Datorn stänger av sig vid spel

Inaktiv
Datorn stänger av sig vid spel

Hej,
När sonen spelar sina spel på vår dator så har den den senaste tiden börjat stänga av sig mitt i spelet.
Han spelar StarWars Battlefront och även CS och i båda spelen uppstår samma problem.

Jag har rensat bort "allt skit" från datorn, och även kört adaware, jag har gjort en diskdefragmentering men inget hjälper.
Är det en ominstalltation av pcn som gäller ? Kan jag isåfall använda mig av de recovery skivor jag skapade när vi fick datorn ?

/Undrande mor

Medlem

Det du kan göra först är att kolla så att grafikkortsdrivrutinen är uppdaterad. För att göra det måste du veta vad dator har för grafikkort och sedan gå in på resp tillverkares site (Nvidia eller ATI) för att sedan hitta drivrutiner till din modell.

Rent spontant tycker jag dock att det låter som något hårdvarufel, överhettning osv. Om så skulle vara fallet kanske ni har garanti?

Iallafall, om inte det blir bättre av att installera nya drivrutiner kan du prova att använda din recovery CD. Efteråt måste samma procedur med grafikkortsdrivrutinerna göras om.
Om inte detta funkar kan det vara idé att skicka in datorn.

Lycka till!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Hej, och tack för tipset!! Då ska jag kolla upp grafikkortet och uppdatera det!

Medlem

Skulle gissa på att det är antingen grafikkortet/processor som överhettas eller att det är nätaggregatet som inte klarar av att ge nog med ström eller att det är ostabilt.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Jag har provat att uppdatera grafikkortsdrivrutinen men det hjälpte inte.

Så det är en ny speldator som gäller till sonen med andra ord. Vad ska man tänka på då gällande, grafikkort, fläktar, processorer osv ?

Medlem

Ingen garanti kvar på datorn då?

Medlem
Skrivet av Soffiproppp:

Jag har provat att uppdatera grafikkortsdrivrutinen men det hjälpte inte.

Så det är en ny speldator som gäller till sonen med andra ord. Vad ska man tänka på då gällande, grafikkort, fläktar, processorer osv ?

Det första du ska tänka på är att du ska beställa från internet. Du får så otroligt mer speldator för priset än om du går till exempelvis Siba och köper en dator.
Om du inte vill plocka ihop delarna själv har Inet.se och Komplett.se bra och prisvärda speldatorer.

EDIT: Bäst är såklart att att välja delar själv och eventuellt låta Inet sätta ihop datorn åt dig. Vi finns här om du behöver hjälp med att välja rätt delar


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar