Diskussion: Framtidens spelmotorer

Medlem
Diskussion: Framtidens spelmotorer

Även om det är imponerande på ett sätt, så tycker jag personligen att karaktärsdemot är riktigt läskigt.

Han ser ju rysligt creepy ut IMO, men det är i alla fall ett steg på vägen på realism-skalan.

SE

Medlem

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den som folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Edit: Det var ett exempel, kanske inte framgick i kommentaren men det finns många andra bra där ute!!!

Plus, det finns en andledning till att Arma 3 är en Alpha, tycker redan att optimeringen är mycker bättre än i 2an och bättre kommer den att bli

Inaktiv

Spel med bättre fysik och AI intresserar mig mycket. Spel med tjusigare texturer och fler polygoner - not so much. Det jag framför allt önskar mig är spel som är häftiga med tjusiga sekvenser som utvecklarna inte behöver scripta för att de ska bli makalösa att bevittna.

Medlem

Vi kunde varit här för ett par år sedan om vi inte hade haft våra kära konsoler. Men det är bara att tacka och ta emot tycker jag om några år kommer det bli riktigt snyggt tror jag!

Inaktiv

Blåfilter, nej tack.

Problemet med motorerna är att dom är kapabla till väldigt mycket, fast utvecklarna använder inte hela kapaciteten då det både skulle ha blivit väldigt mycket jobb och spelen hade blivit väldigt krävande. Föhoppningsvis så kommer vi få se bättre fysik när ps4 och nya xbox kommer(datorer har klarat det under ett tag nu men dessvärre så utvecklas de flesta spel med konsolerna i tanken).

Medlem
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Leve tjeckerna!

k3m
Medlem

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Medlem

De duger säkert bra alla motorerna, själv skulle jag föredra om företagen slutade jaga polygoner och la de pengarna på writing teamet istället. En bra storyupplevelse slår perfekta runda hörn alla dagar i veckan.

Medlem
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Intressant ur ett tekniskt perspektiv, ja.
Ett bra spel, inte alla gånger.

Visst ger spelmotorerna oss snyggare, flådigare och mer verklighetstrogna spel, men det är när allt jobb som krävs för perfekt pixelporr står i vägen för själva spelbarheten och de originella ideerna som vi konsumenter kanske borde sätta stopp.

Detta kommer bli en dyr generation, och en långsam sådan ur ett utvecklar-perspektiv. Detta i.o.m. de nya spelmotorerna som kräver extremt mycket jobb att göra snygg mjukvara i.Eftersom spelen blir så dyra att utveckla och tar en extremt lång tid att färdigställa, blir det en än större satsning för företagen. Detta leder i sin tur till utvecklare kommer att gå den säkra vägen rent spelmekaniskt istället för att riskera att de skapar något spelarna inte vill köpa.

Spelindustrin kommer med tiden mer och mer likna musik-industrin med producenter (spelföretag), vars enda egentliga mål är att tjäna pengar som massproducerar smörja för den breda massan att känna igen - i motsats till underground-banden(indie-utvecklare) vilka försöker med något nyskapande med risken till fiasko endast i periferin.

(Förresten, "mer realistiskt" heter det.
Du är fri att nät-hata mig.)

Medlem

Jag tror att en av de dominerande spelmotorerna nästa generation kommer att vara Unity. Den är inte den vassaste när det gäller det grafiska och förmodligen inte den mest optimerade. Men den är ruskigt prisvärd, lätt att använda och har stort community stöd. Endast som saknas är väl stöd för PS4 och Xbox 720 men det är väl bara en tidsfråga.

Testpilot

Cryengine 3 fattas , Crysis 3 är ju inte så fattigt på grafiken direkt hehe.

Motorn i Tomb Raider och Far Cry 3 är väl också rätt nydanande eller har de byggt DX11 grejerna med modifikationer?

Skrivet av MurMel:
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Intressant ur ett tekniskt perspektiv, ja.
Ett bra spel, inte alla gånger.

Visst ger spelmotorerna oss snyggare, flådigare och mer verklighetstrogna spel, men det är när allt jobb som krävs för perfekt pixelporr står i vägen för själva spelbarheten och de originella ideerna som vi konsumenter kanske borde sätta stopp.

Detta kommer bli en dyr generation, och en långsam sådan ur ett utvecklar-perspektiv. Detta i.o.m. de nya spelmotorerna som kräver extremt mycket jobb att göra snygg mjukvara i.Eftersom spelen blir så dyra att utveckla och tar en extremt lång tid att färdigställa, blir det en än större satsning för företagen. Detta leder i sin tur till utvecklare kommer att gå den säkra vägen rent spelmekaniskt istället för att riskera att de skapar något spelarna inte vill köpa.

Spelindustrin kommer med tiden mer och mer likna musik-industrin med producenter (spelföretag), vars enda egentliga mål är att tjäna pengar som massproducerar smörja för den breda massan att känna igen - i motsats till underground-banden(indie-utvecklare) vilka försöker med något nyskapande med risken till fiasko endast i periferin.

(Förresten, "mer realistiskt" heter det.
Du är fri att nät-hata mig.)

Med tanke på det jag sett hur verktygen i de nya motorerna också utvecklas , där de kan mycket enklare bygga sina spel så tror jag inte att bara för att motorn i sig blir mer advancerad så blir det automatiskt mer jobb för utvecklarna.
Snarare så att den/de motorer som ser till att utvecklarverktygen är bra och smidiga är de som kommer se att spelitillverkarna gör bra spel i dessa.

Inaktiv
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Ursäkta, men det är Bohemia inte alls ensamma om. Kolla på Cryengine (Star Citizen bland annat), Unreal Engine osv.

En spelmotor ska också kunna användas. Dvs man måste optimera den, inte Bohemia med andra ord.

k3m
Medlem
Skrivet av MurMel:
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Intressant ur ett tekniskt perspektiv, ja.
Ett bra spel, inte alla gånger.

(Förresten, "mer realistiskt" heter det.
Du är fri att nät-hata mig.)

Tack för rättelsen, mer sånt tack!

Sedan så säger jag samma som du. Ett spel med de tre kärnorna betyder inte automatiskt bra. Därför skrev jag intressant.

Vill även påpeka att jag spelar indie samt tio år gamla spel gog.com är din bästa vän!

Medlem

Tycker hela bunten är rätt imponerande, den som känns mest jordnära är nog trots allt nvidias.

Men jag har har svårt att se varför folk är så besatta av "fotorealistisk"-grafik?

Vad är det som är så tilltalande?
Blir spelen verkligen bättre för att dom ser verkliga ut?


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Inaktiv
Skrivet av Typhor:

De duger säkert bra alla motorerna, själv skulle jag föredra om företagen slutade jaga polygoner och la de pengarna på writing teamet istället. En bra storyupplevelse slår perfekta runda hörn alla dagar i veckan.

En riktigt bra spelmotor gör just att de får mer resurser över till sånt. Den gör det enkelt att skapa innehåll vilket möjliggör mer resurser och tid åt annat som t.ex. spelupplevelse, story och detaljer.

Det vi ser som grafikdemos är inte bara det viktiga, för de som ska använda dessa är det verktygen bakom som spelar stor roll också.

Medlem

Jag tror FOX och Frostbite är på rätt spår för framtiden, speciellt det Hideo sa om fox, att dom försökt förenkla motorn genom att automatisera lite saker så man kan göra ett extremt snyggt spel på kortare tid och kunna fokusera mer på andra bitar i spelet. Bra och högupplösta texturer känns som A och O i spel, slog på Metro 2033 häromdagen och jävlar vad snyggt det är för att vara tre år gammalt.

Inaktiv

Jag tror att UE4 kommer bli populär, för många har använt UE3 och kan den. Då blir det en lätt övergång att köra på UE4. Nvidias PhysX ingår i UE4.

Frostbite 3 blir populär som inhemsk företagsmotor så att säga. Väldigt många EA-spel kommer använda den.

För mindre företag verkar Unity rätt stor. Den kostar inte mycket och har redan används i många olika typer av spel och på många plattformar. Så helt olika spel som svenska Iphonespelet Year Walk och PC-spelen Wasteland 2 och Endless Space använder Unity.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av MurMel:
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Intressant ur ett tekniskt perspektiv, ja.
Ett bra spel, inte alla gånger.

(Förresten, "mer realistiskt" heter det.
Du är fri att nät-hata mig.)

Tack för rättelsen, mer sånt tack!

Sedan så säger jag samma som du. Ett spel med de tre kärnorna betyder inte automatiskt bra. Därför skrev jag intressant.

