Mobilt bredband, för nerladdning och onlinespel?

Medlem
Mobilt bredband, för nerladdning och onlinespel?

Hallu!

Jag är tvingad att införskaffa ett mobilt bredband då jag under ca 6 månader kommer bo i en vindsvåning i centrala Linköping där uppkoppling saknas.

Jag laddar ner lite serier o en o annan film skulle eventuellt kunna tänka mig o lira lite WoW och andra lite mindre krävande spel.

Jag har tittat runt på massor olika leverantörer och läst här o där på forum, och känner att jag hittar faan inget som verkar hålla. De flesta har ju datavolymsbegränsning/månad på som högst 20 gb, hastigheterna lär nog räcka dock då det ligger i turbo3G+ område (enligt kartan).

Det som oroar mig är datavolymen och hur det påverkar ping/ms i WoW.

Har försökt att hitta nån aktuell tråd om detta men det verkar mest finnas från 1-2 år sedan om samma fråga.

Nån som har koll på läget? nån som kör mobilt? Finns det nån leverantör som är värd att satsa på?

tacksam för svar, ha det!

Medlem

Jag har spelat WoW på Telias mobila bredband och ska jag vara ärlig sög det

Hade full HSDPA-anslutning, alltså turbo-3G, med 2-3mbit ned. Men, det som flaskhalsar är upphastigheten som kanske ligger runt 0.2mbit (mätte med TPtest). Detta gjorde att pingen låg på 500-600ms, vilket är ganska otrevligt!

Försök hitta en annan lösning, sno trådlöst från grannar eller nåt


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Det är dock inte själva upphastigheten som förstör pingen om man ska vara petig :). Mobilt bredband är som konstaterat helt meningslöst för spel och sånt tyvärr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Det är dock inte själva upphastigheten som förstör pingen om man ska vara petig :). Mobilt bredband är som konstaterat helt meningslöst för spel och sånt tyvärr.

Latency/ping är ju tiden mellan "förfrågan och svar". Alltså den tid det tar för servern att svara på något man skicka.
Så latency borde väl vara nedhastighet+upphastighet, och om då upphastigheten flaskhalsar rejält ökar också pingen avsevärt.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Jag har inte turbo i mitt rum på landet men kan spela WoW, det blir laggspik ibland men questa har gått ok.

Tanka går extreeemt segt, vilket inte gör så mycket för på det här Telia mobilt får man bara 2 gb trafik per vecka, Telenor tror jag det är som är dom enda som har flatpris (igen gb begränsning).

Medlem

tackar för svaren, vi får se vad jag bestämmer mig för. Får väl skära ner på lirandet o laddandet lite i sommar helt enkelt.

1
Skriv svar