Vart tog det ideologiska djupet vägen?

Medlem

Jag har funderat lite på denna artikel efter min första skeptiska kommentar och måste säga att det fastnat och snurrat lite i huvudet angående vad jag egentligen tycker.

Mer skeptisicm skulle jag vilja inflika då min uppfattning av Bioshock 1 inte var mycket mer än extremism där också, som jag upfattade historien drog den ideologiska tankar till sin spets och satte de i en kontext av att allt gått åt skogen. Vad fanns det att analysera? Där Columbia träffar verkligheten hårdare där det inte alls är overkligt eller osant att det har hänt har Rapture en värld där extremtolkningar av ideologier blivit en sanning, något som aldrig har hänt. Jag ser inte heller att det Rapture presenterar en livstil som på något sätt är en tankeställare till varför vi inte skapar vårt samhälle i den riktningen, eller?

I vilket fall gillar jag kritiken då det skapar debatt på ett djupare plan än tonnårs-talliban-diskursen vi ser här på FZ

Medlem

Vart tog det ideologiska djupet vägen? det var där hela tiden, att folk bara kan se rasismen och isolationismen (som i sig är svårt att inte polarisera) är dock inte mitt problem, tänker bara njuta av spelet.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Forcie:

Äntligen har FZ fått lite kvalitetsskribenter såsom Hallstan. Även uppfriskande att se att det finns skribenter som kan diskutera ideologiska/politiska ämnen mer objektivt (no pun intended).

Personligen så tycker jag att det är synd att den den mycket genomarbetade världen och det ideologiska "djupet" i Bioshock 1 och 2 i mångt och mycket kastas bort på vad som i grunden är en simpel rälsshooter där man föses från den ena scriptade cutscenen till nästa.

Samma miljö, story och konstnärliga tyngd hade varit så väldigt mycket bättre spenderad på ett långsammare RPG, kanske något i stil med Deus Ex eller det System Shock som man sagt sig inspireras av men i min mening inte har ett dyft gemensamt med gameplaymässigt. Nu skall man i stället rusa igenom den oerhört detaljerade världen och kasta snorbollar i hög fart. Pärlor för svin.

Vi vill ha Bioshock såhär!

http://www.stasisgame.com/wp-content/uploads/2013/04/STASIS-I...

Ni vill.

Här har ni Ideologiskt Djup i 2D om det nu är så jävla roligt..

http://www.bokia.se/how-the-world-works-8512799


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Forcie:

Äntligen har FZ fått lite kvalitetsskribenter såsom Hallstan. Även uppfriskande att se att det finns skribenter som kan diskutera ideologiska/politiska ämnen mer objektivt (no pun intended).

Personligen så tycker jag att det är synd att den den mycket genomarbetade världen och det ideologiska "djupet" i Bioshock 1 och 2 i mångt och mycket kastas bort på vad som i grunden är en simpel rälsshooter där man föses från den ena scriptade cutscenen till nästa.

Samma miljö, story och konstnärliga tyngd hade varit så väldigt mycket bättre spenderad på ett långsammare RPG, kanske något i stil med Deus Ex eller det System Shock som man sagt sig inspireras av men i min mening inte har ett dyft gemensamt med gameplaymässigt. Nu skall man i stället rusa igenom den oerhört detaljerade världen och kasta snorbollar i hög fart. Pärlor för svin.

Vi vill ha Bioshock såhär!

http://www.stasisgame.com/wp-content/uploads/2013/04/STASIS-I...

Ni vill.

Här har ni Ideologiskt Djup i 2D om det nu är så jävla roligt..

http://www.bokia.se/how-the-world-works-8512799

U mad bro?


signatur

Nämen!

12
Skriv svar