Släpp Miyamoto fri!

Skribent
Släpp Miyamoto fri!

Jag gillar Michael Pachter. Kan man bara acceptera att han blott är en människa – inte en cyborg från framtiden – som ägnar sig åt kvalificerade gissningar och således har fel ibland, så kan man lära sig mycket.

Han tycker att Nintendo är för sent ute med många av sina påhitt. Jag tycker särskilt om den avslutande passningen:

– Nintendo har grymma idéer. Problemet är att deras grymma idéer är från förra decenniet.

Den fick mig att reflektera över hur lite Nintendo faktiskt betyder för mig idag. Företaget som en gång i tiden praktiskt taget fostrade mig in i en tv-spelande livsstil, och som ständigt visade branschen hur man skapar legendarisk underhållning, känns numera knappt ens relevant. För att ta reda på varför tog jag mig till metacritic.

På en skala från 1 till 100 (som metacritic använder sig av) skulle jag säga att ett betyg över 90 är synonymt med fantastiskt. Hur många fantastiska spel har Nintendo producerat den här konsolgenerationen, enligt spelkritikerna? Här är den kompletta listan:

Super Mario Galaxy
Super Mario Galaxy 2
Super Mario 3D Land
The Legend of Zelda: Twilight Princess
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
The Legend of Zelda: Skyward Sword

Tre olika varianter av två koncept. Kreatörerna bakom Metroid, F-Zero, Mario Kart, Donkey Kong, Ice Climbers, Balloon Fight, Excite Bike, Pokémon, Kid Icarus, Tetris, Starfox och Kirby bemästrar två koncept.

Senast de gjorde ett fantastiskt spel enligt annan formula? För nio år sedan, med Pikmin 2. Gillar man inte Mario eller Link i 3D får man helt enkelt söka sig till andra företag för att hitta de fantastiska spelen, och sedan Nintendo 64-tiden vet vi ju att det är sisådär med tredjepartsstödet till Nintendos konsoler. Här har vi anledningen till att de traditionella spelarna vänder sig till konkurrenterna.

Kan Nintendo ta sig ur det här? Ja, ganska enkelt faktiskt. Det enda de behöver göra är att leta fram den där gamla rostiga nyckeln till Miyamotos fotboja och släppa honom fri från den övervakande producent-rollen. Låt honom göra nya grejer och bevisa att han fortfarande kan göra spel som slår oss med häpnad.

Den dagen Nintendo utannonserar sådana ambitioner går jag raka vägen ner till spelbutiken och köper en Wii U. Fram tills dess håller jag med Pachter.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Släpp Miyamoto fri!

Jag tror att ifall spelutvecklingen ska ta större steg så måste flera ambitösa spelutvecklare visa att så här gör man bra spel, det finns en hel del redan.

Men även bland dem stora spelföretagen och även producenter måste inse att ska man lyckas så måste hjärta, själ och arbete finnas i produkten från topp till tå !

Ibland känns det som att spel blir tillbaka hållna av producenter och girighet, från min synvinkel i alla fall.. Jag kan ha fel, ett Half Life 3 som sätter nya gränser hade inte varit fel till exempel, något som sätter i gång elden till att skapa bättre, smidigare och mer intressanta spel och inte bara för att skrapa ihop pengar till producenterna.

Så håller med släpp honom fri ! Och skapa lite Nintendo anda

Skribent

Det är mycket trygghet som styr också. Varumärken man "vet" kommer sälja är en säkrare investering än att pumpa in pengar i något som kan floppa.

Resultatet blir att de som sitter med pengarna beställer uppföljare efter uppföljare, vilket medför att de kreativa utvecklarna ofta lämnar studion för att få göra något annat. Till exempel Molyneux som lämnade Lionhead efter tre Fable-spel och Cliff Bleszinski som drog från Epic.

Miyamoto lär ju dock aldrig lämna Nintendo för att starta eget, så där är det upp till ledningen att ge honom vettiga uppgifter så han kan göra nytta!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Det är mycket trygghet som styr också. Varumärken man "vet" kommer sälja är en säkrare investering än att pumpa in pengar i något som kan floppa.

Resultatet blir att de som sitter med pengarna beställer uppföljare efter uppföljare, vilket medför att de kreativa utvecklarna ofta lämnar studion för att få göra något annat. Till exempel Molyneux som lämnade Lionhead efter tre Fable-spel och Cliff Bleszinski som drog från Epic.

