Historien om LucasArts

Robot
Historien om LucasArts

Den tredje april kände vi en störning i kraften – som om miljoner röster plötsligt skrek ut i förtvivlan och sedan tystnade. Det här är berättelsen om världens mest älskade äventyrsskapare. Tack för allt, LucasArts. Vi glömmer aldrig.

#lucasarts, #kinect-star-wars, #grim-fandango, #loom, #maniac-mansion, #indiana-jones-and-the-last-crusade, #the-secret-of-monkey-island, #indiana-jones-and-the-fate-of-atlantis, #day-of-the-tentacle, #sam-max-hit-the-road, #star-wars-dark-forces, #gladius, #lucidity, #star-wars-1313


Medlem
Historien om LucasArts

Grim Fandango <3

Det är nästan intill omöjligt att inte hitta ett Lucasarts spel som man fullkomligt älskar. Man vill nästan hata Disney för att dom lade ner Lucasarts, visst har det släppts en massa skit från dom under de sista åren, men skulle dom vända sig igen så skulle det nog kunna bli en hel del härliga spel igen


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kommer ihåg när jag spelade Maniac Mansion för första gången på NES. Kan inte ha varit många år då inte, men fan va överlycklig jag blev när jag lyckades öppna första dörren

Riktigt tragiskt att se LucasArts gå i graven. Grim Fandango ligger väldigt varmt om hjärtat :heart:

zsm
Medlem

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Medlem
Skrivet av zsm:

The Dig var, enligt mina rose-tinted nostalgia glasses, det bästa LucasArts producerat. Älskade verkligen allting med det spelet.

Håller helt med. Men satan vad frustrerande det var innan man löste problemet med att spela musik i rätt ordning!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Det var med stor sorg som jag insåg Disney (eller kanske Monsters Inc. är mer passande?) backstabbat LucasArts. LucasArts är nog den spelutvecklare som givit mig mest glädje genom åren. Jag hoppas innerligt att det finns några vettiga bolag som kan plocka upp deras IPs och göra något magiskt med dem.

Medlem

Lucas Arts gick från att vara bäst i klassen som utvecklare och utgivare till att bli en skäpstudio i och med nylanseringen av Star Wars (special edition). Innan släppte Lucas Arts bara kanonspel, efter så släpptes skit som Yodas desktop adventures.

George Lucas borde ha fått husarrest får många år sedan, då kanske Star Wars fortfarande hade varit var det en gång var. Nu är det rena dyngan.

Medlem

Åh... Grim fandango... Btw, jobbar steve purcel på pixar? Varför har vi inte sett en pixar-film med sam & max?

Medlem

Grim Fandango LucasArts guldkorn!

Medlem

Ingen förlust... tror knappast de skulle kunnat släppa något som ens var i närheten av deras gamla mästerverk.

Medlem

Hur kommer det sig att ni utelämnar klassiker som X-Wing? Hade jag fått mitt gamla exemplar att fungera på min nuvarande dator så hade jag spelat det ännu

Medlem

Vilka spel LucasArts gjorde, dock aldrig mer... *snyfft*

Medlem

Det vore ju självaste jävla fan till helvete om vi inte får något satans JK III :@
Ja asså Jedi Knight 3.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

En sak jag inte riktigt fattar är att Disney måste ju vara ett av världens största företag just nu. Även om Lucas Arts drogs med röda siffror så måste det ha varit en droppe i havet för Disney.
Skulle varit väldigt lätt för dom att låta Lucas Arts fortsätta göra sin grej. Hoppas ändå att dom gör nån slags dundersamling med alla guldålder spel iaf. Det minsta dom kan göra och med tanke på den storm som satts igång av fansen borde dom ha något liknande i åtanke.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ingen förlust... tror knappast de skulle kunnat släppa något som ens var i närheten av deras gamla mästerverk.

Tror någon är lite väl konservativ...

Inaktiv

jag spelade grim fandango demo - kom ingen vart, men jag kommer ihåg upplevelsen. Spelade monkey island 1 - kom ingen vart där heller. spelade x-wing fighter tyckte det var svårt att styra för x-axis y-axis var åt fel håll, tror jag lyckades ändra det och vips var det lättare att skjuta lede fi, ? man minns det man vill minnas. Jedi knight - var okej men jag tröttnade på att springa runt och leta efter ingenting. Senare hittade jag ett gammalt vilda västern spel, kommer inte ihåg vad det heter kanske inte är lucasarts ens.

Medlem

Tycker folk prisar 1313 lite väl mycket. Visst storyn verkade intressant och den "mogna" Star Wars-känslan hade varit kul att se. MEN, förutom det så såg spelet ut som vilken dussin-covershooter som helst av det gameplay vi fick se. Jag kände mig faktiskt ganska besviken om jag ska vara ärlig, men jag tänkte ändå skaffa spelet i hopp om en bra story.

Medlem

"Den tredje april kände vi en störning i kraften – som om miljoner röster plötsligt skrek ut i förtvivlan och sedan tystnade"

Death star?

