Kan överklocking skada datan?

Kan överklocking skada datan?

Tjena. Jag är ganska sugen på att försöka optimera min pc och hört lite om det här med överklockning. Det är ju typ som att trimma daton, men kan den ta skada av att göra detta?


signatur

I`M GOING CAKELESS!

Medlem

klart datorn tar skada om du gör fel
hög klockfrekvens och du har dålig kylning cpu brinner up
högvolt på minnen dom brinner upp
m.m

fixa vattenkylning först sen läs igenom diverse forum sweclockers m.m


signatur

mm

Medlem

Läs guider för hur du överklockar, viktigaste är att ha koll på att komponenterna inte blir för varma, det är väl det som är den enda egentliga faran. Det kräver dock att du testkör dom utförligt så att du kan se att de inte blir överhettade vid långvarig hög belastning.

Testpilot

Ja det går o paja om du är oförsiktig.

Börja med enkel klockning utan att höja spänningar på komponenterna , då är man rätt säker då det finns skyddsmekanismer som stänger av datorn om det blir för varmt.

Börja med små ökningar och testa alltid med nåt benchmarkprogram för att kolla att din överklockning är stabil.

Nyare moderkort har till och med inbyggda automatiska överklockningar som man kan köra som är helt säkra.

Medlem

CPU-Z, Core Temp och Prime 95.

Prime 95 använder du för att belasta processorn. Programmet belastar processorn till 100%, det du då gör att starta de andra programmen(Core Temp och CPU-Z) och kollar temperaturen på kärnorna, volten samt frekvensen(mest temperaturen).

Läs mer på sweclockers/youtubeguider.

Tänk på att prime alltså belastar 100%, väldigt sällan(om någonsin) att din processor belastas till 100% annars

Medlem

Jag har själv planerat att överklocka min nyinköpta dator.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...

Vattenkylning är inte ett måste, men du kan inte köra med standardkylaren på CPU vid överklockning.

Jag tycker datorerna är så pass snabba idag att man inte behöver göra det, men man gör det på eget ansvar. Läs på ordentligt innan du försöker, så slipper du lyssna på en gråtande plånbok sen. Me knows the feeling


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Tack så mycket för era svar, får börja kolla runt lite och testa mig fram tills det funkar
Eller så blir det att jag lägger upp en bild på min sönderbrända data medans jag håller upp min tomma plånbok..


signatur

I`M GOING CAKELESS!

phi
Medlem

Det går inte att överklocka en hårddisk så du behöver inte oroa dig för att datan ska ta skada.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker datorerna är så pass snabba idag att man inte behöver göra det, men man gör det på eget ansvar. Läs på ordentligt innan du försöker, så slipper du lyssna på en gråtande plånbok sen. Me knows the feeling

Jag håller med. Det är sällan värt de ökade riskerna med att överklocka en modern processor. Speciellt om den håller medel eller uppåt i klass. Man måste komma ihåg att hastigheten från fabriken är satt efter vad den är designad för, d v s komponenterna håller en viss standard som är testade upp till en viss nivå. Överklockar du din processor så är det som att rusa en bilmotor upp i det röda på varvräknaren. Och precis som en bilmotor så kommer en BMW-motor att vara bättre anpassad för att klara av detta. Trots det så mår den troligen inte så bra av att konstant ligga på gränsen för vad den är tänkt att klara av. Har du en motor från en bil med sämre prestanda så kommer den naturligtvis att ta ännu mer skada av att du pushar den mot gränserna.

Om du tänker så här: Om du har en processor som är fabriksklockad till 3GiHz och du överklockar den till 3,5GiHz så har du vunnit ca 17% vid max belastning. Man kan tycka att 17% är mycket men
sanningen är att, som någon sa tidigare, processorn mycket sällan har 100% belastning. Inte ens vid spel, som antagligen är det som belastar processorn mest vid ordinärt bruk. Man får då väga detta mot att du förkortar livslängden inte bara för din processor utan också minnen och andra komponenter som är beroende av basfrekvensen. De kommer att bli varmare och det kommer att äta
tid från referensdesignen. De 17% är inte ens en 17% ökning i spelprestanda eftersom processorn idag inte drar det tyngsta lasset. Har du en otrolig tur så kanske du vinner 1 till 2 FPS lite beroende på vilket spel du spelar.

Sällan idag är processorns hastighet flaskhalsen, speciellt inte då du spelar, och du kan vinna långt mer prestanda genom att titta över dina andra komponenter i datorn. Framförallt grafikkortet naturligtvis.

Jag avråder inte från att testa eftersom om inte annat det ger dig en bra kurs i hur datorn fungerar, men man måste vara medveten om vad det innebär. Jag har eldat upp både en och två AMD-proppar när det begav sig men de hade ju den egenheten. En Intel-propp kommer inte att brinna upp eftersom den kommer att slå av sig själv långt innan. Dock, som sagt, så kommer den att ta skada.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Testpilot

Mina erfarenheter av överklockning är faktiskt så att Processorn har aldrig dött först , det är andra saker som pajat på mina maskiner (som jag rutinmässigt överklockat sen man överklockade sin Pentium burk)

Vanligaste felet har varit nätagg som brunnit upp först av allt .
De senaste åren har faktiskt moderkorten varit det som gått sönder först , 2 maskiner har jag fått fel på spänningsmatningar & fått instabilitet pga detta .

Se bara till att ha en bra processorkylare & bra luftflöde om du skall klocka , samma om man gör det med grafikkort , ha aldrig referenskylare då dessa är endast dimensionerade för normal hastighet och ej överklockning.

Medlem
Skrivet av phi:

Det går inte att överklocka en hårddisk så du behöver inte oroa dig för att datan ska ta skada.

Var lite sugen jag med, men kände mig lite taskig

Medlem
Skrivet av phi:

Det går inte att överklocka en hårddisk så du behöver inte oroa dig för att datan ska ta skada.

Om dom andra komponenterna börjar brinna så är det riskt för att hårddisken tar skada. Så det kan faktiskt vara så att datan skadas också, även om det är en annan del av datorn som brinner.

Har man känslig data i datorn så kan man säkerhetskopiera datan så att den ligger på en annan dator eller enhet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

BUMP*

Kan GPU'n gå sönder ifall jag endast överklockar CPU'n? Har en FX 6300 som jag tänkt testa överklocka innan jag bestämmer mig för att uppgradera med plånboken istället.

1
Skriv svar