När spelen sviker

Robot
När spelen sviker

Den här veckan skriver Arnroth om hur han blev både kränkt och sviken av ett spel – och sin hatkärlek till ett annat. Och funderar över vad det är med just spel som kryper så under huden på en.

#metal-gear-rising-revengeance, #bayonetta, #nba-2k13, #2k-sports, #nba-live-05, #minecraft


Medlem
När spelen sviker

Har som tur aldrig varit med om det själv, visst finns det spel som gjort mig besviken som t.ex Far Cry 3, och dishonored.
Men gott om rage quits har det varit.

Medlem

Det man kan vara glad över som ett Metal Gear Solid fan är ju att Revengeance är ju uttryckligen ett spin-off spel (största hinten är namnet Metal Gear Rising istället för Solid). Det är något som har gjorts vid sidan av ett annat företag medans ett spel i huvudserien utvecklas fortfarande av samma vanliga företag. Nu är jag inte riktigt ett fan av Metal Gear Solid (men gillar spelen) och älskade Revengeance men för oss Devil May Cry fans så suger det däremot ännu mer som fick skiten som är DmC och det är uttryckligen ett nytt spel i huvudserien och kanske är kvar för att stanna.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Simcity.... =(

Medlem

Jag trodde iofs ingen lyckas undgå att MGR var ett hack and slash spel med tanke på all rage i forum och i media.
Men eftersom du lyckas göra det kan jag verkligen förstå besvikelsen då MGS är fantastiska spel. Jag har inte kollat in MGR ännu och vet inte om jag kommer göra det faktiskt. Kanske nöjer mig med att köra klarg GOW3 istället ^^
Nytt MGS får vi väl vänta på tills nästa gen


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Jag tänker mer på cross plattform spel när det gäller besvikelse i denna form. Oftast har man koll på spelen man vill spela och därmed vet vad det är för typer och därmed uttrycker sin ilska eller glädje innan spelet släpps. Men vad som triggrar mig är snarare när Final fantasy VII: crisis core kommer till psp (som jag inte har och fortfarande aldrig haft) eller sim city exklusivt till origin (Jag vill bara behöva ha 1 tjänst och inte massa olika och i detta fall har jag haft steam längre).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Mass Effect 3...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

MGR = Lightning Bolt Action
MGS = Tactical Espionage Action

Två olika generar i samma universum.
Kan folk inte fatta det så är dom dum i huvudet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Neatherblade:

MGR = Lightning Bolt Action
MGS = Tactical Espionage Action

Två olika generar i samma universum.
Kan folk inte fatta det så är dom dum i huvudet.

Tack! Då slapp jag skriva det själv.

Medlem

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Medlem

Tycker de varit ganska tydliga med att det här spelet inte kommer vara ett nytt MGS spel. Första gången de visade spelet så låg koncentrationen på att man kunde förstöra saker i spelet. I Angry Joes recension så pratar han en hel del om att det här spelet lyckas bättre än något annat spel att simulera att man använder sig av ett svärd. Och all PR som jag sett från spelet har varit fokuserat på det här, som sagt de har varit tydliga med att detta inte är ett nytt MGS utan en spin off.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Problemen i SimCity går att patcha då det bara rör sig om buggar. Bortsett från buggarna så är det ett bra spel med många möjligheter att bygga sin stad på. Diablo 3 måste göras om direkt från ritbordet då väldigt mycket med spelets kärna var dåligt. Allt från storyn till level design och gameplay var medelmåttigt.

Om EA väljer att lägga till större kartor gratis så blir dom genast mer omtyckt, och imorgon så får vi även ett gratis spel som även det är lite plus i kanten. Dock krävs det mer än ett gratis spel för att mätta fansen. Men Diablo 3 är bortom all räddning. Blizzards enda sätt att rädda serien är att släppa en riktigt bra expansion eller en uppföljare där man går tillbaka till rötterna.

