Sjöstrider i Battlefield 4?

Medlem

Haha vad lättköpta alla kids är här, nyss skulle ingen köpa BF4, LoL!


signatur

Meep!

Medlem

Kan man styra skeppen som i BF1942 så är jag på! Var ju helt underbart kul och åka runt Wake Island och bomba

Medlem
Skrivet av Zerofrosty:

måste det alltid vara USA

Dom har ju så känd och stor styrka


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Nomz:

SEA SUPERIORITY! KOM IGEN NU DICE! DO IT!

nä nä de ska va SPACE SUPERIORITY


signatur

How you doin?!

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Om jag skiter i att köpa dessa extra saker till bilen så kan jag fortfarande köra med mina vänner

Inte om extrautrustningen inkluderar två extra säten, exempelvis. (Finns en del bilar med baksäten som tillval.)
Poängen är att du betalar för mervärde, hur du än vill se på det - det är inte din "rättighet" på något sätt att spela med dina vänner, likväl som det inte är din rättighet att köra runt med massa passagerare i en bil. (Lagtexten där anger maxantal passagerare, men inte minimiantal.)

Skrivet av PcGamer:

Jag håller med dig, visst är jag och de som delar min uppfattning än så länge bara en minoritet men EA´s arroganta inställning var ungefär densamma som Atari och se hur det gick där, var nära att orsaka slutet för konsoler. Om inte Nintendo hade släppt NES är det inte alls säkert att den hade överlevt, folk var rejält trötta på att betala mycket pengar för spel som inte ens var klara (som konverteringen av Pac Man).

Visst har företagen all rätt att få betalt för all möda de lägger ner på sina spel, problemet för mig är att jag inte litar på att det som släpps även är allting som de producerat fram till den punkten. Jag litar avsevärt mycket mer på ett företag som Inexile som nu är inne på sin andra Kickstarter och har förklarat för de som donerat till Wasteland 2 varför de startar en ny Kickstarter innan spelet ens är klart. EA biter sig själva i handen gång på gång när de säger saker som senare visar sig vara falska (och idag är det värre än någonsin tidigare att inte vara ärlig mot sina köpare tack vare Internet och hur snabbt saker sprider sig).

SimCity är andra gången de försöker sig på att skapa ett nytt spel som baserar sig på en mycket känd IP. Problemet är att de även denna gång inte verkar förstå att det sällan går att göra, oftast blir det bara pannkaka av allting. Jag gillar SimCity och dess mer komplicerade uppföljare men med senast SimCity verkar det vara en vacker yta som inte innehåller samma djup som de tidigare delarna. Läste precis Rock, Paper, Shotgun´s Wot I Think: SimCity och denna artikel stärker bara det jag hela tiden misstänkt. Nya SimCity verkar vara ett spel som inbitna fans av serien kommer tröttna snabbt på, det verkar helt enkelt inte vara lika utmanande som tidigare delar i serien där man kunde ägna fler timmar åt förbättra sin stad och samtidigt stöta på nya problem.

Jag förstår varför EA släpper så många spel per år men de tänker tydligen inte i ett längre perspektiv. De försöker desperat att hitta en titel som ska ge företaget den stora inkomst de behöver för att överleva. Vad de borde koncentrera sig på är inte att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt, istället borde de börja fundera på varför de är där de nu är. Vad är annorlunda idag kontra när de var ett litet företag vid namn Electronic Arts? Om de hade kommit till insikt kring denna fråga så hade de nog gått från att vara ett av de värsta företagen till ett av de mest omtyckta och nöjda kunder är betalande kunder, således en win-win situation.

Som det heter "många bäckar små" och det är detta som jag tror kommer ske, mer och mer kommer sluta köpa spelen EA producerar när de märker att de får betala mer för mindre. Jag ger EA 5-10 år om de fortsätter i samma stil mer tror jag inte de har kvar.

Utan tvekan, och det är bara att hoppas på att fler hoppar på alternativa spelutvecklingar - problemet är nog också att den stora massan konsumenter får lite av ett tunnelseende, när man får dussintals med belöningar och så vidare för rent banala gärningar (Achievement unlocked: took a step!) är varje liten handling i dessa spel en form av belöning, en psykologisk effekt som spelutvecklare utnyttjar så gott som till fullo för att hålla kvar konsumenter i produkter som kanske egentligen inte innehåller något av substantiell kvalitet.

Andra blir lite märkesfanatiker, och det ligger också väldigt grundläggande rent psykologiskt - har du smakat på något gott minskar lusten att smaka annat, eftersom du är nöjd med det du just smakat. (Apple-fanatiker känns som ett väldigt gott exempel på detta.) Det kan eskalera till sådan grad att du nedvärderar allt annat i samma produktkategori just för att du är övertygad om att den produkt du "smakat" är bäst. (Inget annat kan ju smaka lika bra, eller *gasp* bättre?) Ett ytterligare exempel är den redan smått klassiska Battlefield mot Call of Duty-debatten, vi pratar produkter som är gjorda för att underhålla *en* individ - och individer är (ironiskt nog?) tämligen individuella. Med andra ord; Call of Duty och Battlefield är lika "bra" eller lika "dåliga" egentligen, med tanke på att de som underhållningsinstrument inte kan bedömas som sådana, men samtidigt är många snabba på att försöka hävda motsatsen, att just det spel de tycker om är så mycket bättre. (Observera att recensioner och betyg är precis lika inexakta, eftersom de också är individuella omdömen.)

Det är lite som att skapa produkter för en marknad som inte finns, något som av förklarliga skäl är lite småjävligt. Moment 22 med tillgång och efterfrågan - tillgång måste finnas för att fylla efterfrågan, och efterfrågan måste finnas för att tillverkare skall skapa tillgång.

Därför tror jag också mycket på Kickstarter och andra koncept där utvecklare och idésprutor delar med sig av sina projekt tidigt, och gärna vill ha stöd i början - då kan man som kund visa (och även med ett av de starkaste språken som finns, finansiering), i ett tidigare skede, var man vill att produkten/produkterna ska ta vägen.

Jag avslutar med min personliga åsikt; jag hävdar att spelmarknaden bör breddas - och för det behövs både spelproducenter och -konsumenter. Man kan inte lägga hela ansvaret på producenterna, utan nu är det upp till många av oss spelare att faktiskt (och även med plånboken) visa vad vi vill ha för spel. Jag själv har lagt mer pengar på ex. Planetary Annihilation och Star Citizen än vad jag skulle på något EA/Actiblizz/Ubisoft-spel. Jag hoppas många andra följer det exemplet, och även om de första alstren i en ny (nygammal, i de fall grenarna stagnerat/dött) spelgren inte är av samma produktionskvalitet (vad gäller lagda resurser) måste konsumenter vara beredda på detta och se det som ett steg i en utveckling.

Alla spelgrenar har utvecklats över tid, och saker vi idag tar för givet i spel (att välja enheter en och en i RTS-klassikern Dune 2 är lite frustrerande om man jämför med dagens RTS-spel...) var en gång nyskapande och obeprövade, vilket kunde innebära skakig funktionalitet och avsaknad av polish.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Smoo87:

Om jag skiter i att köpa dessa extra saker till bilen så kan jag fortfarande köra med mina vänner

Inte om extrautrustningen inkluderar två extra säten, exempelvis. (Finns en del bilar med baksäten som tillval.)
Poängen är att du betalar för mervärde, hur du än vill se på det - det är inte din "rättighet" på något sätt att spela med dina vänner, likväl som det inte är din rättighet att köra runt med massa passagerare i en bil. (Lagtexten där anger maxantal passagerare, men inte minimiantal.)

Skrivet av PcGamer:

Jag håller med dig, visst är jag och de som delar min uppfattning än så länge bara en minoritet men EA´s arroganta inställning var ungefär densamma som Atari och se hur det gick där, var nära att orsaka slutet för konsoler. Om inte Nintendo hade släppt NES är det inte alls säkert att den hade överlevt, folk var rejält trötta på att betala mycket pengar för spel som inte ens var klara (som konverteringen av Pac Man).

Visst har företagen all rätt att få betalt för all möda de lägger ner på sina spel, problemet för mig är att jag inte litar på att det som släpps även är allting som de producerat fram till den punkten. Jag litar avsevärt mycket mer på ett företag som Inexile som nu är inne på sin andra Kickstarter och har förklarat för de som donerat till Wasteland 2 varför de startar en ny Kickstarter innan spelet ens är klart. EA biter sig själva i handen gång på gång när de säger saker som senare visar sig vara falska (och idag är det värre än någonsin tidigare att inte vara ärlig mot sina köpare tack vare Internet och hur snabbt saker sprider sig).

