Fredrik Wester: "Jag får aldrig ett konsolprojekt att gå ihop"

Robot
Fredrik Wester: "Jag får aldrig ett konsolprojekt att gå ihop"

Datorfokuserade och väldigt nischade Paradox Interactive menar att de måste sälja för mycket spel för att gå med vinst på konsoler.

#paradox-interactive, #fathshark, #arrowhead-studios


Medlem
Fredrik Wester: "Jag får aldrig ett konsolprojekt att gå ihop"

Ehm... Varför ens försöka ge sig på konsol då om det är så svårt att bli lönsam?

Medlem

Det är företag som paradox som behövs för att ändra spelmarknaden.

ZF
Medlem
Citat:

Man måste sälja två miljoner konsolspel för att bli lönsam.

och hur många äpplen ska det vara på ett träd för lönsamhet i plockning.

den här Fredriken förefaller ju av citatet nästan lika vildvuxen i sin värdeväxlande kopplingscentral som ärkegalningen Segerfeldt.

han var inne på nått om att "en neger inte kunde producera värden för mer än 1500kr per månad" i Debatt igår. så kanske skulle lösningen vara att spelutvecklingen outsourcas till Kamerun helt enkelt?

Medlem

Uppenbarligen kan andra få det att gå ihop... vilket är tragiskt, men det är tyvärr - mina vänner - verkligheten vi lever i.

Edit: Kanske iofs ganska bra, annars hade jag ju aldrig fått spela zelda och lite annat sådant som typ är ganska nice ändå.... "sjysst på konsol"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ZF:
Citat:

Man måste sälja två miljoner konsolspel för att bli lönsam.

och hur många äpplen ska det vara på ett träd för lönsamhet i plockning.

den här Fredriken förefaller ju av citatet nästan lika vildvuxen i sin värdeväxlande kopplingscentral som ärkegalningen Segerfeldt.

han var inne på nått om att "en neger inte kunde producera värden för mer än 1500kr per månad" i Debatt igår. så kanske skulle lösningen vara att spelutvecklingen outsourcas till Kamerun helt enkelt?

Nu ljuger du om citat från ett debattprogram (!). Vad har din aversion gentemot personer med andra politiska åsikter än du att göra i den här tråden?

Medlem

Jepp så är det. Det kostar otroligt mycket att utveckla till konsoll. Du har utvecklarlicenser som kostar pengar, det kostar att publicera spelen samt det kostar att släppa patchar och DLC.

ZF
Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av ZF:
Citat:

Man måste sälja två miljoner konsolspel för att bli lönsam.

och hur många äpplen ska det vara på ett träd för lönsamhet i plockning.

den här Fredriken förefaller ju av citatet nästan lika vildvuxen i sin värdeväxlande kopplingscentral som ärkegalningen Segerfeldt.

han var inne på nått om att "en neger inte kunde producera värden för mer än 1500kr per månad" i Debatt igår. så kanske skulle lösningen vara att spelutvecklingen outsourcas till Kamerun helt enkelt?

Nu ljuger du om citat från ett debattprogram (!). Vad har din aversion gentemot personer med andra politiska åsikter än du att göra i den här tråden?

vad har din aversion mot folk med aversion för dina uppenbara sympatier iom denna synpunk på såna med tråden att göra.

ivf, möjligt att det bara var en nyliberal groda, men programmet ifråga ligger ju ute ett tag för den som betalt datoravgiften och som vill beskåda och avgöra själv exakt vad han kan ha tänkt sig mena annars.

CFW
Medlem

Tyvärr blir det väl så att bara de stora förläggarna har råd att satsa på konsoll och det blir en tråkig vinstmaximering där man försöker tilltala så många spelare som möjligt, med resultatet att (konsoll)spelen (och deras sopiga portningar) blir urvattnade och same-same.

Tråkigt men troligt. Vi får hoppas på Kickstarter.

Medlem

Tyckte han var både väldigt ärlig och lät förnuftig själv, och det var intressant vad han hade att säga om vart marknaden antagligen är på väg.

För övrigt håller jag fullständigt med om tankarna som framlades i slutet av episoden, men jag tror inte det är så enkelt att ändra på. Dice försökte ju till exempel med mirrors edge, men inte fan talade deras försäljnings siffror för att detta var vad folk ville ha. Så vad är det då som säljer? Det verkar som att döda saker är det som alltid har funkat, oavsett genre.

Om det är annat vi vill ha, får vi börja att tala med plånboken.

Medlem

Förstår ni nu varför ingen släpper spel till helt nya konsoller? Att släppa spel till Wii U när den har så liten användarbas är en garanterad förlustaffär. PS4 och nextbox kommer få samma problem första året.

CFW
Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyckte han var både väldigt ärlig och lät förnuftig själv, och det var intressant vad han hade att säga om vart marknaden antagligen är på väg.

För övrigt håller jag fullständigt med om tankarna som framlades i slutet av episoden, men jag tror inte det är så enkelt att ändra på. Dice försökte ju till exempel med mirrors edge, men inte fan talade deras försäljnings siffror för att detta var vad folk ville ha. Så vad är det då som säljer? Det verkar som att döda saker är det som alltid har funkat, oavsett genre.

Om det är annat vi vill ha, får vi börja att tala med plånboken.

Men rätta mig om jag har fel men Mirror's Edge 2 är på väg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mirrors_Edge_2#Expansions_and_se...

Medlem
Skrivet av Zappa:

Jepp så är det. Det kostar otroligt mycket att utveckla till konsoll. Du har utvecklarlicenser som kostar pengar, det kostar att publicera spelen samt det kostar att släppa patchar och DLC.

Så förbannat dyrt kan det ju inte vara när massor av indie-utvecklare börjar dra sig till PS3 och Vita.

Lone Survivor, Hotline Miami, Frozen Synapse, Knytt Underground, Binding of Isaac, Bit.Trip Runner 2, Thomas was Alone har alla nyligen dykt upp eller är på väg. Jag tror att skaparen av Retro City Rampage sa att han sålt klart flest exemplar till Vita av alla plattformar.

Att det skulle behövas 2 miljoner sålda exemplar för att gå ihop låter konstigt - det finns ju många produktioner större än det mesta Paradox gör som räknas som lyckade och får uppföljare med ca 1 miljon sålda ex?

Skrivet av Zappa:

Förstår ni nu varför ingen släpper spel till helt nya konsoller? Att släppa spel till Wii U när den har så liten användarbas är en garanterad förlustaffär. PS4 och nextbox kommer få samma problem första året.

Fördelen är att det finns färre spel att konkurrera med så att det går att få en större del av den marknad som finns. Det lönar sig dock inte att göra jätteproduktioner som GTA5 till enbart nysläppta konsoler.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:

Jepp så är det. Det kostar otroligt mycket att utveckla till konsoll. Du har utvecklarlicenser som kostar pengar, det kostar att publicera spelen samt det kostar att släppa patchar och DLC.

Så förbannat dyrt kan det ju inte vara när massor av indie-utvecklare börjar dra sig till PS3 och Vita.

Du kan inte säga så, utan att även säga hur otroligt mycket lättare och billigare det är att släppa ett indiespel till PC. Så, det är mycket svårare och dyrare att släppa till konsol.

Och, verkligen, mycket svårare, på PC kan du bara göra ett litet flashspel och lägga upp på en hemsida, så har du gjort ett indiespel och sköter hela distributionen helt själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:

Jepp så är det. Det kostar otroligt mycket att utveckla till konsoll. Du har utvecklarlicenser som kostar pengar, det kostar att publicera spelen samt det kostar att släppa patchar och DLC.

Så förbannat dyrt kan det ju inte vara när massor av indie-utvecklare börjar dra sig till PS3 och Vita.

Du kan inte säga så, utan att även säga hur otroligt mycket lättare och billigare det är att släppa ett indiespel till PC. Så, det är mycket svårare och dyrare att släppa till konsol.

Och, verkligen, mycket svårare, på PC kan du bara göra ett litet flashspel och lägga upp på en hemsida, så har du gjort ett indiespel och sköter hela distributionen helt själv.

Jag har aldrig ifrågasatt att det är enklare att göra ett flashspel på PC och lägga upp det på en hemsida. Jag ställde mig frågande till att det skulle vara otroligt dyrt att släppa spel till konsol och nämnde därför några exempel på indiespel som uppenbarligen har börjat se konsoler som en lönsam marknad.

Medlem

Vad är Westers roll i Paradox? VD, ekonomichef, projektledare? Ni kan ju inte bara skriva "chef", det säger ju ingenting.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av CFW:

Men rätta mig om jag har fel men Mirror's Edge 2 är på väg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mirrors_Edge_2#Expansions_and_se...

Hoppas verkligen det är sant, hört rykten för ett bra tag sedan, och det var ju något easter egg i en BF3 expansion.

Medlem
Skrivet av Reize:

Vad är Westers roll i Paradox? VD, ekonomichef, projektledare? Ni kan ju inte bara skriva "chef", det säger ju ingenting.

Enligt linkedin är han " CEO & President at Paradox Interactive " så han vet nog vad han snackar om. Borde ha stått i artikeln ordentligt dock, det hade underlättat.

Inaktiv

Detta var otroligt korkat, påstår killen att folk som i dagsläget gör konsolspel håller på med någon sorts välgörenhet? Det är väldigt få spel som säljer ens en miljon exemplar, framförallt tidigt i en konsolgeneration men även sent. Skulle alla dessa spel vara förlustaffärer så hade nog det märkts på antalet konkurser.
kudos till paradox för de bästa strategispelen som gjorts dock!

Medlem
Skrivet av Reize:

Vad är Westers roll i Paradox? VD, ekonomichef, projektledare? Ni kan ju inte bara skriva "chef", det säger ju ingenting.

Ser inte att FZ titulerade honom överhuvudtaget i artikeln. Det var Wester själv som kallade sig chef. Vad jag kan se är han den enda chefen på Paradox och är bolagets VD.

Medlem

Hur många spel säljer Paradox då?

Det kan inte vara många... med tanke på den smala marknaden.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Detta var otroligt korkat, påstår killen att folk som i dagsläget gör konsolspel håller på med någon sorts välgörenhet? Det är väldigt få spel som säljer ens en miljon exemplar, framförallt tidigt i en konsolgeneration men även sent. Skulle alla dessa spel vara förlustaffärer så hade nog det märkts på antalet konkurser.
kudos till paradox för de bästa strategispelen som gjorts dock!

Nej det gör han inte, han talar för Paradox som kan rikta in sig mot sin kundbas bäst genom PC-marknaden.

Medlem

Finns spel som ger vinst efter 100 tusen sålda exemplar på konsol, allt beror på hur mycket pengar man lagt ner på spelet.

Ubisoft sa ju tex att deras Wii U versioner av spel kostade ca 1 miljon euro att göra, måste inte sälja speciellt mycket för att gå med vinst då.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Exxo:

Hur många spel säljer Paradox då?

Det kan inte vara många... med tanke på den smala marknaden.

Det är nog fler än vad man tror.

Medlem

Det handlar om licenskostnader, alla låsta format/konsoler kräver dessa.

Visst, steam tar en % per sålt spel också, men inte för patchar, det är det bästa stället att lägga upp indie-spel, förmodligen billigast för utvecklare för större titlar också, då dom säljer som satan långt efter släpp där via reor. ( Men det har ju ingen betydelse i kostymnissarnas ögon, bara första två veckornas försäljning räknas... )

På PC kostar det inget att distribuera ett spel om du så vill, i stort sett. ( det finns många kanaler redan och du kan skapa egna utan problem och låsningar också )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Att slippa oroa sig för piratkopiering är nog ett plus på konsol....
Paradox är i mina ögon kungarna av strategispel sedan dan/dani bunten dog.....

någon behöver göra ett grymt strategispel, som tex EU på konsol...det hade sålt bra om det hade varit bra....

Medlem

Piratkopiering är ju något som inte är bra, men samtidigt i dom flesta fall idag ett "icke-problem".

Bra spel säljer, dåliga gör det inte = piratkopiering. Det har blivit en ursäkt för dålig försäljning..

Ärligt talat, vem fan piratkopierar spel idag? ( inte för att jag någonsin gjort det )

Det finns ju utmärkta tjänster att köpa spel online idag.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Att slippa oroa sig för piratkopiering är nog ett plus på konsol....
Paradox är i mina ögon kungarna av strategispel sedan dan/dani bunten dog.....

någon behöver göra ett grymt strategispel, som tex EU på konsol...det hade sålt bra om det hade varit bra....

Just det, för konsoler har inte problem med piratkopering.

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Piratkopiering är ju något som inte är bra, men samtidigt i dom flesta fall idag ett "icke-problem".

Bra spel säljer, dåliga gör det inte = piratkopiering. Det har blivit en ursäkt för dålig försäljning..

Ärligt talat, vem fan piratkopierar spel idag? ( inte för att jag någonsin gjort det )

Det finns ju utmärkta tjänster att köpa spel online idag.

Skulle vilja säga att om jag inte måste betala så slipper jag gärna att betala för spelen.
Har inte köpt ett PS3 spel på flera år och ett fåtal till PC. Det får du tolka precis som du vill.

ZF
Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av TryNotDo:

Piratkopiering är ju något som inte är bra, men samtidigt i dom flesta fall idag ett "icke-problem".

Bra spel säljer, dåliga gör det inte = piratkopiering. Det har blivit en ursäkt för dålig försäljning..

Ärligt talat, vem fan piratkopierar spel idag? ( inte för att jag någonsin gjort det )

Det finns ju utmärkta tjänster att köpa spel online idag.

Skulle vilja säga att om jag inte måste betala så slipper jag gärna att betala för spelen.
Har inte köpt ett PS3 spel på flera år och ett fåtal till PC. Det får du tolka precis som du vill.

tolkar det som att hen har PSN+ och saknar datorkörkort, alternativt en konsekvent moraluppfattning..

1
Skriv svar