Deus ex: Human Revolution kan strykas från backlogen

Flakmonkey
Deus ex: Human Revolution kan strykas från backlogen

Inatt slutförde jag som planerat de sista uppdragen i #Deus Ex: Human Revolution och tyvärr var det lite som jag befarade några dagar tidigare. Precis som så många andra spel trappas svårighetsgraden ner i takt med att jag når slutstriden och det är i min mening inte okej. Nu var det faktiskt den första bosstriden som satte mig på hårdast prov. Förmodligen för att jag då inte hunnit uppgradera mina augments i någon större utsträckning, men det ska inte göra någon skillnad. Inser ju att det är svårare att balansera ett spel där du inte bara måste ta i beaktande att spelarens skicklighet stiger utan även huvudkaraktärens egenskaper och utveckling. Men likväl, de sista banorna ska ändå vara knepiga och inte de enda där man inte dör en enda gång. Men men

I övrigt är jag dock mer än nöjd. De främsta klagomålen som folk brukar lyfta fram är just bosstriderna men jag tyckte inte de var alltför knepiga. Visst tog några av dem ett antal försök att klara av, men gnäller man på att få spela om en boss 10-20 gånger så tycker iaf jag att man är en rejäl drama queen. Kanske spelar det in att jag valde "Give me a challenge" som svårighetsgrad vilket väl kan anses som normal eller "This is how the game is meant to be played" som de utvecklarna själva uttrycker det.

Produktionsmässigt tycker jag inte heller det finns särskilt mycket att klaga på. Nu är jag inte den som gnäller om grafik i första taget, men trots att jag spelade det på Playstation 3 så tyckte jag att miljöer och effekter var tillräckligt bra för att sätta en härlig stämning. Det enda som jag tycker kanske saknades var känsla av skala. Det är storstäder man håller till i, men det känns som att de inte består av särskilt mycket mer än de fåtal kvarter man får ta del av. Ljud och musik är habilt det också. Framförallt gillar jag röstskådespeleriet som kanske inte når upp till den absoluta toppen men som är betydligt bättre än i ditt standard-FPS.

Röstskådespeleriet vittnar om att berättelsen varit viktigt för utvecklarna och det märks även på berättelsen i sig. Jag tycker faktiskt den lyfter upp en fråga som är intressant också i vår riktiga värld. Ska väl inte säga alltför mycket om hur handlingen utvecklar sig, men när jag själv fick göra val som formade den var jag tvungen att tänka efter både en och två gånger för att klura på vad jag verkligen tycker om teknologi, statens makt, vikten av frihet och faran med densamma. Det hör verkligen inte till vanligheterna.

Så vad kan man då säga om det som verkligen spelar roll, dvs hur det är att spela? Här kan jag inte säga att Eidos lyckats hela vägen igenom. I grunden är det ett FPS men som sådant står det sig rätt slätt mot konkurrenterna som enbart försöker leverera ett sådant. Deus Ex styrka ligger helt klart i mixen mellan det traditionella FPS:et, smygandet och rollspelselementen. Precis som originalet egentligen. Det finns olika sätt att lösa de situationer du ställs inför och jag prövade på de flesta av dem. Ibland blev det guns blazing medan jag andra gånger smög mig fram i sakta gemak. Den mixen har de verkligen fått till.

[video=8238]
Något jag däremot hade svårt för var att det kände som de val du gör när du ger Adam Jensen nya augments spelar allt mindre roll ju längre fram i spelet du kommer. I slutet var det svårt att hitta någon augment som kändes vettig att lägga till eller uppgradera eftersom jag redan haft möjlighet att skaffa mig dem jag ville ha. Jag var aldrig tvungen att välja vilken karaktärsutvecklingsväg jag skulle ta eftersom jag kunde ta i princip alla godbitar ändå. Inget unikt för Deus Ex direkt, men ändå en missräkning tycker jag. De val du gör ska verkligen spela roll.

Sen finns det smågrejjer som jag störde mig på. Som att jag aldrig riktigt förstod varför vissa saker gick att plocka upp medan andra inte gick att plocka upp. Somliga lådor var det bara att flytta medan andra tycktes väga som ett hangarfartyg eftersom de var helt omöjligt att putta åt sidan. Självklart är det svårt att ge oss möjlighet att flytta på allt, men här var det extremt påtagligt. Kartan var inte heller någon höjdare. Personligen hade jag nog hellre varit utan och fått en vettig statisk karta utan kompass och grejjer, men det ligger väl knappast i tiden?

Hursom så var Human Revolution en agenäm upplevelse som jag kan rekommendera. Inte perfekt och inte i lika bra som originalet från tidigt 2000-tal men mycket bättre än Invisible War och jag hoppas de får chansen att göra ett till där de kan fila bort skavankerna. För grunden finns där för något fantastiskt.

Så vad ska man spela nu? Batman Arkham City kanske? Vore iofs kul med någon helt annan genre än action. Strategi kanske? Eller plattform? Kom med tips tips tips!

#blogg

nj
Medlem
Deus ex: Human Revolution kan strykas från backlogen

"Problemet" med bossfighterna i HR var att de blev outsourcade så de kändes som ett rätt rejält ryck från resten av spelet.
Första bossen var imho också den svåraste när jag kom dit på "Give me Deus Ex" och hade fokuserat på stealth och hacking och inte hade ett uppgraderat vapen.
Gällde dock att hitta en taktik som fungerade, finns ett nästan löjligt enkelt sätt att besegra bossen på upptäckte jag under mina försök.

Kan rekommendera dess DLC The Missing Link som var riktigt bra (imho), det går att spela precis hur man vill utan att man helt plötsligt möter en "oövervinnlig" fiende pga man valt fel.

Äventyrsspel kanske, Telltales The Walking Dead är riktigt fin om du inte gett dig på det än.

Medlem

Som sagt så är problemet att bossfighterna inte gjorde av ordinarie utvecklare.

Sluten är ju det absolut bästa. Vilket slut fick du? Finns väl typ.. 12 tror jag.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Medlem

Skulle det inte funka med ett simpelt system där man liksom läser av hur väl en spelare klarar elementen före bossfighter och dylikt, och sedan kalimbrerar dem utefter det när det gäller stryktålighet osv? Inte något man ser i spel så ofta men tycker det borde ge dem mer rättvisa.

Jag har spelet till både PC och till PS3:an, men grafikkvalitén på det senarenämnda är verkligen dåligt, särskilt om man jämför det mot PC:n-versionen, så det kommer nog förbli ospelat där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av toern:

Skulle det inte funka med ett simpelt system där man liksom läser av hur väl en spelare klarar elementen före bossfighter och dylikt, och sedan kalimbrerar dem utefter det när det gäller stryktålighet osv? Inte något man ser i spel så ofta men tycker det borde ge dem mer rättvisa.

Precis! Ge oss adaptiv svårighetsgrad! Passar en långsam åldring som en själv

1
Skriv svar