=1-cgcJJ5-Rs

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Nja jag håller inte med. Det räcker med att sitta några timmar med spelet så inser man att simuleringen är mycket djup. Trafiken t.ex. har ett tiotal sätt att transportera simmar med unika hastigheter, knytpunkter och kostnadseffektivitet. Att t.ex. ändra så det finns 2 eller 3 hållplatser vid en företagsruta kan innebära skillnaden mellan 2000 aktiva arbetare eller 20,000 aktiva arbetare.

Jag tror nog inte att de flesta har något att säga om simuleringarnas upplägg, den är ju som du säger hyffsat komplex. Problemet är väl snarare med utförandet. Till exempel bussar som åker i karavan, brandbilar som alla åker till en brand i taget medans spelet tjatar om att de vill ha fler brandbilar. Skaffar man fler är det bara ännu större brandbils-party vid nästa brand. Samma sak med polisbilar. Dessutom är det tråkigt att EA/Maxis ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet om simuleringen också.

Jag tror nog spelet har stor potential att kunna bli bra men det är en hel del som måste fixas först och nog tyvärr en drös med dlc's som går åt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Update:
http://www.rockpapershotgun.com/2013/03/16/simcity-modder-tel...

Enligt "mr modder" så var det inga problem alls (nästan) att köra i singelplayer, och all trafik som skickas till EA servrar bra är "player x har 100kol" osv, och det är inte ens ett "cloudsystem" då spelarnas saves inte sparas på mer än en server. Informationen som skickas fram o tillbaks är samma information som skickas i alla multiplayer spel, alltså inget krävande som Maxis har påstått, dessutom är informationen inte optimerad alls.

Så teorin är också att det har funnits ett localsave för utvecklarna, men att dom bara stängt av den innan lansering.

"RPS:
We’d love to put these points to Maxis, and to be able to provide you with their corrections for the above, along with their clarifications and responses, but they’re ignoring us."

Och numera som bekant så blockar o censurerar Maxis allt snack om "mods" på sina forum. Vilket jävla skitföretag alltså.

12
Skriv svar