Klocka Asus 560ti samt AMD x6

Medlem
Klocka Asus 560ti samt AMD x6

Tjena är helt ny på detta! men skulle gärna vilja prova! Så undrar helt enkelt om det är så enkelt att köra dem så kallade noob programmen och om det funkar bra med andra ord fungera AMD Overdrive ''AutoClock'' eller är det bara skit ? Om ni har erfarenhet av det så skriv gärna och vilka inställningarna jag ska har när jag gör det ! När det gället mitt 560ti undrar jag här också om deras program smart doctor Voltage Tweak/ 'auto clock'' fungera !
Tack i förhand och ursäkta min otroligt snabb skrivande svenska

Medlem

Använder du automagisk överklockning så kommer den garanterat att överkompensera med spänning vilket kommer göra att det blir mycket onödig värmeutveckling och hög ljudnivå(kanske rent av bränner din CPU).

Googla istället på exakta namnet på ditt moderkort och processor, kolla upp vilka frekvenser folk kommer upp i med dem, och lär dig att klocka "på riktigt".

Vad gäller gäller grafikkortet så använd 'MSI afterburner', och även där kolla vad folk kommer upp i för frekvenser, och testa dig fram.

En bra metod när du klockar är att höja frekvenserna nära vad folk kommer upp i, kolla om det fungerar och att det inte blir för varmt, om inte höj spänningen(kolla också upp att din CPU klarar spänningen utan att brinna upp), och när det inte hjälper att inte höja spänningen så har du nått max.

Hoppas detta hjälper.

Medlem

Kör du med standardkylaren på din CPU förresten? Med den kommer du nämligen inte att kunna klocka långt.

Medlem

Kör med Corsair H60 duger de ?:S

Medlem

Det är mer än nog, var bara lite rädd då många "förstagångsklockare" tror att de kan köra med standardkylaren som följer med CPUn.

Medlem

Jag glömde att säga också att du borde ladda ner programmen OCCT och t.ex 'Unigine Heaven' för att testa att klockningen går stabilt på CPU resp. GPU.

Medlem

Tackar för hjälpen och ska prova på ! Kommer skriva hur det gick! Tar det för lång tid innan jag svara har jag nog antagligen misslyckat och bränt upp CPU! Tack igen!

1
Skriv svar