Att skaffa bredband

Medlem
Att skaffa bredband

Hej vänner!

Det är dags för mig att flytta hemifrån, på tisdag bär det av till min egna lilla etta närmare in mot stan. I dagens samhälle klarar man sig ju inte utan bredband, så det tänker jag införskaffa. Fastigheten har tydligen ett fibernätverk som man kan ansluta sig till, men man får inte koppla in någon trådlös router för då går de tydligen bananas. Jag har ingen större lust att dra kabel genom hela lägenheten till mitt PS3 eller ha en kabel i min laptop heller för den delen. Rätta mig om jag har fel, men då antar jag att det återstår att ansluta sig via telejacket?
Jag kommer att använda mitt bb till att streama lite film via netflix, tanka ner lite spel via playstation store och surfa omkring på datorn. Vad skulle ni rekommendera? Jag är inne på bredbandsbolagets antingen bredband 8 (6-12 mbit/s) alternativt bredband 24 (6-12 mbit/s).
Jag har jättedålig koll på hur mycket jag kan tänkas behöva. Har vi någon kunnig champion där ute?

Medlem

Ta fiber och skaffa en trådlös router. Hur ska det på något sät kunna påverka din fiberanslutning? Vad har du för internetleverantör?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ta fiber och skaffa en trådlös router. Hur ska det på något sät kunna påverka din fiberanslutning? Vad har du för internetleverantör?

Det var hyresvärden som sa att jag inte fick skaffa en trådlös router, fråga mig inte varför. Jag tror det var tele2 som gällde i deras anslutning.

phi
Medlem

Uppriktigt sagt så hade jag struntat fullständigt i vad hyresvärden sa i det här fallet och kört på fiber + trådlös router. Har aldrig varit med om att en hyresvärd har förbjudit trådlös router och då har jag haft närmare 10 st olika hyresvärdar genom åren.

Medlem
Skrivet av phi:

Uppriktigt sagt så hade jag struntat fullständigt i vad hyresvärden sa i det här fallet och kört på fiber + trådlös router. Har aldrig varit med om att en hyresvärd har förbjudit trådlös router och då har jag haft närmare 10 st olika hyresvärdar genom åren.

Tyvärr är jag inte lika rebellisk och fri som de flesta andra här. Det är mitt första hyreskontrakt, känns som att det kan vara läge att sköta mig i alla fall första veckan? De sa även att den kunde gå ganska segt eftersom så många i huset använde den.

Medlem
Skrivet av phi:

Uppriktigt sagt så hade jag struntat fullständigt i vad hyresvärden sa i det här fallet och kört på fiber + trådlös router. Har aldrig varit med om att en hyresvärd har förbjudit trådlös router och då har jag haft närmare 10 st olika hyresvärdar genom åren.

Gör som phi säger. Vad står det i hyresavtalet? Kan tänka mig att det din hyresvärd säger inte riktigt är lagligt.


signatur

IDKFA

Medlem

en hyresvärd kan inte förbjuda dig att använda trådlös router. det gör ingen åverkan på lägenheten och är inte olagligt. alltså är det utanför hyresvärdens kontroll och bestämmanderätt. det är inte något som heller kan störa de andras internetanslutning. I värsta fall får du inte igång det själv.

Medlem

Det är bara att dölja nätverket så att man måste skriva in ssid för att komma åt det. Då syns det inte när man söker på trådlösa nätverk och värden kommer aldrig få veta att det finns ens en gång.

Medlem

Har aldrig tidigare hörtalas om att en hyresvärd förbjuder hyresgästerna från att använda trådlösa nätverk?
Har han gett dig någon anledning?

Nu vet jag ju inte exakt hur deras fibernät är uppkopplat osv. men att det skulle krascha / går ner pga. att någon kopplar in en trådlös router är ju extremt osannolikt och om nu så är fallet så borde din hyresvärd ta ett snack med skojjarna som installerade det.

Om du absolut inte vill koppla in dig med vanliga TP kablar (lan kablar) eller använda en trådlös router så finns går det att köra via dina vägguttag (HomePlug/Ethernet over Powerline på Komplett).

Jag har pysslat lite med ett par av dessa (netgear) och fick inte upp hastigheten i närheten av det som utlovas men jag bor i ett 40-tals hus så ledningarna här är ju inte direkt nya


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Jag kan bara hålla med föregående talare.

Står det inget i hyresavtalet som reglerar användningen av t.ex. bredbandsuttaget, och då specifikt vad man får/inte får ansluta till uttaget, eller i ordningsstadgarna eller motsvarande som hyresavtalet hänvisar till, så har värden ingen juridisk rätt överhuvudtaget att förbjuda dig att köpa/använda en trådlös router.

Står det att det ingår en fiberuppkoppling (t.ex. 10/10-lina eller 10/1-lina) anslutet till t.ex. stadsnät, så får du ansluta vad du vill till uttaget i din lägenhet. Jag har för mig att det är möjligt att reglera hur mycket trafik som "får användas", men då skall det som sagt klart framgå vid avtalsslutet.

Läs som sagt igenom hyresavtalet om du är orolig, finns det inget där så är det bara att tuta och köra


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Okej hörni, det låter som att jag måste höra efter med de där rackarna. Ni är kungar här på FZ!

Testpilot

Håller med alla andra , enda anledningen de inte vill nån skall ha en egen trådlös är ju om huset är fullsmetat med accesspunkter och de vill undvika fler för det saggar ner hastigheten om många ligger på samma frekvenser.

Sök med mobilen eller nåt annat och kolla hur många trådlösa som finns , sen kan du påpeka att "varför har de trådlöst om jag inte får ha?"

Men HINDRA nån går inte !
Man kan ju vara lite finurlig och endera sätta dold SSID som föreslagits , alternativt döpa sin accesspunkt likadant som nån som redan finns för att dölja sig i mängden , folk tror då säkert de ser dubbelt hehe!

1
Skriv svar