SimCity är andra gången de försöker sig på att skapa ett nytt spel som baserar sig på en mycket känd IP. Problemet är att de även denna gång inte verkar förstå att det sällan går att göra, oftast blir det bara pannkaka av allting. Jag gillar SimCity och dess mer komplicerade uppföljare men med senast SimCity verkar det vara en vacker yta som inte innehåller samma djup som de tidigare delarna. Läste precis Rock, Paper, Shotgun´s Wot I Think: SimCity och denna artikel stärker bara det jag hela tiden misstänkt. Nya SimCity verkar vara ett spel som inbitna fans av serien kommer tröttna snabbt på, det verkar helt enkelt inte vara lika utmanande som tidigare delar i serien där man kunde ägna fler timmar åt förbättra sin stad och samtidigt stöta på nya problem.

Jag förstår varför EA släpper så många spel per år men de tänker tydligen inte i ett längre perspektiv. De försöker desperat att hitta en titel som ska ge företaget den stora inkomst de behöver för att överleva. Vad de borde koncentrera sig på är inte att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt, istället borde de börja fundera på varför de är där de nu är. Vad är annorlunda idag kontra när de var ett litet företag vid namn Electronic Arts? Om de hade kommit till insikt kring denna fråga så hade de nog gått från att vara ett av de värsta företagen till ett av de mest omtyckta och nöjda kunder är betalande kunder, således en win-win situation.

Som det heter "många bäckar små" och det är detta som jag tror kommer ske, mer och mer kommer sluta köpa spelen EA producerar när de märker att de får betala mer för mindre. Jag ger EA 5-10 år om de fortsätter i samma stil mer tror jag inte de har kvar.

Utan tvekan, och det är bara att hoppas på att fler hoppar på alternativa spelutvecklingar - problemet är nog också att den stora massan konsumenter får lite av ett tunnelseende, när man får dussintals med belöningar och så vidare för rent banala gärningar (Achievement unlocked: took a step!) är varje liten handling i dessa spel en form av belöning, en psykologisk effekt som spelutvecklare utnyttjar så gott som till fullo för att hålla kvar konsumenter i produkter som kanske egentligen inte innehåller något av substantiell kvalitet.

Andra blir lite märkesfanatiker, och det ligger också väldigt grundläggande rent psykologiskt - har du smakat på något gott minskar lusten att smaka annat, eftersom du är nöjd med det du just smakat. (Apple-fanatiker känns som ett väldigt gott exempel på detta.) Det kan eskalera till sådan grad att du nedvärderar allt annat i samma produktkategori just för att du är övertygad om att den produkt du "smakat" är bäst. (Inget annat kan ju smaka lika bra, eller *gasp* bättre?) Ett ytterligare exempel är den redan smått klassiska Battlefield mot Call of Duty-debatten, vi pratar produkter som är gjorda för att underhålla *en* individ - och individer är (ironiskt nog?) tämligen individuella. Med andra ord; Call of Duty och Battlefield är lika "bra" eller lika "dåliga" egentligen, med tanke på att de som underhållningsinstrument inte kan bedömas som sådana, men samtidigt är många snabba på att försöka hävda motsatsen, att just det spel de tycker om är så mycket bättre. (Observera att recensioner och betyg är precis lika inexakta, eftersom de också är individuella omdömen.)

Det är lite som att skapa produkter för en marknad som inte finns, något som av förklarliga skäl är lite småjävligt. Moment 22 med tillgång och efterfrågan - tillgång måste finnas för att fylla efterfrågan, och efterfrågan måste finnas för att tillverkare skall skapa tillgång.

Därför tror jag också mycket på Kickstarter och andra koncept där utvecklare och idésprutor delar med sig av sina projekt tidigt, och gärna vill ha stöd i början - då kan man som kund visa (och även med ett av de starkaste språken som finns, finansiering), i ett tidigare skede, var man vill att produkten/produkterna ska ta vägen.

Jag avslutar med min personliga åsikt; jag hävdar att spelmarknaden bör breddas - och för det behövs både spelproducenter och -konsumenter. Man kan inte lägga hela ansvaret på producenterna, utan nu är det upp till många av oss spelare att faktiskt (och även med plånboken) visa vad vi vill ha för spel. Jag själv har lagt mer pengar på ex. Planetary Annihilation och Star Citizen än vad jag skulle på något EA/Actiblizz/Ubisoft-spel. Jag hoppas många andra följer det exemplet, och även om de första alstren i en ny (nygammal, i de fall grenarna stagnerat/dött) spelgren inte är av samma produktionskvalitet (vad gäller lagda resurser) måste konsumenter vara beredda på detta och se det som ett steg i en utveckling.

Alla spelgrenar har utvecklats över tid, och saker vi idag tar för givet i spel (att välja enheter en och en i RTS-klassikern Dune 2 är lite frustrerande om man jämför med dagens RTS-spel...) var en gång nyskapande och obeprövade, vilket kunde innebära skakig funktionalitet och avsaknad av polish.

I princip alla bilar så inkluderas baksäte. Jag tycker dom ska släppa ett spel, sen ha modd stöd. För då blir dom tvingade att faktiskt släppa ett nytt spel sen. Istället för att först släppa massa DLC sen släppa ett "nytt" spel med kanske 1 ny funktion MAX. Kolla på dom gamla spelen, dom lever än... utan massa DLC, tack vare moddningsstöd. Jag tänker börja köpa BF när dom tillåter moddning igen och slutar med dessa DLC tillägg

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av ahrugal:

Ni fattar väl att ni måste köpa till Sportpaket till BMWn för att få tillgång till allt.

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar för olika tjänster, det händer överallt i samhället.
Vill du ha det lilla extra, så kostar det, svårare är det inte.

Precis, när <insert film du vill se här> så får man första halvtimmen för 100kr. Sen får man specialscenen där handling X avslöjas för endast 20 kr till. Sen finns ytterligare bonusscener för endast 20kr styck. Vill man dessutom ha det riktiga slutet kostar det 50kr, men det är hela 22 minuter extra film dock!

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar, det händer överallt i samhället och därför är det helt rätt! Bara för att man tidigare fick allting till ett fast pris, så är det inte fel att allting styckas upp och säljs för ett dyrare totalt pris om man vill ha den kompletta upplevelsen. För det händer ju överallt, därför är det rätt.

Du vet inte alls vad du pratar om.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_changes_in_Star_Wars_re-...

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(film_seri...

http://en.wikipedia.org/wiki/Director's_cut (Beskrivningen av typen)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lion_King - Vissa utgåvor hade med scener/sånger som från början var borttagna, d.v.s. "det var på skivan" all along - Lejonkungen 3 visar handlingen från en annan sida men är troligen.

Många filmer har släppts som spin-off-serier eller andra aspekter som har gått traditionellt på kabel-tv. Så för att få den kompletta Aladdin-upplevelsen så behöver du alltså betala ett abonnemang och se händelserna utspela sig episodvis från vecka till vecka!

Sedan finns ju även omvända fenomenet där du abonnerar på en kanal för att se en serie, vartefter den avslutas med en film släppt direkt-till-dvd eller i vissa fall bio. Så vad har vi nu bemött? Jo, andra aspekter visas upp i alternativa sätt än vad du först trodde att du betalade för. Check! Du har Director's cut, d.v.s. att du får tillgång till "den riktiga" handlingen som innehåller ofta en handling X som ströks ur "originalet" - ibland med alternativa slut. Check! Då har vi kvar de där med bonusscener, vilken beviserligen visar att du är riktigt ute och cyklar - väldiga många filmer släpps samtidigt i en vanlig utgåva och en 2-disc specialutgåva. Så Check!

Så jo din ärkemupp, det händer överallt i samhället - och beviserligen har du inte irriterat dig över detta i filmindustrin där det händer väldigt ofta. Vilket gör att hela din satir faller.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

BF3 e fortfarande i betastadiet och miffona tjatar så man kräks om BF4.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Om man väljer att gå in på Battlefield 4 i eran speldatabas så kan man klicka på "Battlefield 4 Förhandstitt".
Fast ni har ju inte ens en förhandstitt! Den länkar till era artiklar om spelåret 2013.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skriv svar