Inget ljud i datorn

Medlem
Inget ljud i datorn

Hej

När jag starta datorn idag så kom det inte ut något ljud ur mina högtalare, fungerade perfekt igår.
Ljudet går via en hdmi kabel in i min förstärkare. Testade andra hdmi kablar men fungerade icke.

Har kollat runt på nätet nu i 2 timmar och inte kommit fram till något.

Har felsökt men står att det inte finns något problem,

Vad kan problemet vara? Tacksam för svar!

Medlem

Kollat att du valt rätt uppspelningsenhet?
Vista & Win7/8: Kontrollpanelen->Ljud->Uppspelning-> Välj "rätt" HDMI-enhet, klicka på knappen 'Standard' och klicka på OK.


signatur

no remorse

Medlem

Kollade det nu, den var inställd på standard. När jag t.ex. har på Spotify så så ser man att nivåerna på volymkontrollen rör sig iaf. Känns märkligt att ljudet bara försvinner, när det funka dagen innan.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Kollade det nu, den var inställd på standard. När jag t.ex. har på Spotify så så ser man att nivåerna på volymkontrollen rör sig iaf. Känns märkligt att ljudet bara försvinner, när det funka dagen innan.

Låter kanske dumt, men kolla så att den ljudenheten inte blivit mutad.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Kollade det nu, den var inställd på standard. När jag t.ex. har på Spotify så så ser man att nivåerna på volymkontrollen rör sig iaf. Känns märkligt att ljudet bara försvinner, när det funka dagen innan.

Vad har du för förstärkare?


signatur

no remorse

Skägg.
10 Chambers

Funkar det med hörlurar eller liknande?


signatur
Medlem

Om det som ovan, fungerar med hörlurar direkt från ljudport kan det vara drivarna till grafikkortet som pajjat ur. HDMI går ju via ditt grafikkort och analoga utgångar via ditt moderkort eller ljudkort. Kan vara värt att installera om gafikdrivarna om du får ut ljudet analogt.

Medlem

Det är en Onkyo TX-NR609, testade med hörlurar men fortfarande inget ljud. Och ljudenheten är inte mutad. Jag laddade ner nya drivrutiner från AMDs hemsida för en månad sen, men kan testa att installera om grafikdrivarna som du säger N00bTr00per. Kan det inte vara en uppdatering från Windows som ställer till det annars?

Medlem

Trixet är att du bör koppla in hörlurarna direkt i datorn för att se om det analoga ljudet funkar. Då vet man om windows kan leverera ljud alls. En windows-uppdatering kan absolut sabba drivare. Om du kollar återställningspunkterna i windows för innan senaste patchningen så kan du testa att rulla tillbaka patcharna. du förlorar inget som du sparat på datorn, den tar bara bort patchar och återställer registerändringar. Klicka på Start , Alla program , Tillbehör , Systemverktyg , och klicka sedan på Systemåterställning .

Fanns en pedagogisk instruktion här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Titta under Återställa, det andra stycket.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Det är en Onkyo TX-NR609, testade med hörlurar men fortfarande inget ljud. Och ljudenheten är inte mutad. Jag laddade ner nya drivrutiner från AMDs hemsida för en månad sen, men kan testa att installera om grafikdrivarna som du säger N00bTr00per. Kan det inte vara en uppdatering från Windows som ställer till det annars?

Har läst att vissa Onkyo har problem med HDMI då de går ner i nåt slags hybrid stand-by när de inte används. Tricket var att göra receivern strömlös (dra ur kontakten) för att sedan starta upp den igen. Vet inte om det gäller för din modell specifikt, men kanske är värt ett försök.


signatur

no remorse

Medlem

Jag testade allt ni skrev, när jag kopplade in hörlurarna i datorn så fick jag ljud. Testade dessutom att göra receivern strömlös, men fortfarande inget ljud. Och tillslut så gjorde jag en systemåterställning och tog bort den senaste uppdateringen från Windows och vips så funka ljudet Tack som fan för alla svar! Hade aldrig kunnat lista ut det annars. Tack än en gång

Medlem

grejt! Nu är det bara identifiera fulingpatchen och vänta på en fix för den. Kan ju till och med finnas en patch som patchar patchen

Medlem
Skrivet av N00bTr00per:

grejt! Nu är det bara identifiera fulingpatchen och vänta på en fix för den. Kan ju till och med finnas en patch som patchar patchen

Jag tänker inte uppdatera på länge iaf

1
Skriv svar