Miyamoto lär ju dock aldrig lämna Nintendo för att starta eget, så där är det upp till ledningen att ge honom vettiga uppgifter så han kan göra nytta!

Tänkte inte på det riktigt, men det är som sagt sant ! Får helt enkelt hoppas på det bästa, mer kan jag nog inte säga

Jag förstår hur du resonerar, men jag håller inte riktigt med om dina slutsatser. Nintendo är fortfarande i allra högsta grad relevanta, men bara kanske inte just för dig. Nintendos företagsstrategi har skiftat radikalt sedan de insåg hur mycket mer lukrativt det var att arbeta mot casual-marknaden snarare än oss core-spelare som minns konsoler som NES, Super NES och Nintendo 64. Personligen njuter jag fortfarande av deras "klassiska" varumärken och tycker att de fortfarande håller samma nivå som förr. Men jag förstår absolut de core-spelare som tröttnat på deras klassiska serier och som därmed också tröttnat en smula på Nintendo i allmänhet. Men ur ett rent kommersiellt tänk vore det otroligt ansvarslöst och rentav korkat av företaget att återgå till att försöka attrahera den lilla core-marknaden istället för den stora massan. Serier som F-Zero, Pikmin, Metroid och i viss mån även Zelda är populära, men de säljer inte i närheten av 2D-Mario, Mario Kart, Wii Fit och så vidare. Och att tjäna pengar är så klart prio ett för alla spelföretag.

Att "släppa Miyamoto fri" vore inte heller någon bra idé, tror jag. Den bäste herrn blir knappast yngre, och att han numera har en mer övergripande roll där han lär upp yngre förmågor känns vettigt för att "framtidssäkra" Nintendos klassiska serier.

Medlem

Sist de släppte lös honom hände Wii Music. Jag förstår om man kastar bort nyckeln efter det.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag förstår hur du resonerar, men jag håller inte riktigt med om dina slutsatser. Nintendo är fortfarande i allra högsta grad relevanta, men bara kanske inte just för dig. Nintendos företagsstrategi har skiftat radikalt sedan de insåg hur mycket mer lukrativt det var att arbeta mot casual-marknaden snarare än oss core-spelare som minns konsoler som NES, Super NES och Nintendo 64. Personligen njuter jag fortfarande av deras "klassiska" varumärken och tycker att de fortfarande håller samma nivå som förr. Men jag förstår absolut de core-spelare som tröttnat på deras klassiska serier och som därmed också tröttnat en smula på Nintendo i allmänhet. Men ur ett rent kommersiellt tänk vore det otroligt ansvarslöst och rentav korkat av företaget att återgå till att försöka attrahera den lilla core-marknaden istället för den stora massan. Serier som F-Zero, Pikmin, Metroid och i viss mån även Zelda är populära, men de säljer inte i närheten av 2D-Mario, Mario Kart, Wii Fit och så vidare. Och att tjäna pengar är så klart prio ett för alla spelföretag.

Att "släppa Miyamoto fri" vore inte heller någon bra idé, tror jag. Den bäste herrn blir knappast yngre, och att han numera har en mer övergripande roll där han lär upp yngre förmågor känns vettigt för att "framtidssäkra" Nintendos klassiska serier.

Frågan är om det just är Miyamoto som är ansvarig för att Mario och Zelda fortfarande är fantastiska spelserier, eller om teamen numera kan framtidssäkra Nintendos klassiker på egen hand.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent
Skrivet av Rocky Dennis:

Sist de släppte lös honom hände Wii Music. Jag förstår om man kastar bort nyckeln efter det.

Hmm.. En mycket bra poäng!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Nintendo gör väl ändå en hel del bra grejer fortfarande, utöver Mario och Zelda.

Nya Fire Emblem, Pikmin 3, Game & Wario och så kommande Mario & Luigi: Dream Team. Nintendo Land, i viss mån.

Att alla sen inte får över 90% i snittbetyg gör inte så mycket. Det är ändå sköna spel.

Förutom alla Mario och Zeldaspel.

Det vore kul med nya delar av Pilotwings, Metroid, Donkey Kong Country, F-Zero och Star Fox också. Vi får väl se.

1
Skriv svar