Bioshock Infinite

Medlem

Brände igenom spelet på 11 timmar i en sittning. Kunde inte sluta! Sjukt imponerad! Gah! Bästa spelupplevelsen på flera år.

Medlem

Jag har på reor köpt och spelat Xcom, Max Payne 3, Crysis 2 och Spec Ops: The Line senaste 4 månaderna. Inget av spelen upplevde jag var så bra som betygen/hypen. Jag tror samma sak om detta. Jag vet inte vad maxpoäng betyder längre riktigt (Eurogamer exempelvis delade ut nästa 10/10, samma som Sim City) men detta kommer definitivt få vänta på prissänkning och ytterligare användarrecensioner. Då tar jag mig en funderare till.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Låter ju bra, får väl införskaffa det. Känns som att Sega skulle givit bort Alien licensen till Irrational Games så det hade blivit nåt vettigt av det.(bara en tanke så här vid sidan om.)


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Struggle:

Bra recension, jag antar då det står vänster musknapp att du spelade PC versionen! Det känns gediget på PC, ingen sån där vanlig mus accelaration eller sånt bös?

Hur lång tid tog det ungefär att spela igenom för dig?

Japp, spelade pc-versionen, Vi har inte fått in konsolditot ännu, ska känna på den i veckan tänkte jag. Jag är ganska kass på att känna av musacceleration och liknande, så vågar inte svara på det. Skulle gissa på 10+ i speltid, men då är jag också en manisk människa som måste undersöka allt.

Att spel som tar ~10 timmar för någon som maniskt undersöker allt (mig själv starkt inkluderad) inte får ett minus för sin längd är tragiskt. Det är en hel stad och ändå hinner man "rädda världen" med allt det innebär, *och* utforska allt som finns att utforska, på så kort tid? :/

Nåväl, får vänta tills det hoppar ner i pris en smula - lite farhågor kring detta, dock en välskriven recension!

Sagan om Ringen-trilogin hinner med en hel del mer. Jag tror att du inte riktigt förstår hur pass obetydelsefull längden är för storydrivna actionspel...

Själv så tycker jag inte att ett RPG blir fantastiskt bättre för att de slänger in en spärr i form utav en boss som man behöver grinda i några timmar för att levla förbi. Tycker att Catherine var ett underhållande pusselspel med hyffsad pacing på storyn, det spelet behöver verkligen inte mer längd.

Om de hade varit som med Mirror's Edge att det hade varit 4-5 timmars mediokert till solitt plattformande med en skitdålig story så kan jag förstå problemet, annars så älskade jag de drygt två timmar jag försvann i Limbo.

Nej, bort med längdhetsen och kräv genuint bra spelupplevelser. Förstår inte riktigt folk som tycker att ett RPG blir bra så länge det krävs mer än 20 timmars gameplay.

Jag tror inte riktigt du förstår hur jag menar - jag vill ha innehåll i ett spel, innehåll oavsett om det är lore, story, atmosfär, karaktärer eller vad det nu kan vara. Det går lätt att fylla ut ett spel med lite obskyra saker som får oss utforskare att dregla, och saker som lägger på ytterligare timmar speltid, utan att för den skull göra spelet värre på något sätt för "er" som mer/bara värdesätter storyn och gameplayet runt den.

Jag är en sådan knäppgök (if you will) som läser igenom massa oväsentlig loretext och diton i de flesta spel jag kör (ex. hela Codexen i Mass Effect-serien, eller en bra blandning böcker i Elder Scrolls spelen - bara ett par exempel), just för att förstå hur utvecklarna förklarar den värld de skapat. Jag är ute efter ett djup man inte ser på ytan, eller som blir slängt i ansiktet på en bara genom att spela igenom en story - jag vill arbeta för den lite.

Det är detta jag menar, och det betyder på intet sätt att spelet behöver vara dåligt. Har en god vän som direkt införskaffade det på X360, och jag måste säga att jag är överlag väldigt imponerad, men detta betyder inte att jag gärna hade sett mer, och framförallt sådant som ligger lite under ytan. (Finns dock en del, det ska sägas, spelet är inte utan sidomoment.)

I slutändan är det ju som med det mesta, individuellt - vi spelar på olika sätt och av olika anledningar, vissa gillar vissa moment, andra inte.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Irrational försöker hålla det fräscht genom att introducera nya vapen och Vigors men samtidigt gör rollspelsinslagen, möjligheten att uppgradera både bössor och förmågor, att jag gärna hittar några favoriter så att jag kan maximera dem. Jag minns fortfarande hur rörtången, med alla uppgraderingar, kunde bli ett av de allra dödligaste vapnen i första Bioshock."

Lite otydligt där tycker jag, men Calle menar att han inte bryr sig om de nya vapnen som introduceras (och att de därför inte tillför mycket för hans del) eftersom han tycker att det är så kul att uppgradera och bygga vidare på de gamla?

Medlem

Eh.. hur är replay-värdet på spelet? Måste vara ganska högt för att jag ska köpa ett fullpris-spel som man spelar igenom på en ledig dag.

tka
Medlem

Väldigt kort linjärt spel, knappa 4 timmar tog det av upprepande nötande av samma sak om och om igen, och då försökte jag ändå få ihop så mycket pengar som möjligt och letade lockpicks.

I början får man en imponerad känsla dock av den fantastiska stadsmiljön, trots att alla invånare är kloner av varandra.

Medlem
Skrivet av tka:

Väldigt kort linjärt spel, knappa 4 timmar tog det av upprepande nötande av samma sak om och om igen, och då försökte jag ändå få ihop så mycket pengar som möjligt och letade lockpicks.

I början får man en imponerad känsla dock av den fantastiska stadsmiljön, trots att alla invånare är kloner av varandra.

Har på något sätt svårt att tro att du pressade igenom det på fyra timmar.
Dels för att cutscenes och all info tar minst 1 timme av speltiden.
Jag säger GOTY än så länge iaf.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Banjo:

"Irrational försöker hålla det fräscht genom att introducera nya vapen och Vigors men samtidigt gör rollspelsinslagen, möjligheten att uppgradera både bössor och förmågor, att jag gärna hittar några favoriter så att jag kan maximera dem. Jag minns fortfarande hur rörtången, med alla uppgraderingar, kunde bli ett av de allra dödligaste vapnen i första Bioshock."

Lite otydligt där tycker jag, men Calle menar att han inte bryr sig om de nya vapnen som introduceras (och att de därför inte tillför mycket för hans del) eftersom han tycker att det är så kul att uppgradera och bygga vidare på de gamla?

Mer att jag vill min-maxa, få ut mest av favoriterna. Och det går ju inte att maxa allt, det är lite rollspelens natur.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Banjo:

"Irrational försöker hålla det fräscht genom att introducera nya vapen och Vigors men samtidigt gör rollspelsinslagen, möjligheten att uppgradera både bössor och förmågor, att jag gärna hittar några favoriter så att jag kan maximera dem. Jag minns fortfarande hur rörtången, med alla uppgraderingar, kunde bli ett av de allra dödligaste vapnen i första Bioshock."

Lite otydligt där tycker jag, men Calle menar att han inte bryr sig om de nya vapnen som introduceras (och att de därför inte tillför mycket för hans del) eftersom han tycker att det är så kul att uppgradera och bygga vidare på de gamla?

Mer att jag vill min-maxa, få ut mest av favoriterna. Och det går ju inte att maxa allt, det är lite rollspelens natur.

Vadå "Min-maxa"?

Klart man kan maxa allt (fast kanske inte i Bioshock). Det tar dock galet mycket tid att göra det. Då är det bättre att välja några vapen man gillar och göra dem starka.

tillägg: Ja, och plasmider också förstås.

Vilket är favoritvapnet då?

Medlem

kommer bli downvotad till helvetet men jag tror inte jag har blivit så upprörd på ett slut på ett spel. Rörigt, löjligt o förvirrande slut.
Det enda jag verkligen tyckte va sjukt bra va Elizabeth. Sjukt bra karaktär. Annars tycker jag spelet va mediokert.

Men detta är bara min åsikt

Medlem

Får väl erkänna jag tankade spelet då jag är en smutsig pirat i grunden när det gäller spel jag inte är helt såld på, var inte förtjust i varken ettan eller tvåan.

Efter att ha klarat spelet gick jag direkt till GMG och köpte spelet och ett season pass, det är väldigt sällan jag köper spel till fullpris men detta ska de fan ha pengar för.

Medlem

Inget spel som tilltalar mig. När jag började spela så var jag lyrisk över allt, sedan blev spelet bara tråkigt. För mycket plockande och mixtrande med krafter... jäsp. Är nog mums för de som gillar det . Som ren shouter håller det heller inte. Som ströspel då och då kanske men lite svårt att komma ihåg de bakvända kontrollerna.


signatur

Det var detta...

