Robot
Gemini Rue

Det krävs inte gigantiska plånböcker eller hundratals utvecklare för att skapa de största spelupplevelserna. Ibland räcker det med en man och ett spel; Joshua Nuernberger och hans mästerliga enmansshow Gemini Rue.

#gemini-rue, #the-secret-of-monkey-island


Medlem
Gemini Rue

Spelade de för snart två år sen, men jag minns fortfarande den där härliga Blade Runner känslan som spelet gav ifrån sig. Klart värt 5 av 5

Medlem

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Ser dock inte vad det har för betydelse vad huvudpersonen har för kön eller hudfärg.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fargo:

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Det släpptes alldeles nyss till Ios och då tyckte vi att det var på sin plats att recensera det. För ärligt talat var det dumt av oss att inte göra det sist.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fargo:

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Ser dock inte vad det har för betydelse vad huvudpersonen har för kön eller hudfärg.

Ja du, det är en gåta för mig också. Journalister verkar älska ta upp det i de mest konstiga situationer. Han kanske fick en klapp på axeln av chefen och en liten bonus för att ha stoppat in det, vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Fargo:

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Ser dock inte vad det har för betydelse vad huvudpersonen har för kön eller hudfärg.

Ja du, det är en gåta för mig också. Journalister verkar älska ta upp det i de mest konstiga situationer. Han kanske fick en klapp på axeln av chefen och en liten bonus för att ha stoppat in det, vad vet jag.

*Hon

Det rör sig ju allena om en högst individuell åsikt angående stereotypa karaktärer - vilket vita, sura detektiver nu kan tänkas klassas som.

Medlem

Fantastiskt spel, borde nästan köra igenom det snart igen.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Fargo:

Ser dock inte vad det har för betydelse vad huvudpersonen har för kön eller hudfärg.

Skrivet av Eight08:

Ja du, det är en gåta för mig också. Journalister verkar älska ta upp det i de mest konstiga situationer. Han kanske fick en klapp på axeln av chefen och en liten bonus för att ha stoppat in det, vad vet jag.

För det första: jag som skrivit denna recension är KVINNA.

För det andra: Det är de här attributen den stereotypa Noir-detektiven har. I recensionen skriver jag dessutom att vi delar in oss i färdiggjorda fack. Så det är en koppling till det jag skrev i första stycket.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

'She's a lady' som Tom Jones sjunger.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Aldrig hört talas om spelet förrän nu, blir definitivt en titt.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Fargo:

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Det släpptes alldeles nyss till Ios och då tyckte vi att det var på sin plats att recensera det. För ärligt talat var det dumt av oss att inte göra det sist.

Det håller jag med om. Men bättre sent än aldrig.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

För det andra: Det är de här attributen den stereotypa Noir-detektiven har. I recensionen skriver jag dessutom att vi delar in oss i färdiggjorda fack. Så det är en koppling till det jag skrev i första stycket.

Men ändå gav du spelet en femma? Då verkar det ju inte ens spela någon roll.
Personligen bryr jag mig föga om huvudpersonen är man/kvinna, svart eller vit. Om han/hon är stereotypisk eller ej.
Är spelet bra, är det bra.
Men du har givetvis rätt till din åsikt, precis som jag har rätt till min.
PS: Jag är medveten om att du är kvinna. Antar att det dock inte var mig du riktade den kommentaren till.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Men ändå gav du spelet en femma? Då verkar det ju inte ens spela någon roll.
Personligen bryr jag mig föga om huvudpersonen är man/kvinna, svart eller vit. Om han är stereotypisk eller ej.
Är spelet bra, är det bra.
Men du har givetvis rätt till din åsikt, precis som jag har rätt till min.
PS: Jag är medveten om att du är kvinna. Antar att det dock inte var mig du riktade den kommentaren till.

Jag får en känsla av att du missförstår min poäng. Spelet målas upp på ett helt annat sätt i sin inledning med Delta-Six i Sector 7. Som Nuernberger säjer i en intervju (minns inte var) så är hans huvudsyfte med att utveckla spel att berätta en historia och få en att bli känslomässigt engagerad i karaktärerna. En person som Azriel är en jag är lite mätt på. Inte för att han är man eller vit eller medelåldersbajsnödig. Jag har inte något emot dessa attribut och det är absolut inget jag skulle sänka betyget för. Snarare för att sammanförningen av alla dessa kategorier = Azriel = någon jag inte brukar sympatisera med och som sällan brukar visa karaktäristiskt djup. Men även för att den typen av karaktär gjorts så många gånger förut i Noir-sammanhang.

Nej, jag riktade inte den delen av kommentaren till dig. Skulle absolut ha varit tydligare där!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Köpte det för dagar sen, helt underbart spel. Rekommenderas!

Medlem

Tack, det var då verkligen på tiden att denna pärla fick lite valbehövd uppmärksamhet!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Fargo:

Varför står det att releasedatumet var iår i april? Det stämmer inte ens.
Bra recension dock. Tyvärr gammalt spel vid det här laget. Men helt klart att rekommendera, grymt spel.

Det släpptes alldeles nyss till Ios och då tyckte vi att det var på sin plats att recensera det. För ärligt talat var det dumt av oss att inte göra det sist.

Ingen android version?

Medlem

Riktigt bra recension! Blev lite förvånad över den väldigt personliga inledningen. Den kom lite som en käftsmäll, fast en bra och befogad sådan, när Kerstin knyter ihop säcken i den andra delen av recensionen.

Blir helt klart att testa detta, om den kommer till Android också?

Medlem

Rejält bra recension. Var också första gången jag läste om spelet. Gracias!

Medlem

Köpte det på GOG.com för kanske ett halvår sen, har dock inte spelat det än. Men efter den här recensionen får det bli väldigt snart

Inaktiv

Grym recension! Har haft det här spelet sedan det släpptes på GOG.com

Kan varmt rekommendera det till alla som vill ha en lite annorlunda peka-och-klicka upplevelse, men som ändå har den där old school-känslan.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

phi
Medlem

Riktigt bra "peka och klicka"-äventyrsspel. Alla som gillar/gillade de gamla oldschoolspelen borde spela Gemini Rue.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Tack, det var då verkligen på tiden att denna pärla fick lite valbehövd uppmärksamhet!

Det håller jag absolut med om! ^^

Skrivet av Dashiva:

Riktigt bra recension! Blev lite förvånad över den väldigt personliga inledningen. Den kom lite som en käftsmäll, fast en bra och befogad sådan, när Kerstin knyter ihop säcken i den andra delen av recensionen.

Blir helt klart att testa detta, om den kommer till Android också?

Tack! Kul att du gillar den Jag kände att den personliga inledningen hörde hemma här. Spelar man spelet till slutet så tror jag att man förstår min identitetskris ännu mer. Men fick jobba hårt för att inte spoila.

Skrivet av 73mpl4R:

Rejält bra recension. Var också första gången jag läste om spelet. Gracias!

Tack! ^^ Jag hade hört om det och att det skulle vara bra. Men hade ingen aning om att jag skulle bli såhär kär. Men ja, det är långt ifrån alla som hört talas om denna pärla.

Skrivet av SToFo:

Grym recension! Har haft det här spelet sedan det släpptes på GOG.com

Kan varmt rekommendera det till alla som vill ha en lite annorlunda peka-och-klicka upplevelse, men som ändå har den där old school-känslan.

Tack så mycket Ja spelet är verkligen unikt på många sätt och vis!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Jag glömde förresten skriva mer ingående om varför jag till en början störde mig på Azriel. Kan förklara här i en kommentar. Förutom det jag skrivit i recensionen och lite i kommentarsfältet så - anledningen till att jag uppfattade honom som sur var för att om man gjorde fel så lät han förbannad. Jag har alltid haft svårt för karaktärer i äventyrs- och pusselspel som kommenterar allt man gör och vars ton får en att känna sig dum i huvudet. Ibland är blir det roligt, som det exemplet jag tog upp. Men för det mesta tar det emot.

Så. Det var bara det jag ville lägga till.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Skulle gärna vilja se Kerstin skriva en recension på något "stor-budget"-spel, då jag tycker hennes recensioner är riktigt bra.

Medlem

Åå! detta lir verkar ju skit ballt! så skönt att det är många som idag förstår att ett spel inte är bra bara för att grafiken är bra..
å btw vi äldre gillar denna grafik stil, så klart


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av luftman:

Skulle gärna vilja se Kerstin skriva en recension på något "stor-budget"-spel, då jag tycker hennes recensioner är riktigt bra.

Jättekul att du gillar mina texter! värmer!

I år har jag recenserat DmC, MGR:R och Luigi's Mansion 2. Så det händer att jag skriver om konsolspel. Däremot har det inte släppts så mycket i år som faller mig i smaken. Och de spel jag velat recensera har jag inte varit ensam om att vara sugen på. Haha!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Tack för denna recension. Jag hade inte hört talas om detta spel innan jag läste detta och skaffade spelet idag. Riktigt bra spel måste jag säga. Skulle nog inte gå så långt som att säga 5/5 men det var ett nöje att spela igenom spelet i alla fall!

Medlem

Skulle passat perfekt att skriva om detta spelet året 1999, då dess kvalitet och grafik var relevant..

Det spelet måste vara vad - 4-5 spelgenerationer efter?..

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tack för denna recension. Jag hade inte hört talas om detta spel innan jag läste detta och skaffade spelet idag. Riktigt bra spel måste jag säga. Skulle nog inte gå så långt som att säga 5/5 men det var ett nöje att spela igenom spelet i alla fall!

Varsågod! Jag vägde mellan 4/5 och 5/5. Hade blivit 9/10 om vi hade haft den betygsskalan. Kände att den var värd en femma med tanke på att en ensam student ligger bakom det. Och så är jag en sucker för oväntade vändningar och spel som får en att tänka.

Skrivet av the_apollo:

Skulle passat perfekt att skriva om detta spelet året 1999, då dess kvalitet och grafik var relevant..

Det spelet måste vara vad - 4-5 spelgenerationer efter?..

Kallas retro och det är ganska hippt att använda sig av pixelgrafik nu. Så det är gjort med flit och inte på grund av bristande kvalitet.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

12
Skriv svar