Inte spelat något vettigt ifrån denna studie men då är jag inget fan av star wars eller grim fandango eller liknande. Rage all you want men min smak är inte sådan.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

"George Lucas grundade tidernas mest älskade äventyrsstudio. Det är han till höger"

Gör ont i hjärtat att du behöver tillägga att det är han till höger

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ninja Goat:

"George Lucas grundade tidernas mest älskade äventyrsstudio. Det är han till höger"

Gör ont i hjärtat att du behöver tillägga att det är han till höger

hahaha


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Full Throttle, jäklar vad kul man hade med det spelet...

Medlem

Jag kanske talar för mig själv, men jag behöver/kräver en LucasArts Collection på Steam, för ett sunt pris. Jag älskar de gamla klassikerna!


signatur

Nämen!

Medlem

Day of the Tentacle (CD versionen med fullt prat) och Full Throttle är två riktiga klassiker.

Alla de andra är såna jag nött i veckor de också men just dessa två ligger mig varmt om hjärtat.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

The Dig... Full Throttle.... Grim Fandango........ Curse of Monkey Island, underbara tider. The Dig var jävligt svårt, men shit vad bra det kändes.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

För mig har LucasArts varit död sedan 90-talet så jag har redan "sörjt" men visst är det tråkigt att se denna anrika studio nu lägga ner men samtidigt var det nog lika bra eftersom jag nu slipper se ännu fler spel fördärvas. R.I.P. LucasArts

Medlem

"..one more peep!"


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Javas:

Grim Fandango &lt;3

Det är nästan intill omöjligt att inte hitta ett Lucasarts spel som man fullkomligt älskar. Man vill nästan hata Disney för att dom lade ner Lucasarts, visst har det släppts en massa skit från dom under de sista åren, men skulle dom vända sig igen så skulle det nog kunna bli en hel del härliga spel igen

Omöjligt? Om du menar deras adventure spel så håller jag med men inte om du pratar om samtliga spel som de ligger bakom. Force Unleashed verkar vara väldigt mediokert, Force Commander var en stor besvikelse och senaste Kinect spelet verkar vara skrattretande och då är jag ändå ett ganska stort SW-fan.

Medlem
Skrivet av Caravaggio:

En sak jag inte riktigt fattar är att Disney måste ju vara ett av världens största företag just nu. Även om Lucas Arts drogs med röda siffror så måste det ha varit en droppe i havet för Disney.
Skulle varit väldigt lätt för dom att låta Lucas Arts fortsätta göra sin grej. Hoppas ändå att dom gör nån slags dundersamling med alla guldålder spel iaf. Det minsta dom kan göra och med tanke på den storm som satts igång av fansen borde dom ha något liknande i åtanke.

Varför satsa på ett företag som inte längre verkar kunna göra spel som fansen vill ha? Disney gjorde det enda rätta, LucasArts borde ha slagit igen portarna efter Grim Fandango och låtit andra utvecklare ta över utvecklingen av deras spel. De ville tilltala en större massa något som oftast visa sig vara ett stort misstag. Det är uppenbart att utgivare idag inte verkar förstå vad som gör att spel säljer, de tänker väldigt kortsiktigt och detta kommer straffa sig rejält. Ja det fungerar alldeles utmärkt för att tjäna snabba pengar men vill man vara långvarig i den här industrin så kommer man inte överleva utan sina core/hardcore fans något som vi sett prov på den senaste tiden.

Medlem
Skrivet av eatmyshorts:

jag spelade grim fandango demo - kom ingen vart, men jag kommer ihåg upplevelsen. Spelade monkey island 1 - kom ingen vart där heller. spelade x-wing fighter tyckte det var svårt att styra för x-axis y-axis var åt fel håll, tror jag lyckades ändra det och vips var det lättare att skjuta lede fi, ? man minns det man vill minnas. Jedi knight - var okej men jag tröttnade på att springa runt och leta efter ingenting. Senare hittade jag ett gammalt vilda västern spel, kommer inte ihåg vad det heter kanske inte är lucasarts ens.

Jag har spelat en del av deras äldre titlar och jag anser inte alls att det du skriver stämmer. Dark Forces är lika bra idag som det var när jag spelade demot och sedan köpte det. Tie-Fighter är fortfarande är ett väldigt svårt spel som får dagens spel att framstå som lätta. The Dig är ett spel som åldrats väldigt bra rent grafiskt men jag var aldrig ett stort fan av spelet, det är inte i närheten lika bra som LucasArts andra titlar som Monkey Island eller Fate Of Atlantis. Dagens spel är för enkla och ofta slås jag av hur mycket bättre spelen var förr, de må vara grafiskt mer avancerade men det råder ingen som helst tvekan om att de har anpassats för en bredare publik. Har precis kört klart Hitman : Blood Money och det spelet var precis vad jag ville ha av ett Hitman spel och eftersom jag var sugen på mer kollade jag in uppföljaren som inte alls verkar vara ett Hitman spel mer som ett Splinter Cell spel. Återigen så märker jag att de som gjorde det nya spelet helt verkar ha missat varför Hitman var underhållande och utmanande. Det handlar inte om att man kan smyga, vad det handlar om är att spelen inte håller en i handen och visar hur man ska göra för att klara av sina uppdrag.

Spelet du tänker på är antagligen Outlaws.

12
Skriv svar