Rage: The Scorchers

Medlem
Rage: The Scorchers

För någon månad sedan spelade jag igenom Rage, och gillade det med några reservationer. För några veckor sedan spelade jag även klart Rage hittills andra DLC, The Scorchers.

Förutom den nya storylinjen, så är det inte mycket nytt i The Scorchers. Banditer med andra kläder, mutanter, ett nytt vapen och några nya miljöer. Tycker att det är ganska okej, eftersom att det är ett DLC och inte en expansion för de (jag till exempel) som ville ha mer av världen. Spelaren åker tillbaka till Wellspring och får veta att Hagar & CO behöver hjälp med någonting. Detta visar sig vara ett mutantproblem i Hagarfamiljens grottor, och givetvis vill man vara en snäll postapokalyptisk medborgare och ge en hjälpande hand eller två. Skiten träffar fläkten ganska snabbt, som man säger, och man blir bekant med Sarah som av någon anledning också är i grottorna, och hjälps åt att rensa problemet. Det man får råka lära sig där nere är att The Scorchers, en väldigt ond banditklan har kommit tillbaka för att sprida kaos i kaoset igen med en ond plan. Tillåter vi detta? Njet. Sarah råkar känna en ex-medlem från The Scorchers, och får information om deras hemliga bas i utbyte mot en flygtur så långt från Wellspring som möjligt. Detta innebär återbesök hos J.K Stiles på Mutant Bash TV, och ett sedvanligt "din-AI partner-blev-fångad-och-du-måste-rädda-honom/henne" scenario. Som tur är ser det scenariot jäkligt bra ut.

Visuellt är id Tech 5-motorn lika slående som förut, men variationsmässigt handlar det om ett fåtal miljöbyten. Den tunga vapenkänslan är som tur är orubbad, men det nya vapnet Nail Gun är inte speciellt roligt. Storyn är som alla vet, inte Id Softwares paradnummer, utan existerar endast som en halvtaskig ursäkt för att få panga på virtuellt levande föremål i ca. tre timmar. Jag upplevde The Scorchers som ett större uppdrag, vilket det är, i Rage-universumet och hade ganska roligt under tiden. Det finns en wow-faktor i tillägget, och det är den sista miljön, i tempelruinerna som badar i varm, härlig kvällssol. Det är en underbar miljö att upptäcka, även om den är extremt begränsad. Hade de lagt lika mycket jobb på story, upptäckande och variation som de har lagt på texturerna och den generella grafiken så hade både The Scorchers och Rage varit en värld att stanna kvar i.

En speldvärg, en ex-bandit och Sarah.

Allas favoritsponsor, J.K Stiles.

Den största wow-faktorn i DLC:t.

Samma banditer i ny skrud.

#blogg

Medlem
Rage: The Scorchers

Haha skiten träffar fläkten. Utmärkt!

Medlem
Skrivet av Havocado:

Haha skiten träffar fläkten. Utmärkt!

Direktöversättning när den är som bäst!

Jag köpte "The Scorchers" precis som jag började spela "Rage", och har spelat genom DLC:et, har ett par timmar kvar på huvudäventyret, sedan är det klart.

Spelet känns oerhört litet, och det är synd och skam att så många områden inte går att utforska. Det påminner om ett nedskalat "Fallout 3" på sina ställen, men enbart i det grafiska.

Id kunde ha gjort ett bättre spel, men de har inte hängt med riktigt i vad andra spelproducenter sysslar med, och det märks ganska mycket. Det ska ändå bli spännande och se om de gör något vettigt i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Precis. Det som stör mig är att de har allt på plats. Grafiken, animationerna och texturerna är jättebra, men resten skulle behöva ses över. Variationen i huvudkampanjen är helt okej, stora bossar och jag tyckte att racingen var överraskande rolig, men bilen kan man bara använda för att ta sig från punkt A till punkt B i starka avgränsningar så känns det lite fel.

Några skribenter sade att det bara var en teknikdemo, och det är lite det intrycket man får. På ytan är det grymt, men all funktionalitet finns inte där ännu. Synd att det inte var lite mer öppet, eller i alla fall hade en längre, bättre story. För de har/hade något på gång här.

1
Skriv svar