Starbreeze om Payday-filmen: Vi förstår reaktionerna

Skrivet av conthox:
Skrivet av slartibartfast:

Jag brukar själv gå på strippshower med lättklädda kvinnor (burlesk!) och ser inget fel med det. Det handlar inte om själva företéelserna, utan om hur de utförs och hur de bidrar till en förtryckande kultur.

Att gå på en strippklubb och sedan klaga på detta låter som en form av hyckleri, då de båda bidrager till objektifieringen och sexism. Att det ena sker inom stängda dörrar med åldersgräns och det andra är ett klipp på YT är av mindre betydelse. Det känns som att säga att man är vegetarian för att det är synd om djuren och sedan gå in i en ladugård, stänga porten efter sig så att ingen ser och slakta en ko för att det är gott med en stor stek.

- "Men du sa ju att du tycker synd om djuren!"
- "Njo, men det var bara sättet slakten utförs på som var fel."

Som jag sa, det handlar inte om själva företéelserna utan om hur de utförs, och motiven bakom dem.
Två storbystade kvinnor som marknadsför spel är inte fel. Felet uppstår när de marknadsför spel därför att de har stora tuttar, och sammanhanget inte går djupare än så.

Medlem

Det är en sak att göra en sådan här video och en helt annan att sedan ta avstånd från den när folk blir upprörda. Personligen stör jag mig mer på att de inte vågar stå bakom något som någon uppenbarligen tyckte var en bra idé från början istället kommer de med BS som att detta tackades nej till från allra första början, något man ju kan se i videon att så inte är fallet (jag pratar inte om Starbreeze här utan om att de överhuvudtaget fick filma hos Overkill). Att sedan en som jobbar för Overkill svarar på en simpel fråga med ett försök till att vara lustig får mig att bli ännu mer säker på att detta var något Overkill trodde på från en början.

Eller så är det helt enkelt inte något annat än ett sätt att få gratis PR. Oavsett så har Starbreeze visat med Syndicate att de inte längre är samma företag som gjorde spel som The Darkness och The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay.

Så här går det Starbreeze när ens rykte inte längre är lika bra som innan, folk blir mindre och mindre benägna på att tro på er oavsett om det ni säger är sant eller inte. Detta är anledningen till att jag mer och mer gått över till Kickstarter, de försöker iaf inte lura sin köpare och än så länge har jag inte sett något som skulle visa på att de ljuger för de som donerat.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Som jag sa, det handlar inte om själva företéelserna utan om hur de utförs, och motiven bakom dem.
Två storbystade kvinnor som marknadsför spel är inte fel. Felet uppstår när de marknadsför spel därför att de har stora tuttar, och sammanhanget inte går djupare än så.

Två frågor:

1) Så det är Ok att visa tuttarna för att folk tycker om att titta på dom, men om man samtidigt säljer en vara så är det fel?

2) Hur avgör man om dom säljer ett spel, genom att, för att använda dina ord ha;

A) Två storbystade kvinnor som marknadsför spel
B) de marknadsför spel därför att de har stora tuttar

Hur vet man skillnaden mellan att dom har anställt en kvinna med stora bröst bara för att hon har stora börst och att dom har anställt en kvinna som dom tycker passar men att hon råkar ha stor byst men att det inte var huvudanledningen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Som jag sa, det handlar inte om själva företéelserna utan om hur de utförs, och motiven bakom dem.
Två storbystade kvinnor som marknadsför spel är inte fel. Felet uppstår när de marknadsför spel därför att de har stora tuttar, och sammanhanget inte går djupare än så.

Och när män som har stora muskulösa kroppar marknadsför liknande saker? Borde inte det vara lika illa?

Medlem

Herregud va alla är löjliga. Bikinimodeller används och har används av alla möjliga företag sen långt tillbaka. För att ta ett konkret exempel så har vi Razer som väldigt flitigt försöker få in snygga brudar i väldigt lättklädda kläder. Ser ni razer som ett löjligt företag? Kanske, men de gör fan inte dåliga produkter och deras marknadsföring kommer jag ihåg.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 413X:

Herregud va alla är löjliga. Bikinimodeller används och har används av alla möjliga företag sen långt tillbaka. För att ta ett konkret exempel så har vi Razer som väldigt flitigt försöker få in snygga brudar i väldigt lättklädda kläder. Ser ni razer som ett löjligt företag? Kanske, men de gör fan inte dåliga produkter och deras marknadsföring kommer jag ihåg.

Boothbabe-kulturen på mässor går också att diskutera och jag har en intressant anekdot, eftersom jag arbetat med Razer genom mitt förra jobb.

När de skulle ha en monter på Dreamhack första gången var just deras fråga om vi kände några tjejer som skulle kunna tänka sig att gå runt i hotpants och Razer-linne på mässan.

Jag förklarade redan då att det inte var en så klok idé, att sånt snarare skapade negativa vibbar i Sverige. Precis på samma sätt att en skrikande galning i sitt bås 24/7. De förstod inte riktigt problemet, och har nog fortfarande inte gjort det.


signatur
Inaktiv
Skrivet av peggleball:

"Starbreeze säljer Payday med SEX!!!!!" löd FZ rubrik igår. Ja sex säljer. Och det är väl därför FZ valde denna rubrik.
Kunde valt en rubrik som "Starbreeze i videokontrovers" eller dylikt Så hycklande att det är komiskt.

Nu visade det sig att filmen var någon intern grej som inte skulle släppas. Lite småskämmigt för dem när internhumor når ut, visst. Kanske hade starbreeze tänkt sälja payday med sex, kanske inte. Men vi vet med säkerhet att FZ inte har några tivel när det gäller att locka läsare med sex.

Vi säger att det var internhumor, förändrar det något eller blir det bara värre då? Kul med ett kontor som drar sexskämt och har taskig kvinnosyn. Har dom även porrbilder upphängda på sina väggar?
Enligt mig bara värre om det är internhumor, för då är det ju deras anställdas åsikter vi ser, inte bara grovt misslyckad PR.

Skrivet av WarpGuN:

Alltid sådan uppståndelse från feministerna när lite "tuttar" och nakenhet visas...men var är er sympati för alla stackars invandra tjejer i sverige som mår dåligt, förtrycks, mördas? inte ett skit...för ni är så jävla rädda för att blir kallade för rasister...snacka om dubbelmoral.

Själv stöder jag

https://www.facebook.com/pages/Gl%C3%B6m-aldrig-Pela-och-Fadi...

och fler borde.

Men vänta nu? Du antar att bara för att man är emot att blonda storbröstade tjejer objektifieras så är man FÖR hedersrelaterade brott? Då är jag plötsligt FÖR att mörkhudade tjejer råkar illa ut och förtrycks, är det logiken du antar? Och varför skulle jag vara rädd för att bli kallad rasist om jag tycker att det är fel att invandrartjejer utsätts för brott?

Självklart är man även emot att kvinnor mördas oavsett vilken hudfärg eller kultur dom har...
Men jag hoppas att dina likes på Facebook gör skillnad! Om jag ändå vågade klicka på gilla för att hjälpa folk..

Givetvis ska vi hjälpa alla som utsätts för förtryck och brott, oavsett om dom heter Fares, Niklas eller Blondinbella.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av WarpGuN:

Alltid sådan uppståndelse från feministerna när lite "tuttar" och nakenhet visas...men var är er sympati för alla stackars invandra tjejer i sverige som mår dåligt, förtrycks, mördas? inte ett skit...för ni är så jävla rädda för att blir kallade för rasister...snacka om dubbelmoral.

Själv stöder jag

https://www.facebook.com/pages/Gl%C3%B6m-aldrig-Pela-och-Fadi...

och fler borde.

Det är snarare för att dessa invandrartjejers problem inte har någon som helst jävla relevans till artikeln. Det är bara du som lägger ord och åsikter i munnen på folk vars egentliga tyckande du inte har en aning om.

Men ja, ok, du gillar en facebook-grupp så det måste ju förstås sätta dig på en högre nivå än dessa individer vars dubbelmoral du föreställer dig.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Alltid sådan uppståndelse från feministerna när lite "tuttar" och nakenhet visas...men var är er sympati för alla stackars invandra tjejer i sverige som mår dåligt, förtrycks, mördas? inte ett skit...för ni är så jävla rädda för att blir kallade för rasister...snacka om dubbelmoral.

Själv stöder jag

https://www.facebook.com/pages/Gl%C3%B6m-aldrig-Pela-och-Fadi...

och fler borde.

Så om man inte gillar detta så måste man enligt ditt resonemang vara för att invandrar tjejer mördas? Det är kul hur vissa verkar tro att bara för att man är emot något så måste man vara för något annat. Verkligheten är inte så svart och vit.

Skrivet av conthox:

1) Så det är Ok att visa tuttarna för att folk tycker om att titta på dom, men om man samtidigt säljer en vara så är det fel?

Nej det är inte att sälja varor det handlar om.
Intressantare frågor hade varit:
Är det OK att visa tuttarna i ett respektfullt sammanhang som hyllar kvinnokroppar i alla dess former?
-JA!
Är det OK att visa tuttarna i ett sammanhang som cementerar stereotypen av kvinnor som ett objekt som enbart existerar för mannens tillfredställelse?
-NEJ!

Skrivet av conthox:

2) Hur avgör man om dom säljer ett spel, genom att, för att använda dina ord ha;

A) Två storbystade kvinnor som marknadsför spel
B) de marknadsför spel därför att de har stora tuttar

Hur vet man skillnaden mellan att dom har anställt en kvinna med stora bröst bara för att hon har stora börst och att dom har anställt en kvinna som dom tycker passar men att hon råkar ha stor byst men att det inte var huvudanledningen?

Ja, det kan tyckas vara ett knepigt avgörande. Vad tror du själv i det här fallet? Har tjejerna som Overkill bjöd in fått jobbet på grund av sina lysande insatser som speljournalister? Vad var det för meriter dom frågade efter på Linked In?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av kill455:

Haha , måste älska feminister. Vill se dagen då demokratin är död och där man inte får ha egna åsikter för då riskerar man att bli kallad kvinnohatare och bli hängd!

Roligt tankeexperiment: föreställ dig att vi lever i sydafrikas gamla goa aparheid och feministerna är de svarta (och vita) som vill ha lika rättigheter.

Feminismens vinst är inte demokratins död. Tvärt om.

Men sånt får man ju inte säga nuförtiden, för då är man "PK"

Intressant val av land till ditt experiment. Du pratar alltså om det historiska landet Sydafrika som stora delar av den äldre generationens svarta befolkningen i dagens Sydafrika längtar tillbaka till. Där det var ordning, lugn och låg kriminalitet. Där dom hade jobb och trygghet. Landet som terroristen och tillika kommunisten Nelson Mandela sjöng om att döda dom vita (kill the boer, kill the farmer) och efter maktövertagandet totalt drev ner i avloppet?

http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hc

Behöver kanske inte nämna att det idag pågår ett folkmord där nere, 5-6000 vita bönder, boer, har till dagens datum mist sina liv av uteslutande svarta sydafrikaner. Påminner lite om Rhodesia, nuvarande Zimbabwe under Mugabe.

Finns bättre val av länder för ditt tankeexperiment..


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Skrivet av Roy Batty:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av kill455:

Haha , måste älska feminister. Vill se dagen då demokratin är död och där man inte får ha egna åsikter för då riskerar man att bli kallad kvinnohatare och bli hängd!

Roligt tankeexperiment: föreställ dig att vi lever i sydafrikas gamla goa aparheid och feministerna är de svarta (och vita) som vill ha lika rättigheter.

Feminismens vinst är inte demokratins död. Tvärt om.

Men sånt får man ju inte säga nuförtiden, för då är man "PK"

Intressant val av land till ditt experiment. Du pratar alltså om det historiska landet Sydafrika som stora delar av den äldre generationens svarta befolkningen i dagens Sydafrika längtar tillbaka till. Där det var ordning, lugn och låg kriminalitet. Där dom hade jobb och trygghet. Landet som terroristen och tillika kommunisten Nelson Mandela sjöng om att döda dom vita (kill the boer, kill the farmer) och efter maktövertagandet totalt drev ner i avloppet?

http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hc

Behöver kanske inte nämna att det idag pågår ett folkmord där nere, 5-6000 vita bönder, boer, har till dagens datum mist sina liv av uteslutande svarta sydafrikaner. Påminner lite om Rhodesia, nuvarande Zimbabwe under Mugabe.

Finns bättre val av länder för ditt tankeexperiment..

Jo, jag vet hur läget är i sydafrika. Det intressanta är dock hur sexismenen fortfarande är accepterad i samhället, och hur många motsäger sig kampen. Jämför man med kampen mot rasism så är det inte så många som ställer sig på förtryckarsamhällets sida.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av conthox:

1) Så det är Ok att visa tuttarna för att folk tycker om att titta på dom, men om man samtidigt säljer en vara så är det fel?

Nej det är inte att sälja varor det handlar om.
Intressantare frågor hade varit:
Är det OK att visa tuttarna i ett respektfullt sammanhang som hyllar kvinnokroppar i alla dess former?
-JA!
Är det OK att visa tuttarna i ett sammanhang som cementerar stereotypen av kvinnor som ett objekt som enbart existerar för mannens tillfredställelse?
-NEJ!

På vilket sätt är en strippklubb "ett respektfullt sammanhang som hyllar kvinnokroppar i alla dess former"? Är inte pålkramarna i allra högsta grad där för männnens njutning och inget annat?

Jag har svårt att acceptera att en som går på en strippklubb när kvinnor klär av sig och dansar för mäns njutning sedan kommer med kommentarer att man inte skall kunna sälja ett datorspel med lättlkädda blondiner. Det går liksom inte ihop.

En staty eller en tavla som avbildar en naken kvinna kan räknas som ett respektfullt sammanhang, under förutsättning att den inte avbildar kvinnan på ett nedsättande sätt.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av conthox:

2) Hur avgör man om dom säljer ett spel, genom att, för att använda dina ord ha;

A) Två storbystade kvinnor som marknadsför spel
B) de marknadsför spel därför att de har stora tuttar

Hur vet man skillnaden mellan att dom har anställt en kvinna med stora bröst bara för att hon har stora börst och att dom har anställt en kvinna som dom tycker passar men att hon råkar ha stor byst men att det inte var huvudanledningen?

Ja, det kan tyckas vara ett knepigt avgörande. Vad tror du själv i det här fallet? Har tjejerna som Overkill bjöd in fått jobbet på grund av sina lysande insatser som speljournalister? Vad var det för meriter dom frågade efter på Linked In?

Just i detta specifika fallet så är det ganska självklart att dom var inhyrda för att dom ser bra ut och inget annat.

Om man pratar om boobs i reklam rent generellt, är det alltid lika solklart? Vad är det som påverkar? Kläder, beteende, språkval etc. - allt såklart. Det är inte alltid man kan dra gränserna, man inte skall vara så snabb med att ropa "hon fick jobbet pga bröststorleken".

Men det var inte poängen, jag motsatte mig 1) din dubbelmoral (se ovan) och 2) att folk gör en så stor sak av detta, då det egentligen skulle ha varit en sak som skulle försvinna lika fort som den kom fram om det inte var så många som fick moralpanik.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Såg att klippet tagits ner. hittade dock en till källa för de som inte sett den ännu:
http://www.youtube.com/watch?v=nvUA5A6plos&feature=youtu.be
Om det här hade varit en sanktionerad officiell tävling som Top model gjorde med samarbete från Starbreeze och kanske haft något motiv i form av att modellerna skulle porträttera kvinnliga spelhjältar i någon photo shoot så hade det varit betydligt enklare att svälja.
Nu framstår det hela bara som en riktigt cheesy sexistisk skitreklam där tjejerna inte ens vart fan de är och snackar om att vara lesbiska och äta varandras tuttar? Samtidigt som de promotar gamingtjejer att visa hud för att flottiga gamers ska rösta fram vilken de tycker är "hetast" och vill se i en kommande skitrulle. skärpning ffs, och detta kommer från en kille som gillar sex i spel.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av kill455:

Haha , måste älska feminister. Vill se dagen då demokratin är död och där man inte får ha egna åsikter för då riskerar man att bli kallad kvinnohatare och bli hängd!

Roligt tankeexperiment: föreställ dig att vi lever i sydafrikas gamla goa aparheid och feministerna är de svarta (och vita) som vill ha lika rättigheter.

Feminismens vinst är inte demokratins död. Tvärt om.

Men sånt får man ju inte säga nuförtiden, för då är man "PK"

Wow vilket exempel du tar upp. Kan säga att det är mycket värre idag än för 30 år sen. I stort sätt alla kvinnor har blivit våldtagna i Sydafrika, vita bönder blir bortjagade/dödade, Vita som bor i städerna lever ofta i stänga distrikt. Nelson Mandela sjöng om att döda boer. Apartheid är tillbaka i Sydafrika men nu är det de vita som är offren.

Edit: Såg nu att någon annan även hade tagit upp det där.

Ontopic: Jag som b-films älskare kan inte sluta älska det där klippet. Så dåligt att det blir bra. Tänker inte ta ställning till om det är kvinnoförnedrande eller inte.

Medlem

aldrig hört talas om dom innan så dom lyckades ju verkligen med vad dom egentligen ville åstadkomma. PR!

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av kill455:

Haha , måste älska feminister. Vill se dagen då demokratin är död och där man inte får ha egna åsikter för då riskerar man att bli kallad kvinnohatare och bli hängd!

Roligt tankeexperiment: föreställ dig att vi lever i sydafrikas gamla goa aparheid och feministerna är de svarta (och vita) som vill ha lika rättigheter.

Feminismens vinst är inte demokratins död. Tvärt om.

Men sånt får man ju inte säga nuförtiden, för då är man "PK"

Att jämföra kvinnors situation i dagens Sverige med svartas i apartheid-Sydafrika är väl ändå att ta i. Eller? Anser du att liknelsen är adekvat förstår jag varför vissa blir förvirrade manshatande tokfeminister.

Medlem
Skrivet av conthox:

På vilket sätt är en strippklubb "ett respektfullt sammanhang som hyllar kvinnokroppar i alla dess former"? Är inte pålkramarna i allra högsta grad där för männnens njutning och inget annat?

Nu är ju inte strippklubbar enbart för män som du får det att låta. Det finns många manliga strippor. Tror till och med en ställde upp i årets gladiatorerna. Sen har vi ju dessa striptease evenemang för kvinnor, som Ladies Night och Chippendales. Men de kallas ju "shower" i folkmun för inte är det striptease inte (ironi). (Än en gång, vilket rabalder det skulle bli om dessa "shower" vart för män och inte kvinnor.)

Skrivet av conthox:

På vilket sätt är en strippklubb "ett respektfullt sammanhang som hyllar kvinnokroppar i alla dess former"? Är inte pålkramarna i allra högsta grad där för männnens njutning och inget annat?

Jag har svårt att acceptera att en som går på en strippklubb när kvinnor klär av sig och dansar för mäns njutning sedan kommer med kommentarer att man inte skall kunna sälja ett datorspel med lättlkädda blondiner. Det går liksom inte ihop.

I dessa påståenden och ifrågasättningar har du ju helt och hållet rätt. Är det pålkramning för männens njutning så är det fel. Dock verkar du inte känna till de instutitioner där striptease sker på ett helt OK sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Burlesque

Medlem

Folk verkar tro att feminism skulle stå för jämställdhet? Jämställt är det redan här i väst. Har man svårt att fatta det så fattar man nog inte särskilt mycket över huvud taget.

Skrivet av Securion:

Folk verkar tro att feminism skulle stå för jämställdhet? Jämställt är det redan här i väst. Har man svårt att fatta det så fattar man nog inte särskilt mycket över huvud taget.

Obvious troll is obvious.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Fan vilket tjat om feminism m.m!? Så trött på allt det här genusskiten. Jag är absolut för jämlikhet, tjejerna får gärna göra lumpen istället för mig. Jag skaffar mig gärna en sugarmamma som betalar allt för mig och så. Och oj vad skönt det ska bli nu när kvinnorna får bära lika mycket på kassar från butiken, och alla dom här föreställningar kvinnor har om att det är mannen som ska betala för maten på en dejt, det är mannen som ska skydda hemmet, det är mannen som ska ut i krig och dö, allt det där funkar jättebra för mig. Jag är absolut för jämlikhet, men då ska det vara 100% åt båda hållen. Då ska pappor ha lika stor chans att få barnen vid skillsmässor, då ska män få lika rättigheter som föräldrar överhuvudtaget (som inte finns idag). Så jag är för jämlikhet, och vi är det land som har mest jämlikhet, det är bara aldrig nog. Sen däremot, i arbeten där man använder mycket muskelkraft, då ska männen tjäna mer, för då gör faktiskt män hårdare och mer än kvinnorna, jag har själv haft sånt arbete, och jag fick göra en kvinnligs medarbetares 30% av jobben för hon inte klarade av det fysiskt, ändå fick hon mer lön än mig för hon var äldre, men gjorde mindre. Visste knappt vad en skruvmejsel var, hur kan man jobba som fastighetsskötare om man inte ens vet hur man skruvar in en skruv i väggen?? Så visst 100% jämlikhet!!! Men åt båda hållen!!!! För kvinnor har faktiskt många fördelar som inte männen har, glöm inte det när ni kallar oss för mansgrisar så fort vi säger något. Trött på feminister och deras "alla män är svin" attityd. Och av personliga erfarenheter, så har jag mest träffat kvinnliga svin i mitt liv, så det där stämmer inte heller...

Tror du verkligen att feminismen är anledningen till att män har det svårare att få vårdnaden vid skilsmässor? Att män inte har lika mycket föräldraledighet? Nej, det beror givetvis på männen, männen som har haft makten och drivit igenom våra lagar. Varför vänder du dig då mot feminismen? Det mesta av det du nämner är ju en rest av ett patriarkalt samhälle där mannen skulle försörja familjen och kvinnan skulle ta hand om hemmet och skyddas av sin make. Har du varit tillsammans med många feminister som vägrar bära kassar från affären eller förväntar sig att du ska betala för maten?

Medlem

Lite sen in men vafan, inte så ofta jag orkar försöka komma på vilken mail och lösenord man har till inlogg

Ett jävla Whine om detta. Budskapet i filmen kan jag inte uttala mig om då jag för mesta delen hade på mute.

Däremot är konceptet bra, jag menar, hade dom där två kört fragzones videosatsning så hade jag sett varje avsnitt, nu har jag inte sett ett enda. Vem orkar lyssna på några skäggiga gubbar i kostymer?

IGN har ju fattat grejen och kör på mkt tjejer i sina videos....

Hela skiten är bara totalt överreagerat. Jag menar, kunde inte brytt mig mindre om dom tagit in två snubbar i tanga som flashat lite brynja och bett om att få in lite videos från babyolje-insmorda dudes....

12
Skriv svar