Moba - vad tusan är grejen?

Flakmonkey
Moba - vad tusan är grejen?

Det kommer en tid i allas liv då man inte riktigt hänger med i alla trender och allt det nya som väller över oss. Det kan handla om någon konstig modefluga, en ny musikgenren som man inte förstår grejjen med eller så kan det i mitt fall handla om Moba-spel. Jag förstår att de är otroligt populära och att det är ett sånt där spel som även icke-gamers kan ta till sig. Har flera personer på mitt jobb tex som jag generellt sett inte ser som gamers som lirar betan av Dota 2 och är helt frälsta.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är tjusningen med det. Eftersom jag själv har svårt för personer som tycker till om saker som om de vore experter på ämnet, men som inte egentligen inte ens prövat på saken i fråga, så ska jag direkt säga att jag inte utger mig för att vara insatt i genren. Jag har sett det spelas av "de bästa" eftersom esport är något som jag verkligen bryr mig om (även om jag tycker det gått utför sedan de började överge de snabba FPS:en) och jag har spelat Dota på LAN när det begav sig, men mer erfarenhet än så har jag inte.

Jag vill dock förstå vad grejen är. Det hade varit kul att kunna spela lite lol eller dota. Inte gräva ner mig totalt, men ändå så att jag kan uppskatta det på ett annat plan. Jag gillar ju att tycka om saker. Är det taktiken som är så fascinerande? Lagarbetet? Den fysiska prestationen i precision i musklick och snabbhet? Kan inte någon som vet bättre berätta det för mig?

#blogg

Medlem
Moba - vad tusan är grejen?

Jag spelar en del LoL då och då. Har spelat en del andra mobas också

För mig är det mycket timing som är grejen, även lagarbete. När man spelar ett fullt team och vet var man ska stå, vem man ska ta ner först av fiende teamet.

Det är en blandning av taktik, lagarbete, timing. Alltid roligare när man är ett fullt "team" av vänner.

En bättre förklaring finns säkert, men här har du mitt perspektiv i alla fall!

Medlem

Måste säga att jag är nyfiken också, har prövat några (original banan till WC3,dota2, lol samt hon) men har aldrig redigt greppat det roliga.

Verkar oftast sluta med att någon gapar och skriker om hur kass man är ÄVEN IRL vännerna


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Jag undrar med och har nästan dristat mig till att testa, bara nästan.


signatur

Tempus fugit.

phi
Medlem

Moba-spelen verkar vara frusterande och hopplösa att spela såvida man inte spelar med ett ordentligt sammansvetsat kompisgäng.

Så varför folk spelar moba's med randoms är för mig ett mysterium.

Medlem
Skrivet av phi:

Moba-spelen verkar vara frusterande och hopplösa att spela såvida man inte spelar med ett ordentligt sammansvetsat kompisgäng.

Så varför folk spelar moba's med randoms är för mig ett mysterium.

För då kan man alltid skylla ifrån sig när man förlorar. Samma anledning till varför många tyckte mer om 3v3 Random Team i WC3 än 1v1.

KoP
Medlem

Vad är moba? (aldrig hört uttrycket)

Flakmonkey
Skrivet av KoP:

Vad är moba? (aldrig hört uttrycket)

Multiplayer online battle arena, tänk som sagt DOTA eller league of legends.

Jag har full förståelse för att det är kul att spela med kompisarna, det är ju alla spel, men jag väljer hellre andra spel om andan faller på som jag tycker ställer liknande krav på timing, lagarbete och taktik men som också ställer krav på dig som spelare med aim, etc... fast nu har jag ju också kommit på att jag inte riktigt gillar RTS heller. jävligt kul i single, men multi har aldrig fallit mig i smaken av någon anledning...

KoP
Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av KoP:

Vad är moba? (aldrig hört uttrycket)

Multiplayer online battle arena, tänk som sagt DOTA eller league of legends.

Jag har full förståelse för att det är kul att spela med kompisarna, det är ju alla spel, men jag väljer hellre andra spel om andan faller på som jag tycker ställer liknande krav på timing, lagarbete och taktik men som också ställer krav på dig som spelare med aim, etc... fast nu har jag ju också kommit på att jag inte riktigt gillar RTS heller. jävligt kul i single, men multi har aldrig fallit mig i smaken av någon anledning...

Ahaa, tack för informationen, då vet jag. Är det som det låter är det inte direkt min kopp te heller.

1
Skriv svar