Robot
NeoGeo X

Nostalgidimmorna skingras och fram träder en modern arkadklassiker. NeoGeo X visar att gamla arkadmaskiner nu får plats i din innerficka.


Medlem
NeoGeo X

Hade den kostat 500kr så hade det känts OK.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Med andra ord en lyx leksak presis som föregångaren va ^^

Medlem

Kolla Gärna Stuart Ashens review på youtube. Mycket bra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Och här kände jag mig lite elak som moddat mitt Wii för att spela nes och snes..

Emulera spel i en konsol.

Låt ng dö med värdighet!

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Med andra ord en lyx leksak presis som föregångaren va ^^

Nej, långt ifrån. NeoGeo var en riktig spelmaskin med riktiga hårdvarudelar. Detta är billigt ihop slängd Sony Xperia Play med urursel emulator i hopp att casha in på folk nostalagi för nåt de aldrig hade råd med under storhetstiden.
Fan om de ändå licenserade Neogeo varför gjorde de inte en combo så att du kunde använda riktiga kassetter i basstationen. Och ljudet och bilden är ju en katastrof. Låter som en katt med målbrott och blir strypt när introloggan rullar.

Medlem

"NeoGeo X är handhållen vilket placerar den i samma nisch som Sonys och Nintendos bärbara konsoler."

Inte alls. Den formuleringen vänder jag mig starkt emot.

Samma kategori, ja. Absolut.

Samma nisch? Inte en chans.

Neo Geo X är mycket mer nischad mot retrospelare. Det är inte en massmarknadsprodukt på samma sätt. Den är väldigt dyr (med tanke på vad man får för pengarna) och den har ett annat sorts spelutbud.

Neo Geo X är i samma nisch som 3DS och PS Vita lika lite som Nintendo Wii är i samma nisch som PS3 och 360.

Medlem

"På den tiden var grafiken alldeles otrolig, och de hade till och med tal i en tid när konsolspel med Super Mario i spetsen på sin höjd kunde uppbringa "PIIIP" i olika tonarter."

Fel igen. Lyssna på den raspiga rösten i Blades of Steel som säger "Blades! Of Steel!" till exempel. Till och med på NES gick det.

Kvalitén var säkert mycket bättre på NEo Geo dock.

Men ska jag vara rak så tycker inte jag att spritesen och pixlarna i Neo Geo slår Snes eller Megan med några hästlängder. Snyggare, visst. Klart snyggare till och med. Men det är ingen kolossal skillnad.

Bildtexten, om att spelgrafik inte kunde bli snyggare 1990 känns inte heller helt vattentät. Snyggare än på andra konsoler, visst. Men PC då? En PC kunde ju kosta många tusen kronor då, och då borde ju grafiken kanske kunna matcha eller slå Neo Geo. Dessutom så är frågan hur många utvecklare som verkligen kunde göra Neo Geo rättvisa, för med en så smal konsol fick väl inte spelen så stora budgetar som ett spel till PC kanske fick då?

"Dagens motsvarighet skulle vara som att ställa datorn Blue Gene/P (googla om du är okunnig) i vardagsrummet för att spela Crysis 5. En 12 MHz-processor uppbackad av en extra 4 MHz-processor, 74 kilobyte videominne. NeoGeo var ett monster."

Om inte Kaufeldt hade gått ut så hårt här i början av texten hade jag nog inte känt samma inneboende lust att mästra honom. För om man sticker ut hakan...ja, youtuba Blades of Steel nu, du okunnige!

Med tanke på priset borde inte konsolen få godkänt. Bortser man från priset...ja, då kanske. Mest för designen då. Fast nej, jag hade gett den en etta. En konsol utan utbytbara kassetter är inte mycket att ha. Möjligen då om man hade kunnat ladda hem fler spel, men det går väl inte heller. Det är liksom så basalt att kunna spela flera spel än vad som finns inbyggt tycker jag.

Men jo, snygg bit plast är det allt.

Ska jag vara ännu lite petig så kom inte alla spel som ingår ut 1990, så alla spel är inte så gamla. King of Fighters 95 och Metal slug är t.ex. nyare. Läser man artikeln bokstavligt så står det nånstans att spelen har över 20 år på nacken tyckte jag mig se. Det stämmer inte i samtliga fall.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Saurfange:

Med andra ord en lyx leksak presis som föregångaren va ^^

Nej, långt ifrån. NeoGeo var en riktig spelmaskin med riktiga hårdvarudelar. Detta är billigt ihop slängd Sony Xperia Play med urursel emulator i hopp att casha in på folk nostalagi för nåt de aldrig hade råd med under storhetstiden.
Fan om de ändå licenserade Neogeo varför gjorde de inte en combo så att du kunde använda riktiga kassetter i basstationen. Och ljudet och bilden är ju en katastrof. Låter som en katt med målbrott och blir strypt när introloggan rullar.

Så du tycker inte en leksak för 6000 kr 1990 var lyx?? Dessutom kosta spelen nästan 2000 kr styck! Va hade du för föräldrar igentligen?

Medlem

Du är välkommen, Banjo.

Skrivet av Banjo:

"NeoGeo X är handhållen vilket placerar den i samma nisch som Sonys och Nintendos bärbara konsoler."
Inte alls. Den formuleringen vänder jag mig starkt emot.
Samma kategori, ja. Absolut.
Samma nisch? Inte en chans.
Neo Geo X är mycket mer nischad mot retrospelare. Det är inte en massmarknadsprodukt på samma sätt. Den är väldigt dyr (med tanke på vad man får för pengarna) och den har ett annat sorts spelutbud.
Neo Geo X är i samma nisch som 3DS och PS Vita lika lite som Nintendo Wii är i samma nisch som PS3 och 360.

Semantik, och beroende på hur man ser på det kan du ha rätt. Jag vidhåller ändå att den tillhör samma "generella produktområde" eftersom NeoGeo X, 3DS och Vita alla tre är handhållna enheter ämnade för spelande. På samma sätt som Wii, Wii U, PS3 och X360 är stationära spelkonsoler.

Skrivet av Banjo:

"På den tiden var grafiken alldeles otrolig, och de hade till och med tal i en tid när konsolspel med Super Mario i spetsen på sin höjd kunde uppbringa "PIIIP" i olika tonarter."

Fel igen. Lyssna på den raspiga rösten i Blades of Steel som säger "Blades! Of Steel!" till exempel. Till och med på NES gick det.
Kvalitén var säkert mycket bättre på NEo Geo dock.
Men ska jag vara rak så tycker inte jag att spritesen och pixlarna i Neo Geo slår Snes eller Megan med några hästlängder. Snyggare, visst. Klart snyggare till och med. Men det är ingen kolossal skillnad.

När vi ändå youtubar gamla klipp kan du kolla på introt till Robocop från -89. Kassettbandspelaren laddade ett par minuter, det visades en skärm och dator rapade ur sig "Robocop", sedan fick den ladda några minuter för att komma vidare. Jag säger inte att NeoGeon var vare sig först eller ensam om att kunna spela upp tal, men det var fortfarande en stor skillnad jämfört med vad andra TV-spel hade att erbjuda.

Skrivet av Banjo:

Bildtexten, om att spelgrafik inte kunde bli snyggare 1990 känns inte heller helt vattentät. Snyggare än på andra konsoler, visst. Men PC då? En PC kunde ju kosta många tusen kronor då, och då borde ju grafiken kanske kunna matcha eller slå Neo Geo. Dessutom så är frågan hur många utvecklare som verkligen kunde göra Neo Geo rättvisa, för med en så smal konsol fick väl inte spelen så stora budgetar som ett spel till PC kanske fick då?

Om man nu ytterst orättvist ska jämföra NeoGeo kontra hemdator sett till hela maskinerna, då vann NeoGeo överlägset eftersom den helt enkelt var gjord för spelande. Därför var både grafikkretsar, ljud och kontroller gjorda för att passa ihop. I mångt och mycket hade dessutom NeoGeo större utvecklingsbudget eftersom spelen inte gjordes för spelkonsolen utan för arkadmaskinerna. Att sedan NeoGeon var en konsolmaskin för hemmabruk gjorde att man aningen förenklat bara levererade arkadspelen i en hårdplastkassett. Och arkadmaskiner var big business på den tiden, vilekt PC-spel inte var.

Skrivet av Banjo:

"Dagens motsvarighet skulle vara som att ställa datorn Blue Gene/P (googla om du är okunnig) i vardagsrummet för att spela Crysis 5. En 12 MHz-processor uppbackad av en extra 4 MHz-processor, 74 kilobyte videominne. NeoGeo var ett monster."

Om inte Kaufeldt hade gått ut så hårt här i början av texten hade jag nog inte känt samma inneboende lust att mästra honom. För om man sticker ut hakan...ja, youtuba Blades of Steel nu, du okunnige!

Om man jämför med vad som fanns så var den ett monster. I ren prestanda var både SNES och Megadrive chanslösa. Nu betyder inte prestanda automatiskt bra spel, det har vi ju erfaret både tidigare och senare.

Skrivet av Banjo:

Med tanke på priset borde inte konsolen få godkänt. Bortser man från priset...ja, då kanske. Mest för designen då. Fast nej, jag hade gett den en etta. En konsol utan utbytbara kassetter är inte mycket att ha. Möjligen då om man hade kunnat ladda hem fler spel, men det går väl inte heller. Det är liksom så basalt att kunna spela flera spel än vad som finns inbyggt tycker jag.

Den har minneskortplats, så om leverantörerna håller vad de lovar kommer det att finans fler spel.
Men anledningen till att jag gav det en tvåa och inte en etta är just mina nostalgiska minnen av maskinen och att det var jättekul att återuppleva de gamla höjdarspelen. Om jag inte hade varit med på den tiden och spelat nätterna igenom på originalet, då hade betyget blivit ett annat.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Hade jag inte haft orginalet så hade jag varit sugen, fantastisk maskin med fantastiska spel.

Minns när min bror köpte sin i början av nittiotalet, vilken grafik! Skillnaden i grafik och effekter mot min mega och snes var enorm... Ahh bättre tider.

Bild på min goding plus några spel:


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ööööh

Xbox gen 1 - 200kr
TV - 150 kr
Neorage X = Gratis
SNKs alla spel = Gratis

Nostalgi = 100%

Funkar bättre än detta påhitt iofs inte bärbar

Men det var heller inte arkadmaskinerna förr!!!

Eller så finns MAME och alla arkadspel i världen

Så varför köpa detta för 2000kr????

Just det Ninja masters ingår i Neorage X, behöver inte köpa något extra!

Dem som har haft Neogeo original alt arkadmaskinen vet vad saker och ting kostade, och den kvaliteten som genomsyrade hela systemet, den har man inte idag för det är kinatillverkat skräp.

Varje spelkassett kostade någonstans mellan 1500-4000kr st, och det är ändå frågan om spel som inte någon spelar idag, om det inte ingår i en svindyr sk arkadsamling från sega alt SNK, där man får 8 spel i 8bit grafik för 400kr.

Nu skall SNK försöka återuppliva systemet med en LTD version, se då för fan till och inkludera ALLA spel, dem hade lätt fått plats på ett sdkort idag!!

Vilken bluff!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Saurfange:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Saurfange:

Med andra ord en lyx leksak presis som föregångaren va ^^

Nej, långt ifrån. NeoGeo var en riktig spelmaskin med riktiga hårdvarudelar. Detta är billigt ihop slängd Sony Xperia Play med urursel emulator i hopp att casha in på folk nostalagi för nåt de aldrig hade råd med under storhetstiden.
Fan om de ändå licenserade Neogeo varför gjorde de inte en combo så att du kunde använda riktiga kassetter i basstationen. Och ljudet och bilden är ju en katastrof. Låter som en katt med målbrott och blir strypt när introloggan rullar.

Så du tycker inte en leksak för 6000 kr 1990 var lyx?? Dessutom kosta spelen nästan 2000 kr styck! Va hade du för föräldrar igentligen?

Alltså Neogeo X är en billig POS till överpris. Neogeo kostade 6000 för rätt anledning. Tekniken då var väldigt dyr. Du har väl sett kassetterna till Neogeo? Största SNES spelen var 48Mbit stora och Neogeo kunde leverera upp till 700Mbit och minneschipsen var ju dyra. Idag är det ju nästan gratis vilket får en att undra var NeogeoX är så dyr när man kan få en mobil med samma storlek och skärmkvalite för under 1500kr. Kan ju inte vara emulator mjukvaran eftersom den är kopierad av open source. Och nej tyvärr jag hade inte rika päron som köpte mig en sån när jag var liten. Men jag dreglade jag också i speltidningarna när jag såg den

Edit: @Deep Throat. Att spelen och emulatorn går att ladda ner på internet betyder inte att de är gratis. Oavsett om de körs på en moddad xbox eller på din pc

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Saurfange:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Saurfange:

Med andra ord en lyx leksak presis som föregångaren va ^^

Nej, långt ifrån. NeoGeo var en riktig spelmaskin med riktiga hårdvarudelar. Detta är billigt ihop slängd Sony Xperia Play med urursel emulator i hopp att casha in på folk nostalagi för nåt de aldrig hade råd med under storhetstiden.
Fan om de ändå licenserade Neogeo varför gjorde de inte en combo så att du kunde använda riktiga kassetter i basstationen. Och ljudet och bilden är ju en katastrof. Låter som en katt med målbrott och blir strypt när introloggan rullar.

Så du tycker inte en leksak för 6000 kr 1990 var lyx?? Dessutom kosta spelen nästan 2000 kr styck! Va hade du för föräldrar igentligen?

Alltså Neogeo X är en billig POS till överpris. Neogeo kostade 6000 för rätt anledning. Tekniken då var väldigt dyr. Du har väl sett kassetterna till Neogeo? Största SNES spelen var 48Mbit stora och Neogeo kunde leverera upp till 700Mbit och minneschipsen var ju dyra. Idag är det ju nästan gratis vilket får en att undra var NeogeoX är så dyr när man kan få en mobil med samma storlek och skärmkvalite för under 1500kr. Kan ju inte vara emulator mjukvaran eftersom den är kopierad av open source. Och nej tyvärr jag hade inte rika päron som köpte mig en sån när jag var liten. Men jag dreglade jag också i speltidningarna när jag såg den

Edit: @Deep Throat. Att spelen och emulatorn går att ladda ner på internet betyder inte att de är gratis. Oavsett om de körs på en moddad xbox eller på din pc

700 mb va dom så stora?? som en cd skiva ju helt fantastiskt va långt dom va före alla andra på sin tid. Synd att inte konsol företagen försöker konkurera med varandra på samma sätt idag. Nä nu ska ja panera strömmings filléer!

Medlem
Skrivet av Saurfange:

700 mb va dom så stora?? som en cd skiva ju helt fantastiskt va långt dom va före alla andra på sin tid. Synd att inte konsol företagen försöker konkurera med varandra på samma sätt idag. Nä nu ska ja panera strömmings filléer!

Megabit, inte megabyte.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

mest efterblivna betyg ja vart med om... de kommer aldrig komma något nytt ? ÄR VÄl ÄNDÅ RÄTT JÄVLA GIVET NÄR DE E RETRO !! DUMME FAN !! själva tanken är ju att du ska kunna ta med dig din uppväxt i fickan typ ... duh -.- e ju en klockren maskin för de som älskar det äldre -.-

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):
Skrivet av Saurfange:

700 mb va dom så stora?? som en cd skiva ju helt fantastiskt va långt dom va före alla andra på sin tid. Synd att inte konsol företagen försöker konkurera med varandra på samma sätt idag. Nä nu ska ja panera strömmings filléer!

Megabit, inte megabyte.

AHAAAAA!!! =oD Bit å byte e så löjligt lika

1
Skriv svar