Sluta förstöra våra dokumentärer!

Medlem
Sluta förstöra våra dokumentärer!

Jag har alltid varit ett stort fan av dokumentärer som är välgjorda och korrekt informativa.

Tyvärr verkar dessa bli färre och färre. Det finns gott om dokumentärer, men färre och färre av bra kvalitet. Det som är värre ändå är att många faktiskt tror på det som händer och förklaras i de sämre serierna och programmen.

För ca 3 minuter sedan försökte jag titta på "Weapons that Changed the World", och stod ut ungefär 2 minuter innan jag stängde av för att det är så fullt med dumheter, onödigt "häftigt" skräp och rakt upp och ner felaktig fakta.

Ett annat bra exempel är alla ni som gillar Bear Grylls. Ni är med på att han har ett kamerateam med sig va? Och att han säkerligen äter helt vanligt käk mellan tagningarna. Allt hans program handlar om är TV-produktion och inget annat.

Går ni däremot istället och tittar på t.ex Les Stroud, så får ni se en kille som gör samma koncept, men som gör det helt själv med en handhållen kamera. Bra exempel på scener han har gjort är att han går ut över horisonten över en snytäckt bergsklippa, och kommer därefter tillbaka och säger "Of course I had to come back, I had to get the camera. What'd you think?"

Precis.. What did you think? Moonshiners är ett annat bra exempel, som handlar om hembränningscommunityn i amerikanska bushen. Folk som faktiskt tror på att det är genuint tycks däremot missa det ologiska i att polisen inte kan se ett kamerateam som sitter i buskarna bredvid moonshinern, gärna med en lampa på på kameran också. Annars ser man ju ingenting!

Det jag vill säga med denna posten är:
Välj vad ni tittar på. Stöd de dokumentärer och serier som faktiskt är genuina, och uppmuntra bredare produktion av dessa, istället för de producerade och falska exemplen.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Sluta förstöra våra dokumentärer!

Jag kan hålla med till viss del, men erkänner att det finns ett underhållningsvärde i programmen ändå, Lyrical documentary är inget nytt men visst vill även jag ha mer seriösa dokumentärer som ska vara just dokumentärer.

Sen fullkomligt avskyr jag program som "American guns" och vad det där programmet med Steven seagal hette, det där då han åker med polisen och gör arresteringar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Jag älskar också dokumentärer, främst de som kommer från England.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar