RAM-minnet i Playstation 4 hölls hemligt

Medlem

Nackdelen med "unified memory" är att CPUn blir negativt påverkad av GDDR5:s dåliga latens. Antagligen ligger mycket av spelens kodning på GPU-delen med uppoffring på fysik och partikeleffekt m.m. Hur som helst ska det bli intressant att se riktiga tester sen.

Kommer PS4an vara låst till 30 fps som bror sin eller kan den hantera högre?
Är spel begränsade till 1080p nu när 4K är runt hörnet?
Tester, tester, tester...

Medlem
Skrivet av Tobs:

Nackdelen med "unified memory" är att CPUn blir negativt påverkad av GDDR5:s dåliga latens. Antagligen ligger mycket av spelens kodning på GPU-delen med uppoffring på fysik och partikeleffekt m.m. Hur som helst ska det bli intressant att se riktiga tester sen.

Kommer PS4an vara låst till 30 fps som bror sin eller kan den hantera högre?
Är spel begränsade till 1080p nu när 4K är runt hörnet?
Tester, tester, tester...

tror du inte 4k är lite för nytt? vanligtvis så brukar konsoler använda det som är beprövat. För mig så duger 1080p och jag tror 4k kommer bli nästanästa generation...om det inte har hunnit dyka upp något annat då förstås


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av Tobs:

Nackdelen med "unified memory" är att CPUn blir negativt påverkad av GDDR5:s dåliga latens. Antagligen ligger mycket av spelens kodning på GPU-delen med uppoffring på fysik och partikeleffekt m.m. Hur som helst ska det bli intressant att se riktiga tester sen.

Kommer PS4an vara låst till 30 fps som bror sin eller kan den hantera högre?
Är spel begränsade till 1080p nu när 4K är runt hörnet?
Tester, tester, tester...

Jag vet att frågan om 30 FPS ställts flera gånger utan att få något bra svar så nej, förmodligen så kommer vi inte kunna förvänta oss 60 FPS som ny standard.
4K? Nej... knappast.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Tobs:

Nackdelen med "unified memory" är att CPUn blir negativt påverkad av GDDR5:s dåliga latens. Antagligen ligger mycket av spelens kodning på GPU-delen med uppoffring på fysik och partikeleffekt m.m. Hur som helst ska det bli intressant att se riktiga tester sen.

Kommer PS4an vara låst till 30 fps som bror sin eller kan den hantera högre?
Är spel begränsade till 1080p nu när 4K är runt hörnet?
Tester, tester, tester...

tror du inte 4k är lite för nytt? vanligtvis så brukar konsoler använda det som är beprövat. För mig så duger 1080p och jag tror 4k kommer bli nästanästa generation...om det inte har hunnit dyka upp något annat då förstås

Kan mycket väl vara så, men när nuvarande generationen kom ut så var 720p i fokus, och se hur fort utvecklingen gick där. Beror helt på hur länge denna generation är tänkt att hålla. Men som du säger så duger 1080p utomordentligt så länge du inte har en skärm med högre upplösning.

Kör du med exempelvis Dell Ultrasharp (2560x1440) blir bilden utdragen och text blir pixelerad och svårläst. Sitter du sedan på en 4K-TV om 3-4 år blir bilden fruktansvärd (100% zoomad). Blir intressant att se, måste vara väldigt svårt att anpassa hårdvara efter en exponentiellt växande marknad.

Medlem

alla snackar om ram minne hit och dit, men ingen snarkar om mhz frekvensen den klarar.

Det är stor skillnad där den kommer säkerligen klara lika mycket som en maxxad dator i ram tom mer då vi är limiterade pga idiotiv ifrån windows

Men som sagt mhzen är något man måste titta på också det gör stor skillnad med!

Medlem

Det är ingen skillnad mellan PS4ans minne och det ditt grafikkort kör med. Bara att det är lite mer av det än normalt, frekvensen bör ligga vid 1100-1500 MHz om man kollar vad AMDs kommande och nuvarande grafikkretsar ligger på.

*Kan ha väldigt fel här*

Medlem
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Och för vilken orsak tror du att man kommer ha 8GB Video-RAM..
Det är RAM-minne vi talar om här, en konsol är en komplett dator i en plastlåda med eget operativsystem, inte ett grafikkort.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Och för vilken orsak tror du att man kommer ha 8GB Video-RAM..
Det är RAM-minne vi talar om här, en konsol är en komplett dator i en plastlåda med eget operativsystem, inte ett grafikkort.

Det ÄR 8GB GDDR5 (Video-RAM)som används av både CPU och GPU där 1GB är dedikerat endast till CPU, resterande 7 är free for all.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Uhm, va? Du vet om att ps4an kommer med 8gb GDDR5 va? Läst artikeln?

Ser du något annat i min kommentar som antyder något annat än 8gb?


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Och för vilken orsak tror du att man kommer ha 8GB Video-RAM..
Det är RAM-minne vi talar om här, en konsol är en komplett dator i en plastlåda med eget operativsystem, inte ett grafikkort.

Jag vet inte. Kanske för att dom har sagt det helt öppet i sådär en månad nu!
GDDR5 är SDRAM så som vanligt ram minne. Skillnaden är att den använder sig av en annorlunda design som ökar överföringshastigheten fast med nackdelen att varje modul måste vara liten.
Du kanske ska ta och informera dig själv lite mer. Här jag har gjort allt jobb åt dig om att hitta info om just DDR5. Ganska mycket bra information på wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det handlar inte enbart om MHz på minnet, man kör fortfarande DDR3 som systemminne på PC för det är bäst lämpat för det på grund av att det har lägre latencer och söktid, vad en snabb CPU behöver jobba mot.

G:et i GDDR5 står för just "graphic", alltså minne lämpat och anpassat för grafik och att flytta data snabbt ( texturer). Vad en GPU behöver jobba mot.

Jag har en känsla av denna diskussionen kommer dyka upp i varenda "next gen" konsol-tråd framöver

Men det är uppenbart ett av Sonys säljargument och det ser ut som dom lyckats, högre siffra måste vara bättre eller hur


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Det handlar inte enbart om MHz på minnet, man kör fortfarande DDR3 som systemminne på PC för det är bäst lämpat för det på grund av att det har lägre latencer och söktid, vad en snabb CPU behöver jobba mot.

Nu har ju Sony fört diskussioner med rätt många spelutvecklare om vad de vill ha så GDDR är knappast något utvecklarna ser som en nackdel. Huvuddesignern bakom hårdvaran - Mark Cerny - är själv en legendarisk spelutvecklare.

Medlem

Att använda 8 GB GDDR5 som minneskrets är bra, det är extremt mycket minne om det används till grafik, det är mycket minne och snabbt minne när den används som RAM (för en konsol). Enda nackdelen är möjligtvis latens mellan CPU och GPU eftersom de jobbar mot samma "källa".

Ur ett PC-perspektiv är det skitbra. Det innebär att PS4, initialt, kommer ha en betydligt högre prestanda än generell PC i samma prisklass. För oss spelare innebär det att vi helt enkelt får bättre portar från konsol till PC. Att PS4 bygger på en 64-bitars struktur (som PC) gör att det dessutom bli enklare att göra portningen = mindre kostnad för utvecklaren = fler spel för spelaren.

Medlem
Skrivet av Tobs:
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Och för vilken orsak tror du att man kommer ha 8GB Video-RAM..
Det är RAM-minne vi talar om här, en konsol är en komplett dator i en plastlåda med eget operativsystem, inte ett grafikkort.

Det ÄR 8GB GDDR5 (Video-RAM)som används av både CPU och GPU där 1GB är dedikerat endast till CPU, resterande 7 är free for all.

Enligt vilka specs om jag får fråga,, ?
Såvida du inte jobbar inne på Sonys R&D avdelning så tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet något om vilka minnen konsolen kommer ha,
mest troligt användandes av lite logik så kan man inse att det troligtvis är RAM-minne man talar om, inte grafik-minne.

Medlem

Om det går att koppla mus och tangentbord till den, är jag med. Bra att de höjde iaf, om vi ska leva med denna konsollen i 8 år, lär 4 gig varit pisslite.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Enligt vilka specs om jag får fråga,, ?
Såvida du inte jobbar inne på Sonys R&D avdelning så tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet något om vilka minnen konsolen kommer ha,
mest troligt användandes av lite logik så kan man inse att det troligtvis är RAM-minne man talar om, inte grafik-minne.

Eh? Sony presenterade ju PS4 i februari och berättade att konsolen använder sig av 8 GB GDDR5 i en gemensam minnespool. Sedan dess har det kryllat av artiklar där detta har analyserats och där spelutvecklare uttalat sig om hur bra det är med ett gemensamt minne som de kan använda hur de vill.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Tobs:
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Idono:

Förväntade mig något åt det hållet. 8GB GDDR5 är absurt dyrt även för en consol.

Och för vilken orsak tror du att man kommer ha 8GB Video-RAM..
Det är RAM-minne vi talar om här, en konsol är en komplett dator i en plastlåda med eget operativsystem, inte ett grafikkort.

Det ÄR 8GB GDDR5 (Video-RAM)som används av både CPU och GPU där 1GB är dedikerat endast till CPU, resterande 7 är free for all.

Enligt vilka specs om jag får fråga,, ?
Såvida du inte jobbar inne på Sonys R&D avdelning så tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet något om vilka minnen konsolen kommer ha,
mest troligt användandes av lite logik så kan man inse att det troligtvis är RAM-minne man talar om, inte grafik-minne.

Har du bott under en jävla sten dom senaste månaderna? Under PS4 presentationen släppte dom all information.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Nunk:

Om det går att koppla mus och tangentbord till den, är jag med.

Det kunda man ju redan på PS3 , så det ska nog va lugnt...

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Enligt vilka specs om jag får fråga,, ?
Såvida du inte jobbar inne på Sonys R&D avdelning så tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet något om vilka minnen konsolen kommer ha,
mest troligt användandes av lite logik så kan man inse att det troligtvis är RAM-minne man talar om, inte grafik-minne.

Det var väldigt konstigt sagt...specsen är väl släppta?!? Eller vad va det för info som PS släppte vid en presskonferens för nån månad sedan?

123
Skriv svar