Teknik and the power it holds

Medlem
Teknik and the power it holds

Det har den senaste tiden varit mycket rabalder kring nerläggningen av Lucas Arts.
Vi fick idag en bra krönika om just dessa här på FZ.
Något jag självfallet tycker är tråkigt, men i retrospekt så har dom inte släppt ett enda spel som intresserat mig sedan Grim Fandango, som krönikan antyder.

Det pratas även mycket här om grafik här på FZ.
Av att dömma på kommentarerna i artikelfälten så har vi väldigt många här som tycker företagen satsar allt för lite på den grafiktekniska biten, att konsoler är en del av detta pga sin tekniska underlägsenhet.

Det är lustigt för varför hände aldrig den teknikrushen "back-in-the-days" där konsoler och PC inte hade direkt många gemensamma spel och därav var ganska oberoende av varandra?

Skitsamma, det intressanta är att med ny teknik öppnar och stänger vi portar.
Portar i bemärkelsen genrer.
När tekniken gjorde det möjligt utvecklade Rockstar sitt GTA III och skapade mer eller mindre en genre vi tar för givet idag.

Men samtidigt som tekniken banar väg för nya saker tar den också död på gamla.
Ovan nämnda Lucas Arts var kungar på 90-talet, då låg tekniken som handen i handsken för deras berömda äventyrspel.
I en värld av 2D var dom kungar, man kan argumentera att nästan allt dom släppte under denna era var bra.
Så i skedet av en övergång till 3D skulle genren aldrig bli sig lik igen.

Grim Fandango släpps och det älskas av dom flesta som sätter tänderna i det.
Jag själv anser det vara det bästa spelet jag spelat och många med mig.
Men som krönikan nämner säljer spelet väldigt dåligt (under 100.000 fysiska kopior på 5 år i US).

Varför det?

Kanske är det för att tekniken banade väg för andra genrer och lämnade andra att dö ut.
Allt mer spelare får upp ögonen för spel som Quake som till fullo använder sig av den tredje dimensionen och dessutom får vi grafikacceleratorer som Voodoo 2 marknadsförda upp i ansiketet varje gång vi öppnar våra spelmagasin och iom detta kanske spelarna sviker den gamla äventyrsgenren.

#blogg

Medlem
Teknik and the power it holds

Oj snälla säg att titeln var en Death-referens ... Gillade även zero punctuation bilden !

Medlem

Ja självklart var det en death-referens

1
Skriv svar