Crossfire och 4 skärmar?

Medlem
Crossfire och 4 skärmar?

Just nu har jag tre skärmar men kan jag bara använda två av dem då det bara verkar vara kort i HD 5000 serien som stödjer fler än så (eller specialgrejer) så funderingarna går mot att köpa ett kort som klarar fler. Tänkte även köpa en tv snart och skulle gärna vilja ha möjlighet att koppla den till datorn också vilket blir fyra skärmar totalt.

Problemet här är dock att mina nuvarande skärmar har bara VGA och DVI anslutningar och grafikkorten i serien bara har två DVI portar som max. Tänkte lösa det genom att köpa 2st 5770 kort vilket ger mig 4st DVI men då undrar jag hur det blir eftersom det står på grafikkorten att de stödjer 3 skärmar som max. Får man bild på alla tre skärmarna då eftersom man använder uttag på båda korten? Speciellt när jag har en tv också vilket blir en fjärde skärm.

Försökte leta reda på lite information och ämnet men fann inget om de nyare korten men förr så fungerade det som så att alla skärmar visades om crossfire var avstängt medan den stängde av de på grafikkort nummer två om crossfire var aktivt. Detta är inte riktigt något jag önskar och undrar om det är annorlunda nu med eyefinity? Finns det någon annan lösning kanske? Förstår inte varför de ska ha displayport och hdmi på allting när många skärmar inte har uttag för det ännu


signatur

osv.

Medlem

Ja du kan köpa 2st 5770 och koppla in upp till 6st skärmar till de. Men om du ska koppla in fler än 4st så måste du antingen ha 2st skärmar med DisplayPort eller köpa Active DiplayPort adapter (kostar ca 1k/st). Men om du bara ska koppla in 4st skärmar så är det bara att köra på och koppla in 2st på varje grafikkort med valfri anslutning.

HDMI har de på korten för att det är en anslutning som många nya skärmar och i stort sett alla LCD/LED/Plasma mm. använder.

HDMI kontakten på de nya 5000 series korten lånar dock sin anslutning från ena DVI kontakten. Du kan koppla 3 st skärmar till varje grafikkort, du har 3 st "bildkanaler". Man har 2 st DVI, om man använder HDMI så lånar HDMI en av "bildkanalerna" från DVI vilket gör att en av de blir oanvändbar, sedan har man också 1 st DisplayPort anslutning som har egen "bildkanal"


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar