Dead Island

Medlem
Dead Island

Ibland har man bra tur. Jag har länge gått och suktat efter Dead Island och häromdagen så bestämde sig Sony (eller vem det nu är som är gud över Playstation Store) för att rea ut det. Ynka 99 kr skulle de ha för spelet med några tillägg. Första, andra tredje, såld till mannen i den vita hatten! Har nu spelat det några timmar och jag är inte besviken.

Jag gissar att ni som läser det här inlägget redan har koll på vad Dead Island handlar om så jag tänker inte stjäla er värdefulla tid och beskriva att det handlar om ett av dessa gigantiska zombie-outbreaks på en liten ö någonstans i Stilla Havet. Det jag istället tänkte skriva om är några funderingar som har dykt upp i mitt huvud. Häng med!

I vanlig ordning kallar man dessa vandrande lik för "infekterade", the infected. Tanken slog mig att det är ju zombies, varför hymla med det? Det känns som att det är väldigt sällan som de väljer att "erkänna" att det är zombies. Ofta ges de ett annat namn, som i det här fallet the infected. Vad är anledningen till det? Kan det vara att försöka låta de vandrande kropparna behålla lite utav sin mänsklighet? För mig är zombie någonting dött, en hotfull köttklump som av någon anledning vill äta min hjärna. (Vad är det med det egentligen, har vi någon zombiekunnig här? Varför är det just hjärnan som attraherar zombies?)
En infekterad, där har vi en sjuk, någon som har drabbats av en sjukdom, en person att tycka synd om och i möjligaste mån hjälpa. I början av spelet så har man möjlighet att hitta ett litet easter egg (passande i dessa tider!) där en infekterad kvinna ligger fastbunden i sängen och vrålar. Hon verkar inte må särskilt bra. Frågan som dök upp i mitt huvud var då; Vad är mest humant? Att låta henne ligga kvar och vråla eller helt enkelt avsluta det hela för henne, tack och god natt? Jag beslutade mig för att dräpa henne snabbt, för att avvärja risken att hon tog sig loss och gick lös på någon intet ont anande. När jag gick därifrån insåg jag att jag hade just bragt en tämligen ofarlig (i den situation hon befann sig i) kvinna om livet. Om det nu mot förmodan skulle ha kommit en räddning, ett botemedel mot denna infektion, då kommer hon aldrig kunna få ta del av den, enbart pga det jag gjorde. Tror ni att det sådana här frågeställningar är någonting som spelutvecklarna och filmmakare tänker på när de väljer att inte kalla sina zombies för zombies, eller är det bara jag som har kallat fram min kvinnligt överanalyserande sida här? Jag är mycket väl medveten om att det var en fiktiv karaktär som dog för min hand, men jag kan inte låta bli att fundera över etiska och moraliska dilemman när tillfälle bjuds.

I övrigt om spelet, det är godkänd underhållning. Man (jag) har roligt medans man spelar, men det är nog inget spel som jag kommer sitta och drömma om på dagarna så som vissa spel får en att göra. Simpelt är inte alltid dåligt. Ni andra som har spelat spelet, vad tycker ni om det?

Avslutar som goa Glenn Hysén, Ha d gött!

#blogg

Dead Island

Tänker mig att det alltid är karaktärerna i spelet/filmen som döper dom vid namn. Då zombie inte finns på "riktigt" för dom heller , känns det som dom gillar att kalla dom för smittade


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag hade nog inte heller sagt "zombie" om jag hade stött på motsvarande fenomen. Det är ju bara ett slanguttryck för ett biologiskt tillstånd med en logisk förklaring till sig. Så ser jag det i alla fall!

Usch för "Dead Island", som verkade så bra... Jag spelade igenom det i all hast och kommer aldrig återvända till buggarnas Ö.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Usch för "Dead Island", som verkade så bra... Jag spelade igenom det i all hast och kommer aldrig återvända till buggarnas Ö.

Föll du för trailern?

Skrivet av Havocado:
Skrivet av walter_iego:

Usch för "Dead Island", som verkade så bra... Jag spelade igenom det i all hast och kommer aldrig återvända till buggarnas Ö.

Föll du för trailern?

Nix, jag förstod att spelet inte skulle vara så bra, jag föll för Ö-landskapet som jag trodde man skulle få uppleva.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Havocado:
Skrivet av walter_iego:

Usch för "Dead Island", som verkade så bra... Jag spelade igenom det i all hast och kommer aldrig återvända till buggarnas Ö.

Föll du för trailern?

Nix, jag förstod att spelet inte skulle vara så bra, jag föll för Ö-landskapet som jag trodde man skulle få uppleva.

Ja nae det är inte så mycket uppleva som transportera sig från ett ställe till ett annat. Att utforska leder oftast bara till trasiga vapen, dålig hälsa och en handfull dollar.

1
Skriv svar