Thomas Arnroth sluta aldrig skriva för FZ

Medlem
Thomas Arnroth sluta aldrig skriva för FZ

Då var söndagens krönika med Thomas Arnroth slut sedan länge sedan, eller ja en dag har i alla fall gått. Som valigt är den mycket bra, och som vanligt så blir jag lite deprimerad när jag laser kommentarsfälten nedanför krönikan. Men jag inser ändå att hälften av hatkommentarerna inte har läst artikeln, och med lite tur så är det nog så att andra hälften inte förstår den.

Man skriker PK hit och dit.
Men vad är då pk? Pk står för politiskt korrekt och är något som antagligen SD´s propagandagrupp kommit på. Vad människor som sitter och skriver eller säger pk inte verkar förstå är att det finns människor (än så länge en mycket stor del av befolkningen), som inte tycker det är rätt med ojämnstäldhet, rasism eller miljöförstörning. De kan inte för sina fulla liv förstå att någon genuint inte tycker illa om invandringen.

Hot om att sluta hänga på FZ.
Läste också i kommentarerna att några hotade med att lämna FZ om FZ inte slutade med Thomas Arnroths krönikor. Personligen blir nog ingen gladare än jag om de idioterna lämnde FZ och kröp tillbaks till Flashback där de kom ifrån.

Jag hotar nu med att lämna FZ om ni tar bort Thomas Arnroth!
Nä så illa är det nog inte, men skulle bli mycket besviken om FZ bestämde sig för att ta bort Thomas Arnroth på grund av alla dåliga kommentarer.

Jag hoppas att Thomas ser det här och att han är mycket uppskattad av mig, en pk-femenist som bade har röstat bade höger och vänster.


signatur

IDKFA

Medlem

Även om jag inte tyckte den sista krönikan var speciellt intressant, då varför vi får döda massor av vissa folk i spel och film är ganska uppenbart, så har jag absolut inget mot att man skriver sådant. Diskussion är aldrig dåligt och att få veta hur andra ser på saker är ofta intressant.

Jag stör mig dock inte på spelutvecklarnas val av skurkar och jag förstår varför de väljer som de gör. Det är dock alltid kul när man vågar sig på något nytt, och tråkigt när folk får moralpanik över det. Håller med att det är riktigt tråkigt att folk inte kan föra en vettig diskussion utan att skriva PK för att någon inte tycker som dem, PK använder i alla fall jag mest som ett skämt och inget mer.

Mer diskussioner åt folket!

Medlem

Håller helt med trådskaparen. Anti-PK radikala troll är sååå 00-talet.

Medlem

Skulle vilja ha exempel på spel som visar dekadens på ett bättre sätt. Om det inte finns några sådana spel, ge exempel på hur det skulle kunna göras, med lika stort eller större intryck som DmC hade.
Om det inte är möjligt, är då din (och Arnroths) åsikt att man skall tona ner segment för att vissa tar illa upp, och således få ett svagare intryck och ev. sämre upplevelse?

Själv har jag inga problem med sexism, rasism eller vad nu folk tar illa upp vid, så länge det är fiktivt, vilket spel är.
Sedan om det görs bra eller inte, det är en annan femma.

För övrigt, varför dra in SD i detta? Helt orelevant.

Medlem
Skrivet av Karelazi:

För övrigt, varför dra in SD i detta? Helt orelevant.

För att det är PK så klart


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Karelazi:

Skulle vilja ha exempel på spel som visar dekadens på ett bättre sätt. Om det inte finns några sådana spel, ge exempel på hur det skulle kunna göras, med lika stort eller större intryck som DmC hade.
Om det inte är möjligt, är då din (och Arnroths) åsikt att man skall tona ner segment för att vissa tar illa upp, och således få ett svagare intryck och ev. sämre upplevelse?

Själv har jag inga problem med sexism, rasism eller vad nu folk tar illa upp vid, så länge det är fiktivt, vilket spel är.
Sedan om det görs bra eller inte, det är en annan femma.

För övrigt, varför dra in SD i detta? Helt orelevant.

Tror inte du läst vad jag skrivit, jag är mer trött på de obildade kommentarerna hans krönika får. SD har väl allt med det är att göra, då det är SD anhängare som har myntat ordet PK och använder det i sin propagandamaskin för att få etiska eller moraliskt bra grunder att verka som något fult. Så är det bara och det är min bestämda åsikt.

