"Playstation 4 är som den perfekta gaming-datorn"

Medlem

Sa de detta 1:a April? Låter som ett enda stort Aprilskämt enligt mig...

Medlem
Skrivet av Zlither:

Nope, det hade inte kört över pc över huvudtaget med mus och tangentbord.

Med vilka argument menar du att PC-marknaden skulle överleva? Ca 5000kr för en maskin med all världens spel optimerade för hårdvaran, eller 7000-15000kr för en maskin med färre spel och 6-8år efter konsolens release marginellt bättre grafik? Redan idag utvecklas nästan alla spel med konsol i huvudfokus, de få som inte gör det är oftast antingen indie eller en genre som är svår/omöjlig med handkontroll. Med tangenbord och mus bundlat med konsolen ser jag inte riktigt några bra argument för en pc-spelsmarknad. Men vet du några så får du gärna berätta, jag är inte någon "konsolfanboy" utan har spelat uteslutande på PC senaste 2åren.

Skrivet av PcGamer:

Problemet är att de i så fall skulle behöva anpassa spelet på fler sätt än bara själva styrningen. Eftersom en handkontroll inte är lika "snabb" som att spela med mus och tbord så skulle de behöva ändra spelets AI för att vara mer utmanande för de som kör med detta. För att förstå vad jag menar så kan du jämföra Graw på konsol kontra PC, på PC är fienderna väldigt snabba och träffsäkra, på konsol har de sämre reaktionstid och träffar inte lika ofta. Om man på PC springer utan att se sig för kommer man vara död innan man hinner fatta vad som hänt, på konsol kommer man däremot hinna reagera.

Bra poäng, men det bör väl inte vara världens uppgift att fixa? Redan idag så reagerar de flesta PC-spel direkt på om du använder mus-tangentbord/handkontroll och anpassar menyer och annat sömlöst, även ingame. Kanske ett matchmaking-alternativ som i FIFA-spelen där du kan välja begränsningar på dina motståndares egna styrscheman online, alltså att du får välja om du vill spela mot handkontroller, mot tb/mus eller mot båda.

Verkar i mina ögon vara en jättemarknad som Sony/Microsoft antingen är för blinda eller för korkade att utnyttja.

Medlem
Skrivet av Wookiee:

Perfekt speldator? Då antar jag att mus ingår?

Bwahaha exakt vad jag tänkte. Det kommer med största sannolikhet inte gå att använda mus och tangentbord, men trots deras lögner kommer jag böja mig fram och låta sony våldta mig. Vilket menas, jag kommer köpa ps4an. Men då får det vara slut med lögner

k3m
Medlem
Skrivet av ScrotzaN:

Förstår inte varför så många gnäller. Ser man det ur konsollperspektiv så är detta fantastiska nyheter och funktioner som inte funnits på konsoll tidigare. Att sen jämföra med vad man kan göra med en PC o inte är meningslöst då de inte har något med varandra att göra. En konsoll är gjord för spel o en PC är gjord för att arbeta på i första hand. Det faktum att en "spel" pc kostar 3-4ggr så mkt som en konsoll när den är splitterny o inte hänger med ens hälften så länge prestandamässigt som konsolerna verkar ingen bry sig i.

Jag tycker man kan och ska jämföra spelplattformar med varandra av olika skäl förstås.

Sen att säga att en PC är till att jobba med i första hand är förlegat till dostiden.

Medlem

Som sagt, möjligen världens bästa dator... just nu.

Medlem

Herr Mark Rein skulle vara förtjänt av att kontrollera sin kalender, då 1:a April var i förrigår.

Om han på fullaste allvar jämför PS4 med en "perfekt gamingdator", så har han inte speciellt bra koll på det bästa som finns ute nu i PC-hårdvaru väg.

Så utomordentligt fånigt.

SE

Medlem

Jag är helt fascinerad av allt prat om mus och tangentbord som ett krav för en perfekt gamingdator.... själv tycker jag det är fruktansvärt tråkigt att sitta med en mus i näven och fingrarna på tangentbordet...

Medlem
Skrivet av TwoKiLL:

Sa de detta 1:a April? Låter som ett enda stort Aprilskämt enligt mig...

Då vet du nog inte så mycket hur sakerna fungerar

Testpilot
Skrivet av spritarn:

Med vilka argument menar du att PC-marknaden skulle överleva? Ca 5000kr för en maskin med all världens spel optimerade för hårdvaran, eller 7000-15000kr för en maskin med färre spel och 6-8år efter konsolens release marginellt bättre grafik? Redan idag utvecklas nästan alla spel med konsol i huvudfokus, de få som inte gör det är oftast antingen indie eller en genre som är svår/omöjlig med handkontroll. Med tangenbord och mus bundlat med konsolen ser jag inte riktigt några bra argument för en pc-spelsmarknad. Men vet du några så får du gärna berätta, jag är inte någon "konsolfanboy" utan har spelat uteslutande på PC senaste 2åren.

Varje gång det kommer en ny generation konsoller säger de "Nu dör PC ut" , har fortfarande inte hänt , kommer inte hända.
"marginellt bättre grafik" - impad över grafiken som de visat på PS4 ? inte? Nej då kanske du har problem med synen? Snarare mycket mer detaljer och allt kan fås att flyta i 60+ fps i 1920x1080 ej nedskalad upplösning .. inte speciellt marginellt.

