Valve lanserar "Early Access" på Steam

Robot
Valve lanserar "Early Access" på Steam

Early Access låter spelare och utvecklare jobba tillsammans.

#valve


Skribent
Valve lanserar "Early Access" på Steam

Det här är rätt intressant.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Inget man hoppar i taket för direkt, men ändå ett väldigt trevligt initiativ.

Medlem

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".

Tänkte precis skriva något Positivt men där rök den för steam. Det är som att säga på ICA får du provsmaka vår nya vara för att ge feedbacks för att vi ska bli bättre men du betalar


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Bra idé.
Jag antar sedan att man måste förboka spelet i fråga för att få tillgång till detta?

Är ju på något sätt rätt bra så bara folk som verkligen är intresserade står i focus gällande feedback.
Om det hade varit fri tillgång skulle det bara bli kaos...

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Neatherblade:

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".

Tänkte precis skriva något Positivt men där rök den för steam. Det är som att säga på ICA får du provsmaka vår nya vara för att ge feedbacks för att vi ska bli bättre men du betalar

Fördelen är väl, skulle jag gissa på, att man får spelet billigare än när det är släppt i skarp version.

Medlem

Intressant tanke, men enligt faq:

"Early Access is a full purchase of a playable game. By purchasing, you gain immediate access to download and play the game in its current form."

Alltså, betalar man för att spela något som inte är färdigt?!
Låter lite skumt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av magma:

Intressant tanke, men enligt faq:

"Early Access is a full purchase of a playable game. By purchasing, you gain immediate access to download and play the game in its current form."

Alltså, betalar man för att spela något som inte är färdigt?!
Låter lite skumt.

Fast, här får du ju tillgång till att spela under utvecklingen. Lite som med Minecraft. Jag gillar idén skarpt.


signatur

I am the black wizards.

Skrivet av magma:

Intressant tanke, men enligt faq:

"Early Access is a full purchase of a playable game. By purchasing, you gain immediate access to download and play the game in its current form."

Alltså, betalar man för att spela något som inte är färdigt?!
Låter lite skumt.

Folk var ju ändå supertaggade att betala för ett halvfärdigt minecraft

Medlem
Skrivet av magma:

Intressant tanke, men enligt faq:

"Early Access is a full purchase of a playable game. By purchasing, you gain immediate access to download and play the game in its current form."

Alltså, betalar man för att spela något som inte är färdigt?!
Låter lite skumt.

Är väl för dom som förköper eller sätter in någon form av depsition som du får tillbaka om du sedan köper spelet som friberg sa.

Tycker det är en bra idé för om det skulle varit "free for all" så hade det blivit för mycket oseriös feedback skulle jag tro.
Nu blir det mer dom största fansen som har mer att säga till om, vilket jag kan tycka är rätt.

Medlem

Prison Architect har kört på den här modellen ett bra tag redan. Jag köpte "spelet" för några månader sen och har sen fått en ny alpha-version i månaden ungefär med nya features att leka med. När spelet är färdigt så får jag fullversionen, svårare än så är det inte.

Så med andra ord är det inget nytt med själva konceptet, det är bara att nu får man det smidigare tack vare Steam!

/ LordDaimos

Medlem

Så länge spelutvecklarna tar åt sig av spelarnas feedback så kan det nog bli bra. Ett steg i rätt riktning tycker jag i varje fall.

Hur bra kommer detta funka i stor utbredning? får väll se.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Känns lite som att Valve har sneglat på Alpha/Betafoundingen på Desura?

Bara bra, indeutvecklare behöver all hjälp dom kan få!


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Prison Architect har kört på den här modellen ett bra tag redan. Jag köpte "spelet" för några månader sen och har sen fått en ny alpha-version i månaden ungefär med nya features att leka med. När spelet är färdigt så får jag fullversionen, svårare än så är det inte.

Så med andra ord är det inget nytt med själva konceptet, det är bara att nu får man det smidigare tack vare Steam!

/ LordDaimos

Samma här. Riktigt trevligt att få vara med och påverka utvecklingen genom alpha-forumet. Detta är definitivt positivt!


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av magma:

Intressant tanke, men enligt faq:

"Early Access is a full purchase of a playable game. By purchasing, you gain immediate access to download and play the game in its current form."

Alltså, betalar man för att spela något som inte är färdigt?!
Låter lite skumt.

Halvkickstartning ungefär...
Värt att nämna är att exempelvis så finns iaf Prison Architecht även hos tillverkaren introversion.co.uk för $30 istället för €26, ingen stor skillnad, men en liten och jag antar att utvecklaren får mer pengar direkt än via Steam. Däremot är ju det svårt att nå ut till så många gamers som Steam gör.

Hursomhelst, i detta fall får man tillgång till alphan och alla uppdateringar samt fullversionen när den släpps. Man får också åtkomst till deras forum där man komma med tips och tankar, och dom lyssnar o är aktiva med sitt community. Har för mig att det fanns någon annan bonus, iaf från början.
Därtill är det soundtracks, artwork o liknande som erbjuds.

Man får lite extra för att vara med tidigt helt enkelt, och en kul grej dom gjorde nyss var att om man köpte deras gamla spel, allihopa för $10 så fick man även skriva en fånges namn och biografi till spelet, som sen är med ingame i Prison Architect. Gillar spelet starkt, och det är kul att se uppdateringar och följa spelet, även om jag mest är passiv på forumen. Men jag tror att detta är det byggarspel jag väntat så länge på.

Hursomhelst, ett bra sätt att få alla mer engagerade, och att få in pengar såklart, men man har även en chans att få sin röst hörd på ett helt annat sätt än mot kanske Blizzard och EA.

Man jobbar gratis som testare åt dessa företag, visst, det är säkert kul, men då ska man få det för ett mycket bra pris. Ingenting är gratis här i världen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ni har helt klart en poäng.

Är helt för kickstarterprojekt. Fler skulle nog också vara beredda å öppna plånboken när man ser utvecklare som t ex Cd projekt ger ut extramaterial helt gratis. Tycker denna typ av utveckling måste uppmuntras.

Tror det är bra för oss konsumenter att de större utvecklarna som t ex Blizzard och EA får lite konkurrens.

Funderar själv på att prova arma III alphan


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ni måste ju lägga in att man måste betala för att få "Early Access" för annars tror man nåt helt annat....

Skrivet av walter_iego:

Man jobbar gratis som testare åt dessa företag, visst, det är säkert kul, men då ska man få det för ett mycket bra pris. Ingenting är gratis här i världen.

Många skulle nog betala bra för att få testa sitt favvo spel under utveckling


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Neatherblade:

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".

Tänkte precis skriva något Positivt men där rök den för steam. Det är som att säga på ICA får du provsmaka vår nya vara för att ge feedbacks för att vi ska bli bättre men du betalar

Finns ingenting som är gratis. Lär för livet.

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Neatherblade:

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".

Tänkte precis skriva något Positivt men där rök den för steam. Det är som att säga på ICA får du provsmaka vår nya vara för att ge feedbacks för att vi ska bli bättre men du betalar

men sen har du spelet också. så det är som early beta access helt enkelt med preorder som alla kör nuförtiden

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av walter_iego:

Man jobbar gratis som testare åt dessa företag, visst, det är säkert kul, men då ska man få det för ett mycket bra pris. Ingenting är gratis här i världen.

Många skulle nog betala bra för att få testa sitt favvo spel under utveckling

Naiva personer som inte vet bättre möjligen, att som användare betala för att testa en produkt är ju i det närmaste löjligt.

Och det hela är väl ändå knappast något nytt (utom att de tar betalt, goddamn progress motherbitch), de har ju bara centraliserat det så att överskådningen ev. blir lite enklare (för vissa titlar som vi inte känner till) och inte ens det kan ju sägas vara något brilljant framsteg.

Vad hände med den gamla goda metoden att först ta folks pengar när du hade en färdig produkt att erbjuda som kunderna kunde överblicka?

Fuck it, ta deras pengar innan du ens börjat och berättiga det med att du är liten o indie och då får "frihet", hej hej kickstarters som ännu bara producerat skrattretande skrot med sin frihet i utveckling.

Varför inte ta betalt av folk för o låta dem testa spel också, inte bara är det en kostnad du slipper, det blir till en pengar genererande faktor. Awesome deal för användarna när man applicerar lite tänk på det, eller nej, tvärtom var det ju.

Skrivet av magma:

Tror det är bra för oss konsumenter att de större utvecklarna som t ex Blizzard och EA får lite konkurrens.

Oh ja kickstarters är ju helt klart en stor konkurent för dem /sarcasm

Speciellt med tanke på att t.ex. vartenda utav den hyllade sk. mästaren schaffers spel det senaste deceniet har varit massiva katastrofer som gått över budget, över tid, och sålt dåligt för de var dåliga spel.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av walter_iego:

Man jobbar gratis som testare åt dessa företag, visst, det är säkert kul, men då ska man få det för ett mycket bra pris. Ingenting är gratis här i världen.

Många skulle nog betala bra för att få testa sitt favvo spel under utveckling

Inte jag, då vill jag ha betalat för mitt arbete, för det är det ju om man lägger tid på ett förbättra en produkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Neatherblade:

Ni nämner dock inte att man måste betala för att kunna "testa".

Tänkte precis skriva något Positivt men där rök den för steam. Det är som att säga på ICA får du provsmaka vår nya vara för att ge feedbacks för att vi ska bli bättre men du betalar

Fast å andra sidan så är ju Arma 3 mycket billigare än vad det kommer vara vid release. Så jag köpte det nu på en gång istället

FM-guru
F.d. Sisyr

Blev taggad på att köpa Prison Architect, sen såg jag priset... 26 euro?! Vad i helvete? Det är inte sällan det går att få FÄRDIGA AAA-spel för samma pris eller strax däröver.

Medlem

Riktigt bra till spel som man har preloadat, ger personen chansen att testa.
+1


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Skitnajs ur utvecklarsynpunkt, man får betalt för alpha/beta testandet istället för att behöve betala själva.

Och man får input mycket snabbare på nya features.

12
Skriv svar