En redan avgjord strid

Medlem

Nu blir jag väldigt fundersam, handlade krönikan om tjejer och killar i spelvärden eller hur förpubertala pojkar beter sig mot tjejer i spelen online? För det är STOR skillnad

Medlem

Varför tillskriver "ni" alla dessa halmgubbar till vi som inte är feminister? Till oss som ser överväldigande bevis för att ""troops for whoops"" av anita någonting inte är annat än psudo-intellektuellt bs för en helt oförsvarbar position på genus? Ingen påstår att kvinnor inte skall vara eller är mäns jämlike.
Ingen påstår att inte spel skall tas fram med en primärt kvinnlig mål grupp. Vad "vi" säger är att produkter riktat till kvinnor måste existera på samma villkor som motsatsen, produkter riktat till kvinnor skall inte altruistisk debatteras fram eller på något vis nås via politiska vägar. Om det går att tjäna pengar på att nischa spel för kvinnor kommer marknaden göra det precis som den gör med produkter riktat till män. "vi" tycker inte att det är sexistigt eller fel att bygga spel efter hur verkligheten ser ut, med män som soldater och kvinnor som "objekt att rädda", självklart tycket vi inte heller motsatsen är fel men vi förstår och accepterar att det är ett undantag. "vi" tycker inte stora bröst, vare sig på en man eller kvinna skadar någon. "vi" vill också se annat än den generiska fps formulan men inte är väll det någon genus fråga!?
"vi" dömer inte "er" efter era hejdlösa extremister, kan ni vara så snälla och visa oss samma hänsyn? Tack.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Det faktum att vissa (EDIT: Med "vissa" så menar jag absolut ingen här i denna tråd, utan generellt på internet) fortfarande verkar reagera så starkt (och i vissa fall rent hatiskt) mot att man ens ifrågasätter hur kvinnor porträtteras i t ex spel, visar att debatten alltjämt är nödvändig och måste lyftas fram IMO.

Håller dessutom med Cliffy B till 100%. Dels är de starka reaktionerna ingenting annat än rädsla och det är bara småpojkar som skulle vara rädda för någonting dylikt. En riktig man räds inte kvinnor, han välkomnar dem och VILL se dem som sin jämlike på alla sätt.

Dels slår han även huvudet på spiken med sin Taliban-liknelse. Talibanerna ser inte kvinnor som jämlika och de vill inte att de t ex ska få utbilda sig. Varför? För att de innerst inne är rädda och för att deras så kallade "religion" är skapad av män för att ge makten åt männen och förtrycka kvinnorna för att hålla dem "i schack".

Fanatisk Taliban eller "macho" gamer som tycker att denna fråga är nonsens, principen är densamma och grunden är ren rädsla pga att man uppenbarligen upplever kvinnor som ett potentiellt hot. Varför skulle man annars reagera så starkt emot en sådan enkel sak som att det andra könet bör får samma förutsättningar och behandlas med samma respekt som det egna?

Bra att detta diskuteras, förhoppningsvis blir det bara bättre och fler kvinnor kan känna sig mer välkommna i gaming-sammangang och dessutom bli mer aktiva i spelutveckling etc. Det är något som alla kommer att vinna på (förutom talibaner och småpojks-gamers förstås).

SE

Jag tänker inte bli ihopbuntad med barnmördare och maktgalna fundamentalister bara för att jag inte "håller med" Anita. Om hon nu hade lagt fram ett konkret påstående, när man vacklar sig fram och inte har alla fakta med sig - inte ens under bordet så förstår jag att hon inte vågar.

Jag erkänner att "Damsel in Distress" är en trope, som har traditionellt sett överanvänts. Men då mina senaste spelinköp har varit Tomb Raider, Naruto Ultimate Ninja Storm 3, Sim City, Assasin's Creed 3, Tekken 6, Catherine etc. så ser jag inte den tropen. Däremot så har jag ju Dead or Alive 5, Lollipop Chainsaw, DMC och andra spel i hyllan så har ju en del som ger en viss snevridning *host*. Men för tillfället kan jag inte komma på ett enda spel på Xbox Live och 360 som jag äger som innehåller Damsel in Distress - förutom Castle Crashers.

Väldigt tidigt då jag såg att det var part 1 så undrade jag behöver man verkligen mer än 30 minuter för att prata om Damsel in Distress? Om man ska göra en fokuserad serie om kvinnor i spel över huvud taget. Känns för övrigt som en cheapshot att ge sig på Dante's Inferno som var väldigt diskutabelt i från stort sett alla gamingkretsar när det kom.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Skriv svar