Medlem
SSD trubbel

Hej.
Köpte en SSD trodde allt var frid och fröjd, men ack nej, datorn blåskärmade och började strula
efter firmware installation så tänkte att jag kör en formatering och skiter i firmwaren,

Nu är problemet så att ..... uuhh.. var ska jag börja.
Jo, installerade om Win på vanliga disken, och när jag kör uppstart så kommer det upp "En av diskarna måste inkonsekvenskontrolleras (tror det hette så) tryck ner en valfri knapp för att avbryta bla bla... låter det rulla på men den kan inte kontrollera disken.... säger att jag ska återställa datorn från en tidigare punkt... (suck)

Hittar disken i bios men inte mkt mer än så.
Precis som om den låst sig eller något..

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att kontrollera och eventuellt reparera eller vad som ska göras?

Är super tacksam för svar.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Hej.
Köpte en SSD trodde allt var frid och fröjd, men ack nej, datorn blåskärmade och började strula
efter firmware installation så tänkte att jag kör en formatering och skiter i firmwaren,

Nu är problemet så att ..... uuhh.. var ska jag börja.
Jo, installerade om Win på vanliga disken, och när jag kör uppstart så kommer det upp "En av diskarna måste inkonsekvenskontrolleras (tror det hette så) tryck ner en valfri knapp för att avbryta bla bla... låter det rulla på men den kan inte kontrollera disken.... säger att jag ska återställa datorn från en tidigare punkt... (suck)

Hittar disken i bios men inte mkt mer än så.
Precis som om den låst sig eller något..

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att kontrollera och eventuellt reparera eller vad som ska göras?

Är super tacksam för svar.

Har du köpt den från ett företag så går du genast och kräver en ny på garantin. Har den levererats via posten så har den säkert fått en smäll eller något. Samma sak har hänt mig. Av vad jag kan läsa så är disken trasig. Det är ofta när man hittar den i BIOS men inte någon annanstans. Speciellt när disken behöver kontrolleras vid uppstart.

Medlem

Om det är en äldre modell med kontrollern Sandforce SF2281, typ de första revisionerna av Corsair Force 3, OCZ Agility 3 och Vertex 3 så kan det med stor sannolikhet bero på dålig firmware.

Om det är en annan typ, så är det inte så mycket att göra som Arizato säger, lämna tillbaka den på garanti där du köpte den. Kan kanske bli problem om du säger att du har uppdaterat firmware på den själv dock. Prova att göra det igen, och se till att du väljer AHCI på SATA-porten du har SSD'n i.

Medlem

Hade liknande problem för ett tag sen med OCZ Agility 3. Funkade inte med ny firmware heller. Spenderade 2 veckor med att försöka få skiten att fungera men slutade med att jag lämnade in den och fick en annan modell tillbaks. Mitt råd är att skicka tillbaks den direkt och inte lägga ned massa tid på den.

Medlem

Detta är PNY XLR8 120gb

Ingen märkvärdig eller superbra disk så, den var billig å därför valde jag den.
Och det står Sandforce 22XX Series.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Om det är en äldre modell med kontrollern Sandforce SF2281, typ de första revisionerna av Corsair Force 3, OCZ Agility 3 och Vertex 3 så kan det med stor sannolikhet bero på dålig firmware.

Om det är en annan typ, så är det inte så mycket att göra som Arizato säger, lämna tillbaka den på garanti där du köpte den. Kan kanske bli problem om du säger att du har uppdaterat firmware på den själv dock. Prova att göra det igen, och se till att du väljer AHCI på SATA-porten du har SSD'n i.

Kan ej uppdatera något, för hittar ej den mer än i bios. AHCI på SATA-port? u lost me
förklara gärna hur du menar.

Medlem
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av 73mpl4R:

Om det är en äldre modell med kontrollern Sandforce SF2281, typ de första revisionerna av Corsair Force 3, OCZ Agility 3 och Vertex 3 så kan det med stor sannolikhet bero på dålig firmware.

Om det är en annan typ, så är det inte så mycket att göra som Arizato säger, lämna tillbaka den på garanti där du köpte den. Kan kanske bli problem om du säger att du har uppdaterat firmware på den själv dock. Prova att göra det igen, och se till att du väljer AHCI på SATA-porten du har SSD'n i.

Kan ej uppdatera något, för hittar ej den mer än i bios. AHCI på SATA-port? u lost me
förklara gärna hur du menar.

Hittar du den inte mer i BIOS så låter det exakt som de problemen jag hade med mitt Corsair Force 3 med Sandforce SF2281. Den blåskärmade hela tiden, och hittades till slut inte ens i BIOS. Lämnade tillbaka den till Inet och köpte en Crucial M4.

Angående AHCI så är det ett "nytt" gränssnitt för SATA-diskar som gör det möjligt att köra NQC och Hot Plug. Det är mer eller mindre standard sedan 2005, eller sedan Windows Vista. Prestandan är märkbart bättre än IDE-gränssnittet, som är det äldre.

Medlem

Ska genast kika in detta, tackar

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av 73mpl4R:

Om det är en äldre modell med kontrollern Sandforce SF2281, typ de första revisionerna av Corsair Force 3, OCZ Agility 3 och Vertex 3 så kan det med stor sannolikhet bero på dålig firmware.

Om det är en annan typ, så är det inte så mycket att göra som Arizato säger, lämna tillbaka den på garanti där du köpte den. Kan kanske bli problem om du säger att du har uppdaterat firmware på den själv dock. Prova att göra det igen, och se till att du väljer AHCI på SATA-porten du har SSD'n i.

Kan ej uppdatera något, för hittar ej den mer än i bios. AHCI på SATA-port? u lost me
förklara gärna hur du menar.

Hittar du den inte mer i BIOS så låter det exakt som de problemen jag hade med mitt Corsair Force 3 med Sandforce SF2281. Den blåskärmade hela tiden, och hittades till slut inte ens i BIOS. Lämnade tillbaka den till Inet och köpte en Crucial M4.

Angående AHCI så är det ett "nytt" gränssnitt för SATA-diskar som gör det möjligt att köra NQC och Hot Plug. Det är mer eller mindre standard sedan 2005, eller sedan Windows Vista. Prestandan är märkbart bättre än IDE-gränssnittet, som är det äldre.

http://www.custompcguide.net/wp-content/uploads/2012/06/UEFI-...

Den stod redan på AHCI, hmm. Im boned.

Medlem

Trodde inte att AHCI skulle vara problemet heller, det hade där emot varit det om du bytt från IDE till AHCI med en aktiv installation av Windows på hårddisken.

Har du garanti kvar?

Medlem

Yes, skulle skicka tillbaka den idag, men halvvägs till affärn så kom jag på att jag glömt kvittot, så får skicka den en annan dag.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Yes, skulle skicka tillbaka den idag, men halvvägs till affärn så kom jag på att jag glömt kvittot, så får skicka den en annan dag.

Sweet.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av DraxXus:

Yes, skulle skicka tillbaka den idag, men halvvägs till affärn så kom jag på att jag glömt kvittot, så får skicka den en annan dag.

Sweet.

Lycka till!

Tack! och tack för alla fina tips.

1
Skriv svar