Spelare fick pengarna tillbaka för Bioshock-inledning

Robot
Spelare fick pengarna tillbaka för Bioshock-inledning

En kristen spelare var inte nöjd med de religiösa valen och åberopade ångerrätten.

#bioshock, #valve


Inaktiv
Spelare fick pengarna tillbaka för Bioshock-inledning

Jag tycker inte man ska ge dessa griniga småbarn sina pengar tillbaka. Folk känner sig kränkta över så många småsaker nu för tiden att det är löjligt. I den här takten kommer man inte kunna säga eller göra mycket utan att trampa på någon jävels "rättigheter".

Medlem

Jag är själv kisten men fann inte innehållet stötande, man har olika uppfattningar om saker helt enkelt.


signatur

-It takes a lot to laugh but a train to cry-

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hydraah:

Jag tycker inte man ska ge dessa griniga småbarn sina pengar tillbaka. Folk känner sig kränkta över så många småsaker nu för tiden att det är löjligt. I den här takten kommer man inte kunna säga eller göra mycket utan att trampa på någon jävels "rättigheter".

Fast, precis som jag skriver i nyheten så handlar det egentligen så mycket om att bli kränkt, utan att du faktiskt har rätt att få pengarna tillbaka för en vara du inte är nöjd med. Skälet är ju egentligen ganska oviktigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Hydraah:

Jag tycker inte man ska ge dessa griniga småbarn sina pengar tillbaka. Folk känner sig kränkta över så många småsaker nu för tiden att det är löjligt. I den här takten kommer man inte kunna säga eller göra mycket utan att trampa på någon jävels "rättigheter".

Å andra sidan så är detta ett distansköp och som konsument har man därför 14 dagars ångerrätt vilket denna spelaren utnyttjade.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Geeks Gaming

Säg inte att religiösa kommer bli exakt som PETA nu :S
Så fall vill jag ha ett spel som går ut på att åka tillbaka i tiden och köra upp deras heliga böcker någonstans på deras så kallade "profeter".

Medlem

Snacka om dubbelmoral!
Det är ok att virtuellt döda och ha sig, men att skvätta vatten på huvudet på sin virtuella karaktär är alldeles för stötande mot religionen?
Är man stolt över sina livsval då?

Skulle man få pengarna tillbaka om man spelat färdigt spelet men inte riktigt var nöjd också?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ziern:

Snacka om dubbelmoral!
Det är ok att virtuellt döda och ha sig, men att skvätta vatten på huvudet på sin virtuella karaktär är alldeles för stötande mot religionen?
Är man stolt över sina livsval då?

Skulle man få pengarna tillbaka om man spelat färdigt spelet men inte riktigt var nöjd också?

Fast varför jämföra det med att döda, det var det aldrig tal om. Och det är lustigt att du skriver så, för i Malmbergs brev till Valve jämför han just med flygplatsscenen i Modern Warfare 2, som faktiskt går att skippa.

Citat:

There is no option to turn this particular content off or to bypass or skip it in any way. In Modern Warfare 2, they at least allowed you to skip a particularly offensive level (http://www.destructoid.com/modern-warfare...). This is the same sort of thing for me, but there is no way to skip it in this case.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Ziern:

Snacka om dubbelmoral!
Det är ok att virtuellt döda och ha sig, men att skvätta vatten på huvudet på sin virtuella karaktär är alldeles för stötande mot religionen?
Är man stolt över sina livsval då?

Skulle man få pengarna tillbaka om man spelat färdigt spelet men inte riktigt var nöjd också?

Fast varför jämföra det med att döda, det var det aldrig tal om. Och det är lustigt att du skriver så, för i Malmbergs brev till Valve jämför han just med flygplatsscenen i Modern Warfare 2, som faktiskt går att skippa.

Citat:

There is no option to turn this particular content off or to bypass or skip it in any way. In Modern Warfare 2, they at least allowed you to skip a particularly offensive level (http://www.destructoid.com/modern-warfare...). This is the same sort of thing for me, but there is no way to skip it in this case.

Jag menar att det tycks vara själva dopet som är problemet, inte just specifikt att man inte kan skippa det.
Kan man klara MW2 eller Bioshock utan att döda folk? Jag tycker det borde vara mer kränkande att behöva döda saker jämfört med att bli döpt i en låtsasstory.

Medlem

Löjligt. Var han amerikan med kanske?

Det går alltså inte bra att spela ett spel där ens karaktär ska bli 'döpt', men det är helt Ok att skjuta ner hundratals människor...?

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Hydraah:

Jag tycker inte man ska ge dessa griniga småbarn sina pengar tillbaka. Folk känner sig kränkta över så många småsaker nu för tiden att det är löjligt. I den här takten kommer man inte kunna säga eller göra mycket utan att trampa på någon jävels "rättigheter".

Fast, precis som jag skriver i nyheten så handlar det egentligen så mycket om att bli kränkt, utan att du faktiskt har rätt att få pengarna tillbaka för en vara du inte är nöjd med. Skälet är ju egentligen ganska oviktigt.