Sen har jag inte heller något problem att spela spel med rasism sexisms och våld i, men jag har ett problem med att folk tycker Thomas är en idiot eller vad de nu säger om honom. Bara för att han ifrågasätter varför det nästan alltid sexism, rasism, eller våld måste vara ett element i spel.


signatur

IDKFA

Avstängd

Man skriker PK hit och dit.
Men vad är då pk? Pk står för politiskt korrekt och är något som antagligen SD´s propagandagrupp kommit på. Vad människor som sitter och skriver eller säger pk inte verkar förstå är att det finns människor (än så länge en mycket stor del av befolkningen), som inte tycker det är rätt med ojämnstäldhet, rasism eller miljöförstörning. De kan inte för sina fulla liv förstå att någon genuint inte tycker illa om invandringen

Så om man använder begreppet PK så gillar man ojämställdhet, rasism och miljöförstöring? Stämmer inte någonstans. Kommer inte förklara varför för det är enligt mig fel ställe att göra det på men kan säga så här att det som skiljer är ju endast olika synsätt på vad som är jämställd, rasism och miljöförstöring. En del tycker tex kärnkraftverk är miljöförstöring medan andra tycker att det är ett bra val.

Synd att folk ska börja dra in sin egna (skeva) syn på Sverigedemokraterna på en spelsajt. .

Medlem
Skrivet av REALIN:

Man skriker PK hit och dit.
Men vad är då pk? Pk står för politiskt korrekt och är något som antagligen SD´s propagandagrupp kommit på. Vad människor som sitter och skriver eller säger pk inte verkar förstå är att det finns människor (än så länge en mycket stor del av befolkningen), som inte tycker det är rätt med ojämnstäldhet, rasism eller miljöförstörning. De kan inte för sina fulla liv förstå att någon genuint inte tycker illa om invandringen

Så om man använder begreppet PK så gillar man ojämställdhet, rasism och miljöförstöring? Stämmer inte någonstans. Kommer inte förklara varför för det är enligt mig fel ställe att göra det på men kan säga så här att det som skiljer är ju endast olika synsätt på vad som är jämställd, rasism och miljöförstöring. En del tycker tex kärnkraftverk är miljöförstöring medan andra tycker att det är ett bra val.

Synd att folk ska börja dra in sin egna (skeva) syn på Sverigedemokraterna på en spelsajt. .

Nej per definition om man använder ordet pk så betyder det inte det såklart, men det är något rasisterna använder för att förlöjliga goda och sunda värderingar i mitt och många andras tycke.

Sen varför får jag inte diskutera Sverigedemekraterna på en spelsajt? Men du är kanske en Sverigedemokrat och drar offer/martyr kortet som vanligt? För övrigt har du ingen aning om vad jag har för syn på SD än, men den diskussionen tar vi en tråd som bara är nämnat åt rasistpartiet.


signatur

IDKFA

Medlem

Måste vi verkligen göra allvarlig politik av allt vi gör? Jag läser inte alla böcker oavsett hur bra de än är.

När jag spelar så tar jag en paus från verkligheten och vill inte ta ställning till politiska och annat från vardagen.
Mina spel är ju påhittade scenarion som inte har med verkligheten att göra.

PK är för många ett laddat ord och bör användas i verklighetens siter där saker diskuteras irl i fantasins värld tycket jag inte politiska debatter om vad man dödar har att göra.

I min verklighets flykt / paus från irl vill jag inte ha prat o snack om vad man ska tycka i irl, jag spelar ju för att slippa det en stund.

Helt ok om Thomas Arnroth vill ställa frågan om vilka vi dödar men jag utgår från vad som är onda goda i spelet och struntar fullkomligt var de kommer från så om alla fi vore smålänningar skulle jag inte bry mig då det inte spelar roll de är min fiende och ska jag enligt spelet döda besegra dem så gör jag det utan tanke på var de är för folkslag.

Thomas A fråga är väl kanske relevant men i mitt spel bryr jag mig inte om eller vilka mina fiender är.
PK är absolut inte att vara suporter av SD då har ni inte fattat vad PK står för...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Måste vi verkligen göra allvarlig politik av allt vi gör? Jag läser inte alla böcker oavsett hur bra de än är.

När jag spelar så tar jag en paus från verkligheten och vill inte ta ställning till politiska och annat från vardagen.
Mina spel är ju påhittade scenarion som inte har med verkligheten att göra.

PK är för många ett laddat ord och bör användas i verklighetens siter där saker diskuteras irl i fantasins värld tycket jag inte politiska debatter om vad man dödar har att göra.

I min verklighets flykt / paus från irl vill jag inte ha prat o snack om vad man ska tycka i irl, jag spelar ju för att slippa det en stund.

Helt ok om Thomas Arnroth vill ställa frågan om vilka vi dödar men jag utgår från vad som är onda goda i spelet och struntar fullkomligt var de kommer från så om alla fi vore smålänningar skulle jag inte bry mig då det inte spelar roll de är min fiende och ska jag enligt spelet döda besegra dem så gör jag det utan tanke på var de är för folkslag.

Thomas A fråga är väl kanske relevant men i mitt spel bryr jag mig inte om eller vilka mina fiender är.
PK är absolut inte att vara suporter av SD då har ni inte fattat vad PK står för...

Du delar inte min uppfattning från vilka pkordet används utav, okej alla är vi av olika åsikter. Men jag tycker inte du ska komma in här och säga att man inte ska göra politik av allt, speciellt inte i denna forumdel då detta är allmänt snack och inte speciellt fokuserat på spel.

En rolig sak som jag har tänkt på när det gäller ordet pk är att folk som använder det är ju de som är pk själva. För använder de inte ordet så är det ju inte politiskt korrekt i deras egen mening.


signatur

IDKFA

Medlem

Blir mer förvirrad ju längre tråden fortgår; vad är det vi ska diskutera egentligen?
Den negativa kritik Arnroth fått, SDs påstådda propaganda eller termen PK?

Medlem
Skrivet av Karelazi:

Blir mer förvirrad ju längre tråden fortgår; vad är det vi ska diskutera egentligen?
Den negativa kritik Arnroth fått, SDs påstådda propaganda eller termen PK?

Det är det fina med diskussioner, man vet aldrig vart det slutar.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag håller inte med Arnroth och tycker att det han tar upp ibland är löjligt och lite moralkärring-varning, men man må ju ge han beröm som får FZ's läsare att diskutera ett ämne, något som sällan görs nu för tiden. Så hur löjligt det än är så tycker jag att han absolut ska fortsätta med att yttra sina tankar, även om dom inte alltid stämmer överens med mina tankar. Vi lever trots allt i ett land med yttrande frihet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag håller inte med Arnroth och tycker att det han tar upp ibland är löjligt och lite moralkärring-varning, men man må ju ge han beröm som får FZ's läsare att diskutera ett ämne, något som sällan görs nu för tiden. Så hur löjligt det än är så tycker jag att han absolut ska fortsätta med att yttra sina tankar, även om dom inte alltid stämmer överens med mina tankar. Vi lever trots allt i ett land med yttrande frihet.

Håller inte med dig om just det du tycker om Anroth, men det andra. Lite läskigt är det när läsare här hotar med att inte fortsätta hänga här på FZ bara för att de inte håller med om en skribents åsikter.

Det är som att DN debatt skulle sluta ha debattörer på en viss sida av politiken bara för att vissa läsare inte håller med om de åsikter som skrivs där.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av chopper:

Måste vi verkligen göra allvarlig politik av allt vi gör? Jag läser inte alla böcker oavsett hur bra de än är.

När jag spelar så tar jag en paus från verkligheten och vill inte ta ställning till politiska och annat från vardagen.
Mina spel är ju påhittade scenarion som inte har med verkligheten att göra.

PK är för många ett laddat ord och bör användas i verklighetens siter där saker diskuteras irl i fantasins värld tycket jag inte politiska debatter om vad man dödar har att göra.

I min verklighets flykt / paus från irl vill jag inte ha prat o snack om vad man ska tycka i irl, jag spelar ju för att slippa det en stund.

Helt ok om Thomas Arnroth vill ställa frågan om vilka vi dödar men jag utgår från vad som är onda goda i spelet och struntar fullkomligt var de kommer från så om alla fi vore smålänningar skulle jag inte bry mig då det inte spelar roll de är min fiende och ska jag enligt spelet döda besegra dem så gör jag det utan tanke på var de är för folkslag.

Thomas A fråga är väl kanske relevant men i mitt spel bryr jag mig inte om eller vilka mina fiender är.
PK är absolut inte att vara suporter av SD då har ni inte fattat vad PK står för...

Du delar inte min uppfattning från vilka pkordet används utav, okej alla är vi av olika åsikter. Men jag tycker inte du ska komma in här och säga att man inte ska göra politik av allt, speciellt inte i denna forumdel då detta är allmänt snack och inte speciellt fokuserat på spel.

En rolig sak som jag har tänkt på när det gäller ordet pk är att folk som använder det är ju de som är pk själva. För använder de inte ordet så är det ju inte politiskt korrekt i deras egen mening.

Japp du fattade inte vad jag avsåg med meningen att göra politik av allt.. Menar att vilka vi dödar i fantasi spel inte egentligen är så viktigt. Sedan att diskutera ämnet är helt ok och vad gäller ordet PK vet du vad det står för och hur det vanligtvis används? Får intrycket att du verkligen vill ha rätt i dina åsikter här i tråden. Men var och en blir lycklig på sitt. Visst ska Thomas Arnroth skriva mer för FZ det är ju fritt val att läsa.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag är beredd att gå rätt långt för demokratin. Det är grundstommen i vårt öppna samhälle. Varför det ändock är acceptabelt att begränsa dessa individers ytrymme i media är för att de, antingen de medger det eller inte, är emot just demokratin. Om dy hittar en flyer från deras "tidigare liv" så kommer du att kunna läsa att de anser att våld mot homosexualla, invandrare och handikappade är ok för att rena vårt blod.

Det är nämligen så här att: Ett svin i en dyr kostym äf fortfarande bara ett jävla svin.

Så Du vill göra inskränkningar i demokratin för att förhindra att demokratin inskränks? Genialt.

Kopplingen: "Thomas Arnroth sluta aldrig skriva..." och SD, har jag väldigt svårt att se. Det blev en klassisk urspårning som vanligt.
Kan väll försöka hålla oss till trådens syfte. eller?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Kopplingen: "Thomas Arnroth sluta aldrig skriva..." och SD, har jag väldigt svårt att se. Det blev en klassisk urspårning som vanligt.
Kan väll försöka hålla oss till trådens syfte. eller?

Instämmer.

Och för att återgå till vad det hela handlade om, så vet jag inte om jag alltid håller med det som TA skriver om. Men det är både trevligt med lite andra artiklar på FZ och intressant att läsa alla reaktioner som artiklarna resulterar i.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Kopplingen: "Thomas Arnroth sluta aldrig skriva..." och SD, har jag väldigt svårt att se. Det blev en klassisk urspårning som vanligt.
Kan väll försöka hålla oss till trådens syfte. eller?

Koppling till SD jag gjorde var bara ordet PK. Men jag kan gärna spinna vidare på det spåret, som jag sa tidigare man vet aldrig vart diskussioner slutar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Fast läskigt är det när Sverigedemokrater spelar demokratins spel för att sedan om de får tillräckligt med röster komma att utföra ickedemokratiska gärningar. Frågan är då, är det rätt att låta dem göra som de gör? Tyvär så måste jag nog svara ja på den frågan.

Javisst är det läskigt. Men enda sättet dom kommer att komma till makten på, är att låta dom göra det - att göra ingenting. Istället för att tysta dom och ducka undan för debatten skall man ta den sakligt och konstruktivt - samt se till att rösta på ett annat parti.

Jag har glömt vem som sa det, men det är ett väldigt bra citat "Det enda som krävs för att ondskan skall vinna är att de goda inte gör någonting". Ett annat citat är "den som inte intresserar sig för politik riskerar att bli styrd av dårar."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Fast läskigt är det när Sverigedemokrater spelar demokratins spel för att sedan om de får tillräckligt med röster komma att utföra ickedemokratiska gärningar. Frågan är då, är det rätt att låta dem göra som de gör? Tyvär så måste jag nog svara ja på den frågan.

Alla partier spelar "demokratins spel" och utför ickedemokratiska gärningar, vilken riktning det kommer ifrån har mindre betydelse då alla är ett hot mot demokratin och människans möjlighet att tycka och tänka fritt. Det finns många så kallade demokrativurmare som gör undantag när det gynnar dem själva och deras ideologiska mål. Man pekar gärna på att folket är med en när det passar men när folket är emot en bortser man från deras önskningar oavsett om man är miljöpartist eller sverigedemokrat.

Ang. Arnroth så uppskattar jag en del av hans texter och tv-inslag men ibland orkar jag inte dyka ner i det hela för det känns som att man har hört dessa historier så många gånger förut. Vissa kanske kan ha glädje och nytta av att ta till sig nya perspektiv men det kommer till en punkt då man blir mätt oavsett hur mycket man håller med eller inte håller med den som skriver.