Vill även påpeka att jag spelar indie samt tio år gamla spel gog.com är din bästa vän!

Haha. Ville absolut inte klanka ner på dig. Misstolkade ditt inlägg en smula.

Skrivet av Harakiri:

Med tanke på det jag sett hur verktygen i de nya motorerna också utvecklas , där de kan mycket enklare bygga sina spel så tror jag inte att bara för att motorn i sig blir mer advancerad så blir det automatiskt mer jobb för utvecklarna.
Snarare så att den/de motorer som ser till att utvecklarverktygen är bra och smidiga är de som kommer se att spelitillverkarna gör bra spel i dessa.

Att motorerna blir smidigare att arbeta med kan det ligga någonting i. Det jag syftar på är detaljrikedomen och strävan att efterlikna verklighetens fysik, rörelsemönster, och utseende. Företag lägger ju ner multum endast på detaljarbete. Särskilt de företag som skapar trippel-A titlar.

Kalla mig för traditionalist eller bakåtsträvande - så länge den kreativa processen inte hindras av konsumenters törst efter pixelperfektion är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den som folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Unreal Engine 3 med sitt UDK...?

Inaktiv
Skrivet av Prexun:
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Ursäkta, men det är Bohemia inte alls ensamma om. Kolla på Cryengine (Star Citizen bland annat), Unreal Engine osv.

En spelmotor ska också kunna användas. Dvs man måste optimera den, inte Bohemia med andra ord.

Håller helt med, Bohemias senaste skapelse för ARMA 3 är uruselt optimerad: inkl ARMA 2.

k3m
Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Ursäkta, men det är Bohemia inte alls ensamma om. Kolla på Cryengine (Star Citizen bland annat), Unreal Engine osv.

En spelmotor ska också kunna användas. Dvs man måste optimera den, inte Bohemia med andra ord.

Håller helt med, Bohemias senaste skapelse för ARMA 3 är uruselt optimerad: inkl ARMA 2.

Oj! Hur vet du att senaste ARMA3 motorn är uruselt optimerad?

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Prexun:
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Ursäkta, men det är Bohemia inte alls ensamma om. Kolla på Cryengine (Star Citizen bland annat), Unreal Engine osv.

En spelmotor ska också kunna användas. Dvs man måste optimera den, inte Bohemia med andra ord.

Håller helt med, Bohemias senaste skapelse för ARMA 3 är uruselt optimerad: inkl ARMA 2.

Oj! Hur vet du att senaste ARMA3 motorn är uruselt optimerad?

Jag har sedan den 5 mars spelat betal-alfan, både motor som spel lider av ARMA 2 relaterade problem, det vill säga "multicore/ hyperthreading" problem, och dem tycks inte ha gjort något åt det dem senaste fem åren, kan knappt spela efter att dem implementera mjukvarurenderad PhysX.

Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Vi kunde varit här för ett par år sedan om vi inte hade haft våra kära konsoler. Men det är bara att tacka och ta emot tycker jag om några år kommer det bli riktigt snyggt tror jag!

Långt ifrån säkert. Konsolgenerationen innebar att fler spelade spelen som grafikmotorerna driver vilket inneburit större intäkter som i sin tur gått till utveckling. Sedan tillkommer även det positiva faktum att en konsolgeneration med samma prestanda i ett antal år inneburit att utvecklare fått tänka om och börjat programmera smartare för att kunna krama ur mer prestanda ur maskinerna.

Medlem

Synd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Medlem
Skrivet av Exim:

Synd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Medlem
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Det sista man ska kräva som spelare är det grafiska, man ska kräva bättre fysik och animationer. Det grafiska är ju bara något som man kan tänka på senare när man fått allt annat att funka, att se det grafiska som ett måste då har man missat vad som gör spel spelbara.

Medlem
Skrivet av MurMel:
Skrivet av Exim:

Synd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Är ditt huvud fyllt med bajs? Konsolerna har inte gjort något annat än att hålla pc-marknaden tillbaka, ful grafik, begränsade banor, begränsat antal mp spelare, begränsat antal vapen eftersom det är så svårt att byta mellan 10 olika roliga vapen, så nu har man två som standard! hade inte MS och Sony gjort sina skitkonsoller hade "next-gen" redan varit förra året på PC!

Medlem

Inget hurrande fören vi ser det in game.

12
Skriv svar