Ja, det är ju sant. Jag tar tillbaka det om att han inte borde fått pengarna tillbaka. Det är en bra rätt. Men jag står fast vid att hans anledning är riktigt fånig. Känns som att ifall detta kränkte honom, så lever han antingen väldigt skyddat eller har det väldigt jobbigt varje dag.

Medlem

Självklart ska alla få reklamera produkter om det så önskas. Och skälet till detta är oväsentligt.

Det är klart att vi kan tycka vad vi vill om att personen ifråga valde att inte spela spelet pga sin religösa bakgrund, och jag själv är stor ateist.

Men fördelen med att bo i ett demokratiskt land är att vi får göra våra val utifrån våra åsikter OCH att vi inte behöver vara rädd för att tycka och ifrågasätta saker.

Den här personen ville inte pga sin religion, och fine, då är det så.
Ingen idé att bitcha om det. Var glad att det går göra reklamationer över Steam, och att alla har rätt att säga sitt oavsett religion, bakgrund eller hudfärg.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

14 Dagars ångerrätt på distansköp.. Detta brukar väl gälla vid obruten vara. Men iom att det är digitalt så kan ju en vara inte vara obruten? Det skulle alltså innebära att man kan köpa spelet, spela 13 dagar sen kräva ångerrätt?

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:
Skrivet av Hydraah:

Jag tycker inte man ska ge dessa griniga småbarn sina pengar tillbaka. Folk känner sig kränkta över så många småsaker nu för tiden att det är löjligt. I den här takten kommer man inte kunna säga eller göra mycket utan att trampa på någon jävels "rättigheter".

Å andra sidan så är detta ett distansköp och som konsument har man därför 14 dagars ångerrätt vilket denna spelaren utnyttjade.

Frågan är om du kan använda dig av din ångerrätt då det mer och mer är licenser vi köper?

"Som kund hos xxx har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick."

Medlem

Synd att en del (extrem?)religiösa inte kan särskilja på religion i fantasin/spel och religion i verkligheten. De är dessa få som syns mest och drar ner resten av religionen. Jag antar att just denna person går in lite för mycket i rollen av Booker.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem
Medlem

Hans förlust, nuff said.


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av MaxH:

Synd att en del (extrem?)religiösa inte kan särskilja på religion i fantasin/spel och religion i verkligheten. De är dessa få som syns mest och drar ner resten av religionen. Jag antar att just denna person går in lite för mycket i rollen av Booker.

det är klart att de inte kan skilja på det religon är ju fantasi till att börja med

Medlem

Det är klart att man kan tycka att det är larvigt att kräva pengarna tillbaka för en sån här grej, men samtidigt så ser jag inte direkt att det är ett jätteproblem att folk har rätten att klaga och bli återkompenserade om spelet (varan) i fråga inte är vad de trodde att den var.

Det är ju värt att tänka på att det inte finns någon indikation i Infinites marknadsföring att det innehåller väldigt känsliga religiösa motiv, så det är inte helt otänkbart att folk köper det utan att inse vad de betalat för. Det är ju problemet när man skapar ett kontroversiellt spel och marknadsför det som ett FPS-vilket-som-helst.

Medlem

Jag tycker det är rätt att han fick göra ett återköp av spelet, det borde alla få ha rätt att göra, men jag tycker det är hyckleri att man gör det av religiöst skäl.
Dopet i bioshock, liksom religionen i spelet, lånar såklart av kristendomen vilket är ganska uppenbart, precis så som alla andra religioner lånar av varandra. Skillnaden är att Bioshock är öppen fiction, dvs påhittad, precis som nästan alla filmer (som inte baserar sig på en riktig historia då).

Och ta bara en sak som julen, där kristna firar jesus födelse. Såvitt jag minns från religionskursen i gymnasiet så har det en gång i tiden startat och varit en nordisk sed, kallat midvinterblot. Just saying...^^

Avstängd
Skrivet av Ziern:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Ziern:

Snacka om dubbelmoral!
Det är ok att virtuellt döda och ha sig, men att skvätta vatten på huvudet på sin virtuella karaktär är alldeles för stötande mot religionen?
Är man stolt över sina livsval då?

Skulle man få pengarna tillbaka om man spelat färdigt spelet men inte riktigt var nöjd också?

Fast varför jämföra det med att döda, det var det aldrig tal om. Och det är lustigt att du skriver så, för i Malmbergs brev till Valve jämför han just med flygplatsscenen i Modern Warfare 2, som faktiskt går att skippa.

Citat:

There is no option to turn this particular content off or to bypass or skip it in any way. In Modern Warfare 2, they at least allowed you to skip a particularly offensive level (http://www.destructoid.com/modern-warfare...). This is the same sort of thing for me, but there is no way to skip it in this case.

Jag menar att det tycks vara själva dopet som är problemet, inte just specifikt att man inte kan skippa det.
Kan man klara MW2 eller Bioshock utan att döda folk? Jag tycker det borde vara mer kränkande att behöva döda saker jämfört med att bli döpt i en låtsasstory.

Och faktum är att det är inte bara i kristendom man döper. Man gör det i många religioner, och jag kan inte förstå hur denna människa kunde tolka dessa snubbar i bioshock som kristna.
Vad jag märkte så dyrkade dom inte självaste gud utan en annan och dom gjorde inget som var i liknelse med vad kristna tror på och gör.

Detta går egentligen för långt, låt spelen vara och sluta bli kränkt för allt som är i dom.

Medlem
Skrivet av Sebovich:

14 Dagars ångerrätt på distansköp.. Detta brukar väl gälla vid obruten vara. Men iom att det är digitalt så kan ju en vara inte vara obruten? Det skulle alltså innebära att man kan köpa spelet, spela 13 dagar sen kräva ångerrätt?

Förmodligen tittar dem väl på speltid också. Antar att han inte hade många minuter med spelet innan han stängde av. Har du spelat i flera timmar och sedan vill kalla det nytt och vill ångra köpet går det förmodligen inte.

Tyckte det var bra av Valve att ta den reklamationen. Samma om man köper ett spel och man inte har så häftig dator som klarar av det. Då ska man också kunna reklamera.

Medlem
Skrivet av drsnap:

Självklart ska alla få reklamera produkter om det så önskas. Och skälet till detta är oväsentligt.

Det är klart att vi kan tycka vad vi vill om att personen ifråga valde att inte spela spelet pga sin religösa bakgrund, och jag själv är stor ateist.

Men fördelen med att bo i ett demokratiskt land är att vi får göra våra val utifrån våra åsikter OCH att vi inte behöver vara rädd för att tycka och ifrågasätta saker.

Den här personen ville inte pga sin religion, och fine, då är det så.
Ingen idé att bitcha om det. Var glad att det går göra reklamationer över Steam, och att alla har rätt att säga sitt oavsett religion, bakgrund eller hudfärg.

Klart som fan att skälet spelar roll annars kan jag ju spela igenom hur många spel som helst för att sedan kräva tillbaka pengarna då jag inte tyckte spelen var roliga?

Tycker det är sjukt hur du kan kräva tillbaka pengarna för att du tyckte att en viss del var stötande, i MW2 var det ju en ganska sjuk del man kunde skippa men det här ju i mina ögon trams.

"Its not like playing as Shepard in Mass Effect; I'm not being me, I'm Booker DeWitt. Booker DeWitt don't give a shit,"


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Haha dagens skratt. Borde det inte isf störa mig som ateist? Nej det gör det inte :). Haha vad ska man säga xD.

Avstängd
Skrivet av ForrestFox:

Jag tycker det är rätt att han fick göra ett återköp av spelet, det borde alla få ha rätt att göra, men jag tycker det är hyckleri att man gör det av religiöst skäl.
Dopet i bioshock, liksom religionen i spelet, lånar såklart av kristendomen vilket är ganska uppenbart, precis så som alla andra religioner lånar av varandra. Skillnaden är att Bioshock är öppen fiction, dvs påhittad, precis som nästan alla filmer (som inte baserar sig på en riktig historia då).

Och ta bara en sak som julen, där kristna firar jesus födelse. Såvitt jag minns från religionskursen i gymnasiet så har det en gång i tiden startat och varit en nordisk sed, kallat midvinterblot. Just saying...^^

samt så är det inte bara i kristendomen man döper många religioner använder sig av det. Och tror dopet är något som fanns före innan kristendomen kom till om jag inte har helt fel.

Medlem

Inför en varningsetikett som meddelar alla trångsynta fantasilösa hycklare att spelet kanske inte är något för dem så slipper vi förhoppningsvis mer gnäll från religiöst pack...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Så sugen på dra igång diskussionen vad religions frihet egentligen innebär och hur fel all religion är. Men håller mig lugn
Detta är helt klart publish stunt av nån religiös organisation.
Men valvet har gjort rätt genom att bara ger refund och inte gjort nåt större av det. Men risken är att detta kanske bara är en början på väldiga högljuda personer som vill ändra lager och regler så de passar deras världs syn.

Medlem

Fan va kul skjuta huvudet av folk!!! Va fan är det här, dop? Vad tror de håller på med... Jävla idioter.

Medlem

Alltid dessa jävla religioner.

Muslimer blir arga över någon tavla i CoD och nu någon kristen istället som whinar.

Var det inte någon jude också för någon månad sedan som klagade över nåt?

Jisses.

Inaktiv

Är detta Valves beryktade "one refund per customer"?

Annars är det ju kalas, om man kan få pengarna tillbaks utan att behöva ge någon anledning. Ska testa det nästa gång jag är missnöjd.

Frågan är om man kan begära pengarna tillbaks för Hitman Absolution pga att det är dåligt? Eller har det gått för lång tid nu kanske?

123
Skriv svar