Medlem

Vafalls? Hur kunde du inte veta att MGR var en spectacle fighter? Har du levt under en sten? Det är ju inte ens samma spelserie, Metal gear SOLID och Metal gear RISING har aldrig utgett sig för att vara samma serie, något som alla andra på planeten förstod men du verkar ha missat.

Tycker att artiklarna på FZ den senaste tiden varit katastrofala, först så stödjer ni feminist konspirationer (också skriven av Thomas Arnroth...) och sen det här? Det är som att praktikanter skriver artiklarna år er.

Annars så antar jag att Mass Effect 3 var en rejäl spark i mellangärdet. Diablo 3 hade varit lika illa om det inte hade varit för att jag kände redan i betan att det skulles suga.

Medlem

Glömmer aldrig hur besviken jag blev på The Old Republic. Jag fick det på julafton, men insåg snabbt hur dåligt det var...

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Problemen i SimCity går att patcha då det bara rör sig om buggar. Bortsett från buggarna så är det ett bra spel med många möjligheter att bygga sin stad på. Diablo 3 måste göras om direkt från ritbordet då väldigt mycket med spelets kärna var dåligt. Allt från storyn till level design och gameplay var medelmåttigt.

Om EA väljer att lägga till större kartor gratis så blir dom genast mer omtyckt, och imorgon så får vi även ett gratis spel som även det är lite plus i kanten. Dock krävs det mer än ett gratis spel för att mätta fansen. Men Diablo 3 är bortom all räddning. Blizzards enda sätt att rädda serien är att släppa en riktigt bra expansion eller en uppföljare där man går tillbaka till rötterna.

Tror inte de kan patcha bort hur spelet fungerar, att allting bara verkar vara en vacker yta men om man tittar bortom den hur lite till spel det egentligen är. Tidigare SimCity spel har handlat om att allting man gör får konsekvenser, att bygga industrier innebär att folk inte vill bo i närheten, att bygga för mycket vägar innebär stora kostnader och så vidare. Det nya SimCity verkar helt gå ifrån det här, baserat på det jag sett och läst om det så verkar det inte speciellt svårt. Det kräver nog en hel del mer än bara patchar, det kräver att de gör om hela spelet.

EA är inte korkade, de har garanterat redan insett problemen med sitt spel men i det långa loppet anser de att det är värt detta för det kommer innebära att de "vänjer" sina köpare att spela spelen så som de vill att de ska spelas. Det vill säga så att de kan tjäna så mycket pengar på den här serien som de bara kan, jag ser många likheter med det här spelet och The Sims.

De som är korkade är de som köper detta BS, de som inte ser vad EA håller på med. De som däremot gör detta kommer inte bry sig nämnvärt om deras s.k ursäkt. Som Annoyed Gamer (Marcus Beer) så fint uttrycker det "Don´t piss in my face and tell me it´s raining"

Medlem
Skrivet av Anthonyu89:

Glömmer aldrig hur besviken jag blev på The Old Republic. Jag fick det på julafton, men insåg snabbt hur dåligt det var...

Inte spelat det men det är komiskt hur ett spel som knappt är ett år gammalt idag går att köpa nytt för 50 kr. Bra jobbat EA ni vet verkligen hur man får köpare.

Medlem

Battlefield 3, Starcraf 2 Lings of Liverty 8months.

Det känns helt klart, satan vilken frustration.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Anthonyu89:

Glömmer aldrig hur besviken jag blev på The Old Republic. Jag fick det på julafton, men insåg snabbt hur dåligt det var...

Inte spelat det men det är komiskt hur ett spel som knappt är ett år gammalt idag går att köpa nytt för 50 kr. Bra jobbat EA ni vet verkligen hur man får köpare.

Det är ju inte direkt konstigt.. Med tanke på att The Old Republic numera är Free to play. . .

MMO's håller dessutom sällan sina grundpriser särskilt länge, pengar drar dom som sagt ändå in på andra sätt.

I övrigt så håller jag med om att denna artikel är lite märklig.. Hur kan man som skribent på en spelfokuserad hemsida ha undgått i princip all information om ett spel som MGR??

Inget bra betyg på herr Arnroth skulle jag vilja säga. . .

Ska man vara spelskribent så ska man väl ändå hålla sig insatt? Det känns som ett av grundkraven.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Syahin:

Vafalls? Hur kunde du inte veta att MGR var en spectacle fighter? Har du levt under en sten? Det är ju inte ens samma spelserie, Metal gear SOLID och Metal gear RISING har aldrig utgett sig för att vara samma serie, något som alla andra på planeten förstod men du verkar ha missat.

Jag hade ingen aning om att det ens fanns något som hette Metal Gear Rising. När jag kikar wikisidan över Metal Gear ser jag att Rising är det första spelet i sin serie (för jag antar att det kommer fler Rising-spel med tanke på vad du skriver), så jag förstår inte hur det kan komma som en total chock för dig att inte alla direkt kopplar att Rising skulle vara en helt annan typ av spel.

Men kudos till dig för att du är snabbtänkt nog att förstå det, och din ödmjukhet inför oss som inte gör det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Problemen i SimCity går att patcha då det bara rör sig om buggar. Bortsett från buggarna så är det ett bra spel med många möjligheter att bygga sin stad på. Diablo 3 måste göras om direkt från ritbordet då väldigt mycket med spelets kärna var dåligt. Allt från storyn till level design och gameplay var medelmåttigt.

Om EA väljer att lägga till större kartor gratis så blir dom genast mer omtyckt, och imorgon så får vi även ett gratis spel som även det är lite plus i kanten. Dock krävs det mer än ett gratis spel för att mätta fansen. Men Diablo 3 är bortom all räddning. Blizzards enda sätt att rädda serien är att släppa en riktigt bra expansion eller en uppföljare där man går tillbaka till rötterna.

Tror inte de kan patcha bort hur spelet fungerar, att allting bara verkar vara en vacker yta men om man tittar bortom den hur lite till spel det egentligen är. Tidigare SimCity spel har handlat om att allting man gör får konsekvenser, att bygga industrier innebär att folk inte vill bo i närheten, att bygga för mycket vägar innebär stora kostnader och så vidare. Det nya SimCity verkar helt gå ifrån det här, baserat på det jag sett och läst om det så verkar det inte speciellt svårt. Det kräver nog en hel del mer än bara patchar, det kräver att de gör om hela spelet.

EA är inte korkade, de har garanterat redan insett problemen med sitt spel men i det långa loppet anser de att det är värt detta för det kommer innebära att de "vänjer" sina köpare att spela spelen så som de vill att de ska spelas. Det vill säga så att de kan tjäna så mycket pengar på den här serien som de bara kan, jag ser många likheter med det här spelet och The Sims.

De som är korkade är de som köper detta BS, de som inte ser vad EA håller på med. De som däremot gör detta kommer inte bry sig nämnvärt om deras s.k ursäkt. Som Annoyed Gamer (Marcus Beer) så fint uttrycker det "Don´t piss in my face and tell me it´s raining"

Bygger man industri i närheten av bostäder så blir simmarna sjuka av bakterier och flyttar till slut. Jag har fått rivit flera bostäder, stora som små, pga för hög sjukdom eller dödsfall. Vägsystemet kan jag däremot hålla med om är sämre i nya SimCity. Jag vill kunna ställa in hur mycket underhåll vägarna ska få, och detta gäller även kontroll över sjukvård, parkförvaltning m.m., men detta är något som EA kan åtgärda med en patch. Den största frågan är OM dom kommer lyssna på fansen och åtgärda såna här saker. För visst är det lite som du säger, man vänjer sig med sånt här.

