Diskussion: Framtidens spelmotorer

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Blåfilter, nej tack.

Bättre än brunt i alla fall som var förra generationens färg.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av MurMel:
Skrivet av sf:

ynd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Är ditt huvud fyllt med bajs? Konsolerna har inte gjort något annat än att hålla pc-marknaden tillbaka, ful grafik, begränsade banor, begränsat antal mp spelare, begränsat antal vapen eftersom det är så svårt att byta mellan 10 olika roliga vapen, så nu har man två som standard! hade inte MS och Sony gjort sina skitkonsoller hade "next-gen" redan varit förra året på PC!

Nu finns det ju inte belägg att anta att företagen vågat satsa alla pengar på att föra tekniken framåt om vi inte haft konsoler, eftersom marknaden varit mycket mindre.
Snarare tvärt om hade vi förmodligen sett ännu mindre AAA spel och mer indie.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Deli:
Skrivet av MurMel:
Skrivet av sf:

ynd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Är ditt huvud fyllt med bajs? Konsolerna har inte gjort något annat än att hålla pc-marknaden tillbaka, ful grafik, begränsade banor, begränsat antal mp spelare, begränsat antal vapen eftersom det är så svårt att byta mellan 10 olika roliga vapen, så nu har man två som standard! hade inte MS och Sony gjort sina skitkonsoller hade "next-gen" redan varit förra året på PC!

Nu finns det ju inte belägg att anta att företagen vågat satsa alla pengar på att föra tekniken framåt om vi inte haft konsoler, eftersom marknaden varit mycket mindre.
Snarare tvärt om hade vi förmodligen sett ännu mindre AAA spel och mer indie.

spelmarknaden på PC hade varit större om inte konsollerna funnits, även om den inte varit riktigt lika stor som med konsoller.
Och självklart hade dom fört tekniken framåt så länge det finns konkurrens, även innan PS och första Xbox fanns tävlade grafikkortstillverkare osv. Men det säger ju sig självt om du sätter ribban år 2006 i väntan på nästa generation så kommer ju allt hållas tillbaka, vilket det också gjort. Det är inte ens året kvar tills PS4 släpps och ändå håller dom tillbaka för att det ska funka på PS3 och 360.

k3m
Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av k3m:

Teknikdemon i all ära. Men det är först i spelen vi får se vad som egentligen hänt.

Själv tycker jag att fler spelare borde kräva bättre fysik, animationer och realistiskare grafik i spel. Jag tycker att det är de tre viktigaste kärnona för ett intressant spel.

Det sista man ska kräva som spelare är det grafiska, man ska kräva bättre fysik och animationer. Det grafiska är ju bara något som man kan tänka på senare när man fått allt annat att funka, att se det grafiska som ett måste då har man missat vad som gör spel spelbara.

Det är ju upp till vad var och en tycker som gör spel spelbara. Sen så håller jag med dig om att grafik gör långt i från hela spelet.

Medlem
Skrivet av Prexun:
Skrivet av mackemong:

En spelmotor kan vara grafiskt imponerande men den enda bra motorn är den folk kan skapa eget innehåll till. Bohemia all the way!!!!

Ursäkta, men det är Bohemia inte alls ensamma om. Kolla på Cryengine (Star Citizen bland annat), Unreal Engine osv.

En spelmotor ska också kunna användas. Dvs man måste optimera den, inte Bohemia med andra ord.

Typ som dom gör nu inför Arma 3 menar du?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Vad spelar det för roll om grafiken är bra när själva spelet suger.
Kommer inte hända ett skit med ideerna bakom, mer microköp och annat tjafs.

Vill du ha ett cyklop och snorkel för att inte drunkna, 200 micros!

Nej som det är nu så FUCK the new stuff!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Deli:
Skrivet av MurMel:
Skrivet av sf:

ynd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Är ditt huvud fyllt med bajs? Konsolerna har inte gjort något annat än att hålla pc-marknaden tillbaka, ful grafik, begränsade banor, begränsat antal mp spelare, begränsat antal vapen eftersom det är så svårt att byta mellan 10 olika roliga vapen, så nu har man två som standard! hade inte MS och Sony gjort sina skitkonsoller hade "next-gen" redan varit förra året på PC!

Nu finns det ju inte belägg att anta att företagen vågat satsa alla pengar på att föra tekniken framåt om vi inte haft konsoler, eftersom marknaden varit mycket mindre.
Snarare tvärt om hade vi förmodligen sett ännu mindre AAA spel och mer indie.

spelmarknaden på PC hade varit större om inte konsollerna funnits, även om den inte varit riktigt lika stor som med konsoller

Den meningen får du gärna förtydliga...

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Tycker hela bunten är rätt imponerande, den som känns mest jordnära är nog trots allt nvidias.

Men jag har har svårt att se varför folk är så besatta av "fotorealistisk"-grafik?

Vad är det som är så tilltalande?
Blir spelen verkligen bättre för att dom ser verkliga ut?

https://www.youtube.com/embed/FRTsl1jCqq8

Exakt!

Folk vet inte vad de vill ha egentligen. En väl genomtänkt estetik och huvudfokus lagt på spelkänsla är det enda viktiga. Fokus på "realism" bör lämnas åt simulatorer.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Imponerande, vore vore mycket mer imponerade om "branschen" istället gick ut med fokusering på gameplay och innovation istället för att bara göra allting snyggare.
Typ "nu jävla kommer vi arbeta stenhårt med AI" så att det kanske kommer en ny "AI motor".

Så att vi inte sitter där med en autogenererad skitsnygg film och man får äran att trycka på X någon gång ibland.

Lite som BF4 klippet, inte orkat kolla på det då jag inte förväntar mig något nytt alls, kanske lite snyggare grafik o visst var BF3 grafiskt sätt väldigt imponerande, speciellt på
Caspian Border där man ibland fick gåshud när en helikopter kom svävande ovanför en och en tank sprängdes en bit bort.
Men gameplay ffs, nya spellägen osv.

Medlem
Skrivet av Deli:
Skrivet av MurMel:
Skrivet av Exim:

Synd att det måste till nya konsoler för att det ska hända något på denna marknad. Sony och Microsoft är riktiga bakåtsträvare.

Är dom? På vilket sätt då?
De tycks tala om uppdateringar och nya tjänster mest hela tiden. Jag tror att de gör mer för spelmarknaden än man tror. Det är snarare vid PC-användare som är bakåtsträvare om något.

Är ditt huvud fyllt med bajs? Konsolerna har inte gjort något annat än att hålla pc-marknaden tillbaka, ful grafik, begränsade banor, begränsat antal mp spelare, begränsat antal vapen eftersom det är så svårt att byta mellan 10 olika roliga vapen, så nu har man två som standard! hade inte MS och Sony gjort sina skitkonsoller hade "next-gen" redan varit förra året på PC!

Nej, mitt huvud är inte fyllt med bajs.
Ditt exempel med vapenmängden tyder ju även det på bakåtsträvande. Jag håller helt och fullt med dig på den punkten att spelmekaniken i vissa fall blivit fantastiskt fördummat till förmån för casual-spelarna. Saken är den att jag tvivlar på att spelmediet hade varit lika accepterat och utvecklat som det är idag utan konsolernas framtåg. Gaming hade fortsatt att vara en nischad scen med elitistiska utövare och en bitter syn på kommersialismen.

Jag är själv en sådan person som väljer
pc-spelande framför konsoler alla dagar i veckan, och något jag kommit underfund med över tiden är att hårdvaru-utvecklarnas ambitioner ibland bromsats av konsolernas begränsningar, men i det långa loppet har det finansierats av konsolers popularitet och de ide'er de gett upphov till. De kanske inte alltid är först på pucken i allt nyskapande, men de hjälper vissa kreativa själar i utlopp.

Skriven på telefon. Ursäkta

Skrivet av Mytacism:

Tycker hela bunten är rätt imponerande, den som känns mest jordnära är nog trots allt nvidias.

Men jag har har svårt att se varför folk är så besatta av "fotorealistisk"-grafik?

Vad är det som är så tilltalande?
Blir spelen verkligen bättre för att dom ser verkliga ut?

https://www.youtube.com/embed/FRTsl1jCqq8

Ju mer verkligt det ser ut desto mer riktigt känns det ju för den som spelar...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

För mig är det bara FOX som verkar vara next gen och intressant tänk. Ge artisten mer tid att skapa spelet och jobba med spelet genom att snabba upp och underlätta processen att skapa sakerna i det.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

För mig är det bara FOX som verkar vara next gen och intressant tänk. Ge artisten mer tid att skapa spelet och jobba med spelet genom att snabba upp och underlätta processen att skapa sakerna i det.

True dat

12
Skriv svar