Vart tog det ideologiska djupet vägen?

Robot
Vart tog det ideologiska djupet vägen?

Rapture hade oändligt antal gråzoner i sin ideologi. Columbia är å sin sida svartvitt. Och medan Bioshock Infinite stiger mot den höga himlen undrar Johan Hallstan vart det ideologiska djupet blev av.

#bioshock-infinite, #irrational-games, #bioshock


Medlem
Vart tog det ideologiska djupet vägen?

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

Medlem

Avancerat allt skall vara nuförtiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Not enough splicers, för mycket religion


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

2an har ju mindre djup än en barnbassäng utan vatten.
Det spelet smutskastade bara den fantastiska mystiken och storyn från 1an.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Jag gillade dock Infinite "I sin enkelhet" när det gällde ideologierna. Samtidigt som Rapture var en häftig plats så hade jag svårt att ta åt mig vad allt innebar, speciellt då jag inte var direkt påläst om "Atlas Shrugged" eller andra böcker och tankar kring dessa.

Då var Infinite enklare, och även om det sparkar in öppna dörrar så kunde jag känna "Var det såhär människosynen kunde se ut på sina håll år 19XX?". Så det var en intressant upplevelse ändå, i alla fall för mig.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

System shock 1 och 2 är bättre spel.

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

System shock 1 och 2 är bättre spel.

Det också

Medlem

Jag gillar Bioshock 1 & 2 mycket mer, har inte riktigt spelat klart Infinite än för jag tröttnade faktiskt på det. Inte alls samma sköna stämning som i ettan och tvåan, och tråkiga vapen, tråkiga banor även dom med räls. Jag hade höga förväntningar, men blev besviken faktiskt. Ända som räddar spelet lite är känslan av samarbete mellan dom två huvudrollerna, men tycker knappast att spelet är ett mästerverk som FZ´s och många andras recensioner redovisat.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Jag gillar Bioshock 1 & 2 mycket mer, har inte riktigt spelat klart Infinite än för jag tröttnade faktiskt på det. Inte alls samma sköna stämning som i ettan och tvåan, och tråkiga vapen, tråkiga banor även dom med räls. Jag hade höga förväntningar, men blev besviken faktiskt. Ända som räddar spelet lite är känslan av samarbete mellan dom två huvudrollerna, men tycker knappast att spelet är ett mästerverk som FZ´s och många andras recensioner redovisat.

Exakt så jag också tycker.

Inaktiv

För rätt skall va rätt.

Medlem

Jag måste säga att jag tycker artikeln jämför äpplen och päron. Till att börja med tror jag att ett till spel som baseras på extremistvarianter av ideologier tror jag inte skulle vara intressant.

Vidare gillar jag denna Essä på ämnet, där en analys av Infinite härleder temat som en reflektion av USAs historia och framtid:
STORA SPOILERS I LÄNKEN !
http://peripsuche.blogspot.co.uk/2013/03/bioshock-infinite-th...

Medlem

Tycker religion tar en så pass stor plats i samhället som det är redan. Ingenstans verkar man få behålla något som det är.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

Har inte spelat Infinite, men 2:an var inte bra...

Inaktiv

Kul spel, men jag har inte orkat spela klart det.

Medlem

Men det är ju lite dumt att kritisera Infinite för att ha bristande ideologiskt djup när det utspelar sig under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal då de politiska ideologierna far betydligt färre och inte lika utvecklade som de i 1960-talets Rapture.

Att istället ta upp religion och industrialism är ju mer aktuellt för den epoken och väcker minst lika många diskussioner.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Medlem
Skrivet av Salsane:

Men det är ju lite dumt att kritisera Infinite för att ha bristande ideologiskt djup när det utspelar sig under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal då de politiska ideologierna far betydligt färre och inte lika utvecklade som de i 1960-talets Rapture.

Att istället ta upp religion och industrialism är ju mer aktuellt för den epoken och väcker minst lika många diskussioner.

Oavsett _vilka_ idéströmmar som tas upp i ett spel så kan det göras på ett ytligt eller djupt sätt. I Infinite har de valt det ytliga sättet där handling och djupare tankar drunknar i horder av mördade fiender. Antagonisterna är också (precis som det skrivs i artikeln) så svarta och onda att de blir totalt avhumaniserade och därmed ointressanta.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

System shock 1 och 2 är bättre spel.

Det också

Fallout 1 och 2 är universum bättre spel.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Letar man efter något som inte finns så blir man oftast besviken.
Det verkar som krönikören har varit så pass upptagen med att hitta Bioschock 1's tematik i Infinite att han missar vad i min mening är ett helt underbart spel, med minst lika djupa teman som i föregångaren.

Det finns helt enkelt en poäng med att världen och karaktärerna i den framställs som väldigt svartvita. Det är trots allt en historia om kontraster.

Länken som Foock delade med sig av slår verkligen huvudet på spiken när det gäller att sätta ord på det jag själv kände när jag spelade igenom Bioschock Infinite. Helt klart ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Zappa:

Bioshock 1 och 2 är bättre spel.

System shock 1 och 2 är bättre spel.

Det också

Fallout 1 och 2 är universum bättre spel.

Nu bygger ju inte Bioshock på Fallout men däremot på System shock. Det är smärtsamt att se vad som har hänt med allt bra som fanns i System shock när man står och slaktar våg efter våg av fiender utan eftertanke med dåliga konsolinslag och där man måste editera configfiler för att få FOV anpassat till en PC.

Medlem

Inget ideologiskt djup? Enligt mig så ifrågasätter dom hela begreppet religion.

Medlem

I och med att rasistisk högerpopulism, extrem nationalism och militanta arbetarrörelser fortfarande finns omkring oss så är dessa ideologier uppenbarligen inte svarta och vita. De tilltalar onekligen många människor. Kanske inte majoriteten, men högljuda minoriteter.

Även om du vill hålla fast vid att Irrational inte ger någon intressant åskådning av ideologierna så gör de dock jämförelsen mellan ideologierna. Ultranationalister, religiösa fundamentalister och militanta kommunister står ofta på var sin sida av det politiska slagfältet. Men Booker, och spelet i sin urskiljning, säger om och om igen att det är samma skrot och korn. Pest eller kolera. "Comstock or Fitzroy? It doesn't matter"

Även om det kanske inte är en banbrytande tanke (det var inte heller dekonstruktionen av Objektivismen) så är det inte ointressant eller allmänt vedertaget.

Medlem

Tycker det är kul när man utmanar vissa ämnen, ex rasism anti-feminism, feminism, fascism, kommunism, nazism etc etc.

Varför ska allt vara PK ?

Medlem

Jag undra egentligen vart de tog bort som var stöttande för kristna som jobbade på Irrational Games

Medlem

Inlägget kan innehålla spoilers.

Alla "ljudböckerna" och propagandan var mycket mer givande och intressanta i Bioshock 1, det fanns mer att fördjupa sig i. Det fokuserade på att Rapture var huvudkaraktären, mycket mera än vad Infinite vill att Columbia ska vara huvudkaraktären.

I Infinite så är det egentligen Elizabeth som är huvudkaraktären, det handlar mycket mera om relationer än samhälle. Rasismen fick mig att må illa många gånger och berörde mig djupt, det gav en verkligt brutal bild av hur vårt samhälle såg ut en gång i tiden. Det tillsammans med den fantasim som finns åt bägge hållen. Du har ultraliberalisterna Vox Populi (Folkets Röst) sen har du ultrakonservativa Founders, du får se båda världarna, du får fundera och tänka, vilket är den bästa varianten? Var hade du ställt dig? Extremism och Rasism, är två stora rätt aktuella frågor om du kikar runt lite.

Det tankeexperiment som gick igång på mig mest är lite som fågeln eller buren. Det handlar om Elizabeth, hur hade du gjort, om du var i Dewitts kläder? Det ifrågasätter frihet eller fångenskap, liv eller död, följa eller att leda. Infinite kör på många gamla klassiska moraliska dilemman, man ack så filosofiskt sköna de ändå är.

Ideologierna finns där, men de är mer eller mindre täckmantlar för de verkliga aspekterna. Djupet ligger i Dewitt och Elizabeths relation och bakom. Det finns mycket att fundera över där.


signatur

Nämen!

Medlem

Äntligen har FZ fått lite kvalitetsskribenter såsom Hallstan. Även uppfriskande att se att det finns skribenter som kan diskutera ideologiska/politiska ämnen mer objektivt (no pun intended).

Personligen så tycker jag att det är synd att den den mycket genomarbetade världen och det ideologiska "djupet" i Bioshock 1 och 2 i mångt och mycket kastas bort på vad som i grunden är en simpel rälsshooter där man föses från den ena scriptade cutscenen till nästa.

Samma miljö, story och konstnärliga tyngd hade varit så väldigt mycket bättre spenderad på ett långsammare RPG, kanske något i stil med Deus Ex eller det System Shock som man sagt sig inspireras av men i min mening inte har ett dyft gemensamt med gameplaymässigt. Nu skall man i stället rusa igenom den oerhört detaljerade världen och kasta snorbollar i hög fart. Pärlor för svin.

Medlem

Religion och samhällssynsätt är alltid relativa till de samhällen som existerar under samtiden. Något som verkar ha gått krönikören helt förbi. Det hade varit som att slänga in hednisk religion i ett spel som utspelar sig i modern tid, exempelvis. Även om det hade gett lite udda och kanske intressanta element hade det på intet sätt passat in. Det svart/vita-tänkandet (framförallt vad gäller den rasistiska framtoningen) var vanligt även ganska sent, och anledningen till att Bioshock 1 och 2 saknar det på samma sätt är att de kronologiskt är ungefär 50 år längre fram i tiden. Vyerna kan också vara otroligt olika beroende på var "Andrew Ryan" och "Comstock" kommer ifrån och är uppväxta med.

Så med andra ord; inget vad gäller ideologi, politik eller övriga synsätt är enkla, med tanke på att de bygger på individer. (Som per definition inte är "enkla".) Att du upplever någons ideologi/politik/synsätt som enkelt betyder att du inte kan sätta dig in i eller analysera djupare än på ytan (lite av en ursäkt att använda sig av, om än en enkel sådan, att säga att det bara är "svart och vitt") - vilket ligger på dig, och inte skaparen av sagda ideologi/etc.

Gå ett steg längre i stället; om det är otroligt segregerat finns det anledningar till det - ställ frågan "varför?", och i dubbla led om så behövs - och gå vidare därifrån. I kontrast till det något infantila "titta, så rasistisk världen var - de måtte varit dumma i huvudet". Titta i stället på samhället som fått fram det tänkandet, och varför. Först då kan man förstå och förhoppningsvis undvika att falla ner i liknande mönster igen.

Men att inbilla sig att någon form av ideologi är enklare än någon annan, då gräver du bara inte tillräckligt djupt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Äntligen har FZ fått lite kvalitetsskribenter såsom Hallstan. Även uppfriskande att se att det finns skribenter som kan diskutera ideologiska/politiska ämnen mer objektivt (no pun intended).

Personligen så tycker jag att det är synd att den den mycket genomarbetade världen och det ideologiska "djupet" i Bioshock 1 och 2 i mångt och mycket kastas bort på vad som i grunden är en simpel rälsshooter där man föses från den ena scriptade cutscenen till nästa.

Samma miljö, story och konstnärliga tyngd hade varit så väldigt mycket bättre spenderad på ett långsammare RPG, kanske något i stil med Deus Ex eller det System Shock som man sagt sig inspireras av men i min mening inte har ett dyft gemensamt med gameplaymässigt. Nu skall man i stället rusa igenom den oerhört detaljerade världen och kasta snorbollar i hög fart. Pärlor för svin.

Vi vill ha Bioshock såhär!


signatur

Nämen!

Medlem

Definitivt, Fallout 2-stil hade varit kung också

Medlem

Infinite handlade inte om Ideologier som sådant ju. Som du sa var huvudet sprängfyllt med frågor, jag tänkte på det medans jag spelade, att det behövdes lite svart och vitt i ideologierna, för annars blir det för mycket att ta i. Det som sades på den fronten som var av intresse var väl isåfall att det inte spelar så jävla stor roll vilken extrem ideologi du har, det blir generellt dynga ändå och även om man för sig själv kan rättfärdiga det med "det var han som börja" så håller inte det i längden.

Ta det, mumsa i dig, och dedikera spejs i hjärnan åt allt annat som är fantastiskt i spelet.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar