Day of Defeat 2 ?

Medlem
Day of Defeat 2 ?

Har lirat Day of Deafeat source sedan släpp från stund till stund ( ca 500-600 timmars speltid )
och kan fortfarande med lätthet säga att detta spel är det bästa WW2 multiplayer FPS,et på marknaden fortfarande

Vad som alltid har varit det bästa är.

nr 1- Alltid varit billigt ! =D
nr 2 - Alltid varit snyggt ( tycker fortfarande att spelet är slående vackert !
nr 3 - Lagom speglad realism, dvs att spelet har en bra balans mellan hur vapen agerar tillsammans med lättheten att spela utan mycket träning ;P
nr 4 - Mod stödet,!!!! vid recensionen av detta spel, så fanns 6(?) banor --> idag över 100 ;P
nr 5 - Alltid funnits spelare på servrarna ;P + finns fortfarande många aktiva forum.

OM ni inte har lirat detta spel, så rekommenderar jag er verkligen =P

Nu till huvudsaken, jag vet tyvärr inte hur försäljningen gått utav DoDS, men tycker att det är dags för ett nytt DoD Valve sitter på både på motor, teknik och framför allt många idéer för att kunna skapa ett nytt och bra budgetspel =P

Skulle ni vilja se ett nytt Day of Defeat ?

Medlem

Jodå ett nytt DoD hade inte suttit fel, behövs fler WW2 spel i allmänhet.

Själv föredrar jag original DoD, roligare att spela med fler vapen och skönare miljöer (om man nu kan säga så) etc.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Spelade DoD extremt mycket när det var i beta 3.1 (enligt mig då det var som bäst).

Men ett nytt hade nog varit kul, DoD hade en väldigt bra community på den tiden, har inte spelat något större sedan 1.0 släpptes så vet inte hur det är nu men eftersom spelet fortfarande är lite underdog så har kanske inte grinmobben hittat dit?

Medlem
Skrivet av Lepr:

Spelade DoD extremt mycket när det var i beta 3.1 (enligt mig då det var som bäst).

Men ett nytt hade nog varit kul, DoD hade en väldigt bra community på den tiden, har inte spelat något större sedan 1.0 släpptes så vet inte hur det är nu men eftersom spelet fortfarande är lite underdog så har kanske inte grinmobben hittat dit?

Samma här, beta 3.1 var helt underbart
Finns väl fortfarande ett gäng servers som kör 3.1, vet inte hur det är med spelare dock...

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Lepr:

Spelade DoD extremt mycket när det var i beta 3.1 (enligt mig då det var som bäst).

Men ett nytt hade nog varit kul, DoD hade en väldigt bra community på den tiden, har inte spelat något större sedan 1.0 släpptes så vet inte hur det är nu men eftersom spelet fortfarande är lite underdog så har kanske inte grinmobben hittat dit?

Samma här, beta 3.1 var helt underbart
Finns väl fortfarande ett gäng servers som kör 3.1, vet inte hur det är med spelare dock...

Jaså, hade varit kul att testa igen, var ju 11 år sen
Har bekanta som spelade i BC (Bamse Company) back in the day, dom flesta slutade när 1.0 kom.
Var själv purken över många ändringar som blivit, sniperstrafe, värdelös garand etc.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Lepr:

Spelade DoD extremt mycket när det var i beta 3.1 (enligt mig då det var som bäst).

Men ett nytt hade nog varit kul, DoD hade en väldigt bra community på den tiden, har inte spelat något större sedan 1.0 släpptes så vet inte hur det är nu men eftersom spelet fortfarande är lite underdog så har kanske inte grinmobben hittat dit?

Samma här, beta 3.1 var helt underbart
Finns väl fortfarande ett gäng servers som kör 3.1, vet inte hur det är med spelare dock...

Jaså, hade varit kul att testa igen, var ju 11 år sen
Har bekanta som spelade i BC (Bamse Company) back in the day, dom flesta slutade när 1.0 kom.
Var själv purken över många ändringar som blivit, sniperstrafe, värdelös garand etc.

Slutade också när 1.0 kom, spelade ett tag men var inte samma sak :(. Lite tråkigt, spelade i RBL (Really Bad Losers) är en kille därifrån som hänger mycket här på FZ med :).

Kommer ihåg när man fick se trailers på 2.0 betan, om jag inte minns fel? Med deployable MG's, bättre grafik och massa annat nytt, usch som man längtade då haha...

Jag testade ett par timmar, men grafiken och kontrollerna föll mig inte i smaken, därutöver spelade alla spelet som att det var CS eller CoD, vilket man då kan göra i sina respektiva spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

detta är ett spel som håller än idag. jag hittade ett faktiskt ett spel som är enligt min smak är lite bättre, men som fortfarande har den där goa känslan som DOD faktiskt har. Om ni inte redan testat spelet bör ni kolla in "Red orcestra 2". mer realism än så får man leta efter i ww2-miljö. har för mej att spelet inte är så dyrt heller för den delen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skrivet av vbgbasse:

detta är ett spel som håller än idag. jag hittade ett faktiskt ett spel som är enligt min smak är lite bättre, men som fortfarande har den där goa känslan som DOD faktiskt har. Om ni inte redan testat spelet bör ni kolla in "Red orcestra 2". mer realism än så får man leta efter i ww2-miljö. har för mej att spelet inte är så dyrt heller för den delen.

Realism är tyvärr inte = med spelglädje, vilket jag tycker är viktigare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är ännu en som började spela DoD i princip nästan från start (andra releasen eller så) och som tycker att DoD beta 3.1 var allra bäst. Communityn var grym, vapenkänslan och spelbalansen på topp och kartorna som spelades då var roligast. Sen pluggade jag utomlands ett år, och när jag kom hem hade retail 1.0 släppts, massa känsla var förstörd i och med sönderbalansering av vapen m.m. och det var inte alls lika roligt att spela. Communityn söndrades i och med alla noobs som kom in och hade köpt retailspelet.

Jag minns sedan hur gänget från DoD-tiden satte sig en helg och skulle testa DoD Source när det hade släppts. Vi satt bara och skrattade åt hur erbarmligt dåligt det var och hur man fatalt misslyckats att återskapa någon som helst känsla från Halflife-modden där man sprang runt med sina plastleksaker till vapenmodeller.

Det här mönstret har tyvärr upprepat sig väldigt många gånger för mig: en bra mod kommer till ett spel och finputsas till perfektion, får en grym community och är fantastiskt rolig att spela. Sen skall den plötsligt kommersialiseras, börjar sönderbalanseras och anpassas till casuals vilket resulterar i att communityn slås sönder och att det blir mindre och mindre intressant att spela tills man helt tappar lusten.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Jag är ännu entörjade spela DoD i princip nästan från start (andra releasen eller så) och som tycker att DoD beta 3.1 var allra bäst. Communityn var grym, vapenkänslan och spelbalansen på topp och kartorna som spelades då var roligast. Sen pluggade jag utomlands ett år, och när jag kom hem hade retail 1.0 släppts, massa känsla var förstörd i och med sönderbalansering av vapen m.m. och det var inte alls lika roligt att spela. Communityn söndrades i och med alla noobs som kom in och hade köpt retailspelet.

Jag minns sedan hur gänget från DoD-tiden satte sig en helg och skulle testa DoD Source när det hade släppts. Vi satt bara och skrattade åt hur erbarmligt dåligt det var och hur man fatalt misslyckats att återskapa någon som helst känsla från Halflife-modden där man sprang runt med sina plastleksaker till vapenmodeller.

Det här mönstret har tyvärr upprepat sig väldigt många gånger för mig: en bra mod kommer till ett spel och finputsas till perfektion, får en grym community och är fantastiskt rolig att spela. Sen skall den plötsligt kommersialiseras, börjar sönderbalanseras och anpassas till casuals vilket resulterar i att communityn slås sönder och att det blir mindre och mindre intressant att spela tills man helt tappar lusten.

Håller med dig här faktiskt, tyvärr så förstördes både CS och DoD när dom gick ur beta imo.
Vi satt på lan vid release av DoD 1.0 och hade sjukt höga förväntningar..... slutade med att vi la in 3.1 igen...

Konstigt egentligen hur man kan ändra så mycket ur en beta som generellt är väldigt hyllad, varför liksom?

Medlem
Skrivet av Lepr:

Konstigt egentligen hur man kan ändra så mycket ur en beta som generellt är väldigt hyllad, varför liksom?

Det är väl så att när man ser att en mod går "bra" och det väcks ett vinstintresse så försöker man bredda sin målgrupp för att även tilltala casuals. Detta gör man genom förenkling och rabiat gameplaybalansering. Till slut har spelet förlorat sin ursprungliga själ och känsla. När casualsen tröttnat efter nån månad och originalfansen försvunnit pga sveket dör sedan spelet ut. Därefter konstaterar de som äger rättigheterna till spelet att det "tydligen inte är populärt längre" och att det inte är något att satsa på mer. Trots att det är de själva som ligger bakom nedgången genom sin casualopportunism.

Jag säger inte att det är fult att tjäna pengar på moddar, men det är tyvärr det här mönstret som brukar gälla. Undantaget är CS och dylikt som varit för populärt för att misslyckas.

Om moddarna får leva kvar i ursprungligt skick är det dock inte mycket som kan förstöra för dem. Se t.ex. på Quake 2-moddarna Action Quake 2 och Gloom som fortfarande spelas konstant av sina hardcorefans trots att de har upp till 15 år på nacken.

Medlem

Lirade också under storhets tiden (3.1) men fastnade inte alls för source versionen.

rex über alles!

PS. kert.

1
Skriv svar