Äventyr eller prylmanisk samlare?

Äventyr eller prylmanisk samlare?

Jag har plöjt igenom diverse äventyrsspel, i brist på moderna underhållande speltitlar, allt från Sierra till Lucas Arts och Professor Layton. Det har varit en underbar tid

Men som så många andra redan tidigare har bemärkt eller irriterat sig på, Vad är det med äventyrarens övernaturliga logik? eller brist därpå! "Use Metaldetector with kitty litter." please god no!
Eller "Use Nosering with bar".
Allt, ALLT! kan vara av användning i ett äventyrsspel, och den stress som sätts på dess rollinnehavare kan förklara osäkerheten som gör att de kleptoman-plockar-på-sig allt möjligt. "Man vet aldrig när man kan behöva ett järnrör, eller hur torkel."

Om jag ska ifrågasätta deras prylmani så måste jag samtidigt kommentera på deras garderob, Vem sydde de där byxorna eller rocken som kan hålla ett mindre skrotupplag i sina fickor, och ändå hålla passformen? Visst kan ni påpeka att i D&D så finns det något som heter "Bag of holding", det känner jag till, men hur fick Hoagie plats med en hel burk färg i sina jeans? eller en hästs guldtänder för den saken!

Egentligen, när jag tänker efter, så klagar jag inte, jag bara tänker på hur. Och varför inte?
Min smartphone är likt Bens Läderjacka, fast allt jag behöver ha med mig i dagens bestyr har digitaliserats, men Ben är mer av en handlingens man.
Men det vore skönt att ha möjligheten att skämma ut all världens trollkarlar,
"En kanin? Pfft...Här har du Kolmården...kan du hjälpa till lite, giraffinhägnaden har fastnat i skarven".
"Så du tycker inte att Robert Gustafson är rolig? säg det till hans ansikte, var han i höger eller vänster ficka?.

Men tillbaka till spelen nu, kanske ni säger, okej säger jag. Kings Quest, Space Quest Simon the sorcerer etc.. Älskar ramen för äventyret, gammal hederlig fantasy, får mysiga vibbar av torn, och slott som måste övervinnas medelst hjärna och hjärta.
Frågan är om jag behöver träsleven från köket till att peta gargoylens näsa så jag får tag i fågelägget som jag sen måste kläcka och få fågeln att hämta papperspergamentet som ligger på översta hyllan? Trots att det hade varit lättare att stapla den där lådan på bordet, då hade jag sluppit alla de skruvade roliga och underhållande steg som ledde upp till nu.
Det är nog bäst att låta det vara som det är, det blir roligare i slutändan.

Och jag klagar inte egentligen, inte alls, jag har hur kul som helst i brist på annat, FAR CRY 3! Ni tre kan gråta därborta, stör mig inte nu, jag försöker starta Overseer för tjugonde gången.

Var inte förvånad, det är dessa tankar som lever under köksbordet.

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Äventyr eller prylmanisk samlare?

Sierra. En varm kittling spred sig direkt i kroppen (kan också vara det underbara téet jag i skrivande stund dricker). Spel som Homeworld, Swat och Police Quest dyker genast upp framför ögonen.

Angående inventorylogiken behövs det nog bara för att spelet är ett spel, och för att en bredare publik ska kunna spela också såklart. Hade varit intressant med ett extremt logiskt pusselspel med såklart, ett där de konsulterat fysiker, kriminologer och psykiatriker.

1
Skriv svar