SimCity – största lanseringen i seriens historia

Robot
SimCity – största lanseringen i seriens historia

Trots de svåra lanseringsproblemen – SimCity har sålt i över 1,1 miljoner ex och EA säger att spelet säljer betydligt bättre än vad de förväntade sig.

#simcity, #ea


Medlem
SimCity – största lanseringen i seriens historia

?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

En sak är säker: EA tackar just nu spelgudarna för att spelare köper förhandsbokningar.

Medlem

Ingen tbana har lagts...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Fyfan alltså, vi behöver lagar som tvingar företag att även ta tillbaks defekta digitala produkter.

Helt jävla otroligt ju, skeppa skit, hypa up skiten och det säljer som fan, därefter ignorerar man sina kunder. Och sen skryter man om sina försäljningssiffror...

Saknar ord

1.1 miljoner såld, och nästan hälften till överpris i Origin...
Kanske det man borde livnära sig på istället, begå bedrägeri via internet, så länge som man kallar det för "spel" eller "kultur" så kommer man ju undan.

Inaktiv
Skrivet av massej:

En sak är säker: EA tackar just nu spelgudarna för att spelare köper förhandsbokningar.

Ja alla vi som köper spel måste ju garanterat sluta med det, vi blir ju bara blåsta. Nu har vi väl ändå lärt oss?

Medlem

Får lite deja vu-känsla... undrar varifrån... host*Blizzard*host! Host *Diablo 3*host host!

Medlem

Verkar som att dom flesta på fz tror att ALLA hatar simcity... -.-

Medlem
Skrivet av zobino:

Verkar som att dom flesta på fz tror att ALLA hatar simcity... -.-

Precis som att alla hatar cod -_-


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Men all den statistiken så förstår man varför det måste vara uppkopplat hela tiden och att det är så krävande...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så man lägger i snitt ungefär 3 timmar per stad och bygger så mycket som 137 byggnader per stad...

Inte mycket till stad om den bara har 137 byggnader, fast det kanske inte får plats mer än så på de små kartorna?

Medlem
Skrivet av gamer_:

Så man lägger i snitt ungefär 3 timmar per stad och bygger så mycket som 137 byggnader per stad...

Inte mycket till stad om den bara har 137 byggnader, fast det kanske inte får plats mer än så på de små kartorna?

Stämmer. Ytan är mycket liten.

Medlem

Något som har börjat förvåna mig ännu mer är just 1.1 miljoner spelare.. Diablo 3, Starcraft 2 som exempel, de klarade av ett servertryck på x3 (minst?)
medan SimCity föll pladask på mage, de hävdade väl att de hade sett över hur Blizzard hade gjort och förberett sig?
vilken ren lögn. och sedan så måste de ju förstå att de som förhandsbokar på origin kanske bara är en 1/3 eller 1/4 av alla som köper spelet, varför inte då fixa x2-x3 serverkapacitet ? Känns så konstigt bara.

Detta är anledningen till varför företagen inte lär sig, de behöver inte. Säkert mer ekonomiskt att ge bort spel också och då får dessutom fler folk att "fastna" i origins.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av zobino:

Verkar som att dom flesta på fz tror att ALLA hatar simcity... -.-

Oavsett vad någon tycker om spelet borde du se hur dåligt EA betett sig? Dessutom har spelet för tillfället många game breaking buggar som du borde stött på om du spelat nog mycket. Bruten pathfinding, där invånare kan fastna i rörelsemönster, för att nämna en.

Många andra mindre optimala designval, varav några man löst på ett bra sätt i SC4 men nu "förstört", har också gjorts. Här sammanfattas några: http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/1ajyxk/the_lessmenti...
(lite väl mycket för att klistra copypasta)

Medlem

Äsch, det här låter som något de säger för att göra aktieägarna glada.. 1.1 miljoner är ju ingenting om man tänker på hur mycket marknadsföring som spelet fick innan "katastrofen".

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Något som har börjat förvåna mig ännu mer är just 1.1 miljoner spelare.. Diablo 3, Starcraft 2 som exempel, de klarade av ett servertryck på x3 (minst?)
medan SimCity föll pladask på mage, de hävdade väl att de hade sett över hur Blizzard hade gjort och förberett sig?
vilken ren lögn. och sedan så måste de ju förstå att de som förhandsbokar på origin kanske bara är en 1/3 eller 1/4 av alla som köper spelet, varför inte då fixa x2-x3 serverkapacitet ? Känns så konstigt bara.

Ehh, försökte du spela Diablo 3 när det kom?

Medlem

Synd på den skakiga lanseringen, men spelet i sig är jättekul! Med ett bra vägnät kommer man upp över 400k simmar, med 0 arbetslösa! Vi ses vid 600k! Tråkigt att brandkåren är så usel bara...

Medlem

Säger ingenting, spelet sålde på grund av namnet. Det intressanta är att se hur bra det säljer på längre sikt men framför allt hur mycket pengar spelet kommer dra in till EA. EA borde verkligen ta åt sig av all kritik och inse att allting är inte guld som glimmar bara för att det på ytan kan verka som det är det.

Sedan ska ni som spelar nog ta alla siffror om invånare med en nypa salt då det verkar som det som presenteras för spelaren inte överensstämmer med det som datorn räknar på. Att tidigare spel kan ha använt samma beräkning är en sak men den här gången har de marknadsfört spelet som att varje individ har ett eget liv.

Medlem

AAAAH!! ALLA NYHETER HANDLAR OM EA! GNÄLLMASKINEN KOMMER ÖVERBELASTAS!!!

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:
Skrivet av Ztreek:

Något som har börjat förvåna mig ännu mer är just 1.1 miljoner spelare.. Diablo 3, Starcraft 2 som exempel, de klarade av ett servertryck på x3 (minst?)
medan SimCity föll pladask på mage, de hävdade väl att de hade sett över hur Blizzard hade gjort och förberett sig?
vilken ren lögn. och sedan så måste de ju förstå att de som förhandsbokar på origin kanske bara är en 1/3 eller 1/4 av alla som köper spelet, varför inte då fixa x2-x3 serverkapacitet ? Känns så konstigt bara.

Ehh, försökte du spela Diablo 3 när det kom?

yupp.. och det var ungefär lika som SimCity, men skillnaden var att Diablo 3 hade bra många fler spelare som satt och tröck än vad SimCity hade.

Diablo 3 slog blizzardrekord för antal förhandsbokningar, och med tanke på hur populärt WoW är så är det nog en bra bit över 3-4 miljoner.

Medlem

Förvånar mig inte. Spelet är väldigt casual och lättspelat. Det finns dock ingen utmaning alls och det tar slut fort.

Medlem
Skrivet av Herk:

AAAAH!! ALLA NYHETER HANDLAR OM EA! GNÄLLMASKINEN KOMMER ÖVERBELASTAS!!!

Bara om gnällmaskinens underhåll sköts av EA.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Aresz:

Fyfan alltså, vi behöver lagar som tvingar företag att även ta tillbaks defekta digitala produkter.

Helt jävla otroligt ju, skeppa skit, hypa up skiten och det säljer som fan, därefter ignorerar man sina kunder. Och sen skryter man om sina försäljningssiffror...

Saknar ord

1.1 miljoner såld, och nästan hälften till överpris i Origin...
Kanske det man borde livnära sig på istället, begå bedrägeri via internet, så länge som man kallar det för "spel" eller "kultur" så kommer man ju undan.

håller med där, fast dom ignorerar ju inte sina kunder, då dom gav gratis spel för besvären, men tycker odm skulle ha erbjudit att man kundde få en återbetalning också.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv
Skrivet av miffot:
Skrivet av Aresz:

Fyfan alltså, vi behöver lagar som tvingar företag att även ta tillbaks defekta digitala produkter.

Helt jävla otroligt ju, skeppa skit, hypa up skiten och det säljer som fan, därefter ignorerar man sina kunder. Och sen skryter man om sina försäljningssiffror...

Saknar ord

1.1 miljoner såld, och nästan hälften till överpris i Origin...
Kanske det man borde livnära sig på istället, begå bedrägeri via internet, så länge som man kallar det för "spel" eller "kultur" så kommer man ju undan.

håller med där, fast dom ignorerar ju inte sina kunder, då dom gav gratis spel för besvären, men tycker odm skulle ha erbjudit att man kundde få en återbetalning också.

Tyvärr så ignorerar dom visst sina kunder fortfarande, spelet är ju bara en muta och ursäkt för en kass lansering. Till det har vi trasigt gameplay och trasiga features, samt lögner om hur spelet fungerar med simulering och DRM, för att nämna något.

Detta svarar dom inte på, eller ja jo Bradshaw skrev ju några rader om det på sin blogg, men undvek a la
politician att svara på något överhuvudtaget.

http://www.ea.com/news/simcity-update-straight-answers-from-l...

