Inaktiv
Tjejer!

Ja, det här med att vara gamer utan snabel är ju härligt... not! Det är faktiskt oftast ett problem. Slipper i alla fall den nedlåtande blicken och spydiga kommentarerna sen 5 år tillbaka, eftersom jag köper spelen i min egna butik. Men innan har det faktiskt varit en jobbig grej att handla spel. I den lilla staden Gävle där jag växte upp fanns det inte så många ställen att handla på, och butikerna som fanns hade killar i typ åldrarna 20-25 som personal. Inget fel med det! Dock när man skulle handla så trodde ingen att en tonårstjej hade koll på spel. Fick allt som oftast höra kommentarer som antydde att jag inte visste vad jag ville ha. Och frågade man efter råd på spel så blev man automatiskt visad Singstar eller Sims.

Nu påstår jag inte att alla är så, men de jag råkade ut för var sånna.

Sen har vi skolperioden där bemötandet blev likadant från klasskompisar när man diskuterade hobbys. Då blev det istället att man behövde hävda sig genom att prata extra mycket om spelen för att dom skulle tro att man ens spelade. Och det i sin tur resulterade i någon slags nörd-stämpel, för ingen "vanlig dödlig" vet allt sånt.

När online-spelandet sen gjorde entré trodde jag det skulle bli lite enklare. Ingen såg en och kunde därför inte dömma ut en på förhand eller hur? Fel! Har man ett kvinnligt namn, kvinnlig avatar eller pratar i mic så kommer bemötandet tillbaka. Antingen så blir det som att bli vald sist på idrotten, ingen vill egentligen spela med en. Eller så får du någon slags "storebror" som ska visa allt och liksom ta hand om en. Jag har några som jag mött vid online-sessioner som faktiskt vill spela med mig för att jag faktiskt vet vad jag gör, och dom är guld värda! En kille som jag spelade Resident evil 5 med är nog en av mina bästa "online-vänner", och han fick jag bättre procent än i det mesta. Vad jag vill ha sagt med det är att han inte har något behov av att hävda sig och sin manlighet. Vinner jag så är det fair game.

Nu vet jag själv att tjejer som spelar "på riktigt" (gillar inte den termen, men tror ni fattar) inte växer på träd. De flesta tjejer som kommer in i min butik spelar Mario, Sims eller Just dance. Och det är absolut inget fel med det heller! Men bemötandet vi som spelar på samma nivå som killarna får, gör nog att många tjejer håller sig borta och inte vill/vågar. Allra helst inte online. Är man tjej och testar online alldeles vid ett spelsläpp, så har folk för det mesta inte samma tålamod med att en tjej gör fel som när en kille gör fel. Kom igen, spelet har nyss släppts och ingen kan det än!

Åh herregud, nu har jag låtit jättesur och som värsta feminist-tanten. Sorry! Det finns otroligt många härliga killar som uppskattar när man spelar eller pratar spel också, ni är bäst Blir dock bara frustrerad när man inte blir betrodd eller när man blir särbehandlad.

Vad tycker ni, tjejer som killar, hur är klimatet när ni spelar?

"I don't play games when I play games!"

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Tjejer!

Märker aldrig av nån skillnad. Dyker det upp en tjej i ett onlinespel är det bara extra roligt. Men har aldrig fått en vänförfrågan från en tjej efter att ha spelat, bara killar.

Det som däremot stör mig är alla unga killar med headset och gnälliga/pipiga röster.

Inaktiv

Haha, ja dom är en klass för sig och får nog ett eget blogginlägg i framtiden ;P


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Jag har hyfsat många tjejkompisar som spelar olika spel på olika nivåer, och i allmänhet blir de behandlade som vilka andra som helst. Det finns definitivt undantag, dock - det märktes extra tydligt när vi spelade MMOs tillsammans. Då var det otroligt mycket folk som antingen fjäskade eller klagade när de insåg att de spelade med tjejer! Det intressanta var att det antagligen irriterade mig mer än vad det irriterade mina kompisar, de var rätt så vana vid det.

Egentligen behöver man inte vända sig längre än till FZ för att se skillnaderna - läs vilken artikel som helst som handlar om kvinnor i spel eller i spelbranschen, och titta sen på kommentarerna. Det är ganska hemskt.

Medlem

Bra skrivet, jag tror att det är lite samma personer som beter sig mot tjejer som du säger som sitter och skriker hatkommentarer så fort någon är bättre än dem alternativt börjar gnälla på att ens medspelare suger.

