Hatad av lärare på universitetet

Medlem
Hatad av lärare på universitetet

Hej kära medlemmar.

Skriver denna tråd nu i röd-glödgat vredesmod efter att precis ha varit på en feed-back med en lärare.

Går just nu en utbildning inom juridik på en av landes universitet och är inne på 2:a terminen. Allting har flutit på väldigt bra och jag har blivit godkänd på allting än så länge. Dock så har den som är kursansvarig på den kursen som jag precis avslutade fattat agg mot mig och min grupp. Tilläggas bör att vi ej på något sätt (som vi vet) ha förargat/förolämpat henne så vi är totalt oförstående till situationen.

Nå, efter den bakgrundshistorien så kan jag gå in på problemet i fråga: Hennes rättning är inte konsekvent för fem öre. Efter flera PM där hon är rättande lärare så har vi än så länge blivit godkända på ett och det med minsta marginal (det sa hon själv). Jag är inte den som säger att jag är helt felfri, vi har haft vissa saker som jag också skulle ha anmärkt på MEN, saker som hon släpper med andra grupper, fäller hon oss för.

Ett exempel: Uppgiften var att skriva ett kontrakt.
Själva "fakta-delen" var utan anmärkningar. Kontraktet var i stort sett "en kopia" (missförstå mig rätt, inte plagiat) av ett äkta kontrakt som en utbildad jurist med 20+ års erfarenhet har skrivit.
Summan av saker som hon anmärkte på var: 1 stavfel, 1 tempusfel = 0.5 p som är lägsta betyg.

Personer som vi har talat med som har, också enligt dem själva, brutit mot direktiv som gavs i uppgiften och trots detta gavs dessa den maximala poängen.

Min fråga är då: Vad ska man göra åt detta? Har ni själva blivit utsatta för denna sorts orättvisa behandling?

Nog av mitt gnällande nu. Ska döva vreden med lite av min 12-åriga alkoholhaltiga vän.

Ifall någon vill hijacka tråden och skriva om begångna orättvisor, feel free!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag har fått utstå något liknande. Det finns rötägg överallt, även lärare och professorer. Är du missnöjd med din lärare kan du dra iväg ett mail med dina klagomål till avdelningschefen (som alla institutioner ska ha). Var noga med att beskriva problemen sakligt ("rada upp fakta") och inte känslomässigt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Det värsta med situationen som jag är i just nu är att jag känner mig väldigt maktlös. Eftersom personen i fråga har en väldigt framträdande roll inom programmet och flertalet kurser som jag har tänkt att gå så är jag "rädd" för att gå emot henne och hamna ännu mer på hennes bad side.

Känns som om det kommer att bli en kamp varje dag bara för att överleva istället för att kunna koncentrera sig på studierna, vilka kan vara nog så krävande bara dom.

/end-depression-rant


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Vilken utbildning är det?

Testa att höra av dig till någon studentkår kanske?

Man ska väl alltid ha rätt att överklaga en examinators beslut?

Medlem

Har du konfronterat henne?

Medlem

Gå raka vägen till rektorn och säg som det är. En lärare som håller på på detta vis ska absolut inte undervisa. Hon förstör ju massvis med liv när hon håller på så här. Jag har själv upplevt liknande, och när några av oss gick och "tjallade" till rektorn så visade det sig till slut att läraren hade skiljt sig och mådde väldigt dåligt, vilket gjorde att hon blev sjukskriven och vi fick en ny lärare.

Nu vet jag inte om något liknande kan ligga bakom din lärares bitterhet eller om hon bara är en bitch. Vilket som så ska ni absolut få en förklaring för hennes beteende. Det är inte meningen att ni ska behöva lida pga hennes bekymmer.

Inaktiv

Vore jag dig skulle jag fortsätta kriga på!

Ödsla inte tid på att tänka på läraren. Le och se glad ut och tänk att du är och kommer bli så mycket bättre än läraren. Alla lärare och människor är olika.

Min morsa är en riktigt sträng lärare som spanska och engelska lärare. Fått höra mycket skitsnack men jag skrattar bara. Samtidigt så hör jag att människor att hon är en grym lärare.

Det finns alltid två sidor av myntet. Men var noga med att beskriva dina problem i såna fall. För annars skämmer du bara ut dig själv.

Medlem

Eftersom jag inte vet hur man multi-quotar så:

Banjo: En rättsvetenskapligt program. Har inte gjort det än men sitter just nu och försöker kolla upp mina alternativ.

Athaleos: Har inte gjort det än för kunde inte förmå mig att vara civil mot henne i det tillstånd jag befann mig i när jag fick reda på det. Skall dock göra det snarast.

Bojkott: Nej, det är och känns verkligen inte rätt.

Tack till alla er som har svarat och gett tips på vad man skall göra. Har lugnat ner mig nu och planerar mitt nästa drag. Ska gå till den programansvarige och överklaga beslutet och försöka få en annan examinator som bedömer arbetet.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jäkligt trist. Har själv bara haft inspirerande och engagerade lärare, så jag har inga direkta råd att ge dig där förutom att jag tycker att du och din grupp gör rätt i att överklaga. Ni kan på så sätt hjälpa andra grupper som hamnar i samma situation, och kanske få upp ögonen på ledningen som kanske inte har haft sådana problem innan med en lärare.

Multi-citerar gör du enkelt genom att klicka på länken "Citera" i varje post som du vill citera, så radas dessa upp i snabbsvarsrutan nedan.

Medlem

Tråkigt, på Karlstads Universitet har dom infört att alla tentor är annonyma, dvs att du får en kod tilldelad när du anmäler dig på tentan, som du sedan använder istället för personnummer och namn.

Detta hjälper ju dock inte om läraren får för sig att straffa hela klassen men på individbasis har du ryggen fri.
Ser det som en självklarhet då jag blivit van vid det.

Men får inte gå till på detta sätt, som andra skriver, hoppas det löser sig.

ZF
Medlem

nån form av utredningsförberedande för tex polisverksamhet alltså? isf borde det väll snarare premieras att författa helt oläsbara dokument.

hursom, inget konstigt, det är såhär det kommer funka tills alla betyg istället sätts genom enbart prov via examinatorer. en del av verkligheten som också är en lärdom måhända.

Medlem

Läser även jag juridik, och har samma problem med en lärare i fastighetsrätt...
Han är väldigt politiskt insatt, och verkar tro att våran klass är det motsatta blocket -.-"

+ vi har ej kodade tentor vilket är helt jäkla idiotiskt !!!

Medlem

På UU körde de i princip alltid med anonym rättning.

Medlem

Tentor är oftast anonyma men sällan PM.

Som ovan sagt kan du alltid begära omprövning, vilket inte gör så mycket eftersom att det ofta är samma lärare som omprövar. Viktigare för ditt fall är att du kan kräva en ny examinator efter att fått underkänt ett visst antal gånger (2 tror jag det är). Tråkigare är det om du satsar på ett bra betyg men blir satt precis över godkänt av en lärare. Då är möjligheterna små.

Mera informellt är att du kan samtala med kurs-/progransvarig, studentkåren eller rektorn. Missnöjda elever och orättvisa tentor är något ett universitet vill undvika. Deras levebröd är trots allt att elever vill komma till skolan. Ett uppenbart fel borde få någon av dem att reagera. Därefter kan betyget blir rättat till din fördel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Begär omprovning av annan examinator.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Update!

Har överklagat betyget idag och det blev inte bättre än att det blev samma lärare som gör omprövningen. Enligt henne så kan inte poängen ändras utan det är endast ifall det är "fel utav särskild karaktär" som hon gjort för att det skulle kunna göra att det blev ändrad poäng. Efter dom orden så kommer känns utsikterna inte så stora...

Ska tillbaka på fredag för att få den slutliga domen så kommer skriva igen då. Håll alla tummar ni har nu för att hon ska höja mig!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Du kan endast få nu examinator efter 2 underkända betyg. Du måste alltså göra om uppgiften 2 gånger.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Blä, hatar såna grejer, och det är en av anledningarna varför jag inte har gått eller vill gå på universitet haha, faktiskt! När jag gick i skolan så lärde jag mig rätt fort att allt ligger i lärarnas händer, och dom är ju bara vuxna människor med egna problem som bara vill tjäna pengar. Som ett t.ex. så kunde jag rita otroligt bra och det var väldigt välkänt att jag kunde rita inom klassen, jag hade all närvaro och alla uppgifter inlämnade under alla terminer och jag fick knappt godkänt som betyg, jag hade på känn att den här läraren hade något emot mig. Jag har varit med om många fler incidenter också. Jag insåg rätt så snabbt att det är såhär det fungerar tyvärr, man får lita på sig själv, det är det bästa.

1
Skriv svar