Mmmm skolmat...

Flakmonkey
Mmmm skolmat...

När jag gick i skolan så var jag en av de där som aldrig klagade på maten i skolan. Eller okej det var kanske lite överdrivet, fiskbullarna var ju ingen höjdare direkt, men generellt så tyckte jag att det bjöds på god mat i skolan. Kanske säger det någonting om maten jag bjöds på hemma? Där var det ju rätt mycket blodpudding, lever, kroppkakor pölsa och andra rätter som nog inte ses som kulinariska mästerverk hos gemene man.

Men men det viktiga med det här är inte det faktum att jag gillade maten när jag var yngre utan att den plågar mig nu när jag börjar bli gammal och grå. Inte för att den blivit äcklig, det har jag faktiskt ingen som helst koll på, utan för att jag påväg till jobbet går förbi en högstadieskolas kök. Det är omöjligt att missa lukten och den gör mig så djävulskt hungrig, oavsett om jag ätit frukost eller inte. Jag går där runt 07:40 och börjar redan då längta efter oxjärpar, pannkakor, gulaschsoppa eller något annat härligt som håller på att tillagas i hiskeliga mängder.

Funderar på om jag inte ska börja ta en omväg förbi skolan så att jag slipper lukten, men det känns ju lite lagom löjligt.

#blogg

Medlem
Mmmm skolmat...

Du måste ha turen att gå förbi en mycket bra skola. Jag gillade skolmaten under låg och mellanstadiet, men så fort jag kom upp på högstadienivå så lagades maten någon annanstans och hölls varm av vattenbad i timmar innan den åts. Inte okej.

Medlem

Jag gillade också skolmaten, med undantag från att de aldrig serverade kyckling utan istället hade kalkon som alltid var seg och torr.

Medlem

Jag tyckte all skolmat förutom tjockpannkaka och gröt var ätbar. Tjockpannkaka måste vara det absolut vidrigaste man kan äta. Jag häller hellre ketchup på fiskbullar än att äta sån dynga.

Håller med till hundra procent om det du skriver Simon.
Jag hade turen att gå i en skola med eget skolkök där allt (nästan) lagades från grunden. Och visst har jag tänkt tillbaka på den underbara maten.

En skum sak som hänt är att jag avskyr fisk, kan inte äta fisk, det går bara inte! Men i grundskolan var mina favoriträtter Fisksoppa och fiskburgare, och en av kokerskornas egen komponerade gratäng, fan vad god den var.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Har alltid tyckt att maten har varit OK. Inget mer. Gröten är ett undantag, den var riktigt god faktiskt. Men ibland blev man väldigt fundersam på hur dem tänkte när dem hade cornflakes på vit fisk... Uäääh.

Man lärde sig nog tycka om maten under 12 år. Man är väll rätt lätt påverkad när man 'r liten

Det jag undrar är när det var någon äcklig mat, hur fan lyckades man klara sig på 2 knäckebröd och ett glas mjölk mellan 7-17?

Skulle knappt klara mig till 10 nu om jag inte får äta nått runt 9 haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag har också tyckt om maten under skoltiden, även i gymnasiet.

En maträtt som vi serverades där som jag själv tillagar nu, eftersom jag saknat den så mycket, är deras kebabgryta.

Blir som ett stort frågetecken när man hör barnen idag klaga på maten dom får från samma skola, vilket jag även har ätit då jag jobbade som lärarassistent ett tag och tycker fortfarande inte det är något fel på den.

Inte konstigt att barnen är trött och får dåliga skolresultat när dom inte äter i skolan.


signatur
Flakmonkey

Svensk skolmat måste väl ändå hålla hygglig klass internationellt också? Man har ju sett Jamie Oliver resa runt och se exempel på när det är riktigt hemskt som i England och USA. Kan inte förstå att föräldrarna tillåter att barnen får i sig så mycket smörja, men de vet väl inte bättre helt enkelt. Sen så har man ju också sett exempel från Italien å sådär där det tycks vara fantastisk mat vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur viktigt de tycker det är med råvaror, etc....

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Svensk skolmat måste väl ändå hålla hygglig klass internationellt också? Man har ju sett Jamie Oliver resa runt och se exempel på när det är riktigt hemskt som i England och USA. Kan inte förstå att föräldrarna tillåter att barnen får i sig så mycket smörja, men de vet väl inte bättre helt enkelt. Sen så har man ju också sett exempel från Italien å sådär där det tycks vara fantastisk mat vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur viktigt de tycker det är med råvaror, etc....

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Här har du en typisk vecka för min skola.

Flakmonkey
Skrivet av JimmyJazz:

Här har du en typisk vecka för min skola.

Skulle lätta ta det där framför maten på lunchrestaurangen på jobbet, förutsatt att den smakar okej förstås, och där kostar den 80 kr per dag

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Hamburgare har det serverats sen jag gick i mellanstadiet som jag minns, man fick ett bröd och sen fick man äta potatismos om man ville ha mer. Det är alltså 25 år sedan.

Här är min gamla skolas matsedel.
Verkar som det blir just Hamburgare på fredag
http://meny.dinskolmat.se/iggesunds-skola/print/

Skrivet av JimmyJazz:

Här har du en typisk vecka för min skola.

Och där dök Kebabgrytan upp
Undrar ifall det är en liknande jag blev serverad i skolan, eller om det är ett annat recept


signatur
Medlem

Smakar fint, 80 balubas mot lite (ibland) högljudda ungar är ett lätt val.

Medlem
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av Nosnos:

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Hamburgare har det serverats sen jag gick i mellanstadiet som jag minns, man fick ett bröd och sen fick man äta potatismos om man ville ha mer. Det är alltså 25 år sedan.

Här är min gamla skolas matsedel.
Verkar som det blir just Hamburgare på fredag
http://meny.dinskolmat.se/iggesunds-skola/print/

Skrivet av JimmyJazz:

Här har du en typisk vecka för min skola.

Och där dök Kebabgrytan upp
Undrar ifall det är en liknande jag blev serverad i skolan, eller om det är ett annat recept

Den är god iallafall....

Skrivet av JimmyJazz:

Här har du en typisk vecka för min skola.

Vafän matsedel som app...jaja modernt ska det va

3 rätter o välja på på fredag ...Ooooo det va fint


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av JimmyJazz:
Skrivet av Nosnos:

Svensk skolmat måste väl ändå hålla hygglig klass internationellt också? Man har ju sett Jamie Oliver resa runt och se exempel på när det är riktigt hemskt som i England och USA. Kan inte förstå att föräldrarna tillåter att barnen får i sig så mycket smörja, men de vet väl inte bättre helt enkelt. Sen så har man ju också sett exempel från Italien å sådär där det tycks vara fantastisk mat vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur viktigt de tycker det är med råvaror, etc....

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Här har du en typisk vecka för min skola.

Får ni mat av Sodexo så får ni bra mat.

Medlem
Skrivet av tavener:
Skrivet av JimmyJazz:
Skrivet av Nosnos:

Svensk skolmat måste väl ändå hålla hygglig klass internationellt också? Man har ju sett Jamie Oliver resa runt och se exempel på när det är riktigt hemskt som i England och USA. Kan inte förstå att föräldrarna tillåter att barnen får i sig så mycket smörja, men de vet väl inte bättre helt enkelt. Sen så har man ju också sett exempel från Italien å sådär där det tycks vara fantastisk mat vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur viktigt de tycker det är med råvaror, etc....

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Här har du en typisk vecka för min skola.

Får ni mat av Sodexo så får ni bra mat.

Det beror helt på hur mycket skolan (läs kommunen) betalar Sodexo. I lumpen fick vi mat av Sodexo och det var hur gott som helst, drömmer fortfarande om deras palt ibland. Men det var även Sodexo som ansvarade för maten på högstadiet och gymnasiet och där var den under all kritik.

På högstadiet så hade den som jag sagt rest och vilat i vatten, köttbullarna blev till mos om man så mycket som tittade på dem. Sen hade de någon konstig idé om att eftersom att barn gillar hamburgare och pizza så ska vi såklart inte laga den maten, vilket jag tycker är okej, hellre husmanskost i skolorna. Men problemet var att de bestämde sig att då kommer ungdomarna älska pizzafisk, pizzagryta och allt vad de hittade på. Varje vecka fick vi någon maträtt som de hade på pizzakryddor på och tyckte det var bra så. Sönderkokt potatis och pasta var det med, vilket jag inte förstår hur fan man lyckas med. Koka pastan 7.5-8 min så är den ju klar!

Medlem
Skrivet av joonsson:
Skrivet av tavener:
Skrivet av JimmyJazz:
Skrivet av Nosnos:

Svensk skolmat måste väl ändå hålla hygglig klass internationellt också? Man har ju sett Jamie Oliver resa runt och se exempel på när det är riktigt hemskt som i England och USA. Kan inte förstå att föräldrarna tillåter att barnen får i sig så mycket smörja, men de vet väl inte bättre helt enkelt. Sen så har man ju också sett exempel från Italien å sådär där det tycks vara fantastisk mat vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur viktigt de tycker det är med råvaror, etc....

Är det förresten någon som har koll på om det fortfarande serveras klassiker som lappskojs, fiskbullar, etc i svenska skolor eller om de fått ge vika för mer internationella alternativ som hamburgare och pizza? Inte för att det skulle vara något dåligt, bara nyfiken

Här har du en typisk vecka för min skola.

Får ni mat av Sodexo så får ni bra mat.

Det beror helt på hur mycket skolan (läs kommunen) betalar Sodexo. I lumpen fick vi mat av Sodexo och det var hur gott som helst, drömmer fortfarande om deras palt ibland. Men det var även Sodexo som ansvarade för maten på högstadiet och gymnasiet och där var den under all kritik.

På högstadiet så hade den som jag sagt rest och vilat i vatten, köttbullarna blev till mos om man så mycket som tittade på dem. Sen hade de någon konstig idé om att eftersom att barn gillar hamburgare och pizza så ska vi såklart inte laga den maten, vilket jag tycker är okej, hellre husmanskost i skolorna. Men problemet var att de bestämde sig att då kommer ungdomarna älska pizzafisk, pizzagryta och allt vad de hittade på. Varje vecka fick vi någon maträtt som de hade på pizzakryddor på och tyckte det var bra så. Sönderkokt potatis och pasta var det med, vilket jag inte förstår hur fan man lyckas med. Koka pastan 7.5-8 min så är den ju klar!

Självklart är det så och det beror ju dessutom på vilka det är som tillagar maten. Har själv jobbat för Sodexo för ett tag sedan och för att vara ''buffé-skolmat'' så kan man verkligen inte klaga.

1
Skriv svar