Popped my PC-cherry!

Inaktiv
Popped my PC-cherry!

Haha, köpte mina första spel till PC idag... EVER! Har försökt att spela några få gånger, men måste ju erkänna att jag inte riktigt greppar konceptet med att använda mus och tangentbord. Har alltid spelar med handkontroll och kommer nog att ha en tuff inlärningsperiod framöver mig. Minns starkast när min sambo försökte få mig att spela WoW, satt mest och skrek över alla förbannade knappar man var tvungen att använda. Och sen var ju inte spelet bra till att börja med heller i och för sig ;P

Följde med mig hem i väskan gjorde i alla fall The binding of Isaac, Limbo och Dead Space. Det sistnämnda på grund av att jag faktiskt inte hunnit testa den serien än, och tänkte väl att det spelet om något borde kanske kunna ge mig och datorn en ärlig chans att umgås. Funkar det verkligen inte så får jag väl helt enkelt köpa det till någon av konsollerna istället.

Men jag förstår ju fördelarna med PC, det gör jag (t.ex. alltid gratis online, bättre grafik). Dock blir allt så mycket enklare på konsoll, och vad någon än säger så är handkontroll f*n så mycket enklare och bekvämare än PC-alternativet! I alla fall för någon som växt upp med konsoller och alltid haft Mac (fanns inte direkt mycket spel att välja på när jag var barn). Ska dock göra mitt yttersta för att lära mig och komma in i sättet att spela. Blir ju lite av en annan värld som öppnar sig vad det gäller indie-spel och annat smått och gott. Nu har ju visserligen även konsollmarknaden hakat på detta till viss del på sina respektive onlinebutiker, men känns som det finns mer kul till dator.

The binding of Isaac ser jag faktiskt mest fram emot av de jag fick med mig idag. Spelet är som Zelda fast med en annan och mer rå story, och enkelheten i utformningen har gjort mig fast. Hann testa lite grann av det och även Limbo. Limbo kändes som ett typiskt plattformsspel fast med någon slags alternativ människas tolkning av skuggfigurer. Är hur som haver såld på båda, så that's gonna be fun.

Dead Space var lite jobbigare, hann bara köra typ 20-30 minuter. Blev dock lite jobbigt att springa ifrån monster när ens fingrar inte riktigt anpassat sig till den nya "miljön", skjuta ska vi inte ens tala om. Vet att de flesta säger att det är en av tidernas läskigaste spel, hann tyvärr inte känna av det. Var för inne i att förstå vad jag gjorde tror jag

Nu blir det till att kolla ögonlock ett tag! Ha det gott folk, and don't let the christian mothers force you down in the basement! Hejpa!

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Absolut, alla kristna har Josef Fritzl som förebild speciellt mödrar. Fråga: Hade du vågat skriva samma sak om judar och muslimer? Det är självklart att du inte hade det men du väljer kristna för det är ett tacksamt offer ungefär som den där ensamma feta killen eller tjejen i klassen.

Inaktiv

Ledsen om du tog illa vid... men det är det The binding of Isaac handlar om. Endast en spelreferens.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Skrivet av 4Life:

En idiots raljerande.

Seriöst, är du vid dina sinnes fulla bruk? Du kanske borde avlägsna dig från sociala medier då de verkar övergå ditt förstånd.

Testpilot

Välkommen till PC .. hoppas du pallar det bättre än då jag gjorde det motsatta , dvs skaffade mig en PS3 och misslyckades fatalt med att hantera handkontroller.

Fördelen är dock att i en PC kan du ju alltid plugga in en handkontroll om det skulle kännas jobbigt.

Medlem

Kul att du provar PC, ge tangentbordet en ärlig chans så ska du se att du snart slänger headshots i en rasande fart.
Limbo och binding of isaac känns dock mer som konsollspel och är troligen roligare med kontroll. Har själv limbo på xboxen och tyckte det var riktigt mysigt. Isaac har jag inte haft nöjet att testa däremot.

Inaktiv

Haha, tack Ska bli intressant minst sagt ;P

Jo, limbo och Isaac är nog som du säger bättre på konsoll. Men har velat testa dom ett bra tag, och kände att det var en bra "inkörsport". Crawl before you walk


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Klokt, det är tryggare att lära sig att simma i sin egen pool så att säga
PC är väl egentligen som bäst för FPS, RTS och RPG(inte alla former), enligt mig. Plattformslir och liknande kör jag gärna på boxen för då är kontrollen oslagbar. Men som Harakiri sa, blir paniken för stor så är det ju bara att plugga i en kontroll

Medlem

Pröva på något spel där tidspressen inte leder till att kontrollerna blir en stressfaktor, typ CIV 5?

Medlem

Tänkte bara inflika att ge inte upp mus+tgb på grund av dead space, det är en ganska usel konsollport och har massa dumheter som negativ musacceleration (ju fortare du rör musen, desto mer "bromsas" musrörelsen i spelet) och massa annat som INTE hör hemma i en bra pcport.

-har du t.ex en trådad xbox360 padda så funkar den utmärkt att spela många spel med på PC. Bara att plugga in i datorn som trasapa säger.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nog för att en PC kan vara dyr att uppgradera och meka med om man nu vill hålla den up-to-date, men är man intresserad av indie titlar eller kan vänta ett halvår till ett år med inköp så är spelen f*n så mycket billigare. Steams reor kan ju vara oförskämda. Lika så de trevliga Humble Bundles.

Inaktiv

Handkontroller finns, så skiter det sig så tar jag ert råd och testar att plugga in en sån Annars får jag väl sitta med QWOP tills fingrarna blöder

Aha, hade jag inte hört Zymac. Men då ska jag ha det i åtanke

Jo, priset på spel är ju inte heller fel. Har ett gäng med grejer jag vill införskaffa sen när tekniken sitter.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Det är inte så svårt som du tänker dig att spela med tangentbord. Du kommer vänja dig fort, bara du är van med knapparna överlag (Skriva osv)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Lycka till med PC-spelandet! Det är en fin värld.

Medlem

När du har vant dig vid kontrollerna osv så rekommenderar jag Red Orchestra 2, fantastiskt FPS!

Inaktiv

Jo, det är precis så svårt som jag tror


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar