Rykte: Nästa Xbox gör sig redo att ta över din TV
Xbox 720 ska bli bakåtkompatibel med hjälp av en mindre version av Xbox 360 och kommer inte kräva konstant uppkoppling – detta är bara två av flera nya rykten.
Vore det inte billigare att ha sitt 360 inkopplat samtidigt? eller möjlighet att koppla ihop den med sin nya konsol.
Alla som ska ha en 720 och en ps4 har en 360 och ps3 idag.. att köpa ett minixbox vore ju ren dumhet
håller med, men om man kan koppla ihop dessa två enheter till en så är det säkert många som vill ha så lite boxar och prylar som möjligt stående som nappar ändå.
Vore det inte billigare att ha sitt 360 inkopplat samtidigt? eller möjlighet att koppla ihop den med sin nya konsol.
Alla som ska ha en 720 och en ps4 har en 360 och ps3 idag.. att köpa ett minixbox vore ju ren dumhet
håller med, men om man kan koppla ihop dessa två enheter till en så är det säkert många som vill ha så lite boxar och prylar som möjligt stående som nappar ändp.
http://videogamecritic.com/images/systems/32x.jpg
Remember?
Fanskapet hade också 3 strömkablar har jag för mig.
Jag tror nog att folk hellre låter sitt 360 stå kvar som de kan ANVÄNDA SINA SKIVOR PÅ, än att koppla in en stor 'emulator grej' som säkert kommer ha problem med överhettning..
Alternativt om de bara satte in ett emulator chip som man kan köpa till för 700-1000kr
Vore det inte billigare att ha sitt 360 inkopplat samtidigt? eller möjlighet att koppla ihop den med sin nya konsol.
Alla som ska ha en 720 och en ps4 har en 360 och ps3 idag.. att köpa ett minixbox vore ju ren dumhet
håller med, men om man kan koppla ihop dessa två enheter till en så är det säkert många som vill ha så lite boxar och prylar som möjligt stående som nappar ändp.
http://videogamecritic.com/images/systems/32x.jpg
Remember?
Fanskapet hade också 3 strömkablar har jag för mig.
Jag tror nog att folk hellre låter sitt 360 stå kvar som de kan ANVÄNDA SINA SKIVOR PÅ, än att koppla in en stor 'emulator grej' som säkert kommer ha problem med överhettning..
Alternativt om de bara satte in ett emulator chip som man kan köpa till för 700-1000kr
haha, lol, ja, SEGAs Frankensteins monster
Skönt att koppla ihop två enheter för att få lite kompabilitet alltså?
Låter lite som att vi kör retrostuket o släpper en CD enhet till Jaguaren/eller en 32X till Sega Megadrive, fast lite tvärtom då.
Hoppas dom inte floppar lika hårt bara ^^
Frågan är dock, ska man behöva köpa sina gamla spel igen isåfall, om den här miniboxen bara har downloads?
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Vore det inte billigare att ha sitt 360 inkopplat samtidigt? eller möjlighet att koppla ihop den med sin nya konsol.
Alla som ska ha en 720 och en ps4 har en 360 och ps3 idag.. att köpa ett minixbox vore ju ren dumhet
håller med, men om man kan koppla ihop dessa två enheter till en så är det säkert många som vill ha så lite boxar och prylar som möjligt stående som nappar ändp.
http://videogamecritic.com/images/systems/32x.jpg
Remember?
Fanskapet hade också 3 strömkablar har jag för mig.
Jag tror nog att folk hellre låter sitt 360 stå kvar som de kan ANVÄNDA SINA SKIVOR PÅ, än att koppla in en stor 'emulator grej' som säkert kommer ha problem med överhettning..
Alternativt om de bara satte in ett emulator chip som man kan köpa till för 700-1000kr
Varför skulle den överhetta?
Den lösning de väljer är ju den bästa, vill man inte ha bakåt kompatibilitet är det dumt att behöva betala för det.
Så jag kan ändå inte köra allavspel jag köpt på skiva?Värt..
Om man kan koppla miniboxen till den nya Xboxen, så skulle en möjlighet vara att nyttja både dvd-läsare, strömadapter och HDD i den nya Xboxen. En liten tanken bara, men jag tvivlar på att minibox-ryktet ens stämmer.
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Vill ens folk lira gamla spel som är en gen bakom? Med den kommande grafiken och fysiken så tvekar jag på att bakåt kompatibiliteten är viktig.
Dem orden kan man nämna varje gång något nytt kommer.
Spelar fortfarande med jämna mellanrum NES/SNES/PSX och liknande. Varför skulle man inte vilja spela gamla klassiker?
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Nja, först var det väl så att man hade två chip från PS2 med (grafikchipet Synthezizer och vanliga Emotion Engine)? Sen tog man bort det ena och löste bakåtkompabiliteten med emulering. Men sen försvann det andra också och ingen emulator fick ens vara kvar?
Eller? Nån som kan den där soppan bättre än jag?
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Nja, först var det väl så att man hade två chip från PS2 med (grafikchipet Synthezizer och vanliga Emotion Engine)? Sen tog man bort det ena och löste bakåtkompabiliteten med emulering. Men sen försvann det andra också och ingen emulator fick ens vara kvar?
Eller? Nån som kan den där soppan bättre än jag?
Skulle mera tro att de kom på att de kunde sälja PS1 och PS2 spel på sin download tjänst och bestämde sig för att ta bort gamma emotion engine och emuleringen från maskinen för att kunna samma samma titlar en gång till.
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Nja, först var det väl så att man hade två chip från PS2 med (grafikchipet Synthezizer och vanliga Emotion Engine)? Sen tog man bort det ena och löste bakåtkompabiliteten med emulering. Men sen försvann det andra också och ingen emulator fick ens vara kvar?
Eller? Nån som kan den där soppan bättre än jag?
Verkar som att det fanns en version under några månader som var bakåtkompatibel med hjälp av mjukvara. Dock så verkar det som att antalet kompatibla spel sjönk drastiskt pga detta. Kanske därför Sony valde att helt och hållet skippa en mjukvarubaserad lösning och i stället satsa på HD Collections?
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Nja, först var det väl så att man hade två chip från PS2 med (grafikchipet Synthezizer och vanliga Emotion Engine)? Sen tog man bort det ena och löste bakåtkompabiliteten med emulering. Men sen försvann det andra också och ingen emulator fick ens vara kvar?
Eller? Nån som kan den där soppan bättre än jag?
Skulle mera tro att de kom på att de kunde sälja PS1 och PS2 spel på sin download tjänst och bestämde sig för att ta bort gamma emotion engine och emuleringen från maskinen för att kunna samma samma titlar en gång till.
Nja, för det första så är PS3 fortfarande bakåtkompatibel med PS1 och har så alltid varit (om de inte ändrade det nyligen i den tredje modellen).
För det andra så gick det flera år mellan det att bakåtkompabiliteten slopades och att man kunde ladda hem gamla PS2-spel från PSN. Så isåfall handlade det nog mer om att inte strypa försäljningen av PS2-konsoler och PS2 spel förrän den ebbat ut naturligt.
Men sen handlade det också om att strippa ner PS3 så mycket som möjligt för att pressa prod.kostnaden och kunna sänka priset på hårdvaran också. Förutom PS2-chippen tog man väl bl.a. bort en del USB-utgångar har jag för mig.
Men som sagt, är ej säker på alla detaljer. Vet att man först tog bort ett chip, sedan båda två, men om emuleringen fanns kvar även efter att båda chippen tagits bort vet jag ej.
Antagligen finns väl infon på wikipedia.
Själv tycker jag det vore företagens förbannade skyldighet att vara bakåtkompatibel åtminstone en generation balåt. Är inte helt hundra men de senaste Nintendo-konsolerna har i alla fall varit det.
Wii (Gamecubelucka ovanför)
Nintendo DS (GBA lucka nedanför)
Wii U (Wii emulator inbyggd)
Nintendo har använt PowerPC 7 sedan Gamecube och därav möjliggjort bakåtkompatibilitet. Så fort man byter arkitektur så försvårar man den möjligheten. PS3 hade t.ex. ett fysiskt PS2-chip i början, men när man upptäckte att det var för dyrt så tog man bort den och bakåtkompatibilitet försvann.
Nu går både Microsoft och Sony över till en annan arkitektur, och då ryker tyvärr bakåtkompatibiliteten. Detta lär även hända Nintendo när dom släpper sin nästa konsol då jag har svårt att tro att dom fortsätter med PowerPC.
Men det är riktigt tråkigt när bakåtkompatibiliteten försvinner. Man vill ju kunna plocka undan sin gamla konsol, alternativt sälja/ge bort den till nån bättre behövande.
Nja, först var det väl så att man hade två chip från PS2 med (grafikchipet Synthezizer och vanliga Emotion Engine)? Sen tog man bort det ena och löste bakåtkompabiliteten med emulering. Men sen försvann det andra också och ingen emulator fick ens vara kvar?
Eller? Nån som kan den där soppan bättre än jag?
Verkar som att det fanns en version under några månader som var bakåtkompatibel med hjälp av mjukvara. Dock så verkar det som att antalet kompatibla spel sjönk drastiskt pga detta. Kanske därför Sony valde att helt och hållet skippa en mjukvarubaserad lösning och i stället satsa på HD Collections?
Jo, ungefär så kommer jag också ihåg det som att det gick till. Men det här var redan 2007 eller 2008, långt innan PS2-spel kom till PSN.
Har för mig att ungefär 80% av alla PS2-spel fungerade med emuleringen, medan ALLA PS2-spel fungerade när PS3 hade all nödvändig PS2-hårdvara inbyggd.
Det här var väl också en grej som skilde den amerikanska och den europeiska PS3-versionen åt, har jag för mig, vilket gjorde många europeiska spelare rätt så sura på Sony. Först förseningen till början av 2007 och sedan försämrad bakåtkompabilitet som extra "krydda".
De första PS3 versionerna hade emulering via hårdvara efter detta emulerade man med både hårdvara och mjukvara (eftersom detta var billigare) men eftersom priset var en faktor bestämde man sig att ta bort all emulering och även ta bort annan hårdvara. Detta beslut grundade sig i att det fanns mer PS3 spel att köpa och det var inte längre lika efterfrågat (på samma sätt som Linux).
Emulering via hårdvara vill jag minnas var runt 90-97% medan den via mjukvara låg kring 80%.
Skitsamma egentligen. Spelbiblioteken blir större och större och att behålla sin kundkrets via bakåtkompatibilitet borde locka mer än att sälja lite lösöre i form av digitala emuleringar.
Sen för debattens skull, var det inte så att PS3 60gb gick att spela ps2 från skiva medans PS3 40gb (snikvarianten) inte gick? Jag har i alla fall kvar min gamla 60gb och är supernöjd med den, spelar dock mest på 360:n.
Skitsamma egentligen. Spelbiblioteken blir större och större och att behålla sin kundkrets via bakåtkompatibilitet borde locka mer än att sälja lite lösöre i form av digitala emuleringar.
Sen för debattens skull, var det inte så att PS3 60gb gick att spela ps2 från skiva medans PS3 40gb (snikvarianten) inte gick? Jag har i alla fall kvar min gamla 60gb och är supernöjd med den, spelar dock mest på 360:n.
Ja den första PS3 som såldes i sverige hade stöd för PS2 spel tack vare en kombination av mjukvara och hårdvara men detta stöd fanns inte på versionen som ersatte den.
Genom en HDMI-ingång ska du kunna koppla tv-mottagningen från din digitalbox via din Xbox, något som gör att Microsoft kan lägga på ett eget gränssnitt över tv-bilden.
Så för att titta på tv skall du alltså ha igång din digitalbox, tv plus xbox?
Känns smidigt..
Den avgörande frågan blir spelen. I början hade x360 massor med exklusiva spel som mass effect, gears of war och dead rising. Dessa exklusiviteter gjorde det värt att ha 360. Vilka exklusiviteter förutom Halo kommer det att finnas?
Det blir ju dom vanliga såsom Forza, Gears of war, Fable, Halo.
Och så ska tydligen bilspels serien Project gotham racing dyka upp igen efter några års frånvaro och så eventuellt nytt Kameo spel
Sen ska det släppas ett antal nya exklusiva spel till xbox 720 som man läst lite om men vad det är vet man inte än.
Playstation har ju även dom tappat en del spel som blivit multiplattform typ solid snake spelen.
Varken Sony eller MS har legat på latsidan och båda kommer visa upp nya spelserier till sina nya maskiner.
Lagom är aldrig för mycket eller för litet.
Den avgörande frågan blir spelen. I början hade x360 massor med exklusiva spel som mass effect, gears of war och dead rising. Dessa exklusiviteter gjorde det värt att ha 360. Vilka exklusiviteter förutom Halo kommer det att finnas?
Det blir ju dom vanliga såsom Forza, Gears of war, Fable, Halo.
Och så ska tydligen bilspels serien Prject gotham racing dyka upp igen efter några års frånvaro och så eventuellt nytt Kameo spel
Sen ska det släppas ett antal nya exklusiva spel till xbox 720 som man läst lite om men vad det är vet man inte än.
Playstation har ju även dom tappat en del spel som blivit multiplattform typ solid snake spelen.
Varken Sony eller MS har legat på latsidan och båda kommer visa upp nya spelserier till sina nya maskiner.
Vi får hoppas det. Det är exklusiviteterna som gör en konsoll speciell. Det är Halo som gör xbox bland annat. Det är bland annat Killzone som gör Playstation. Tråkigt om alla spel kommer finnas till båda konsollerna.
Den avgörande frågan blir spelen. I början hade x360 massor med exklusiva spel som mass effect, gears of war och dead rising. Dessa exklusiviteter gjorde det värt att ha 360. Vilka exklusiviteter förutom Halo kommer det att finnas?
Det blir ju dom vanliga såsom Forza, Gears of war, Fable, Halo.
Och så ska tydligen bilspels serien Project gotham racing dyka upp igen efter några års frånvaro och så eventuellt nytt Kameo spel
Sen ska det släppas ett antal nya exklusiva spel till xbox 720 som man läst lite om men vad det är vet man inte än.
Playstation har ju även dom tappat en del spel som blivit multiplattform typ solid snake spelen.
Varken Sony eller MS har legat på latsidan och båda kommer visa upp nya spelserier till sina nya maskiner.
Metal Gear har aldrig varit exklusiv på samma sätt som de spel som finns på 360 är. Sony har mer egna exklusiva spel och jag tror inte det kommer hjälpa att Microsoft nu "återupplivar" gamla titlar för att tilltala de som köpte 360 dag ett. Varför? Tja för att en hel del av dessa inte längre litar på Microsoft, de kommer garanterat köra samma BS som med 360 när den säljer mer och mer till den stora massan.