Shovel Knight - Om Mega Man hade en spade som vapen

Robot
Shovel Knight - Om Mega Man hade en spade som vapen

Yacht Club Games har fått sitt Shovel Knight finansierat. Nu kan du se 23 minuter från spelet.

#yacht-club-games, #shovel-knight, #mega-man, #duck-tales


Inaktiv
Shovel Knight - Om Mega Man hade en spade som vapen

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Medlem

dollar. inte kronor. men eftersom du inte ser skillnaden så förstår du säkert inte skillnaden

Skribent
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Skribent
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.

Asså, 75000 dollar är ganska mycket svenska kronor, jag tvivlar på att det kostar så mycket att skapa ett sådant 'simpelt' spel, det verkar mest vara sprites & objekt som inte rör sig, sådant som många "flashspelskapare" har gjort....

75000 dollar är idag 512 617,50 svenska kronor

Skribent
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.

Asså, 75000 dollar är ganska mycket svenska kronor, jag tvivlar på att det kostar så mycket att skapa ett sådant 'simpelt' spel, det verkar mest vara sprites & objekt som inte rör sig, sådant som många "flashspelskapare" har gjort....

75000 dollar är idag 512 617,50 svenska kronor

De är fler än en person, ska skaffa sig rättigheter att släppa spel etc. Och samtidigt få ut en hyfsad lön. Personligen tjänar jag hälften av den där summan på ett år, vilket säger en hel del om summan. Det är verkligen inte mycket pengar i sammanhanget.


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.

Asså, 75000 dollar är ganska mycket svenska kronor, jag tvivlar på att det kostar så mycket att skapa ett sådant 'simpelt' spel, det verkar mest vara sprites & objekt som inte rör sig, sådant som många "flashspelskapare" har gjort....

75000 dollar är idag 512 617,50 svenska kronor

De är fler än en person, ska skaffa sig rättigheter att släppa spel etc. Och samtidigt få ut en hyfsad lön. Personligen tjänar jag hälften av den där summan på ett år, vilket säger en hel del om summan. Det är verkligen inte mycket pengar i sammanhanget.

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag, knappast något en hel studio behöver sätta tänderna i. Det juridiska borde redan vara på sin plats med tanke på att...det redan är en studio etablerad.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.

Asså, 75000 dollar är ganska mycket svenska kronor, jag tvivlar på att det kostar så mycket att skapa ett sådant 'simpelt' spel, det verkar mest vara sprites & objekt som inte rör sig, sådant som många "flashspelskapare" har gjort....

75000 dollar är idag 512 617,50 svenska kronor

De är fler än en person, ska skaffa sig rättigheter att släppa spel etc. Och samtidigt få ut en hyfsad lön. Personligen tjänar jag hälften av den där summan på ett år, vilket säger en hel del om summan. Det är verkligen inte mycket pengar i sammanhanget.

Jag tjänar ungefär 1/10 utav det förra året och antagligen detta med, men jag håller med om att det inte är mycket pengar på ett företag, men det känns ändå som extremt mycket pengar för denna produkten, även om de måste köpa rättigheter (vet du vilka förresten?).

Medlem

Licensering numera för 3ds å Wii U till å börja med.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag...

Lekmansspekulationer så det skriker om det. Sätt dig ner och börja själv om det går så snabbt. För det verkar ju vara riktigt lönsamt i din syn.

Hade du tagit dig tid att läsa kickstartern ser du vad som fortfarande behöver göras.

Moderator | Testpilot

Alla här pratar som om ni vet saker, nog finns det antagligen folk som är bättre men ni vet ju inte hur dom jobbar. Ni har ingen aning om hur allting började, vad som eventuellt haft för problem eller vad dom ens har för kunskap.

Jag tycker spelet ser grymt ut och jag kommer lätt spela det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av Segas:

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag...

Lekmansspekulationer så det skriker om det. Sätt dig ner och börja själv om det går så snabbt. För det verkar ju vara riktigt lönsamt i din syn.

Hade du tagit dig tid att läsa kickstartern ser du vad som fortfarande behöver göras.

Mycket imponerande svar.

http://www.kickstarter.com/projects/1331957958/super-ubi-land

För Windows, Mac, Linux och Wii U. I princip samma grafik, aningen snyggare (subjektivt).

Krav på Kickstarter, $ 5000.

Med era expertutlåtande verkar den första studion blåsa bidragsgivarna ordentligt på pengar...varav den andra är något seriöst man borde lita på. $5000 för utveckling, löner, licenser, det är fan bra!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Segas:
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av Segas:

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag...

Lekmansspekulationer så det skriker om det. Sätt dig ner och börja själv om det går så snabbt. För det verkar ju vara riktigt lönsamt i din syn.

Hade du tagit dig tid att läsa kickstartern ser du vad som fortfarande behöver göras.

Mycket imponerande svar.

http://www.kickstarter.com/projects/1331957958/super-ubi-land

För Windows, Mac, Linux och Wii U. I princip samma grafik, aningen snyggare (subjektivt).

Krav på Kickstarter, $ 5000.

Med era expertutlåtande verkar den första studion blåsa bidragsgivarna ordentligt på pengar...varav den andra är något seriöst man borde lita på. $5000 för utveckling, löner, licenser, det är fan bra!

"verkar", igen du visar ju oss själva att du bara gissar pågrund av utseendet och inte har någon full koll själv på vad det egentligen kostar. Kanske är för det anlitat en dyr jävel för musiken och gud vet vad. Varför allt det här gnället? Det är inte som du betalar överdrivet mycket för spelet. Enda skillnaden är att FLER måste köpa för att spelet ska skapas vilket inte gör något om tillräckligt många ändå vill ha det. Då kan ju deras stretch goal vara "hur högt som helst."

Jämför bara båda spelens kickstarter och vad för extra saker som görs till Shovel knight och annat små godis till spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av Segas:

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag...

Lekmansspekulationer så det skriker om det. Sätt dig ner och börja själv om det går så snabbt. För det verkar ju vara riktigt lönsamt i din syn.

Hade du tagit dig tid att läsa kickstartern ser du vad som fortfarande behöver göras.

Mycket imponerande svar.

http://www.kickstarter.com/projects/1331957958/super-ubi-land

För Windows, Mac, Linux och Wii U. I princip samma grafik, aningen snyggare (subjektivt).

Krav på Kickstarter, $ 5000.

Med era expertutlåtande verkar den första studion blåsa bidragsgivarna ordentligt på pengar...varav den andra är något seriöst man borde lita på. $5000 för utveckling, löner, licenser, det är fan bra!

"verkar", igen du visar ju oss själva att du bara gissar pågrund av utseendet och inte har någon full koll själv på vad det egentligen kostar. Kanske är för det anlitat en dyr jävel för musiken och gud vet vad. Varför allt det här gnället? Det är inte som du betalar överdrivet mycket för spelet. Enda skillnaden är att FLER måste köpa för att spelet ska skapas vilket inte gör något om tillräckligt många ändå vill ha det. Då kan ju deras stretch goal vara "hur högt som helst.

Jag älskar verkligen det här stället...vartenda snorunge börjar motargumentera så fort man har en åsikt om något, som om jag skulle knycka deras lördagsgodis! Stämmer inte din åsikt överens med min?

NAAAAAAAAAAAAW!!

Lev med det.

Den dagen då ett Kickstarter-projekt verkligen levererar något vettigt, så ska jag buga för den studion.
Och våga inte nämna Ooya, för det är ju det sorgligaste i sitt slag...en emulator som emulerar emulerade spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Segas:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av Segas:

Skapandet av spelet ser ut att vara gjort på en eftermiddag...

Lekmansspekulationer så det skriker om det. Sätt dig ner och börja själv om det går så snabbt. För det verkar ju vara riktigt lönsamt i din syn.

Hade du tagit dig tid att läsa kickstartern ser du vad som fortfarande behöver göras.

Mycket imponerande svar.

http://www.kickstarter.com/projects/1331957958/super-ubi-land

För Windows, Mac, Linux och Wii U. I princip samma grafik, aningen snyggare (subjektivt).

Krav på Kickstarter, $ 5000.

Med era expertutlåtande verkar den första studion blåsa bidragsgivarna ordentligt på pengar...varav den andra är något seriöst man borde lita på. $5000 för utveckling, löner, licenser, det är fan bra!

"verkar", igen du visar ju oss själva att du bara gissar pågrund av utseendet och inte har någon full koll själv på vad det egentligen kostar. Kanske är för det anlitat en dyr jävel för musiken och gud vet vad. Varför allt det här gnället? Det är inte som du betalar överdrivet mycket för spelet. Enda skillnaden är att FLER måste köpa för att spelet ska skapas vilket inte gör något om tillräckligt många ändå vill ha det. Då kan ju deras stretch goal vara "hur högt som helst.

Jag älskar verkligen det här stället...vartenda snorunge börjar motargumentera så fort man har en åsikt om något, som om jag skulle knycka deras lördagsgodis! Stämmer inte din åsikt överens med min?

NAAAAAAAAAAAAW!!

Lev med det.

Den dagen då ett Kickstarter-projekt verkligen levererar något vettigt, så ska jag buga för den studion.
Och våga inte nämna Ooya, för det är ju det sorgligaste i sitt slag...en emulator som emulerar emulerade spel.

Jag kommer gråta i natt över hur sorglig du är.

Godnatt och sovgott i vilket fall.

EDIT: Gillar också att du gör påhopp och inte ens försvarar dig själv vilket får mitt påstående att stå som sant. Yay!

Och jo pappa brukar kalla mig snorunge ibland han också så det stämmer nog bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Jag älskar verkligen det här stället...vartenda snorunge börjar motargumentera så fort man har en åsikt om något, som om jag skulle knycka deras lördagsgodis! Stämmer inte din åsikt överens med min?

Där har vi väl felet. Åsikter är högst irrelevant i det här fallet.
Förresten så frågar kickstartern du länkade efter $50k för att kunna göra allt de vill med spelet.

Medlem

grymt mysig grafik!

Medlem

...
Segas, verkligen?
Har du skrivit en rad kod i ditt liv? Har du animerat? Kan du ens skapa grafik för i huvudtaget? Kan du något om level design?...

Det är som om folk allvarligt tror att man bara klickar lite och så pang, så har man något.

Att koda är svårt, och tar jävligt lång tid. Att animera är svårt och tar jävligt lång tid. Att få det båda att funka tillsammans, med allt vad det innebär så som kollision eller till exempel hur dom kodat mönstret för attack animation för gripen, är inte bara och bara.

Nej, det är fan inget man gör på en eftermiddag, jag hade nog inte själv lyckats med att skapa ens deras demo på ett år.

Medlem

Orka bråka om era meingskiljaktigeter!
Jag säger mer pengar åt dem! Ju fler som vågar göra sina drömmar och idéer verkliga desto bättre! Ju fler lyckade crow-funded projekt som ser dagens ljus desto bättre! Mer Kickstarter, mer geniala idéer, fler snillen som vågar göra nya saker! Och självklart MER PENGAR TILL DEM! Kickstarter är den nya plattformen för kreativt skapande! Att så många sköna projekt når sina minimimål för utveckling, plus mer därtill är endast bra, i princip oavsett hur mycket eller lite de ber om!

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Segas:

Ehm...jag saknar ord. 75000kr för att framställa...det där?

Vad kostar du på jobbet tror du?

Hur lång tid kan det kosta att framställa det där spelet?

Ingen aning, men det är jäkligt dyrt att göra spel.

Asså, 75000 dollar är ganska mycket svenska kronor, jag tvivlar på att det kostar så mycket att skapa ett sådant 'simpelt' spel, det verkar mest vara sprites & objekt som inte rör sig, sådant som många "flashspelskapare" har gjort....

75000 dollar är idag 512 617,50 svenska kronor

Många personer ska ha lön och sen ska det finnas pengar så det kan släppas på flera olika plattformar. Sen är det inte heller att man gör ett litet spel och det är färdigt. Man försöker säga till att det har bra kvalite också

Medlem

Har följt det här spelet ett tag nu.
Ser grymt mycket framemot det

Medlem

Såg en genomspelning av PAX demot och är såld på det. Lite lite smått kär tror jag.

Medlem

Men alltså detta ska man ju lätt köpa när det släpps!

För övrigt flrstår jag inte varför grafik och estetik skulle helt och hållet reflektera arbetet och mödan att göra det och även sedan göra allt annat jobb kring, så som musik, ljudeffekter, animering, nivådesign, PR, kvalitetstesta, etc.

Nu är jag knappast någon speldesigner själv men känns ändå som jag har förståelse föratt det är inte mycket pengar vi snackar här. Ett företag om de gör dåliga produkter eller grymma måste ju båda hålla sig flytande minst uner tiden de ska producera.

Medlem
Skrivet av isma:

Orka bråka om era meingskiljaktigeter!
Jag säger mer pengar åt dem! Ju fler som vågar göra sina drömmar och idéer verkliga desto bättre! Ju fler lyckade crow-funded projekt som ser dagens ljus desto bättre! Mer Kickstarter, mer geniala idéer, fler snillen som vågar göra nya saker! Och självklart MER PENGAR TILL DEM! Kickstarter är den nya plattformen för kreativt skapande! Att så många sköna projekt når sina minimimål för utveckling, plus mer därtill är endast bra, i princip oavsett hur mycket eller lite de ber om!

Tror ingen här bråkar om att kickstarter är bra och att de ska ha pengar, men det finns faktiskt downsides till det också, t.ex. att de som har duktiga på att göra reklam utåt har det lättare att få pengar än de som kanske har projekt som är bättre rent allmänt.

Hoppas ingen missförstår mina kommentarer i början av tråden, tycker inte alls att det är fel att personerna har fått pengar över deras begärda summa, men det jag ifrågasätter är vad folk tror att ett sådant spel kostar att skapa som det nämnda.
Vad jag menar är, att jag har sett flashspel med liknande koncept och grafik och det känns inte som att de spelen har tagit flera år eller haft 5+ personer som jobbat på dem eller haft en budget på 50 000 dollar eller ens SEK.

Medlem
Skrivet av Kuci:

men det jag ifrågasätter är vad folk tror att ett sådant spel kostar att skapa som det nämnda.

Tänkte bara flika in lite siffror från verkligheten:

En civ.ing kostar ca 1 miljon per år, varav utvecklaren får hälften i handen efter arbetsgivaravgifter och skatt.
Ett kontorshotell i förort till stockholm för 2 personer kostar i storleksordningen 7000/mån => 84000:- för ett år.
Photoshop kostar t.ex ca 8000, adobe flash ca 8000 och visual studio kostar ca 6000.

Men visst, dom är indie så dom kanske får hälften betalt, sitter hemma och endast använder gratis-program.

Om dom är två personer så får dom då ett halvår var, dvs 113 arbetsdagar var att spendera på grafik, animation, musik, kod, mm.

Det kan man tycka låter mycket om man knåpat ihop nån hemsida med lite javascript eller flash.
Blir projekten en aning större ökar dock ofta komplexitet och tidsåtgång något enormt.
Personligen tycker jag det känns som rätt tight med tid om dom har några kvalitetskrav.

Medlem

Såg det här spelas live på twitch, inte riktigt min typ av spel men det ser bra ut och kan tänka mig att folk som har lite större intresse plattformsspel än jag har kommer gilla det.

1
Skriv svar