Kolla även de första kommentarerna efter bloggen

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Herk:

AAAAH!! ALLA NYHETER HANDLAR OM EA! GNÄLLMASKINEN KOMMER ÖVERBELASTAS!!!

Bara om gnällmaskinens underhåll sköts av EA.

Haha, ett gnäll som samtidigt är ett skämt om gnäll, klurigt!

Medlem

Tycker Simcity är ett riktigt bra spel, de behöver bara städa undan en del buggar så skulle det bli perfekt.

Medlem
Skrivet av bond12:

Tycker Simcity är ett riktigt bra spel, de behöver bara städa undan en del buggar så skulle det bli perfekt.

När jag första gången läste om spelet så sade de att det skulle bli en riktigt uppföljare som skulle tilltala de som spelat SimCity sedan det kom. Inget jag sett tyder på att de hållit det här löftet, allting jag sett tyder mer på att de gjort en "Syndicate" det vill säga använt fansen för att locka nya spelare. Visst det ser jätte snyggt ut men SimCity spelen har aldrig handlat om grafiken, vad de har handlat om är ett spel man kan lägga ner många timmar på en och samma stad och där det är en rejäl utmaning att få allting att gå runt. Simcity (5) verkar vara kul för någon timme men sedan när man gjort allt som går att göra så blir det till att börja om. Detta är garanterat något som veteranerna knappast kommer tilltalas av och jag tror att många mycket hellre vill ha sina pengar tillbaks. EA kommer nog bli väldigt förvånade över hur stor skada detta spel har orsakat.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av bond12:

Tycker Simcity är ett riktigt bra spel, de behöver bara städa undan en del buggar så skulle det bli perfekt.

När jag första gången läste om spelet så sade de att det skulle bli en riktigt uppföljare som skulle tilltala de som spelat SimCity sedan det kom. Inget jag sett tyder på att de hållit det här löftet, allting jag sett tyder mer på att de gjort en "Syndicate" det vill säga använt fansen för att locka nya spelare. Visst det ser jätte snyggt ut men SimCity spelen har aldrig handlat om grafiken, vad de har handlat om är ett spel man kan lägga ner många timmar på en och samma stad och där det är en rejäl utmaning att få allting att gå runt. Simcity (5) verkar vara kul för någon timme men sedan när man gjort allt som går att göra så blir det till att börja om. Detta är garanterat något som veteranerna knappast kommer tilltalas av och jag tror att många mycket hellre vill ha sina pengar tillbaks. EA kommer nog bli väldigt förvånade över hur stor skada detta spel har orsakat.

Skada? Tänkte du på pengar eller på "veteraner"? Inga spel behöver sina veteraner om de skaffar nya människor ur en ekonomisk synpunkt.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av bond12:

Tycker Simcity är ett riktigt bra spel, de behöver bara städa undan en del buggar så skulle det bli perfekt.

När jag första gången läste om spelet så sade de att det skulle bli en riktigt uppföljare som skulle tilltala de som spelat SimCity sedan det kom. Inget jag sett tyder på att de hållit det här löftet, allting jag sett tyder mer på att de gjort en "Syndicate" det vill säga använt fansen för att locka nya spelare. Visst det ser jätte snyggt ut men SimCity spelen har aldrig handlat om grafiken, vad de har handlat om är ett spel man kan lägga ner många timmar på en och samma stad och där det är en rejäl utmaning att få allting att gå runt. Simcity (5) verkar vara kul för någon timme men sedan när man gjort allt som går att göra så blir det till att börja om. Detta är garanterat något som veteranerna knappast kommer tilltalas av och jag tror att många mycket hellre vill ha sina pengar tillbaks. EA kommer nog bli väldigt förvånade över hur stor skada detta spel har orsakat.

Skada? Tänkte du på pengar eller på "veteraner"? Inga spel behöver sina veteraner om de skaffar nya människor ur en ekonomisk synpunkt.

Jag tänker på EA som utgivare, ja detta lär garanterat skadat hela EA. De har nog tappat många av sina tidigare SimCity köpare och dessa kommer inte vara lika lättköpta. Det har bara gått sämre och sämre för företaget sedan kraschen 2008, jag tror de kommer gå i konkurs inom 5-10 år om de inte ändrar sin attityd till köparna och slutar släppa ofärdiga spel.

All Your History : The Video Game Crash of 1983
Detta är på väg att ske igen, man säger att man ska lära sig av historien men komiskt nog upprepar historien sig gång på gång

123
Skriv svar