Medlem

Bioshock Infinite är som COD med LA Noire skins


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem

Världens sämsta slut Satt och stirrade blint på meny skärmen i 10-15 min efter -.-"

Medlem

Spelade precis färdig spelet och visst är slutet taget från otaliga SF-noveller från 50/60-talet. Patetisk så man inte visste om man skulle gråta av leda eller sorg. Frånsett det grafiska och detaljerna är spelet en enda lång upprepning av "ta dig dit, stöt på patrull, ta dig någonstans, lota, för att hämta något", lota igen, och detta upprepas genom nästan hela spelet. De höga betygen är för mig obegriplig men recensenter kanske är ett lättroat folk.

Skrivet av Spökbröd:

Bioshock Infinite är som COD med LA Noire skins

och de orden tycker jag stämmer bra.

Kunde bli ett mycket bra spel med andra manusförfattare. Men gillar man spelet så är det jag skrivit ovan, det man längtat efter. Inget fel med det. Vi tycker ju olika och det är tur för alla konstnärer som lägger ner tid på spelskapande.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Spelade precis färdig spelet och visst är slutet taget från otaliga SF-noveller från 50/60-talet. Patetisk så man inte visste om man skulle gråta av leda eller sorg. Frånsett det grafiska och detaljerna är spelet en enda lång upprepning av "ta dig dit, stöt på patrull, ta dig någonstans, lota, för att hämta något", lota igen, och detta upprepas genom nästan hela spelet. De höga betygen är för mig obegriplig men recensenter kanske är ett lättroat folk.

Skrivet av Spökbröd:

Bioshock Infinite är som COD med LA Noire skins

och de orden tycker jag stämmer bra.

Kunde bli ett mycket bra spel med andra manusförfattare. Men gillar man spelet så är det jag skrivit ovan, det man längtat efter. Inget fel med det. Vi tycker ju olika och det är tur för alla konstnärer som lägger ner tid på spelskapande.

tack gode gud, trodde jag va den enda som blev galen på slutet. Skönt och veta att man inte är ensam iallafall

Medlem

För att vara shooter så verkar man ha hämtat AI från sitt "1999" mode. Riktigt tråkig ai,att spela mot känns ibland som man spelar en scriptad rail shooter vilket man gör......Vafan det är 2013 har det inte hänt mer ? Hard är ju löjligt det enda skillnaden är att AI får en aimbot och skjuter runt hörn. STriderna är helt klart för linjära även om man kan hoppa runt på en massa platformar. Men neej lägg krutet på flashig grafik istället...Blir så trött...

Medlem

Jag har svårt att se hur ett spel där själva spelmekaniken, alltså skjutandet, lootandet etc. är någonstans mellan medelmåttigt och kasst, får en full poängare.

Missförstå mig rätt, det är en underbar värld, sjukt vacker, och hittills en engagerande story. Men det kryllar av småsaker man stör sig på, vapnen och deras uppgraderingar är ointressanta, och även vigorsen gör väldigt lite för att bryta tristessen i striderna.

Ett jävligt bra spel, men långt ifrån en fullpott.

Medlem

Köpt spelet. Lirat två kvällar nu,
Men jag är inte så jätte imponerad.
ljudet i spelet är riktigt dåligt.
Man missar mycket om vad som sägs.
jag förstår jävligt lite av storyn forfarande.
vem faan var han man dödade som hade ögon lapp tex? ingen aning.
Sammlar pengar som tusan, men har aldirg behövd köpa nått..
Grafiken drar kraft ifån datorn, men den är absolut inget märkvädigt alls. Allt å alla är Cloner.

gillade inte att man blir så igång slängd i spelet utan att förstå nått överhuvudtaget. funkade 100% kalas bra i Bioshock, men inte här, än så länge iallafall för mej av nån anledning. aja ska spela klart å se vad som händer


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Helt galet betyg av FZ tyvärr. Men de är ju inte ensamma utan en majoritet av recensenter har charmats av värden som story, grafik och "settings". Spelvärde/mekanik har man dock helt missat. Infinite är helt enkelt inte så kul att spela. Och fångas man inte av storyn (vilket jag inte gjorde) så är det rent utav medelmåttigt.

123
Skriv svar