Till viss del kan jag hålla med Chopper för att när jag beger mig till FZ eller startar ett spel är det för att underhållas och hålla mig uppdaterad. Jag tycker att det är positivt att FZ för en egen diskussion och inte alltid är sena på bollen och bara förmedlar nyheter. Vissa dagar blir jag trött bara jag ser något liknande, andra dagar tar jag ett djupt andetag och förbereder mig på ett iskallt dopp. Oavsett vad så har jag fortfarande möjligheten att avstå att läsa material som inte intresserar mig och det har alla andra här också.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag håller inte med Arnroth och tycker att det han tar upp ibland är löjligt och lite moralkärring-varning, men man må ju ge han beröm som får FZ's läsare att diskutera ett ämne, något som sällan görs nu för tiden. Så hur löjligt det än är så tycker jag att han absolut ska fortsätta med att yttra sina tankar, även om dom inte alltid stämmer överens med mina tankar. Vi lever trots allt i ett land med yttrande frihet.

this x1000


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Ytterligare en som håller med Bojkott här. Ibland håller jag med Arnroth, ibland inte, men att folk kompulsivt måste spy galla över honom så fort de har invändningar är patetiskt. Och om man nu verkligen inte klarar av att läsa vad han skriver utan att bli förbannad så är det väl fullt genomförbart att helt enkelt inte läsa krönikan i fortsättningen? Internetkulturen är verkligen bedrövlig ibland.

Vad gäller PK så är det inte ett SD-begrepp, även om det säkerligen används av dem. PK har använts vitt och brett, även internationellt, långt före SD var särskilt relevanta. Det är förvisso väldigt lätt att ta till för SD i diskussioner (och är i grunden negativt IMO), men det betyder inte att det kommer från (N)SD(AP).

Medlem

Det är väl självklart att allvarliga frågor måste ställas om spelmediet? Hur tror ni i "Det är bara på låtsas och underhållning"-klicken att spel någonsin ska tas på allvar om man inte kan diskutera det vuxet? All populärkultur påverkar attityder.

Lämna era pojkrum någon gång.

Medlem

Får man ogilla Arnroths märkliga analyser utan att bli stämplad som "SD-troll"? Eller är det för mycket begärt?
Jag tänker dock inte sluta läsa FZ enbart för att man tar in vänster-skribenter. Inte än iaf. :).
Men lite mångfald hade varit trevligt, vad sägs om att FZ anställer Adam Cwejman så vi får lite borgerlig spridning på fz?

Sluta tjata om SD hela tiden, alla som inte tycker som du är inte nödvändigtvis SD:are. Herregud.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Får man ogilla Arnroths märkliga analyser utan att bli stämplad som "SD-troll"? Eller är det för mycket begärt?
Jag tänker dock inte sluta läsa FZ enbart för att man tar in vänster-skribenter. Inte än iaf. :).
Men lite mångfald hade varit trevligt, vad sägs om att FZ anställer Adam Cwejman så vi får lite borgerlig spridning på fz?

Sluta tjata om SD hela tiden, alla som inte tycker som du är inte nödvändigtvis SD:are. Herregud.

Du har väl inte någon aning om Arnroths politiska åsikter?

Sluta tjata om vänster hela tiden, alla som inte tycker som du är inte nödvändigtvis vänster. Herregud.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

det är SD anhängare som har myntat ordet PK

Så SD har världsomspännande inflytande? För det finns gott om andra länder där man använder begreppet. Amerikanare t ex.

Skrivet av Augustus:

Hur tror ni i "Det är bara på låtsas och underhållning"-klicken att spel någonsin ska tas på allvar

Jag har aldrig förstått strävan av spel och spelare att "tas på allvar". Vad är grejen med det? Hur vet man när man tas på allvar? Av vem? Och varför det viktigt?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av mrFluffy:

det är SD anhängare som har myntat ordet PK

Så SD har världsomspännande inflytande? För det finns gott om andra länder där man använder begreppet. Amerikanare t ex.

Skrivet av Augustus:

Hur tror ni i "Det är bara på låtsas och underhållning"-klicken att spel någonsin ska tas på allvar

Jag har aldrig förstått strävan av spel och spelare att "tas på allvar". Vad är grejen med det? Hur vet man när man tas på allvar? Av vem? Och varför det viktigt?

Varför ska man ta något på allvar?


signatur

IDKFA

1
Skriv svar