Mass Effect & Mass Effect 2

Medlem
Mass Effect & Mass Effect 2

Tjenare Lådfolket!

Det är första gången jag skriver i denna del av forumet, är från PCVärlden, och en av PCfolket. Men har på senare tid besök PS3folket och deras värld. Och nu funderar jag på att besöka er, här i Lådvärlden!

Det ligger till såhär. Jag testade första gången ME på PC, och det var helt okej, schysst grafik och story. Men jag spelade inte klart spelet, för att jag kände att det inte riktigt var ett PC Spel. Ville spela det på konsol, men då tiden var annorlunda blev det aldrig av, och först nu när ME2 visar upp sig, börjar jag bli sugen.

Men ett litet dilemma återstår; borde jag spela ME innan jag sätter tänderna i ME2?


signatur

Niet.

Medlem

Ja, det är nästan ett måste, storyn hör ju ihop och storyn äger så jag tycker att du ska lira klart ettan först.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Om du ska lira det på Xbox 360 så kan du överföra din karaktär från ettan till tvåan har jag för mig. Det är också en orsak att dra igenom det på boxen.


signatur

Videomupp

Medlem

Det är som sagt nästan ett måste att lira igenom ettan först. Storyn är inte helt lätt att förstå, men det underlättar om du har upplevt ettan.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av MilleX:

Ja, det är nästan ett måste, storyn hör ju ihop och storyn äger så jag tycker att du ska lira klart ettan först.

Okej, ja det låter nästan logiskt.
Då ska jag först införskaffa mig en krysslåda, och sedan spelet. När det kommer. 2:an dvs. Ettan kan jag ju köpa direkt med lådan!

Skrivet av WaltX:

Det är som sagt nästan ett måste att lira igenom ettan först. Storyn är inte helt lätt att förstå, men det underlättar om du har upplevt ettan.

Men du säger att storyn är inte helt lätt att förstå, skulle ni kunna berätta hur ni uppfattat den? För jag har inget minne alls från ME. Har inte en aning om vad det handlade om. Kanske inte i detalj då jag ska spela spelet, men bara låte sådär på ytan, så att jag har en aning!

Skrivet av WildThing:

Om du ska lira det på Xbox 360 så kan du överföra din karaktär från ettan till tvåan har jag för mig. Det är också en orsak att dra igenom det på boxen.

Det var bra att veta! Det ska jag komma ihåg!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:
Skrivet av WaltX:

Det är som sagt nästan ett måste att lira igenom ettan först. Storyn är inte helt lätt att förstå, men det underlättar om du har upplevt ettan.

Men du säger att storyn är inte helt lätt att förstå, skulle ni kunna berätta hur ni uppfattat den? För jag har inget minne alls från ME. Har inte en aning om vad det handlade om. Kanske inte i detalj då jag ska spela spelet, men bara låte sådär på ytan, så att jag har en aning!

Du kan läsa om storyn här. Men jag rekommenderar dig att spela igenom spelet först, för annars blir du spoilad.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ah, schysst. Tänkte inte att det fanns på Wikipedia. Många tack.
Nej, jag borde väl inte det. Men kanske tar en liten peek.

Hur många speltimmar rör det sig om i ettan? Och vad har ni för förväntningar på tvåan?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Hur många speltimmar rör det sig om i ettan? Och vad har ni för förväntningar på tvåan?

Gör man de flesta sidouppdragen så kan det ta cirka 15-20 timmar (beroende på svårighetsgraden du väljer). Du kommer inte att nå den högsta ranken (60) under en genomspelning, så du får spela igenom kampanjen en eller två gånger till (beroende på svårighetsgraden här också). Jag har själv spenderat cirka 35 timmar på Mass Effect.

Förväntningarna är skyhöga. BioWare har lagt ribban riktigt riktigt högt redan från den första delen av en trilogi. Men enligt det jag har sett av Mass Effect 2 hittills, så har uppföljaren potential att höja ribban ytterligare.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Theade:

Hur många speltimmar rör det sig om i ettan? Och vad har ni för förväntningar på tvåan?

Gör man de flesta sidouppdragen så kan det ta cirka 15-20 timmar (beroende på svårighetsgraden du väljer). Du kommer inte att nå den högsta ranken (60) under en genomspelning, så du får spela igenom kampanjen en eller två gånger till (beroende på svårighetsgraden här också). Jag har själv spenderat cirka 35 timmar på Mass Effect.

Förväntningarna är skyhöga. BioWare har lagt ribban riktigt riktigt högt redan från den första delen av en trilogi. Men enligt det jag har sett av Mass Effect 2 hittills, så har uppföljaren potential att höja ribban ytterligare.

Ah, jag håller med. Äckligt höga förväntningar. Storyn vrålrockade i Mass Effect. Bra idéer växer på träd, men ett bra genomförande är ovanligare.
Idén bakom Mass Effects story var i en klass för sig, och Bioware är så sjukt bra på att skapa en levande och trollbindande spelvärld.

Som sagt, äckligt höga förväntningar. jag ska dock försöka hålla mig undan från hypen från och med nu, annars kanske man hinner spoila för mycket innan release.

Medlem

Okej. Börjar bli riktigt sugen. Men är det värt att införskaffa sig en låda? Jag har redan PS3:an, och det känns lite skumt att ha båda, men samtidigt vill jag gärna spela ME.

Som jag sa tidigare spelade jag PC-versionen, men jag tyckte att det inte riktigt var rätt. Det kändes som ett konsolspel. Men om jag ska vara riktigt ärlig, så visste jag inte att det var box-exklusivt, förens jag dräglade över ME2.

Så jag har ett litet dilemma. Plus att jag heller inte riktigt tycker om lådans kontroller, men jag vill spela ME. Haha. Låter kanske som om jag är en liten 15-åring, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Spelat Dragon Age, och vet sedan tidigare att BioWare levererar! Och det var därför jag kämpade mig igenom en hel del timmar av PC-versionen av ME. Även fast det inte riktigt kändes rätt.

-

Har ni några nybörjartips för en låt oss säga grön ME fantast?


signatur

Niet.

Medlem

Har du tvåtusen spänn att spendera så tveka inte. Mass Effect serien kommer att bli en trilogi, så det kan vara skönt att äga en Xbox då Mass Effect 2- och 3 släpps.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Okej. Vilken låda ska man satsa på? Eliten är inte dyr? Två kakor, plus att den är svart, matchar ps3an. Det är inte så farligt. Är det någon skillnad på lådorna, utöver hddn?

Och vart hittar jag ME? Letat, finns nästan ingenstans.


signatur

Niet.

Medlem

Eliten har en HDD på 120gig med, premium har 60gig har jag för mig. Alla X-lådor har HDMI nu mera tror jag med. (lite osäker på om Arcade versionen har det dock)

Men Elite får du ju nu för runt 2600 inkl 2 spel (Pure och något LEGO spel tror jag)

Är super nöjd med min Elite, räcker att den är svart så blir det köp med en gång för min del på nästan allt

Har du kollat på Media Markt eller discshop.se eller liknande web-affär efter ME? Annars kan du alltid köpa det via Xbox Live, kostar runt en 350kr (men man vill ju helst ha fodral och känslan av att hålla spelet i handen efter inköp)

Medlem

Skillnaden är utrymmet på hårddisken som du skriver. Annars är det inga större skillnader. Eliten ska vara bättre byggd och ha bättre hårdvara för att minska risken för "RROD".

Spelet kan du köpa hos Discshop bland annat.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Du kan också gå in i någon Onoff,siba eller elgiganten affär om du inte vill ha ME classics.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Du kan också gå in i någon Onoff,siba eller elgiganten affär om du inte vill ha ME classics.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Ska ta en sväng förbi dom ställena, onoff, elgiganten, media markt etc. Tusen tack för alla svar. Ska se över min ekonomi, det borde inte vara några problem.

Vill dock inte döda tråden än. Vill veta mer om ME och ME2, och jag känner att det bästa sättet är att fråga folk som tycker om spelen, och har spelat dom.

Hur funkar det med klasserna och sånna saker? Vad finns det för klasser, och vilka/vilken tycker ni var den bättre av dom? Eller kanske den roligare?


signatur

Niet.

Medlem

All information om spelet och dess klasser finns att läsa om på nätet. Jag kommer inte ihåg vilka som finns just nu.

Jag har bara spelat som "Soldier" (eller vad klassen nu heter). Ville levla upp till lvl 60 med en karaktär, vilket tar sin tid, så jag har inte hunnit börja spela med en ny karaktär och ny klass.

I ME2 tänkte jag välja en helt annorlunda klass. Typ engineer eller något


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Eller så köper du bara en 360-handkontroll och pluggar in den i din PC.

Konsollig kontroll - Check
Högre upplösning - Check
Bättre grafik - Check
Billigare? - Check

Varför inte, liksom?


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av q0rra:

Eller så köper du bara en 360-handkontroll och pluggar in den i din PC.

Konsollig kontroll - Check
Högre upplösning - Check
Bättre grafik - Check
Billigare? - Check

Varför inte, liksom?

Det där lät inte då jäkla dumt, den tanken har dock aldrig slagit mig. Den ska jag suga på!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:
Skrivet av q0rra:

Eller så köper du bara en 360-handkontroll och pluggar in den i din PC.

Konsollig kontroll - Check
Högre upplösning - Check
Bättre grafik - Check
Billigare? - Check

Varför inte, liksom?

Det där lät inte då jäkla dumt, den tanken har dock aldrig slagit mig. Den ska jag suga på!

Nu kanske jag far med osanning, men tror inte Mass Effect har gamepad support till PC.

Finns dock en mod som ska rätta till det: http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Personligen äger jag spelet både till PC och 360. Föredrar att spela det på 360 helt klart. Skaffade det till PC först och förstod inte alls hypen runt spelet och la undan det sen kom jag över det billigt till 360 och blev frälst. Kan spela det på högsta upplösningarna på PC, men tänker inte på skillnaden ändå. Jag är å andra sidan relativt ointresserad av grafik.

Gillar interfacet och styrningen mycket bättre till 360. När jag skulle köra det på PC kände jag mig bara handikappad, men det var nog till stora delar för att jag inte var bekväm att styra med tangentbord och mus.

Medlem

Bokade precis Mass Effect 2!


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Jag har tidigare klarat 1:an på PC men ska idag inhandla det till xbox eftersom jag tänkt förhandsboka 2:an till boxen. Några tips på vilken klass man ska spela för att göra upplevelsen mer intressant? Spelade som Infiltrator förra gången vilket var lite av en besvikelse. Sniper rifle var en tråkig vapenklass och hacking eller vad det nu var kändes trist.


signatur

12:50. Press Return

Medlem

Om du tycker mer om att rusa in i striden och döda fiender på närmare håll så kanske Vanguard eller Soldier kan vara något (beroende på vad du tycker om biotics)? Det går med adept också om man ger den shotgun som bonus talent (min personliga favorit)

Medlem

Det lutar åt Vanguard eller Adept. Blir nog Adept, kommer sakna tactical armor men vill inte missa någon bio-talent. Shotgun gillade jag inte så det missar jag gärna.


signatur

12:50. Press Return

Medlem

Jag kommer nog att lira Vanguard i 2:an. Lift och throw kryddade striderna rätt rejält.

Inte för att jag är så speciellt sugen på att ha en biotic-Shephard, då jag tänker mig honom som en "riktig människa" med kunskaper inom vapen och teknik istället för "magi"

* Vet någon förresten hur biotics kommer att fungera i 2:an? I ettan hade du en verkningsradie på din lift (andra biotics också, me thinks). Men vad jag kan minnas så kunde du bara använda den mot en fiende i taget.

Det skulle vara coolt att blåsa iväg en throw i en lång korridor fylld med fiender och se hur alla blåser iväg som höstlöv.

Det kanske gick i Mass Effect också, jag kommer inte ihåg.

Medlem

Det går också till en viss grad i mass effect men har hört att det är en ny throw mekanik (säkert till andra biotic krafter också) i ME2, så det kanske kan vara en sak att förvänta sig

Sen är biotics något biologiskt och teknologiskt! Kommer inte riktigt ihåg hur det funkade men det står en del om det i codex

Medlem
Medlem

great. man sitter på små nålar för mass effect 2 och så får man ett mail från webhallen att collectors edition har blivit försenad till 2:a-4:e feb pga ett tillverkningsfel....ghaaaaa. Nu gråter en vuxen pojke

Medlem
Skrivet av blodChoklad:

great. man sitter på små nålar för mass effect 2 och så får man ett mail från webhallen att collectors edition har blivit försenad till 2:a-4:e feb pga ett tillverkningsfel....ghaaaaa. Nu gråter en vuxen pojke

Lider med dig. Orkar inte vänta ännu en vecka, så jag bokade standardutgåvan istället.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

12
Skriv svar