Tråkigt att vi alla inte bara kan ha kul tillsammans, har nästan aldrig mic på när jag spelar med folk jag inte känner och får oftast muta åtminstone ett par för att de inte slutar bete sig som småbarn. Håller med ovanstående, det kan omöjligt bli mindre kul för att tjejer är med utan det blir oftast mycket roligare. Sällan man hör en tjej sitta och kalla folk för alla möjliga nedvärderande saker för att de förlorade.

Inaktiv

Trevligt att läsa att ni gillar att spela med tjejer i alla fall

Och det är nog som ni säger, det är troligtvis samma folk ja. Skrik högst, så hörs du mest :/ Man märker även en enorm skillnad mellan 360 och Ps3, gissar på att det är för att det är gratis på Ps3. Då kan vem som helst spela. Medans till 360 så är det folk som faktiskt betalar för sig (eller har en betalande mamma och pappa ).


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Spelar huvudsakligen single-player spel så där är det inga problem så att säga. När det kommer till forum så hänger jag huvudsakligen på BioWare-forumet då det är Mass Effect och Dragon Age som är mina stor-favoriter. Älskar dom. Sedan spelar jag SWTOR också, där har jag inte upplevt något problem alls så är riktigt glad över det. Har tjejpolare som spelare som har fått otrevligt bemötande av säljare när dom köper spel, själv har jag inte haft några problem när jag går förbi Webhallen där jag handlar så tummen upp för dom.

När det kommer till att hänga med tjejer online som spelar spel, då skulle jag inte rekommendera FZ, det är inte så jättehärlig stämmning här så som jag upplever det.

Därför ska man aldrig låta feminister recensera spel
http://www.fz.se/forum/allmant-snack/darfor-ska-man-aldrig-la...

Sony vill locka fler kvinnor med Playstation 4
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130405/sony-vill-locka-kv...

En tjej skrev att hon gillar shooters, då blir hon quotad på en gång med "sure, att du är kille". Alltid kul att höra att man inte existerar, eller hur mycket folk skämtar om vibratorer när dom nämner att nästa ps förhoppningsvis ska locka fler tjejer. Vet inte om dom två SWTOR-trådarna här nedan skulle kunna dyka upp här utan att det skulle bli trollning o ramaskri.

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=85123

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=103602

Inte att jag bara hänger i dom trådarena, snarare att det är trådar på ett forum med mycket tjejer, som just för stunden pratar tjejprylar bara för skojs skull. Vet inte om jag kan se det hända här riktigt utan att man blir trollad till tusen.

Det är alltid skoj att se fler kvinnliga spelare, pratar oftast engelska med andra tjejer så skönt att kunna ta lite på svenska. Men FZ känns mer som "vart är brudarna?". Jag ser dom inte här ivarje fall. Kommer hit för att se nya intressanta spel som inte kommer från BioWare men vill jag hänga med tjej-spelare så sticker jag till SWTOR eller BioWare-forumet. Känner flera tjejer där, följer dom på twitter. Ett antal svenska tjejer också. Vill du hänga med fler tjejer och gillar single player spel så kom över till BioWare, finns flera av oss där

Medlem

SilentKitty: Precis det jag pratade om. Jag har försökt leta, men hittar inte tråden här på FZ där det var någon som på fullaste allvar försökte rättfärdiga sådant beteende med "de blev oftast behandlade dåligt av tjejer i skolan, nu kan de ge igen". Trist att klimatet på FZ ser ut på det sättet, vet inte om det alltid har varit så eller om det är något som har växt fram.

Sedan tycker jag inte speciellt mycket om Biowares forum heller, men det är av helt andra anledningar.

Medlem

Ja, BSN har ju sina stunder så att säga ingen snack om saken.

Tror att det kanske blir lite bättre här på sikt. Men om jag vill ha lite tjej-snack om spel så brukar jag hamna på BSN eller SWTOR för att det finns så mkt tjejer där.

Medlem
Skrivet av Stephan:

SilentKitty: Precis det jag pratade om. Jag har försökt leta, men hittar inte tråden här på FZ där det var någon som på fullaste allvar försökte rättfärdiga sådant beteende med "de blev oftast behandlade dåligt av tjejer i skolan, nu kan de ge igen". Trist att klimatet på FZ ser ut på det sättet, vet inte om det alltid har varit så eller om det är något som har växt fram.

Sedan tycker jag inte speciellt mycket om Biowares forum heller, men det är av helt andra anledningar.

Det var något av det dummaste jag någonsin hört, så kan väl ändå ingen någorlunda vettig person resonera. Det är tråkigt att man inte bara ska kunna ha roligt tillsammans utan att någon ska trycka ner andra för att må bättre själv. Men det händer överallt, är nog bara lättare när man får vara anonym på internätet. Tvivlar på att folk skulle bete sig likadant om de faktiskt träffade tjejer på riktigt, även om jag hoppas det. Då kanske de får sig en väl förtjänad känga.

Inaktiv

Jag vill ju dock inte ha "tjej-snack" vs "kill-snack". Förstår hur du menar, men för mig blir det ändå lite fel. Vill bara bli accepterad som gamer. Inte "gamer-tjej", inte "tjej som spelar", bara gamer


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

phi
Medlem

Det som tyvärr är lite trist med tjejer som spelar är att många av dessa tjejer verkar ha ett så himla stort behov av att alla ska veta att personen är en tjej. Man får väldigt lätt intrycket "Hej, här är jag och jag är tjej så titta på mig!" av dessa tjejer.

Nu gäller det ju självklart inte alla tjejer men det blir tyvärr svårt att ta tjejen på allvar när det första hon gör är att annonsera ut att hon faktiskt är tjej och att alla ska veta om det. Det blir ju dock så att killar lätt förlöjligar dessa tjejer med att just bombarderar dom med idiotiska kommentarer eftersom att det är så uppenbart att tjejerna är ute efter någon skum form av bekräftelse och uppmärksamhet.

Personligen bryr mig inte ifall det är en kille eller tjejer jag spelar med så länge det är kul att spela med personen. Precis som med killar som spelar så finns det många bra tjejer men samtidigt många jävligt konstiga tjejer som spelar också.

Vill man som tjej slippa att bli placerad i kategorin "tjejer som spelar" så är väl det lättast att bara spela under ett könsneutral nick och utan att annonsera ut att man är tjej. Det blir ju dock svårare om man spelar spel som kräver röstkommunication.

Inaktiv

Ja, phi, jag håller med. Det finns en hel del tjejer som "skryter" om sitt game:ande endast för att släcka deras bekräftelsebehov. Men dom brukar ju, precis som killar av det slaget, vara lite social missfit och inte riktigt veta hur man ska komminucera ordentligt heller. Dom är ju oftast precis lika irl

Troligtvis så bottnar väl det i deras osäkerhet och att dom vill känna tillhörighet någonstans, och hävdar sig genom att visa vilken "häftig minoritet" dom är. Men tro mig, alla är inte så


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

phi
Medlem

Nej, lyckligtvis så är inte alla så. Jag har själv flertalet tjejkompisar runtom i landet som jag lärt känna från spelens värld och dom är minst lika vettiga irl som dom är i spelen

Medlem

Tycker inte alls att du låter som värsta feministen. Intressant läsning, och det är sorgligt att det ser ut på det sättet.

Keep up the writing.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Trevligt att se att trådar och kommentarer som diskuterats ovan inte har skrämt bort alla människor som bara vill spela och inte bryr sig om med vilket kön deras kamrater har!

Medlem

Jag tror nog att många tjejer upplever det du upplever tyvärr, ser det ofta i de onlinespelen som jag kör, att tjejer blir nedvärderade på olika vis. Tragiskt. Hade också en liknande upplevelse som du hade med Resident Evil 5. Teamade upp med en tjej i Counter Strike: Source som jag spelat väldigt mycket, och vi röjde järnet.

Så klimatet är väl fortfarande dåligt idag, men bättre än för några år sen skulle jag vilja säga, i alla fall enligt mina erfarenheter. Ser gärna fler spelande tjejer och mindre skrikiga tonårskillar, det skulle vara ett skönare klimat att spela i tycker jag.

Inaktiv

Håller helt med 73mpl4R! Mindre skrikiga osnutna pojkar och mer vettiga tjejer ;D


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Jag och min sambo spelar allt möjligt. Från mortal kombat till super mario och allt är i mellan. Just nu skapar vi en karaktär i dragon age 3.

Nu planerar vi att investera i en ny tv och konsol för att sen bjuda hem vänner och spela tillsammans. Och jag kan säga, min sambo slår mig jämt i mortal kombat!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar