Har Du förtroende för Arbetsförmedlingen?

Medlem
Har Du förtroende för Arbetsförmedlingen?

Kort sagt:

Har du förtroende för att arbetsförmedlingen kan ge dig den hjälp du behöver?

Quizen ovan säger säkert mer än text gör.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Jag klarade att hitta jobb snabbare när jag slutade gå till arbetsförmedlingen eftersom dom bara tar upp en massa av din tid. Dom kommer inte hjälpa dig hitta ett jobb, dom kommer i princip bara säga sök efter jobb nu så är du duktig, sök efter praktik om du inte hittar jobb så kanske du kan få någon tusenlapp i månaden av försäkringskassan...

Och för att få ut pengar för praktiken så är det 40 timmar i veckan som gäller för ungefär 3000:- i månaden.

Så jag sa att jag hellre är utan pengar och letar efter ett riktigt jobb och 1 månad senare blev jag anställd.

phi
Medlem

Arbetsförnedringen gjorde aldrig något för mig mer än att tvinga mig gå på meningslösa kurser i hur man skriver ett CV, personligt brev och hur man förbereder sig inför en anställningsintervju. Nu så här i efterhand efter att ha sysslat en del med HR så har jag insett att allt det man fick lära sig på dom kurserna var fullkomligt värdelöst och i många fall tvärtemot hur man egentligen borde göra.

Nu var det visserligen tio år sedan jag hade med arbetsförmedlingen att göra senast så förhoppningsvis så har dom blivit bättre på den biten.

Medlem

Dom fungerar ju mest som en kontrollapparat för F-kassa/A-kassa, men en del har dom faktiskt gjort. Men mest är dom väl en arbetsmarknadsåtgärd i sig - tänk så många som jobbar där som annars hade varit arbetslösa om dom inte hade funnits...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag jobbade i yngre dagar som resemontör/svetsare. Detta innebar att jag arbetade inte sällan 72-80 timmars veckor, ofta 5-7 veckor i sträck. Säsongen höll i sig mellan februari t.o.m ~november, alltså ingen semester, överarbetad och slut som individ när väl säsongen tonade ner. Vintermånaderna fungerade då som en sorts semesterperiod eftersom jobben var färre och man hade hunnit spara undan pengar till att vara ledig några veckor.

Så efter ca fem år blev jag "arbetslös" för första gången, industrierna gick på knäna och inga jobb fanns tillgänglig under vintertid, så jag tänkte att "hey, kan ju passa på att ta lite semester och äntligen få tillbaka lite av den enorma summa jag nu betalat in till facket". Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen eftersom det tydligen är ett krav för att få tillbaka mina pengar från facket. Men då började galenskaperna, inte ens en hel vecka fick jag vara hemma innan de skulle skicka mig på praktikplats på ICA eller gå hos en jobbcoach. Jag försökte förklara hur läget såg ut i min bransch att det kan vara taskigt med jobb under dec-jan men att i februari var jag ute igen. Men icke, det kunde de idioterna inte förstå.
Så där var jag, utbildad svetsare/montör med flera års erfarenhet med ett "stabilt" arbete men de åsnorna skulle skicka mig på praktik i en ICA butik.. Så jag skrev ut mig och fick leva på sparade pengar i 2 månader istället.

Så AF och facken kan dra åt helvete, jag vill inte tänka på hur mycket jag har betalat in till denna maffia under årens gång för att när jag väl vill använda denna tjänst jag betalat för så är det tvärnit.

Medlem

Nej, dom småjobb och jobb jag har nu har jag fått tag i utan arbetsförmedligens hjälp. Det ända som dom lyckats med är att slösa min tid med "lär dig skriva CV" och praktik som egentligen bara var fri abretskraft eftersom vi inte ens hade handledaren(?) på plats när vi jobbade.

Medlem
Skrivet av trasapa:

Jag jobbade i yngre dagar som resemontör/svetsare. Detta innebar att jag arbetade inte sällan 72-80 timmars veckor, ofta 5-7 veckor i sträck. Säsongen höll i sig mellan februari t.o.m ~november, alltså ingen semester, överarbetad och slut som individ när väl säsongen tonade ner. Vintermånaderna fungerade då som en sorts semesterperiod eftersom jobben var färre och man hade hunnit spara undan pengar till att vara ledig några veckor.

Så efter ca fem år blev jag "arbetslös" för första gången, industrierna gick på knäna och inga jobb fanns tillgänglig under vintertid, så jag tänkte att "hey, kan ju passa på att ta lite semester och äntligen få tillbaka lite av den enorma summa jag nu betalat in till facket". Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen eftersom det tydligen är ett krav för att få tillbaka mina pengar från facket. Men då började galenskaperna, inte ens en hel vecka fick jag vara hemma innan de skulle skicka mig på praktikplats på ICA eller gå hos en jobbcoach. Jag försökte förklara hur läget såg ut i min bransch att det kan vara taskigt med jobb under dec-jan men att i februari var jag ute igen. Men icke, det kunde de idioterna inte förstå.
Så där var jag, utbildad svetsare/montör med flera års erfarenhet med ett "stabilt" arbete men de åsnorna skulle skicka mig på praktik i en ICA butik.. Så jag skrev ut mig och fick leva på sparade pengar i 2 månader istället.

Så AF och facken kan dra åt helvete, jag vill inte tänka på hur mycket jag har betalat in till denna maffia under årens gång för att när jag väl vill använda denna tjänst jag betalat för så är det tvärnit.

Så är det fortfarande Danne ^_^

Medlem

Jag tror nog att dom kan ordna så folk som _vill ha_ jobb får möjligheter att få ett.
Dock så tror jag inte att det bara är att gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig där och sedan bli uppringd och erbjuden en tillsvidare anställning på ett företag.

Bästa är väl att man själv försöker komma in på valfritt företag exempelvis under semesterperioder och visa att man vill.. funkade för min del.


signatur

Första gången jag besökte Arbetsförmedlingen var sommaren 1990. Jag fick då höra: "Vi kan inte ge dig ett jobb..."; och de löftet har de alltid hållit.

Jag har undvikit organisationen som pesten, men fick via dem en gång i tiden att jobba på ett museum, vilket jag är tacksam för (pga. att jag hade en bra handledare), annars har de aldrig hjälpt mig på något sätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När jag var arbetslös så såg det ungefär ut så här. Jag blev placerad på utbildning, tvingades ut på praktikplatser som inte var intresserade av att anställa. Under denna tid så var det bara jag som hade skyldigheter. Jag skulle rapportera sökta jobb, befinna mig på gruppträffar, komma in på drop-in och i stort sätt göra deras jobb åt dom. Okej att det är min skyldighet att leta jobb, men det är deras jobb att visa vägen till jobben.

Jag har noll respekt för den där förnedrande myndigheten. Att sitta i dom där jävla grupperna och höra hur folk hade fått jobb var bara kränkande, man kände sig totalt värdelös, men handläggarna kunde spara in tid så dom kunde sitta och lata sig resten av veckan och passa på att göra privata ärenden på stan.

En gång så såg jag min handläggare på stan där hon sprang runt och shoppade lite och jag gick fram och frågade om hon inte skulle vara på jobbet. Nä jag har lunch, svarade, vilket är underligt då klockan var efter 14.00 och hon har flera gånger sagt att hon har lunch mellan kl 12-13.

Jag var bara inskriven för att få pengar, och det är nog 99.9% av alla inskrivna. Såg deras hjälp som totalt slöseri av min tid. När jag ledsnade och väl skrev ut mig och livnärde mig lite på min sambo så hade jag tid att söka riktiga jobb. Jag slapp förnedringen och kunde lyfta mitt självförtroende, och det tog inte ens två månader så hade jag ett jobb. Visserligen bara 75% till en början, men det gav både mer pengar i månaden och oerhört mycket mer glädje.

Nä fy fan, jag hoppas verkligen att jag aldrig hamnar där igen och jag lider verkligen med er som måste stå ut med dom.

Medlem
Skrivet av PredaKing:

Så är det fortfarande Danne ^_^

Sorgligt..
(och hej förresten )

Medlem

Jobbar inom TV-redigering så jag har tur nog att ha möjligheten att gå till "Arbetsförmedlingen Kultur". Var mellan jobb en gång och arbetslös i en månad så jag skrev in mig där för ersättningen. Då fick jag gå på en grej och sedan var det klart. Kulturavdelningen verkar fatta hur branschen funkar, så de lät mig vara. Behövde inte ens träffa min handledare. Skrev bara in mig första gången och gick på ett startupmöte (som uppenbarligen är obligatoriskt för alla första gången man är på arbetsförmedlingen).

Dock så kan jag väl tycka att "Arbetsförmedlingen Kultur" känns ganska poänglös om något. Finns väl i princip inga kulturjobb som förmedlas därigenom, alla går ändå bara på kontakter och referenser från andra.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag har aldrig hört någon som haft något bra att säga om den organisationen och mina personliga erfarenheter är inte positiva de heller. Nu skickar de ju dessutom arbetslösa till privata tjänsteföretag som Miroi, så jag undrar vad fan de över 9000 anställda* på den organisationen sysslar med. Snacka om en byråkratisk kollos som slukar statliga pengar!

*2008 var antalet anställda på arbetsförmedlingen 9300 (källa)

Skrivet av Epileptic:

Jag har aldrig hört någon som haft något bra att säga om den organisationen och mina personliga erfarenheter är inte positiva de heller. Nu skickar de ju dessutom arbetslösa till privata tjänsteföretag som Miroi, så jag undrar vad fan de över 9000 anställda* på den organisationen sysslar med. Snacka om en byråkratisk kollos som slukar statliga pengar!

*2008 var antalet anställda på arbetsförmedlingen 9300 (källa)

Oj, det var ju nästan 10.000 pers som gör vaddå?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Epileptic:

Jag har aldrig hört någon som haft något bra att säga om den organisationen och mina personliga erfarenheter är inte positiva de heller. Nu skickar de ju dessutom arbetslösa till privata tjänsteföretag som Miroi, så jag undrar vad fan de över 9000 anställda* på den organisationen sysslar med. Snacka om en byråkratisk kollos som slukar statliga pengar!

*2008 var antalet anställda på arbetsförmedlingen 9300 (källa)

Oj, det var ju nästan 10.000 pers som gör vaddå?

Har semester, det har iaf min handläggare i tid och otid när man försöker få tag på fanstyget...

Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Epileptic:

Jag har aldrig hört någon som haft något bra att säga om den organisationen och mina personliga erfarenheter är inte positiva de heller. Nu skickar de ju dessutom arbetslösa till privata tjänsteföretag som Miroi, så jag undrar vad fan de över 9000 anställda* på den organisationen sysslar med. Snacka om en byråkratisk kollos som slukar statliga pengar!

*2008 var antalet anställda på arbetsförmedlingen 9300 (källa)

Oj, det var ju nästan 10.000 pers som gör vaddå?

Har semester, det har iaf min handläggare i tid och otid när man försöker få tag på fanstyget...

...eller, så är de på kurs


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Epileptic:

Jag har aldrig hört någon som haft något bra att säga om den organisationen och mina personliga erfarenheter är inte positiva de heller. Nu skickar de ju dessutom arbetslösa till privata tjänsteföretag som Miroi, så jag undrar vad fan de över 9000 anställda* på den organisationen sysslar med. Snacka om en byråkratisk kollos som slukar statliga pengar!

*2008 var antalet anställda på arbetsförmedlingen 9300 (källa)

Oj, det var ju nästan 10.000 pers som gör vaddå?

Jo, precis som jag sa, så är det en arbetsmarknadsåtgärd i sig. Utan AF så hade det ju varit 9300 personer till som var arbetslösa...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Själv har inte fått nåt vettigt hjälp från AF, massa kallelser till "onödiga" gruppträffar osv, men min nuvarande arbetsgivare hade hittat mig från AF bland alla arbetssökande...

Medlem
Skrivet av Jaakko:

Själv har inte fått nåt vettigt hjälp från AF, massa kallelser till "onödiga" gruppträffar osv, men min nuvarande arbetsgivare hade hittat mig från AF bland alla arbetssökande...

Fast det är lite skillnad på att regga sig som sökande, hamna i en databas för att sedan bli funnen av en arbetsgivare och att AF själva söker upp passande jobb som man sedan får erbjudanden om. I första exemplet gör AF ingenting, i andra så har dom en aktiv tjänst där dom verkligen hjälper den sökande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Inget förtroende överhuvudtaget. Ett bättre alternativ vore att konkurrensutsätta ams, fungerar bra i Australien.

Medlem

Det finns ju redan så många rektryteringssajter som gör samma jobb som AFs "Platsbanken". Nästan för många. Hade varit bra om det städades lite och de bästa delade yrkena mellan sig och alla började använda dom. Kanske inte istället för AF, men som ett komplement. Det hade säkert gjort gott.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nej, det du tänker på är platsbanker och eventuellt bemanningsföretag. Men inget företag har idag ams arbetsuppgifter. Jag talar om privata arbetsförmedlingar. Dvs inte platsbanker, eller bemanningsföretag i första hand.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15085517.ab

Medlem
Skrivet av trasapa:

Jag jobbade i yngre dagar som resemontör/svetsare. Detta innebar att jag arbetade inte sällan 72-80 timmars veckor, ofta 5-7 veckor i sträck. Säsongen höll i sig mellan februari t.o.m ~november, alltså ingen semester, överarbetad och slut som individ när väl säsongen tonade ner. Vintermånaderna fungerade då som en sorts semesterperiod eftersom jobben var färre och man hade hunnit spara undan pengar till att vara ledig några veckor.

Så efter ca fem år blev jag "arbetslös" för första gången, industrierna gick på knäna och inga jobb fanns tillgänglig under vintertid, så jag tänkte att "hey, kan ju passa på att ta lite semester och äntligen få tillbaka lite av den enorma summa jag nu betalat in till facket". Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen eftersom det tydligen är ett krav för att få tillbaka mina pengar från facket. Men då började galenskaperna, inte ens en hel vecka fick jag vara hemma innan de skulle skicka mig på praktikplats på ICA eller gå hos en jobbcoach. Jag försökte förklara hur läget såg ut i min bransch att det kan vara taskigt med jobb under dec-jan men att i februari var jag ute igen. Men icke, det kunde de idioterna inte förstå.
Så där var jag, utbildad svetsare/montör med flera års erfarenhet med ett "stabilt" arbete men de åsnorna skulle skicka mig på praktik i en ICA butik.. Så jag skrev ut mig och fick leva på sparade pengar i 2 månader istället.

Så AF och facken kan dra åt helvete, jag vill inte tänka på hur mycket jag har betalat in till denna maffia under årens gång för att när jag väl vill använda denna tjänst jag betalat för så är det tvärnit.

Det är inte facket som bestämmer kvalificeringsvillkoren för a-kassan, så varför är det fackets fel? Och fick du aldrig någon semester och jobbade oerhört många timmar?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Idag får man jobb via kontakter, inte via Arbetsförmedlingen.

Inaktiv

Läser man kommentarerna så verkar många har missat ordet FÖRMEDLING.

Dvs det är ditt jävla ansvar att fixa ett eget jobb...inte arbetsförmedlingens. Dom ska vara där som stöd och hjälp, men allvarligt talat så klarar dom flesta av oss att fixa det på egen hand.
Men visst verkar dom ha lite väl många kurser och annat onödigt, men förmedlingen är ju till för dom som inte klara att fixa saker på egen hand. Och hur jobbigt är det att gå en kurs då? Sök jobb så lämnar dom dig ifred...så var det iaf för mig när jag var arbetslös.

Skrivet av trasapa:

massa text

Men snälla du, tänk lite, meningen med akassa o faket är ju inte att du ska jobba ett halvår o sen vara ledig ett halvår..

Så fungerar det inte för någon annan och inte för dig heller, om du nu jobbar så mycket så ska du ju på egen hand ha pengar över under den tiden du är ledig, jag får ju ingen ersättning från a-kassan under helger och vardagskvällar, eller hur? Att du sen jobbat mycket en tid och att ditt arbete är säsongsbetonat ger ju inte dig rätten att få betalt o bara gå hemma, vad hade du väntat dig egentligen? O pga detta så är du arg på a-kassan o facket? Herregud...

Därtill är a-kassan och facket inte samma sak, som att skylla på Siba när man handlat på Elgiganten.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Men snälla du, tänk lite, meningen med akassa o faket är ju inte att du ska jobba ett halvår o sen vara ledig ett halvår..

Så fungerar det inte för någon annan och inte för dig heller, om du nu jobbar så mycket så ska du ju på egen hand ha pengar över under den tiden du är ledig, jag får ju ingen ersättning från a-kassan under helger och vardagskvällar, eller hur? Att du sen jobbat mycket en tid och att ditt arbete är säsongsbetonat ger ju inte dig rätten att få betalt o bara gå hemma, vad hade du väntat dig egentligen? O pga detta så är du arg på a-kassan o facket? Herregud...

Därtill är a-kassan och facket inte samma sak, som att skylla på Siba när man handlat på Elgiganten.

Men snälla du, läs lite.. Skrev jag att jag ville vara ledig sex månader efter att ha jobbat sex månader?
Jag hade jobbat med samma sak i samma bransch i fem år utan att gå arbetslös eller utnyttja någon som helst stämpling eller ersättning. Sen blev jag utan jobb i 2månader och räknade då, tydligen helt felaktigt, med att pengarna jag har betalat in som en försäkring för just ett sådant tillfälle under alla dessa år skulle hjälpa mig dessa två löjliga månaderna. Och det utan att jag skulle behöva starta upp en helt ny karriär på ICA. Det hade varit en annan sak om jag trodde att framtiden var osäker och att jag skulle stå utan arbete, då hade jag inte klagat. Eller om de kunde rikta mig till ett arbete som jag hade kvalifikationer för.

Problemet med AF är att de är helt frånskilda ifrån verkligheten. De tror att de förstår marknaden men i realiteten så står de mest i vägen. Jag fick kämpa med näbbar och klor för att ta mig in på kursen som skulle ge mig arbete, trots att jag hade dubbla arbetsgarantier och redan var lovad arbete. Men då jag inte hade fyllt 25 så ansåg de inte att jag skulle få denna kurs utan att jag istället skulle gå arbetslös, hur går tankarna där?

Efter åtta månader lyckades jag ta mig in enbart p.g.a att min handläggare bröt emot deras egna regler. I slutet av kursen hade jag obligatorisk praktik hos ett större företag och både jag och chefen trivdes med mitt arbete så jag blev lovad fortsatt arbete bara jag fullföljde en praktikperiod på två månader(detta istället för lärlingsperiod som har blivit bortskaffad). Men då sade AF nej, jag hade pluggat klart och enligt dem skulle jag ha ett fast jobb på stört, praktiken fick jag i såna fall bekosta själv, vilket var en omöjlighet då jag levt på existensminimum under studietiden och arbetet krävde pendling. Så där stod jag helt plötsligt utan arbete tack vare AF. Kontraproduktivt?

Jag har inte sagt att AF skulle betala för att jag skulle ligga hemma på soffan, men jag kan kräva att de inte ska fasa ut mig på första bästa jävla praktikplats som är fullständigt irrelevant för min utbildning. Varför ska jag ta upp en praktikplats som redan har en yrkesutbildning för någon som faktiskt kanske både behöver och vill ha den här platsen. Och du svarade ju själv där på huruvida AF är nödvändigt eller inte, du säger att när jag blev arbetslös så skulle jag ha sparat undan pengar och levt på, men varför ska jag då vara inskriven hos AF och betala A-kassa? Är inte det ett sparande för just det?

Och ja det är en FÖRMEDLING, liksom många andra arbetsförmedlare. Skillnaden är att AF är obligatorisk och ett krav för att du ska få ett socialt skyddsnät, trots att de är absolut sämst på vad de gör. Varför ska AF ha monopol, varför ska jag just vara inskriven där? Mitt nuvarande jobb som tjänsteman fick jag via en fristående förmedlare som hade inriktat sig på att ta fram just ingenjörer och tekniker för industribranschen och de hade därför jättebra koll på hur marknaden fungerade och vad som krävdes. Min arbetsgivare gick direkt till dem och bemödade sig inte ens att kontakta AF då det enbart hade resulterat i att de fått ta del av hundratals ointressanta sökanden som enbart spottat ut CV'n för att blidka AF.

Nej AF bör avskaffas.

Inaktiv
Skrivet av trasapa:

.

trasapa: Sorry, nu när jag ser hela storyn förstår jag att du är förbannad.

Blev lite irriterad bara då det är många som tror att arbetsförmedlingen ska gör allt arbete, och sen ska man bara få pengar utan motprestation. Så är det ju inte i ditt fall. Minns själv när jag var arbetslös, jag sökte jobb och engagerade mig, med coacher o tom bemanningsföretag. Men fanns andra som inte gjorde ett skit o klagade mest hela tiden, o uppförde sig som småbarn. Typ som dom man ser i aftonbladet "lisa har sökt 1000 jobb men inte fått något", då fattar man att det fan är fel på lisa o ingen annan.

Att dom stod i vägen för dig o arbete är ju helt jävla galet, såklart. Ledsen ifall jag gjorde dig upprörd i onödan, inte min avsikt.

Medlem
Skrivet av Aresz:

...

Ingen fara skedd, jag kan absolut förstå vad du syftar på. Många är av den inställningen att de kan komma direkt ifrån skolbänken intravande på AF och kräva ett toppjobb i media. När de sedan blir erbjuden ett arbete på donken så blir det ramaskri och aftonbladet drar en snyftare. I dessa fall så agerar såklart AF korrekt och erbjuder jobb till en person som kanske inte har en kvalificerad yrkesutbildning och faktiskt skulle må bra av att bara komma ut i arbetslivet. En måste sålla bland vetet så att säga för att komma åt sanningen.

Men tyvärr så agerar inte AF efter personens bästa intresse eller särskilda förmåga/ickeförmåga. De utgår enkom utifrån en standardmall av förfaranden och det är då det gärna blir galet. AF skulle behöva sätta sig in bättre i arbetsmarknaden och hur somliga branscher fungerar då det kan vara stora skillnader i hur personer får anställning på en restaurang jämfört med en skoaffär eller ett byggföretag. Samma tillvägagångssätt och krav bör inte ställas i samtliga fall, de måste kunna vara flexibel utifrån individens utgångsläge.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Nej, det du tänker på är platsbanker och eventuellt bemanningsföretag. Men inget företag har idag ams arbetsuppgifter.

Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte skrev bara "AF", utan "AFs Platsbanken". Inte hela verksamheten alltså, utan själva jobbsökardatabasen som man kan lägga in sitt CV i och söka lediga platser i.

Skrivet av Fargo:

Jag talar om privata arbetsförmedlingar. Dvs inte platsbanker, eller bemanningsföretag i första hand.

Jag går ogärna in på AB, men har hört talas om hur det fungerar i vissa länder. En del tar ut en avgift för att hjälpa hitta ett jobb. Visst, låter bra med personlig hjälp, men om man skall betala för det så är det mycket högre krav på att man verkligen får ett jobb som passar. Vad händer om man inte får jobbet? Eller om man får kicken efter ett tag för att man inte platsar? Betala igen?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Nej, det du tänker på är platsbanker och eventuellt bemanningsföretag. Men inget företag har idag ams arbetsuppgifter.

Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte skrev bara "AF", utan "AFs Platsbanken". Inte hela verksamheten alltså, utan själva jobbsökardatabasen som man kan lägga in sitt CV i och söka lediga platser i.

Skrivet av Fargo:

Jag talar om privata arbetsförmedlingar. Dvs inte platsbanker, eller bemanningsföretag i första hand.

Jag går ogärna in på AB, men har hört talas om hur det fungerar i vissa länder. En del tar ut en avgift för att hjälpa hitta ett jobb. Visst, låter bra med personlig hjälp, men om man skall betala för det så är det mycket högre krav på att man verkligen får ett jobb som passar. Vad händer om man inte får jobbet? Eller om man får kicken efter ett tag för att man inte platsar? Betala igen?

Bättre att man får jobb än att man fortsätter gå arbetslös eller?
Tanken är väl att det skulle fungera som med den "privata" delen av välfärden med friskolor m.m fungerar idag. Dvs att privata arbetsförmedlingar får pengar från staten.

12
Skriv svar