PS3 och 360 var ju bandbrytande på hårdvaran då de kom , tog 6månader till 1 år innan det kom PC hårdvara som var lika snabb , dagens konsol (PS4 iaf) kör med hårdvara som redan nu är utklassad och utvecklingen kommer ju inte stanna direkt .

"All världens spel optimerade för hårdvaran" , nej snarare bara de spelen till just den konsollen Medan PC har alla spel sedan dess barndom att spela om man vill.

Tangentbord och mus kommer nog aldrig att få nåt fäste hos konsoller , man sitter helt enkelt inte i soffan med det , maskinerna är byggda runt just handkontroll.
PC spelsmarknadens styrka är just det att ingen styr , små indie utvecklare kan bygga en jättehit till spel , de är inte bundna av Sony eller Microsoft , se bara Doom eller Minecraft .
Kickstarter är ju dessutom en ny stjärna på den himlen som växer och garanterat kommer bana väg för några superhits även om de säkert kommer många besvikelser också.

Men allt är ju inte nackdelar , då de nu utvecklar konsollerna att ha samma grunplattform som PC. Och de bygger spel precis som du sade dvs utvecklar med konsoller i huvudfocus är det så mycket lättare att porta över mellan de olika plattformerna , de vinner vi alla på.
Dessutom höjs ju minimumribban på hårdvaran så alla kan njuta av bätte spel då man inte är begränsad av skum arkitektur eller klen hårdvara som dagens åldriga konsoller lider av.

Medlem

http://youtu.be/gtfCWYjOsvI

Jämförelse av Unreal Engine 4, PS4/PC sida vid sida. PS4-versionen ser ju både sämre ut och har sämre bilduppdateringshastighet. Konsolen har inte kommit ut ännu och PC är redan förbi, presandamässigt.

Medlem
Skrivet av maucau:

Ha, hittade OS- statistiken i Steam (mycket mer intressant):
Windows 7 64 bit55.11%-0.37%
Windows 7 13.40% -0.43%
Windows 8 64 bit 9.92% +1.03%
Windows XP 32 bit 8.35% -0.62%
Windows Vista 64 bit 3.87% +0.57%
Windows Vista 32 bit 2.72% +0.18%

Vad blir det? 24,47% 32-bitars system. Det är var fjärde poteniell kund.

Asiatiska starcraftspelare lär inte sitta på steam och har oftast en dator från sent 90-tal.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Så han syftar på att man kan göra "galna saker" nu när PS4 har fått lika mycket minne som redan existerar i medelmåttliga datorer?..
Skamligt rövslickande, skulle Sony inte betalat alla idioter för att sälja in Sony och PS4 så mycket så skulle de kanske inte befunnit sig i den ekonomiska krisen som de faktiskt har, om PS4 floppar så kommer med all säkerhet, Sony att gå i konkurs.

Medlem

aa fast nää

Medlem

Då kan de utveckla spelen till pc och sen låta ps4 köra dem på low

Inaktiv

Jag älskar det där med 32-bitars OS. T o m min skraltiga laptop har 64-bit Win 7 och det är långt ifrån något kraftpaket.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag har alltid gillar Mark Rein, men nu verkar han vara lika köpt som många andra.

eller så stämmer dett han säger. jag vet inte men han brukar väl inte bete sig som världens sell out annars ? Å andra sidan vet jag ju att en dator för 10000-12000 NU kan utan ansträngning dubbla en PS3:as prestanda.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Haha.. Propaganda.

Multitasking? Menar han det man kunnat göra med en PC i garanterat 20 år?

Sedan kör han med det berömda Elgiganten tricket.. "nu med 16 ggr så mycket minne..".

Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Ja jävlar vilket säljarsnack..
Är ju bara förolämpande att tro att man fortfarande sitter på ett 32bits-OS i denna dag, iallafall bland gamers.

Och att stoltsera över att man har 16x mer ram än föregångaren är ju bara ett töntigt sifferspel då föregångaren hade patetiska 512mb (varav 256mb var reserverat för OS'et om jag inte minns fel), så i slutändan så skryts det över en mängd RAM som jag haft i min gamingburk sen flera år tillbaka - grattis, ni är nästan ikapp!

Kul att han skryter över multitasking också, det är ju inte som att PC har haltat efter på den fronten precis..

Nej, det här är bara tom hype och jag tycker synd om de som går på såna här tafatta fintar.

PC-fanboys måste vara bland de jobbigaste, här är en anledning till varför. Snark.

Skrivet av the_apollo:

Så han syftar på att man kan göra "galna saker" nu när PS4 har fått lika mycket minne som redan existerar i medelmåttliga datorer?..
Skamligt rövslickande, skulle Sony inte betalat alla idioter för att sälja in Sony och PS4 så mycket så skulle de kanske inte befunnit sig i den ekonomiska krisen som de faktiskt har, om PS4 floppar så kommer med all säkerhet, Sony att gå i konkurs.

Källa?

Medlem

Haters will hate.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar