RAM-minnet i Playstation 4 hölls hemligt

Robot
Medlem
RAM-minnet i Playstation 4 hölls hemligt

Haha I saw what you did there Sony! admiring that tactic!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Både analytiker och forumiter har ju gissat på att hoppet från 4gb till 8gb var ett väldigt sent beslut, främst för att just devkitet kom med 4gb, så det är ju inget nytt och är var ju i sånt fall inte "hemligt" bara något dom ändrade sent.

Medlem

En anledning är nog att inte utvecklarna skall tro att de är i himlen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

Medlem

The console went from shittier to shit.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

eller är det 8 GB DDR 5?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

eller är det 8 GB DDR 5?

8 GB GDDR

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

eller är det 8 GB DDR 5?

http://www.polygon.com/2013/2/20/4009940/playstation-4-tech-s...

GDDR

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Både analytiker och forumiter har ju gissat på att hoppet från 4gb till 8gb var ett väldigt sent beslut, främst för att just devkitet kom med 4gb, så det är ju inget nytt och är var ju i sånt fall inte "hemligt" bara något dom ändrade sent.

Jag blev väldigt förvånad när det var 8, jag trodde verkligen att Sony skulle anse det vara för dyrt att trycka in så mycket minne.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

eller är det 8 GB DDR 5?

http://www.polygon.com/2013/2/20/4009940/playstation-4-tech-s...

GDDR

okido, läste den här meningen i texten som hör till artikeln

"It's a fantastic amount of memory," he continues, "especially DDR5 memory, because it's so fast you don't have to have everything there at once. You can swap it in and out instantly, effectively. But when they said 8GB it was like, 'Ooookay.'"


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

eller är det 8 GB DDR 5?

http://www.polygon.com/2013/2/20/4009940/playstation-4-tech-s...

GDDR

okido, läste den här meningen i texten som hör till artikeln

"It's a fantastic amount of memory," he continues, "especially DDR5 memory, because it's so fast you don't have to have everything there at once. You can swap it in and out instantly, effectively. But when they said 8GB it was like, 'Ooookay.'"

Antingen han som sa fel, eller den som skrev som skrev fel . För Sony sa åtminstone GDDR5 när dom visade upp handkontrollen

Medlem

Nu har ju Microsoft haft 8GB i sin hela tiden så ifall det här var orsaken till Sonys ändring i sista minuten så får det ju anses som misslyckat. Verkar snarare vara en efterkonstruktion för att förklara att egentligen så reagerade Sony på ryktena om Microsofts specar.

Medlem
Skrivet av high:

Nu har ju Microsoft haft 8GB i sin hela tiden så ifall det här var orsaken till Sonys ändring i sista minuten så får det ju anses som misslyckat. Verkar snarare vara en efterkonstruktion för att förklara att egentligen så reagerade Sony på ryktena om Microsofts specar.

ö va? har ms redogjort för specen på "durango" måste ha missat det då.
om du menar den gamla flexboxen så tror jag inte den har gddr5 i sig överhuvudtaget men jag kan ha fel....äger en gammal ps1 så jag måste nog vara sony fanboi!

Medlem

hmm 8gb säger ingenting tbh
allt har ju med hur dom där 8gb används
är ingen expert på något sätt men hade för mig att till pc räcker typ 2gb om man inte supermoddar skyrim eller kör upplösningar över 1080p

Inaktiv
Skrivet av Vioche:

hmm 8gb säger ingenting tbh
allt har ju med hur dom där 8gb används
är ingen expert på något sätt men hade för mig att till pc räcker typ 2gb om man inte supermoddar skyrim eller kör upplösningar över 1080p

...nej, någon expert är du sannolikt inte.

Medlem
Skrivet av Vioche:

är ingen expert på något sätt men hade för mig att till pc räcker typ 2gb om man inte supermoddar skyrim eller kör upplösningar över 1080p

Medlem
Skrivet av Vioche:

hmm 8gb säger ingenting tbh
allt har ju med hur dom där 8gb används
är ingen expert på något sätt men hade för mig att till pc räcker typ 2gb om man inte supermoddar skyrim eller kör upplösningar över 1080p

Du får skilja på grafikminne och ram-minne.

Medlem

mm det är väl grafik minne vi pratar om, inte vanligt ram...

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Vioche:

hmm 8gb säger ingenting tbh
allt har ju med hur dom där 8gb används
är ingen expert på något sätt men hade för mig att till pc räcker typ 2gb om man inte supermoddar skyrim eller kör upplösningar över 1080p

...nej, någon expert är du sannolikt inte.

alltså det är ingen större skillnad på tex ett gtx 680 2gb vs 4gb om du inte kör upplösningar över 1080p, ja några få spel kanske.. men inte många

Medlem

Hehe, it's a trap

Medlem
Skrivet av Vioche:

mm det är väl grafik minne vi pratar om, inte vanligt ram...

Läs

edit:

Citat:

Ändå var det först då de fick reda på att maskinen innehåller 8 GB RAM-minne – innan hade Sony sagt åt dem att 4 GB var det som gälld

Närmre rätt svar kan du inte komma

Medlem

skit samma orka bry sig om ni ska vara dryga
edit
ni som förstår vad som är så bra med 8gb kan ni gärna förklara för oss som inte förstår.

Medlem

PS4 känns ganska låst om nu utvecklarna inte kunnat luska fram att hårdvaran innehöll 8GB RAM utan att höra det från SONY. Inget ovanligt att en konsol är låst förvisso men jag trodde att det var relativt enkelt för utvecklare att ta reda på hårdvaran i konsolen.

Skrivet av Vioche:

skit samma orka bry sig om ni ska vara dryga
edit
ni som förstår vad som är så bra med 8gb kan ni gärna förklara för oss som inte förstår.

Skriv inte då om du inte kan hantera en diskussion. Det visade sig att du hade gjort fel antagande, acceptera det och gå vidare.

Medlem
Skrivet av Vioche:

skit samma orka bry sig om ni ska vara dryga
edit
ni som förstår vad som är så bra med 8gb kan ni gärna förklara för oss som inte förstår.

Ingen var väl särskilt dryg? Var väl bara folk som vilja rätta dig.

Medlem
Skrivet av eagiz:

PS4 känns ganska låst om nu utvecklarna inte kunnat luska fram att hårdvaran innehöll 8GB RAM utan att höra det från SONY. Inget ovanligt att en konsol är låst förvisso men jag trodde att det var relativt enkelt för utvecklare att ta reda på hårdvaran i konsolen.

Skrivet av Vioche:

skit samma orka bry sig om ni ska vara dryga
edit
ni som förstår vad som är så bra med 8gb kan ni gärna förklara för oss som inte förstår.

Skriv inte då om du inte kan hantera en diskussion. Det visade sig att du hade gjort fel antagande, acceptera det och gå vidare.

ööö det diskuteras ju inte.
definition på diskussion "längre monolog eller dialog, ofta i samtal mellan två eller fler personer, ofta med syfte att (i något avseende) uppnå kunskap eller konsensus"

det enda som hände var att nån säger att jag ska läsa, har fel, ingen kunskap har framkommit.

Medlem
Skrivet av eagiz:

PS4 känns ganska låst om nu utvecklarna inte kunnat luska fram att hårdvaran innehöll 8GB RAM utan att höra det från SONY. Inget ovanligt att en konsol är låst förvisso men jag trodde att det var relativt enkelt för utvecklare att ta reda på hårdvaran i konsolen.

Läste du ens artikeln? Utvecklingskiten som utvecklarna hade innehöll 4GB ram och det vara endast Sony som i slutändan visste att det skulle vara 8GB.

Medlem
Skrivet av eagiz:

PS4 känns ganska låst om nu utvecklarna inte kunnat luska fram att hårdvaran innehöll 8GB RAM utan att höra det från SONY. Inget ovanligt att en konsol är låst förvisso men jag trodde att det var relativt enkelt för utvecklare att ta reda på hårdvaran i konsolen.

Nu är det ju så att utvecklarna bara fått tillgång till ett tidigt utvecklingskit för att få en känsla för konsolen, specen kan fortfarande ändras.


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Vioche:
Skrivet av eagiz:

PS4 känns ganska låst om nu utvecklarna inte kunnat luska fram att hårdvaran innehöll 8GB RAM utan att höra det från SONY. Inget ovanligt att en konsol är låst förvisso men jag trodde att det var relativt enkelt för utvecklare att ta reda på hårdvaran i konsolen.

Skrivet av Vioche:

skit samma orka bry sig om ni ska vara dryga
edit
ni som förstår vad som är så bra med 8gb kan ni gärna förklara för oss som inte förstår.

Skriv inte då om du inte kan hantera en diskussion. Det visade sig att du hade gjort fel antagande, acceptera det och gå vidare.

ööö det diskuteras ju inte.
definition på diskussion "längre monolog eller dialog, ofta i samtal mellan två eller fler personer, ofta med syfte att (i något avseende) uppnå kunskap eller konsensus"

det enda som hände var att nån säger att jag ska läsa, har fel, ingen kunskap har framkommit.

Det handlar om RAM-minne, inte grafik-minne. Anledningen till att folk bad dig läsa (antar jag) beror på att det framgår redan i rubriken till nyheten.

123
Skriv svar