Robot
EA:s VD avgår

Efter sviktande siffror väljer John Riccitiello att avgå från sin VD-post. Han ersätts tillfälligt av ett nygammalt namn.

#nyhetstips, #ea, #star-wars-the-old-republic, #world-of-warcraft, #medal-of-honor-warfighter, #simcity, #mirrors-edge, #microsoft, #sega, #ea-sports


Medlem
EA:s VD avgår

Helt rätt. Är man chefen bakom ett fiasko, så är det klart att man ska tvingas avgå. Det är ju trots allt chefen som har yttersta ansvaret.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Så kan det gå om man är girig och vill rusa igenom spel utveckling.

E.A. spel i all ära men de förstör spelutvecklare, Westwood t.e.x

Medlem

Don't let the door hit you on the way out...

Medlem
Skrivet av Cortex:

Don't let the door hit you on the way out...

no no... let it..

Inaktiv

EA ville betala han med microtransaktioner, därför han avgick tror jag.


signatur

äldre än dig!

Medlem

Oj vad förvånad jag blev. Jag tror nog att det kommer ett till stjärnskott till VD fast man kan ju alltid hoppas på bättre tider.

Medlem

Hoppas nya vdn ger utvecklarna den tid dom behöver!

Inaktiv

Klistrar in text från en annan tråd, och för er som skrker TLDR
: EAs VD säger att "When you are six hours into playing Battlefield and you run out of ammo in your clip, and we ask you for a dollar to reload, you are really not very price sensitive at that point in time"

Skrivet av Buio:

Nedan är ett ljudklipp från EAs aktieägarmöte där John pratar om mikrotransaktioner. Lite skrämmande faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE

Citat:

When you are six hours into playing Battlefield and you run out of ammo in your clip, and we ask you for a dollar to reload, you're really not very price sensitive at that point in time.

Skrämmande, det här kände jag inte till. Nu blir man ju riktigt förbannad och det är bra att han avgår, men dom har redan öppnat dörren till sån här skit..
Och alla som köper spel från dom bara uppmuntrar till mer, o då tänker jag främst på de idioter som betalar för mikrotransaktioner i Tapped out och Dead Space, samt alla dom som köpte SimCity. För ja visst fan är det riktigt korkat, nu med facit i hand? Även om man till 95% kunde räknat ut det innan.

Jag måste missat den shitstorm som kom då, så varför köper någon spel från EA överhuvudtaget? Hoppas att det kommer en ny VD med en annan vision, det eller att dom fortsätter att tappa pengar så att dom får säljas eller gå i konkurs.

Det har verkligen gått för långt, och att dom fortfarande har fans och folk som försvarar dom är konstigt, som sent som igår läste man om fans som försvarade honom på Kotaku, som att han vore någon visionär för gaming, när allt handlar om att suga ut pengar från sina "kunder".
Och deras försvar bygger mycket på "det är populärt med EA hat"? Finns ju så mycket mer.

Medlem
Skrivet av reddit:

John Riccitiello is the best EA release of the year.

Medlem

Ge det lite tid så är EA gone with the wind, lämna spelfältet öppet till dem som bryr sig om att göra bra spel och kan spelutveckling.

Framförallt. släpp fram dem som inte är girbukar och rapar micro varenda sekund!

EA är död, länge leve EA!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Man kan ju alltid hoppas att nästa VD förstår hur man utvecklar spel.

Snabbutvecklade "McGames" med DLC till spelen som fortfarande är på betastadiet ett och ett halvt år efter lanseringen är verkligen inte rätt väg att gå. Utveckla färdigt och släpp ett bra spel, hur svårt ska det vara?

Att skita i modcommunityn som hållit dem vid liv sedan BF1942 var ingen direkt höjdare heller.

Vad är veckans bästsäljande spel? ArmA3 (alpha), ett spel som är klart om kanske 6 månader. Varför köper folk det?
För att de vet att det görs rätt med dedikerade serverfiler, fullständig modsupport från dag 1 osv osv. Se och lär EA!

Medlem
Medlem

Å andra sidan avgår han ju för att han dragit in för lite pengar till EA. Dvs de kommer ta in någon ny som ska skruva upp pengakranen ytterligare, vad det nu leder till.

Medlem
Medlem
Medlem

Det går ingen nöd på honom. Förmodligen fallskärm på ett par år minst med fruktansvärt bra betalt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Vi får hoppas att de låter spelutvecklarna utveckla sina egna spel utan toppstyrning, kanske skulle vara värt att testa EA.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Vi får hoppas att de låter spelutvecklarna utveckla sina egna spel utan toppstyrning, kanske skulle vara värt att testa EA.

Nu var det ju iofs den här snubben som gav utvecklarna mer frihet. Känns som folk gnäller en massa utan att veta vem han är.

Han åker för att de misslyckats skapa en egen CoD och de drar in för lite cash.

Medlem

hoppas ea dör snart!
Sedan kan Activision få följa efter ...

Inaktiv
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Redstar:

Vi får hoppas att de låter spelutvecklarna utveckla sina egna spel utan toppstyrning, kanske skulle vara värt att testa EA.

Nu var det ju iofs den här snubben som gav utvecklarna mer frihet. Känns som folk gnäller en massa utan att veta vem han är.

Han åker för att de misslyckats skapa en egen CoD och de drar in för lite cash.

Det är ju kul det här med ökad frihet, han har alltså gett utvecklarna mer frihet och ändå så ser vi mestadels uppföljare, DLC och satstning på mikrotransaktioner. Det är resultatet av ökad frihet? Och nu vill man då få bort denna "frihetskämpe" o ta in någon som håller tyglarna hårdare? Det blir spännande att se..

Ber till alla kunder att tänka efter en gång till innan köp.

Medlem

Här är efterträdaren:

Medlem

Skippa MoH och gör ett nytt Dungeon Keeper istället

anställ alla från Westwood och återskapa företaget, låt dem göra ett eget C&C oberoende från EA, där har du pengar att tjäna!

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Redstar:

Vi får hoppas att de låter spelutvecklarna utveckla sina egna spel utan toppstyrning, kanske skulle vara värt att testa EA.

Nu var det ju iofs den här snubben som gav utvecklarna mer frihet. Känns som folk gnäller en massa utan att veta vem han är.

Jo, det kanske är möjligt att det är som du säger, men bara för att han må vara snäppet bättre än nån annan så tänker jag inte applådera hans insats. Fakta är fakta, han har varit VD i flera år, allt som har hänt som har med EA att göra är tack vare honom och hans beslut. Hela dlc-härvan, all toppstyrning och alla dåliga releaser, under hans översyn.

Medlem

För att uppnå de ekonomiska kraven/önskemålen måste säljare och köpare vara överens. Man kan inte ha aktie ägare som bara vill tjäna pengar det måste finnas något som kunderna vill köpa först.

Att önska konkurs är ju knappast någon lösning. Om micro pay gör så att det aktiveras via en knapp så du väljer själv när var hur.
Utvecklarna fick mer frihet men det är knappast de som önskar mer micro pay in game.

Så om de tillsätter en räknenisse så blir det inte vad kunderna vill ha. Det har ju visat sig att om EA fokuserar på förtjänst och inte nöjda kunder så tjänas inga pengar. Ekonomin har ju varit svår globalt om de då sätter för höga penga mål blir inget bra.
Jag handlar gärna på EA då service och suport alltid funkat för mig.
Så när EA frågar kunderna vad de vill ha och gör spel som de vill köpa då kan de tjäna pengar och alla blir nöjda.
EA behöver fixa till det interna så funkar det nog men ta bort vinstnissarna de bara sabbar EA.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Det här är lite som den Arabiska Våren, fast för spelbranschen. Vi hoppas bara att efterträdaren inte blir ytterligare en diktator...
Kanske lite överdriven lycka pga att en person har avgått, men man får vara glad för det lilla.

Själv dansade jag runt i lägenheten och lyssnade på Kool & The Gang hela kvällen igår när jag hörde nyheten
http://www.youtube.com/watch?v=3GwjfUFyY6M

Inaktiv

Goda nyheter, men man skall inte ropa hej ännu


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Redstar:

Vi får hoppas att de låter spelutvecklarna utveckla sina egna spel utan toppstyrning, kanske skulle vara värt att testa EA.

Nu var det ju iofs den här snubben som gav utvecklarna mer frihet. Känns som folk gnäller en massa utan att veta vem han är.

Han åker för att de misslyckats skapa en egen CoD och de drar in för lite cash.

Och även den person som såg till att EA gick mot att använda ännu mer drakoniska metoder. Jag vet mycket väl vem han är och vad han bidragit med men jag anser nackdelarna vida överstiger fördelarna i hans fall. Kommer verkligen inte sakna honom, den saken är säker.

Medlem
Skrivet av altair4:

http://www.youtube.com/watch?v=HIkTFwTUUsc

Säger väl allt som man vill ha sagt.

Han har helt rätt men jag hade hellre sett han göra den här videon som sig själv, Francis skriker för mycket=).

Medlem

Good riddance!


signatur

Game long and prosper

12
Skriv svar