Dock är det inte bara EA som sysslar med sånt här. Går man några år tillbaka så var det Valve som pissade på sina kunder. Half-Life 2 var nog det första singleplayer-spelet som krävde internetuppkoppling för aktivering. Nu tror jag dom flesta accepterar den typen av DRM, internetaktivering och sen möjligheten till att spela offline, men då spydde folk verkligen galla över Valve och deras vidriga tjänst Steam som skulle innebära en säker död för PC. Idag tror jag nog att dom flesta älskar Steam.

Jag är helt säker på att BF4 kommer att kräva internetuppkoppling, även för singleplayer, och kommer vara spelet som tvingar oss in i "Always online"-träsket, på samma sätt som Half-Life 2 tvingade oss att acceptera internetaktivering.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Diablo 3 toppar listan med 12 år av ren besvikelse. Fy fan alltså!!

Skulle tro att SimCity nu är på plats nummer ett över spel som har varit den största besvikelsen för väldigt många (Diablo 3 framstår ju som rena mästerverket i jämförelse). Om man bortser från strulet med lanseringen så verkar spelet ha mycket värre problem som inte har med DRM att göra.

OT:

Det spel jag nog mest blivit besviken över är Star Wars : Force Commander. Ångrar verkligen att jag köpte det till fullpris för det var mycket i det spelet som jag inte gillade. SW : Empire At War var allt som Force Commander borde ha varit.

Jag älskade Empire at war:) Iaf rymdbiten. Min största let down var dock Red Alert 3 eftersom RA2 blev fullkomligen sönderspelat på min dator. Annars kanske BF3, även om jag tycker det är bra, så hade det kunnat vara så mkt bättre. Undrar om det finns nån gemensam nämnare hos dessa spel... EA möjligtvis...

Medlem

Blev inte besviken på Metal Gear Solid: Revengeance pga att det var hack n slash utan snarare på hur själva gameplayet var.

Blev rätt tråkigt efter en stund då combat var alldeles för enformig. Bara upp med svärdet, sikta var man ska klyva dom, repeat.

Gillade faktiskt DMC betydligt mer i sådana fall. Även om bossfighterna var lite sega.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Syahin:

Vafalls? Hur kunde du inte veta att MGR var en spectacle fighter? Har du levt under en sten? Det är ju inte ens samma spelserie, Metal gear SOLID och Metal gear RISING har aldrig utgett sig för att vara samma serie, något som alla andra på planeten förstod men du verkar ha missat.

Jag hade ingen aning om att det ens fanns något som hette Metal Gear Rising. När jag kikar wikisidan över Metal Gear ser jag att Rising är det första spelet i sin serie (för jag antar att det kommer fler Rising-spel med tanke på vad du skriver), så jag förstår inte hur det kan komma som en total chock för dig att inte alla direkt kopplar att Rising skulle vara en helt annan typ av spel.

Men kudos till dig för att du är snabbtänkt nog att förstå det, och din ödmjukhet inför oss som inte gör det.

Mario Kart och Super Mario måste ju vara samma sorts spel, eftersom båda heter ju Mario eller hur?

The Elder Scrolls : Oblivion och The Elder Scrolls Online måste ju vara samma sorts spel, både heter ju Elder Scrolls.

Star Trek : Voyager och Star Trek : The Next Generation måste ju vara samma sak för både heter ju Star Trek

Är Spin-off serier något nytt för dig?

Inaktiv

Huvudet på dat spik, precis så det känns när man får sitt alldeles egna miljondollarpojekt fuckat! Det känns ju så iaf.
Diablo 3, Ass Creed 3, Hitman Absolution, Jagged Alliance o några andra titlar.

Fan va lack o besviken man var. Det är ju inte så att man glömmer o fölåter heller, utan dessa titlar kommer alltid vara skamfläckar.

För att inte tala om SimCity, herregud vilket megafail, o på så många olika sätt också, lansering, kundhantering, patching, features etc etc, ja som WarZ, fast från EA. SimCity kommer ju att gå till historien som en av de värsta failsen.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Anthonyu89:

Glömmer aldrig hur besviken jag blev på The Old Republic. Jag fick det på julafton, men insåg snabbt hur dåligt det var...

Inte spelat det men det är komiskt hur ett spel som knappt är ett år gammalt idag går att köpa nytt för 50 kr. Bra jobbat EA ni vet verkligen hur man får köpare.

Jag köpte det för 29:- för två veckor sedan


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Syahin:

Vafalls? Hur kunde du inte veta att MGR var en spectacle fighter? Har du levt under en sten? Det är ju inte ens samma spelserie, Metal gear SOLID och Metal gear RISING har aldrig utgett sig för att vara samma serie, något som alla andra på planeten förstod men du verkar ha missat.

Jag hade ingen aning om att det ens fanns något som hette Metal Gear Rising. När jag kikar wikisidan över Metal Gear ser jag att Rising är det första spelet i sin serie (för jag antar att det kommer fler Rising-spel med tanke på vad du skriver), så jag förstår inte hur det kan komma som en total chock för dig att inte alla direkt kopplar att Rising skulle vara en helt annan typ av spel.

Men kudos till dig för att du är snabbtänkt nog att förstå det, och din ödmjukhet inför oss som inte gör det.

Men för alla som inte är snabbtänkta och har noll koll på spelet så kan man bara kolla på baksidan av spelet där detta står:

"Metal Gear Rising: Revengance is a stunning, epic action game set in the Metal Gear Solid universe. You take control of Raiden, a cyborg ninja armed with a High-Frequency Blade which can cut through virtually anything. Feel the power of full 360-degree blade control and experience a new kind of Metal Gear game!"

Om man av någon anledning ha missat all reklam för detta spelet där dom visar att det är ett action spel och läser vad som står på baksidan och fortfarande tror att det är samma typ av spel som spelen med solid snake och big boss var så får man faktiskt skylla sig själv. Är man en oinformerad kund som vägrar ta del av någon information som finns om ett spel innan man köper det så har man ingen rätt att klaga efteråt. Informationen fanns där.

Det är lurigare i andra fall som till exempel Brutal Legend där majoriteten av all information om spelet innan det släpptes samt demot fick folk att tro att det var ett karaktärs action spel. Men det visade sig att det döljde sig en väldigt stor realtidstrategi i det spelet vilket lurade en del kunder misstänker jag.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Anthonyu89:

Glömmer aldrig hur besviken jag blev på The Old Republic. Jag fick det på julafton, men insåg snabbt hur dåligt det var...

Inte spelat det men det är komiskt hur ett spel som knappt är ett år gammalt idag går att köpa nytt för 50 kr. Bra jobbat EA ni vet verkligen hur man får köpare.

Jag köpte det för 29:- för två veckor sedan

Haha ångrar bittert att jag köpte spelet till fullpris, EA är på väg mot branten och det är jag helt övertygad om. Enda sättet för de att ändra detta är att börja förstå varför de är där de är idag.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Syahin:

Mario Kart och Super Mario måste ju vara samma sorts spel, eftersom båda heter ju Mario eller hur?

The Elder Scrolls : Oblivion och The Elder Scrolls Online måste ju vara samma sorts spel, både heter ju Elder Scrolls.

Star Trek : Voyager och Star Trek : The Next Generation måste ju vara samma sak för både heter ju Star Trek

Är Spin-off serier något nytt för dig?

Skönt att du fortsätter i samma härliga ton. Avböjer fortsatt diskussion, klarar mig bra utan att sätta mig ner i lådan och kasta sand. Finns säkert någon annan villig att ta vid, brukar inte vara en bristvara på internet.

Medlem

Jag köpte en frukt, men blev väldigt besviken när den inte smakade äpple (det var banan). Nu är jag arg på bananen till den säger förlåt. Min ignorans och oförmåga att kolla upp saker jag lägger pengar på spelar ingen roll, det jag köper skall magiskt anpassas efter vad jag förväntar mig!

*flyger iväg på en enhörning till trallala-land*

12
Skriv svar